Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avinstaller og installer på nytt. Folk anbefaler DDU

Been there, done that. Har i senere tid funnet ut at W10 og Crimson ikke er bestevenner enda.

Har du sjekket enhetsbehandling? For å være ærlig tror jeg du har enten et problem med skjermkortet ditt eller at det ikke får nok strøm.

Sjekket hendelseliste til Windows?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Crimson og W10 siden lansering av Crimson og ikke hatt slike problemer.

Så da er det kanskje viftestyringa som tar kvelden? Regner med det ikke er mye støv i vifta og på kortet generelt?

Ikke et støvfnugg i hele pcen, har filter på alle viftene.

Lenke til kommentar

Du har sjekket? Assumption is the mother of all fuck-ups .

Jeg hadde et kabinett med filter foran alle viftene, finstøv kom gjennom allikevel. Så, med mindre du har såkalte HEPA-filtere, så kan det fortsatt komme støv inn.

Men, selvfølgelig, sjansen er tilstede at kortet begynner å ta kvelden.

Lenke til kommentar

Du er en av de mer nøytrale Gabriel, i alle fall i mine øyne.

Rent strategisk så burde AMD aldri rebranda hele 200-serien til 300. De har jo blødd markedsandeler siden 200 kom ut, og når konkurenten som allerede stiller sterkt lanserer en knakende god arkitektur, har man ikke råd til å rebrande. AMD sin mulighet til å karre seg ut av hullet de har gravd seg ned i blir mindre og mindre.

La Menthe, jeg sammenlignet 370 mot 950 da de er likt priset og yter relativt likt. Da er det jo naturlig å si at de konkurerer. Men 370 har absolutt ingenting å stille med. Og ellers er den eneste grunnen til å velge AMD over nvidia at du får freesync.

Så hva mener du de skal gjøre da?

Masseprodusere Fury og selge det for en billig penge?

Eller mener du virkelig at Amd hadde solgt bedre om de fortsatte å selge produktene sine med 2xx navnene? Minner deg på at de første produktene i den serien kom i 2013/14...

At alle kortene var allerede gamle er jo problemet! At AMD ikke hadde en ny arkitektur til å konkurere med 900-serien til nvidia er en massiv strategisk flopp, og AMD har ikke råd til å gjøre slike.

Strategisk flopp? AMD sin strategi har vært en stor suksess for AMD, noe som vil gi seg betalt i år, da den siste brikken faller på plass^^

Lenke til kommentar

Sitter akkurat nå med ett R9 380 strix og der starter/regulerer viftene av seg selv, men jeg kan ikke tvangs kjøre de på 100% har også prøvd med load på kortet så viftene starter før jeg prøver 100% i CCC, men jeg antar det er slik kortene er lagd, at du ikke kan tvangskjøre som du vil?

Hvis jeg prøver å tvangskjøre viftene når de er slått av så starter de heller ikke.

Crimson var søppel, kunne ikke gjøre noe der, alt du fikk servert var bare info om HW, for det viste jeg jo ikke ifra før, neeeeeida, men crimson ga meg også stuttering i spill, så den blei kasta fort ut også inn med den siste drivern før crimson kom ut.

AMD skulle aldri ha tenkt på den crimson shiten, enda mindre satt det i produksjon.

Og hvilken Crimson driver brukte du?

Gikk du i det hele tatt inn via Spill : Globale innstillinger > Global Overdrive og helt nederst valgte manuell kontroll?

Crimson har svært mange forbedringer ovenfor de gamle Catalyst drivere :

*Sinnssykt forbedret lastetid når du behøver å gjøre endringer.

*Svært mange nye forbedringer man ikke har I CCC.

Det er helt greit at du ikke liker crimson , men du får ikke med deg samtlige forbedringer både for windows og spill som har blitt med.

Jeg brukte den aller nyeste og nei, det var ikke akkurat noe særlig enkelt syns jeg å finne fram og nei, jeg orker ikke lære meg noe nytt, de kunne bare ha driti i crimson, de kunne forbedret CCC med laste tider etc, kunne ikke vært store problemet.

Hvorfor skal det være så vanskelig å finne manuelle kontroller?

CCC var MYE bedre på det punktet, det at man lett fant det man skulle ha og CCC har ikke så dårlig laste tid, ja det er ikke instant 0,1sek load tid, men om man ikke klarer vente 5sek, ja nei da veit ikke jeg.

Er folk blitt så dumme å talentløse at man må gjemme manuelle kontrollere?

Eller kanskje jeg er talentløs, det verste var i allefall den sinnsyke stutteringen jeg fikk med crimson, flere ha også klagd på det inkludert flickering i The Division(jeg spiller ikke det spillet).

Hvorfor skal manuelle kontrollere være gjemt under noe som heter "spill" også "globale kontrollere", wtf hvem faen lager disse greiene her?

Den/de som har kommet på den ideen burde hatt smekk på fingrene, ingen ved sine fulle fem gjør noe sånt, herregud.

Vil jo gjerne vite hva slags revolusjonerende forbedringer jeg går glipp av, det er det jo ingen som sier noe om?

Og før noen begynner å knåle,ja jeg brukte DDU.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg er enig med meg :p. Crimson er litt rotete på en del punkter. Jeg måtte bite i det sure eplet og faktisk google hvordan man endrer frekvens til skjermen. Ikke så rart viste det seg, for det må man nemlig gjøre i Windows innstillingene.

Det er også rimelig ulogisk å gjemme HW innstillinger under "Gaming". Men når man har skjønt det , så er det nesten greit nok. Irriterer meg fremdeles litt likevel, jeg har jo litt mini OCD. :p

Men lastetiden er flott, det er jo noe helt annet enn Nvidias drit, ofte lurer jeg på om PC'en har hengt seg når jeg starter Control panel der. Og en annen ting som har irritert meg med Nvidias løsning er at av en eller annen grunn, så må jeg stenge ned Chrome, GOG Galaxy, og CAM til NZXT Kraken før jeg får lov til å endre SLI av og på. Chrome er greit nok, men GOG og CAM må jeg enten endre i settings at skal stenges 100% når man lukker vinduet. Ellers må man inn i Task manager for å avslutte dem helt. Det er litt i overkant tungvindt. Så når AMD klarer å endre CFX av og på uten dette, må man lure på hva som er greia med NCP. En eller annen komplisert teknisk forklaring, eller bare latskap fra Nvidia driver team?

Lenke til kommentar

Mange gode grunner til å bruke Crimson, spesielt med tanke på at de siste driverne fikser mange problemer.

Eksempelvis skjermproblemet noen opplever : Her

Så har man forbedringene som Crimson har :

*Bedre 1440p ytelse : http://wccftech.com/amd-radeon-software-performance-analysis-is-this-the-crimson-tide/2/

*Shader Cache : is a Crimson feature that's meant to reduce level load times by storing compiled shaders in a cache on the system's hard drive, a technique that could cut load times up to one-third compared to older driver versions.

*Another change—and potential improvement—for e-sports players is an optimized flip queue size.  The Crimson drivers can make use of only a single frame buffer in games where the additional input lag generated by triple-buffering doesn't make sense, like League of Legends or Dota 2.Moving to a single buffer, as AMD's example above shows, can reduce input lag to 16.7 ms on a 60Hz display, versus 50 ms with triple-buffering enabled. 

Tatt fra testen her : http://techreport.com/review/29357/amd-radeon-software-crimson-edition-an-overview/2

AMD isn't kidding about the improved responsiveness of Radeon Settings, the CCC replacement included in Crimson. The software launched instantly when I clicked its tray icon, and I didn't notice any lag when moving around its transition-heavy interface. Catalyst Control Center didn't feel slow to me after its long start-up time, but it's nice that Radeon Settings is snappier overall.

The latest version of GeForce Experience is a slug to start compared to Radeon Settings, even on my wholly modern main machine. It also felt slower to respond under certain demands, like enumerating all of the Steam games I have installed. To be fair, pulling up a list of games and all of their optimal settings might be a tough task on a system with lots of titles installed, but that fact doesn't fully excuse GFE's occasional pokiness.
Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har ikke en skjerm med 1440p, på min maskin så starter CCC med en gang jeg trykker og jeg har ikke formatert w7 siden 2012 da jeg la det inn for første gang, men deal breakern var fortsatt stuttering, det får jeg ikke med den aller siste drivern før crimson, altså 15.11.1 beta driver.

Jeg skulle kanskje ha klart meg med crimson hadde det ikke vært for stuttering.

Og jeg har ikke gjort noen ting spesielt verken før eller etter crimson/eldre driver installering, bare brukt DDU.

Må igjen få presisere at det er helt sykt å legge manuelle innstillinger i en undermeny av en undermeny av undermenyen, det virker nesten sånn ihvertfall.

Jeg kan forresten ikke se en eneste fordel med det du quotet/ramset opp i posten din, for mitt bruk.

Hjelper jo ikke med reduced input lag når det er så mye stutter at du bokstavelig talt blir fysisk kvalm av å spille og må avslutte.

Jeg er aldri negativ til driverne til AMD, men crimson, nei ellers takk, klarer meg uten.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg har ikke en skjerm med 1440p, på min maskin så starter CCC med en gang jeg trykker og jeg har ikke formatert w7 siden 2012 da jeg la det inn for første gang, men deal breakern var fortsatt stuttering, det får jeg ikke med den aller siste drivern før crimson, altså 15.11.1 beta driver.

Jeg skulle kanskje ha klart meg med crimson hadde det ikke vært for stuttering.

Og jeg har ikke gjort noen ting spesielt verken før eller etter crimson/eldre driver installering, bare brukt DDU.

Må igjen få presisere at det er helt sykt å legge manuelle innstillinger i en undermeny av en undermeny av undermenyen, det virker nesten sånn ihvertfall.

Jeg kan forresten ikke se en eneste fordel med det du quotet/ramset opp i posten din, for mitt bruk.

Hjelper jo ikke med reduced input lag når det er så mye stutter at du bokstavelig talt blir fysisk kvalm av å spille og må avslutte.

Jeg er aldri negativ til driverne til AMD, men crimson, nei ellers takk, klarer meg uten.

Om du lever i W7 alderen enda kan du jo fortsette med en driver som ikke er optimalisert de nyeste spillene så lenge du ønsker.

Og nei, det er faktisk stor forskjell på hvor lang tid det tar å laste inn Crimson vs CCC , jeg har selv målt dette på min maskin og det er faktisk snakk om minst 10 - 20 sekunder.

1440p = 2,560 x 1,440

1080p =  1920x1080

Årsaken til at dette er greit å få med seg er jo fordi dette også utgjør en forskjell på lavere oppløsninger , men det er først når man gikk opp til 1440p at man så forskjell mellom en del skjermkort.

Sammenligner man med antall klikks man må bruke for å finne fram ser man jo at CCC har 10 "Menyer som åpner seg ved å klikke på disse" samenlignet med Crimson sine 5 , denne engelske testen oppsumerer det ganske greit om du ønsker å gå i dybden av det Crimson har å by på : http://www.trustedreviews.com/amd-radeon-software-crimson-edition-review.

Uansett, avhengig av hardware og ikke minst OS'et du har vil jeg tro at det ikke nødvendigvis er negativt å fortsette med en driver som fungerer bra som CCC , men har du W10 kan jeg ikke annet enn å anbefale at man venner seg til Crimson.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet hva 1440p vil si.

Og CCC bruker ikke 10sek en gang på å åpne på denne maskina.

Og CCC er da mye enklere å skjønne seg på, altså for å finne vifte innstillinger i crimson, jo da må man trykke på "spill" først, joda, jeg ser logikken tross alt, for hvem hadde trodd at innstillinger for vifter skulle vært under noe anna enn en meny som heter "spill".

Kan noen i det hele tatt med hånda på hjertet og alt det der si at det første dere ville trykka på når dere skulle f.eks endre vifte hastigheten er en meny som heter "spill"?

Også må man i en undermeny av en undermeny igjen, er nokså logisk, ser jo det nå.

Orker ikke lese om slik ny moderne drit som bare gir stuttering og flickers, selv på w10, hadde det bare vært i w7 skulle jeg nesten ha skjønt det.

Så og si alle versjoner av crimson drivern gir jo flickering i The division for mange, hvor vanskelig skal det være å fikse det tro.

Hadde jeg gått over til w10 så måtte jeg sikkert ha brukt siste drivern før crimson uansett, stuttering gir seg ikke bare på magisk vis bare man bytter OS nødvendigvis, jeg fikk jo også en del mindre fps+stutter i cs:go med crimson vs 15.11.1 med samme settings på spillet, det sier jo sitt, sorry men nei, den er ikke bra i det hele tatt.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Du har sjekket? Assumption is the mother of all fuck-ups .

Jeg hadde et kabinett med filter foran alle viftene, finstøv kom gjennom allikevel. Så, med mindre du har såkalte HEPA-filtere, så kan det fortsatt komme støv inn.

Men, selvfølgelig, sjansen er tilstede at kortet begynner å ta kvelden.

Jeg har sjekket, brukte t.o.m luft på boks for å fjerne støv om det var noe der. Jeg gav opp Windows 10 og Crimson, gikk tilbake til Windows 7 og installerte nyeste CCC, problemet ble borte.

Lenke til kommentar

Så du opplever det motsatte av det jeg gjør i alle fall. Fikk 5 FBS mer i BF og Star Citizen med W10 og ny driver. Gikk fra W7. Tokk da en installasjon fra bunn av da jeg aldri har hatt gode opplevelser med oppgraderinger de 20 åra jeg har bygget PC.

Lenke til kommentar

AMD har lansert Crimson 16.4.2:

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-Software-Crimson-Edition-16.4.2.aspx

Radeon Software Crimson Edition 16.4.2 Highlights
    • Updated or New Crossfire Profiles available for:
      • Elite Dangerous™
      • Need for Speed™

• AMD Xconnect technology: This driver provides full support for Thunderbolt™ 3 eGFX enclosures configured with Radeon™ R9 Fury, Nano or 300 Series GPUs. This driver also provides plug'n'play simplicity, plus an integrated management interface for such devices.(1)

Resolved Issues

• The Division™ may experience flickering in AMD Crossfire™ technology mode.
    • DOTA2™ toggling between borderless fullscreen and exclusive fullscreen can sometimes cause flickering or corruption when in AMD Crossfire™ technology mode.
    • Some DirectX® 9 applications cannot disable AMD Crossfire™ technology mode through Radeon Settings.
    • GPU clocks on some products may remain in high states after recovering from an application crash.
    • A small subset of AMD Radeon™ R9 380 users may be experiencing slower than expected fan speeds.
    • Power efficiency toggle in Radeon Settings is showing up for some unsupported products.
    • The check for software updates feature in Radeon Settings may not find the latest available update.
    • Some games may fail to show up in Radeon Settings gaming tab.
    • The Radeon Settings option may sometimes disappear as a shortcut from the right-click context menu on desktop after a software upgrade.
    • Steam®VR Performance Test may experience flickering in AMD Crossfire™ technology mode.
    • Stuttering or corruption observed while playing Fallout 4™ on some graphics products in AMD Crossfire™ technology mode.
    • Corruption in Hitman™ when using AMD Crossfire™ technology mode.
    • Stuttering or freezing in some loading scenes while playing Hitman™ using AMD Crossfire™ technology mode.
    • Negative scaling seen on Hitman™ when using AMD Crossfire™ technology mode.

Known Issues

• A few game titles may fail to launch or crash if the AMD Gaming Evolved overlay is enabled. A temporary workaround is to disable the AMD Gaming Evolved "In Game Overlay".
    • HDMI™ Scaling options may not be available in Radeon Settings on some system configurations or some applications may ignore the HDMI™ Scaling options setting.
    • The option to enable/disable AMD Crossfire™ technology logo may be missing on some system configurations from the Gaming, Global Options tab in Radeon Settings.
    • The Witcher® 3: Wild Hunt inventory and character pages may exhibit flickering in AMD Crossfire™ technology mode.
    • Radeon Settings game manager does not display icons for Origin Games.
    • AMD Radeon Pro Duo users may experience a system crash or hang after resuming from sleep or hibernate.

Jeg sliter skikkelig med et R9 380X Nitro og Crimson-drivere. Pcen skrur seg av etterhvert fordi Crimson ikke vil sette vifta på full pupp. Forslag?

Kan glede deg at det kan være løst:

Resolved Issues
  • A small subset of AMD Radeon™ R9 380 users may be experiencing slower than expected fan speeds.

OC3D har gjort en liten test med de nye driverene:

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/amd_radeon_software_crimson_16_4_2_-_directx_12_performance_boosted/1

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...