Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon

Anbefalte innlegg

Rebranding er like ille uansett hvilken produsent som gjør det. Om det så er AMD eller nvidia. Så vidt jeg ser er heller ikke 280x med videre, men 7850? Finner ingen nyere AMD-GPUer med 384-bits minnebuss i alle fall.

Grunnen til at jeg er krassere mot AMD sin rebranding er at de skuffet enormt med 300-serien og burde derfor lansere en ny arkitektur over hele fjøla.

Om noen av de lavere kortene i 900-serien er rebrands så viste jeg det ikke, men det er selvfølgelig ikke ok. Men, det er i det minste helt normalt så lavt nede i sjiktet. At toppkortet i 300-serien er en rebrand derimot er ikke vanlig, og derfor er jeg mer skuffa over AMD i denne runde. Fury stiller i en egen klasse på samme måte som Titan-serien.

Jeg skal svare på planned obsolence vs rebrand senere.

Til sist vil jeg bare nevne at jeg er krass mot AMD denne generasjonen fordi de faktisk fortjener kritikken. De har skuffet enormt de to siste generasjonene, og jeg hadde håpt på sterkere konkuranse. Når/hvis dette snur så vil jeg selvfølgelig kjefte like mye på nvidia. Jeg tørr påstå at jeg er rimelig upartisk om AMD vs nvidia, men vet ikke om jeg kan si det samme om flere andre i tråden her?

Vel, rebranding kommer vi bare rett og slett ikke til å bli kvitt med det første. Det blir litt som om hver bil ikke kunne ta med seg en eneste del fra forrige årsmodell videre. Så, så lenge de enten bumper modellnummeret nedover, eller gir forbedringer som kan forsvare et høyere modellnummer enn i fjor. Ja, da aksepterer jeg bare at det er det som må til for å drive som skjermkort produsent i dag..

280X eksempelet mitt var bare fordi jeg mener det er en av de lettere å akseptere rebrandinger. Den har jo nå fått sin velfortjente pensjonist tilværelse. Den ble jo egentlig bare rebrandet en gang fra 7970GHz til 280X for å angi relativ ytelse i forhold til de nye 290/X kortene. Når kortet er så bra som det er så er det vanskelig å kjefte på AMD for en slik rebranding. Det hadde nesten vært kriminelt å skulle slutte å selge det. 

Nå, jeg skal absolutt være med på at 390/X var en liten skuffelse. Mer VRAM, litt mer overklokket, små endringer på kjøleløsningene og bedre binning av chip'er. Men alt er relativt som de sier. Egentlig, når ryktemølla gikk i begynnelsen, så trodde folk at Fury X skulle hete 390X. Og i det neste øyeblikket trodde folk at lekkede benchmarks fra 390X var Fury X benchmarks. Krisestemning! Så var det en fra AMD som slang med leppa og lovet at Fury X "overclocks like there's no tomorrow" eller noe sånt. Fury X ble rett og slett offer for sin egen hype. Men forestill deg om AMDs katastrofale PR maskineri hadde gjort noen vendinger. De droppet hele Fury X navnet, og kalte den 390X, mens Fury ble 390, og nanoen til slutt kom som 390 nano rett og slett. Og så at 390/X kortene i stedet ble til 385/X. Videre nedover måtte vi kanskje dratt 280X ut av pensjonistenes rekker for å få et kort mellom 385/X og 285 som kunne blitt 370/X.

Økonomisk ville dette sannsynligvis neppe gått, og jeg tror egentlig det var såpass begrenset tilgang på HBM at Fury familien måtte bli nisje kort. Poenget mitt er egentlig bare å vise hvor små marginene egentlig er/var. Hadde de fått Fury X ut på markedet et par uker før 980ti så kunne det betydd en god del for dem. Eller hadde det virkelig overklokket som lovet. Hadde de heller kunnet endre prisene og modellnavn slik jeg nettopp skisserte. Da hadde Nvidia sittet i ensom majestet med det ene raskeste kortet på toppen. Mens AMD gruser hvert eneste skjermkort de er matchet mot nedover. Hadde Skylake vært i rute så flere benchmarks hadde vist hva AMD skjermkort kan gjøre slik som vi ser i dag. Og hadde og hadde og hadde osv.

Det hele har litt med hvordan man ser på det. Det er kun Fury X som man har lov å forvente konkurrere mot 980ti. AMD har ikke noe forbruker kort i 10K+ klassen. Og selv om Fury X ikke vant ut av gate'en, så ser vi nå med nye titler at det med jevne mellomrom viser at det er krutt under panseret der. Vanlig Fury og Nano ligger i 980 prisleie og ytelse.

Jeg regner med at jeg nok er stemplet som AMD "fanboy" av enkelte. Personlig synes jeg det er litt urettferdig. Min ærlige oppfatning er at AMD og Nvidia ytelsesmessig leverer så likt på hvert prispunkt at det nesten er hipp som happ hva man velger. Noen har svak PSU og MÅ rett og slett ha Nvidia, mens andre vil overklokke, og ser da nok riktig på Nvidias kort som sikre kandidater til en god overklokk. For meg selv var det Fury Xs manglende HDMI2.0 port som ble dealbreaker. Men det finnes gode grunner til å velge AMD kortene også, og det ser jeg gang på gang folk ikke gidder å sette seg inn i. "Nvidia er best, for det har jeg." Og når folk sier det, så blir jeg irritert. Nvidia kan godt være best fordi det klokker best, eller bruker minst strøm. Men ikke "fordi det har jeg"! :p

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er en av de mer nøytrale Gabriel, i alle fall i mine øyne.

Rent strategisk så burde AMD aldri rebranda hele 200-serien til 300. De har jo blødd markedsandeler siden 200 kom ut, og når konkurenten som allerede stiller sterkt lanserer en knakende god arkitektur, har man ikke råd til å rebrande. AMD sin mulighet til å karre seg ut av hullet de har gravd seg ned i blir mindre og mindre.

La Menthe, jeg sammenlignet 370 mot 950 da de er likt priset og yter relativt likt. Da er det jo naturlig å si at de konkurerer. Men 370 har absolutt ingenting å stille med. Og ellers er den eneste grunnen til å velge AMD over nvidia at du får freesync.

Lenke til kommentar

Rent strategisk så burde AMD aldri rebranda hele 200-serien til 300. De har jo blødd markedsandeler siden 200 kom ut, og når konkurenten som allerede stiller sterkt lanserer en knakende god arkitektur, har man ikke råd til å rebrande. AMD sin mulighet til å karre seg ut av hullet de har gravd seg ned i blir mindre og mindre.

La Menthe, jeg sammenlignet 370 mot 950 da de er likt priset og yter relativt likt. Da er det jo naturlig å si at de konkurerer. Men 370 har absolutt ingenting å stille med. Og ellers er den eneste grunnen til å velge AMD over nvidia at du får freesync.

Så hva mener du de skal gjøre da?

Masseprodusere Fury og selge det for en billig penge?

Eller mener du virkelig at Amd hadde solgt bedre om de fortsatte å selge produktene sine med 2xx navnene? Minner deg på at de første produktene i den serien kom i 2013/14...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fury yter jo stort sett bedre enn 980 over hele linja, så om de hadde solgt det til en billigere penge, altså 4000'ish, så ville det jo vært et knallkjøp.

Stemmer.

Jeg mistenker derimot at dårlig tilgang til HBM minne og en relativt umoden produksjonsprossess gjorde at det ikke lot seg produsere et stort nok antall for å kunne få ned prisene...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan Nano kan være billigere enn Fury X, er det ikke samme chip, bare bedre binna? Vannkjølingen koster jo så klart litt, men Nano har jo vært nede i 4600kr, mens Fury X ligger godt over 6000 tallet.

Går på Pcb'en om jeg ikke tar helt feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres rart ut.

Hva er temp når det skjer?

Og ikke minst hvilken driver?

Her kjører jeg på et 280 kort som er ganske likt ditt , driver som brukes er 16.4.1 , du kan jo selvsagt overstyre dette ved å gå inn på globale innstillinger og velge en fastsatt viftehastighet istedenfor auto.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det, men den implementerer ikke innstillingene, de bare står der uten å gjøre noe. Bruker samme som deg. Det er ikke varmere enn 70 grader heller.

Hmm.

Model på skjermkortet som du bruker?

Har du testet ut å laste ned og kjøre programvaren til produsenten? Eller prøve en annen Crimson driver?

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det, men den implementerer ikke innstillingene, de bare står der uten å gjøre noe. Bruker samme som deg. Det er ikke varmere enn 70 grader heller.

Hmm.

Har du testet ut å laste ned og kjøre programvaren til produsenten? Eller prøve en annen Crimson driver?

Sapphire Radeon R9 380X 4GB Nitro. Har testet både drivere fra produsenten og forskjellige Crimson-drivere.

Lenke til kommentar

Så hva mener du de skal gjøre da?

Masseprodusere Fury og selge det for en billig penge?

Eller mener du virkelig at Amd hadde solgt bedre om de fortsatte å selge produktene sine med 2xx navnene? Minner deg på at de første produktene i den serien kom i 2013/14...

At alle kortene var allerede gamle er jo problemet! At AMD ikke hadde en ny arkitektur til å konkurere med 900-serien til nvidia er en massiv strategisk flopp, og AMD har ikke råd til å gjøre slike.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At alle kortene var allerede gamle er jo problemet! At AMD ikke hadde en ny arkitektur til å konkurere med 900-serien til nvidia er en massiv strategisk flopp, og AMD har ikke råd til å gjøre slike.

Jeg regner med du glemmer helt at Fury X var ment å konkurrere mot toppkortene til Nvidia?
Jeg regner også med at du glemmer at R9 390X yter på linje med 970 eller 980 og i noen tilfeller helt opp til 980 Ti?

Prisen på et R9 390X starter på 3490 , et Nvidia 980 starter på 4790Kr

Så det du egentlig sier er at selv om ytelsen på disse kortene var nærme eller bedre enn Nvidia sine kort så skulle Amd kaste bort dette og gå for en helt ny arkitektur for å konkurrere mot Nvidia sin arkitektur? Og dette skulle de ha ressurser til?

Jeg tror nok at Amd var helt klar over at det største problemet de hadde var at hardwaren på ingen måte ble utnyttet slik den kunne gjøres via DX11 og OpenGL , det var trolig derfor de kastet seg rundt og brukte ressurser på både Mantle og spillutviklere for å bedre kunne utnytte hardwaren , noe som ble godt demonstrert i både Thief og Hitman.
Slik jeg ser det har Amd bidratt til at Microsoft i DX12 fant flere måter å utnytte ytelsen i skjermkortene til både Nvidia og Amd på en langt bedre måte med sin implementering av Mantle og at dette ble ført videre via Vulkan til samtlige produsenter av grafiske løsninger.

Men Amd har ikke ubegrenset med penger , de har allerede strukket seg alt for langt og satset feil litt for ofte , så det gjennstår å se om neste runde med produkter blir det siste eller om selskapet greier å komme seg på fots igjen.

Hmm.

Sapphire Radeon R9 380X 4GB Nitro. Har testet både drivere fra produsenten og forskjellige Crimson-drivere.

Så du kan ikke styre viftehastigeten via Sapphire Trixx?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hmm.

Så du kan ikke styre viftehastigeten via Sapphire Trixx?

Nå skjønner jeg ikke hva som skjer her, har holdt på i hele dag nå. Hver gang jeg rebooter, og skal åpne crimson-innstillinger får jeg beskjed om at driver ikke er installert. Og det ble installert før jeg rebooter. Hver gang...

EDIT: Og nei, jeg får ikke styrt med Trixx.

Endret av AT1S
Lenke til kommentar

Sitter akkurat nå med ett R9 380 strix og der starter/regulerer viftene av seg selv, men jeg kan ikke tvangs kjøre de på 100% har også prøvd med load på kortet så viftene starter før jeg prøver 100% i CCC, men jeg antar det er slik kortene er lagd, at du ikke kan tvangskjøre som du vil?

Hvis jeg prøver å tvangskjøre viftene når de er slått av så starter de heller ikke.

Crimson var søppel, kunne ikke gjøre noe der, alt du fikk servert var bare info om HW, for det viste jeg jo ikke ifra før, neeeeeida, men crimson ga meg også stuttering i spill, så den blei kasta fort ut også inn med den siste drivern før crimson kom ut.

AMD skulle aldri ha tenkt på den crimson shiten, enda mindre satt det i produksjon.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Sitter akkurat nå med ett R9 380 strix og der starter/regulerer viftene av seg selv, men jeg kan ikke tvangs kjøre de på 100% har også prøvd med load på kortet så viftene starter før jeg prøver 100% i CCC, men jeg antar det er slik kortene er lagd, at du ikke kan tvangskjøre som du vil?

Hvis jeg prøver å tvangskjøre viftene når de er slått av så starter de heller ikke.

Crimson var søppel, kunne ikke gjøre noe der, alt du fikk servert var bare info om HW, for det viste jeg jo ikke ifra før, neeeeeida, men crimson ga meg også stuttering i spill, så den blei kasta fort ut også inn med den siste drivern før crimson kom ut.

AMD skulle aldri ha tenkt på den crimson shiten, enda mindre satt det i produksjon.

Og hvilken Crimson driver brukte du?

Gikk du i det hele tatt inn via Spill : Globale innstillinger > Global Overdrive og helt nederst valgte manuell kontroll?

Crimson har svært mange forbedringer ovenfor de gamle Catalyst drivere :

*Sinnssykt forbedret lastetid når du behøver å gjøre endringer.

*Svært mange nye forbedringer man ikke har I CCC.

Det er helt greit at du ikke liker crimson , men du får ikke med deg samtlige forbedringer både for windows og spill som har blitt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...