Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon

Anbefalte innlegg

Har en Corsair RM750 og en jalla CM B600 i reserve nå. Ikke de beste, men mitt nåværende skjermkort har iallefall ikke noe whine med noen av de.

Håper jeg slipper dette her iallefall: 

Edit: må jo være noe riktig galt der, er det bare meg eller ser man elektrisitet som hopper mellom 2 punkter under vifta?

Endret av Apox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, du har helt rett.

Det var et problem på en del kort i starten , hva som var direkte årsaken husker jeg ikke , men skal i utgangspunktet være fikset i rev som kom etterpå. Mulig jeg blander mellom Fury X og Fury dog , må sjekke opp om jeg finner den artikkelen jeg leste ( eller forumpost).

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.game-debate.com/news/?news=18710&game=None&title=AMD%20Users%20Find%20Radeon%20Crimson%20Driver%20Bug%20Is%20Throttling%20Fan%20Speed%20And%20Raising%20Temps

Crimson-driveren skrur av automatisk viftekontroll på Radeon-kort  :hm:

Ser ut som om den også skrur av automatisk nedklokking og avskruing ved overoppheting ettersom den dreper kort.

Om det var en ting AMD ikke trengte nå i kjølvannet av denne driveren, så var det en så alvorlig feil som dette  :no:

Lenke til kommentar

Jaja, fikk jo rett i det jeg sa i den crimson artikkel tråden, er jo sikkert "lett" å fikse med en patch, men uansett slikt burde aldri hatt lov til å skje.

Men slikt skjer jo fordi at ingen software produsenter tester programmene sine eller spillene, virker ihvertfall som om det ikke gjøres, la oss gi ut ett halv ferdig program, genialt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nåda gutter, dette gjelder selvsagt ikke alle som har "Crimson" , enkleste måten å sjekke at vifteprofilen din virkelig fungerer som den skal?

Last ned OCCT perestroika og kjør Gpu testen mens du har Crimson oppe i bakgrunnen , bytt tilbake og sjekk temperaturer og hastighet på viften.

Her var det i alle fall ikke noe problem , 60% hastighet på viften når temp nådde 60C (Sapphire R9 280 )

Lenke til kommentar

Nåda gutter, dette gjelder selvsagt ikke alle som har "Crimson" , enkleste måten å sjekke at vifteprofilen din virkelig fungerer som den skal?

Last ned OCCT perestroika og kjør Gpu testen mens du har Crimson oppe i bakgrunnen , bytt tilbake og sjekk temperaturer og hastighet på viften.

Her var det i alle fall ikke noe problem , 60% hastighet på viften når temp nådde 60C (Sapphire R9 280 )

Når AMD selv går ut og patcher problemet såpass kjapt, kan man vel like gjerne bare innrømme at det var et stort problem?

Lenke til kommentar

Når AMD selv går ut og patcher problemet såpass kjapt, kan man vel like gjerne bare innrømme at det var et stort problem?

Hvor stort problemet var er vanskelig å si , men at AMD kommer med en patch såpass fort viser at de i alle fall er klare over det.

Men det er trolig også en god del andre brukere som ikke har problemet og problemet trenger ikke å være pga skjermkortmodellen men andre faktorer under installasjonen av drivere som gjør at dette ikke fungerer som det skal.

Til meg så har det ikke vært noe spesielt å henge seg opp i, innimellom har viften gått fra auto til 100% uten at jeg har rørt noen innstillinger , så noen feil kan det være , men om det er i programvaren som jeg faktisk har kjørende i bakgrunnen som utløser dette og som er i konflikt med Amd Crimson pakken er vanskelig for meg å si , jeg har dog prøvd å finne en felles årsak til dette og problemet oppstår kun ved bruk av Steam og når jeg bruker Valve menyene ( Shift / tab , Windows /tab osv ).

Lenke til kommentar

Det knitrer godt i R9 Nano kortet mitt ja. Høres spesielt godt siden viften knapt lager lyd under last.

Fikk økt powerlimit med 50% så viften overdøver coil whine, også får jeg jo litt bedre performance med på kjøpet.

Kan du sjekke Rev på kortet?

Om du føler det er ille bør du sende det i retur.

Lenke til kommentar

To ting som kan prøves ut :

Kjør flere tester i loop over tid , dette vil kunne stabilisere coilen til å whine litt mindre etter innkjøring.

Alternativt kan man jo bruke noen fiks på dette , i noen tilfeller fungerer det , i andre så må man gjøre enda mer for å få fikset det som å skifte ut med noe bedre.

Denne bør også leses og prøves ut : http://www.overclock.net/t/1094728/possible-fix-for-coil-whine

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hvor stort problemet var er vanskelig å si , men at AMD kommer med en patch såpass fort viser at de i alle fall er klare over det.

Men det er trolig også en god del andre brukere som ikke har problemet og problemet trenger ikke å være pga skjermkortmodellen men andre faktorer under installasjonen av drivere som gjør at dette ikke fungerer som det skal.

Til meg så har det ikke vært noe spesielt å henge seg opp i, innimellom har viften gått fra auto til 100% uten at jeg har rørt noen innstillinger , så noen feil kan det være , men om det er i programvaren som jeg faktisk har kjørende i bakgrunnen som utløser dette og som er i konflikt med Amd Crimson pakken er vanskelig for meg å si , jeg har dog prøvd å finne en felles årsak til dette og problemet oppstår kun ved bruk av Steam og når jeg bruker Valve menyene ( Shift / tab , Windows /tab osv ).

Når brukere får ødelagt kortene sine i den grad jeg har lest på nettforum/reddit, vil jeg si at dette (på generell basis) er noe å henge seg opp i. 

Har heldigvis ikke fått noen kort tilbake hos oss på RMA, men vi selger lite AMD-kort også. Kan forøvrig nevne at alle Fury X-kortene vi har solgt har kommet tilbake med MYE coil whine og/eller høy pumpestøy. Måtte faktisk si til en kunde at han fikk kjøpe noe annet da han kom tilbake med det tredje Fury X-kortet. Begrenset hvor mye tid vi kan bruke på å teste/feilmelde :p

Lenke til kommentar

Faktisk så skal det være umulig å få kortet sitt ødelagt om man ikke har blodoverklokket kortet :

1 : Kortene har en egen innstilling som overstyrer eventuelt drivere i forhold til temperatur , det vil altså enten throttle ned eller til og med slå seg av ved for høy temperatur.

2 : Vifteprofilen kunne sette viften ned til 20% og holde den der , noe som også var årsaken til at noen kort ble varme under spilling , igjen ikke et stort problem for skjermkort som ikke var overklokket drastisk.

Problemet oppstår når man både har økt kraftig Vcore / Volt og har en saftig overklokk , da kan man i verste fall få et kort som får levetiden sin kraftig redusert , men igjen så bør jo alle som overklokker kortene sine være klar over at de i verste fall faktisk kan kutte ned levetiden på disse en god del eller til og med ta livet av dem.

Når det gjelder Coil Whinen til Fury X så kan en annen strømforsyning eller faktisk overklokking av kortet i noen tilfeller fjerne coil whinen eller redusere den , men ja , det er ekstremt uheldig at Rev 1 - 1.1 har dette problemet fortsatt og er noe AMD burde ha prioritert å finne en god løsning på.

Lenke til kommentar

Når det er sagt så har jeg hatt coil whine på 2stk 970 og et brukt 760 jeg kjøpte for å ha i backup. Alle med forskjellige strømforsyninger.

Har nok en lignende erfaring som deg , akkurat denne strømforsyningen går ganske greit med mange skjermkort hvor jeg før hadde coil whine ( Superflower Platinum ).

Lenke til kommentar

Dukker opp en del artifacts i windows med jevne mellomrom. Noen ganger ser jeg ingen, andre ganger mange slik som på bildet.

Har vært slik siden jeg fikk kortet i varierende grad. Uavhengig om jeg kjører powerlimit på stock eller over. Har ikke overklokket kortet.

Skal prøve med nytt HK og PSU i morgen når jeg får resten av delene, men dette lover ikke bra. Var allerede veldig skeptisk til at det var XFX sin versjon jeg kjøpte, da jeg har bare dårlig erfaringer med dette selskapet fra tidligere.

post-3895-0-84113100-1449071893_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Faktisk så skal det være umulig å få kortet sitt ødelagt om man ikke har blodoverklokket kortet :

1 : Kortene har en egen innstilling som overstyrer eventuelt drivere i forhold til temperatur , det vil altså enten throttle ned eller til og med slå seg av ved for høy temperatur.

2 : Vifteprofilen kunne sette viften ned til 20% og holde den der , noe som også var årsaken til at noen kort ble varme under spilling , igjen ikke et stort problem for skjermkort som ikke var overklokket drastisk.

Problemet oppstår når man både har økt kraftig Vcore / Volt og har en saftig overklokk , da kan man i verste fall få et kort som får levetiden sin kraftig redusert , men igjen så bør jo alle som overklokker kortene sine være klar over at de i verste fall faktisk kan kutte ned levetiden på disse en god del eller til og med ta livet av dem.

Når det gjelder Coil Whinen til Fury X så kan en annen strømforsyning eller faktisk overklokking av kortet i noen tilfeller fjerne coil whinen eller redusere den , men ja , det er ekstremt uheldig at Rev 1 - 1.1 har dette problemet fortsatt og er noe AMD burde ha prioritert å finne en god løsning på.

Vet jo dette angående coil whine. Vi har 2 forskjellige PSU'er vi tester med her. Det kortet med durelyden i pumpa var verst, det var helt jævlig. Dette er kort som har blitt bestilt fra leverandør, så det var ingen rev1-kort.

Når det gjelder kortenes beskyttelsesmekanismer (throttling osv) så gjelder dette også når man "blodoverklokker", bare så det er sagt. Tviler på at Ola Nordmann disabler OCP på gaming-kortet sitt. På moderne skjermkort er det også veldig begrenset hvor høyt man kan sette spenning, så disse to argumentene holder ikke mål. Man får jo vanskelig sjekket kilder, men tviler på at alle de rapporterte ødelagte kortene var overklokket av brukeren selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...