Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og der gikk Amd forbi Nvidia med den siste driver oppdateringen :

http://wccftech.com/amd-r9-fury-x-performance-ahead-nvidia-980-ti-latest-drivers/

358.91 WHQL er ute, så har de testet med den? :p

Tok en litt grundigere gjennomgang av denne testen og ser nå at den egentlig er basert på en artikkel som var skrevet den 27 i forrige måned ,så med andre ord trolig ikke like relevant sånt sett pga de siste driver oppdateringene. Vi får vente og se.

Og der gikk Amd forbi Nvidia med den siste driver oppdateringen :

http://wccftech.com/amd-r9-fury-x-performance-ahead-nvidia-980-ti-latest-drivers/

Er ikke dette samme test som det er en egen tråd for her?

Ja, det er faktisk samme testen , greide å rote litt til når jeg leste testen i dag og så det ikke før jeg hadde postet her , så faktisk ikke så relevant lengre.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Og siden jeg greide å rote det til såpass på den forrige linken (Ny artikkel som tok opp noe som er "litt gammelt") noen poster tilbake kontrer jeg med litt informasjon om fremtidsplanene til AMD når det gjelder skjermkortene sine : 

AMD investing heavily to "win the graphics battle" next year

AMD is going to "invest heavily," asserted Spicer with the purpose of "winning the graphics battle with gaming" and more. The next-generation Zen processor was touched upon in the CRN interview. This processor will help AMD compete in the high end desktop and server markets, thought Spicer.
Lenke til kommentar

(forhåpentligvis) kjapt spørsmål; hvis en skal investere i et R9 kort; hva er anbefalt med tanke på spilling mellomklasse budsjett?

R9 280X 3GB eller R9 380 4GB?

280X: billigere og bra ytelse i forhold til 380, men gammelt og støtter til og med DX11.

380: dyrere og samme som 285, men bruker mindre strøm og støtter DX12.

Lenke til kommentar

(forhåpentligvis) kjapt spørsmål; hvis en skal investere i et R9 kort; hva er anbefalt med tanke på spilling mellomklasse budsjett?

R9 280X 3GB eller R9 380 4GB?

280X: billigere og bra ytelse i forhold til 380, men gammelt og støtter til og med DX11.

380: dyrere og samme som 285, men bruker mindre strøm og støtter DX12.

R9 280X er samme som HD7970 GHz edition. Begge fås til rundt 1000 - 1200Kr på finn.no og er målt i fps per krone svært gode kjøp. 280X er nok fra 5-20% raskere enn R9 380 avhengig av spill. Men 280X støtter dessverre ikke adaptive sync i spill, så de nye FreeSync skjermene blir ganske bortkastet på den. Imidlertid vil det være noe DX12 støtte i den, men hvilket feature level har jeg ikke satt meg inn i.

R9 380 (Antigua) er samme som gamle R9 285 (Tonga) men litt overklokket fra fabrikk. Så om man kommer over en R9 285 til en grei pris brukt, så kan det være et godt kjøp, spesielt om man skal ha ny skjerm også, siden denne gir full støtte til FreeSync skjermer. Det ryktes at "Full Tonga" med 2048 GCN Cores (Tonga/Antigua har 1792) som visstnok nå går under navnet R9 M295X/M395X kommer til å lanseres høyere klokket i desktop versjon som "R9 380X". Den skulle visst lanseres i oktober, men jeg har ikke sett det på markedet i Norge enda. 280X sin manglende FreeSync-støtte er nok slutten på videre rebranding av det kortet.

Om R9 380X kommer snart, kan det bli et ganske fint kort på budsjett/mellom segmentet. ~3400Kr og oppover for et R9 390 blir ganske stivt for mange. Så om R9 380X kan komme seg godt under 3000Kr grensen kan den selge godt.

Men enn så lenge som det ikke er på markedet, så er det R9 380 vi må forholde oss til. Det får man for ~2000Kr og Strix versjonen er et svært stillegående og fint kort. For å få 4GB VRAM på R9 380 må man ut med ~300Kr til. Selv om det ikke er mye penger, så er det likevel like greit å spare dem. 4GB versjonene av R9 380 er ikke raskere enn 2GB versjonene, ihvertfall ikke i de oppløsningene som R9 380 klarer å lage spillbare fps i. Og det er vanskelig å se for seg at det kommer til å endre seg.

Min anbefaling om du ikke skal ha en FreeSync skjerm er å gå for R9 280X/HD7970 om du finner ett til en god pris på finn.no. Bruk det som "stop gap" kort frem til neste generasjon kort som kommer i 2016. Bare pass på å få med kvittering på kortet, mange av disse kortene kan ha blitt brukt i bitcoin mining. Da har viftene fått kjøre seg, og det er større fare for at de ryker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da var "Full Tonga/Antigua" annonsert. Det er jo ganske stort prisgap mellom GTX960/R9 380 og GTX970/R9 390. Blir spennende å se hvor denne legger seg på pris. R9 285/R9 380 er vel ikke akkurat kjent for å være glad i å overklokke. Så hva 2048 Stream Cores gjør med det potensialet er jo lett å forestille seg. Den blir nok ikke noen "overklokkers drøm" denne heller. Men riktig priset kan den bli et godt alternativ for mange. Skjønt GTX960ti kan jo umulig være langt bak nå. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Kan fortelle at sapphire trixx OC program nå støtter voltøkning på fury og fury x. Ja det var på tide :p Køstom vannkjøling er nok å foretrekke, for å kjøle ned vrm nok.

Har du fikset dette selv? Altså Køstomized Wassercooling?

Blir spennende å se hvor mye man har å gå på når det gjelder Fury X

Lenke til kommentar

Kan fortelle at sapphire trixx OC program nå støtter voltøkning på fury og fury x. Ja det var på tide :p Køstom vannkjøling er nok å foretrekke, for å kjøle ned vrm nok.

Har du fikset dette selv? Altså Køstomized Wassercooling?

Blir spennende å se hvor mye man har å gå på når det gjelder Fury X

Har solgt fury x ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt mer informasjon om Crimson pakken .

Mitt personlige inntrykk er at ting er litt mer oversiktlige og det vil nok ta litt tid før man venner seg til de endringene som er gjort.

Så får vi se om hvermansen får pakken fra og med i morgen eller om det vil bli finpusset på småting som kanskje bør endres.

Og som påpekt tidligere er nå driveren tilgjengelig for alle sammen :

Amd Crimson driver

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Radeon-Software-Crimson-Improves-FreeSync-and-Frame-Pacing-Support

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_Crimson_Edition_Drivers/

Litt bedre ytelse i noen titler , opp mot 4 - 5% , tap i noen andre titler ( maks -1 % ) .

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...