Koven Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) For R9 380X som vi egentlig snakket om så sier vel ryktene 3 GB(/6 GB), som burde være rikelig for denne GPUen. Så gjenstår det å se om det blir 2 GB eller 3 GB. Det ser ut som det blir 2, og 4GB.. Sweclockers bommet med sitt rykte nok en gang^^ For min del, så er hele 300-serien til AMD en stor skuffelse! Men jeg syns AMD har gjort en bra jobb med Fury! Ikke helt 100% fornøyd, men nano viser at AMD er på rett spor Endret 29. september 2015 av Koven Lenke til kommentar
Koven Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Legg ut tester av det du skriver, så gjør du forumet bedre. Påstander som dette er greitt å dokumentere. Det er ikkje alle som kan/vil google etter et svar, bare for å se om en påstand er riktig eller ei. Skal gjøre det neste gang Nizzen Kritikk er bra^^ Ting blir bare bedre Endret 9. oktober 2015 av Malvado Snip Sitatpyramide Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Og siden AMD klarte å ha en "bug" i 15.9 BETA (som gjorde at resizing av vinduer spiste RAM, uten å frigjøre), så har det kommet en 15.9.1 BETA som skal rette opp i dette: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalyst-windows-beta.aspx Lenke til kommentar
Koven Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Takk for infoen ExaliBur Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 takk for eit kjempe flott svar da blir det nokk ikkje nytt kort på meg enda.går heller for eit kort ekstra:) eg har ASUS Radeon HD 7970 ROG MATRIX Platinum so eg har finne ein som skal selge eit for 1700 men e vell litt mykje ... Ja det er det. Her har du et 290X for 2000,-: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65384370&searchclickthrough=true Den koster 300,- dyrere og gir deg ca. 35% bedre ytelse. Du kan nok også få pruta den ned en del, om du er flink. Om du får kjøpt den, kan jo du like gjerne legge ut 7970en din for type 1500,-. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Siden det nå har roet seg ned og jeg regner med at vi hopper over videre diskusjon rundt Amd vs Nvidia ("hint hint") så kan vi jo prøve å få tråden litt tilbake til topic : Tomshardware har testet grundig ut Freesync og her er noen meninger : Either way, we're really glad that AMD's FreeSync is gaining momentum. We've tried it hands-on, and it works just as well as G-Sync. Choice is great for consumers, and we need more of it in this space. When that choice includes approximately $200 in savings on a new technology that actually has real benefits, we're happy to say well-done AMD. Keep it up. Det er dog viktig å lese hele konklusjonen da problemstillingen til at man blir låst ved å velge en type skjerm er viktig å få med seg , forhåpentligvis så vil Amd sitt initiativ føre til at skjermene vil fungere bra med både Intel og kanskje Nvidia i fremtiden ved bruk av Adaptive sync eller kanskje til og med Amd sin løsning , det hadde i alle fall vært bra for forbrukeren å ha flere valg. 2 Lenke til kommentar
Koven Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Siden det nå har roet seg ned og jeg regner med at vi hopper over videre diskusjon rundt Amd vs Nvidia ("hint hint") så kan vi jo prøve å få tråden litt tilbake til topic : Tomshardware har testet grundig ut Freesync og her er noen meninger : Either way, we're really glad that AMD's FreeSync is gaining momentum. We've tried it hands-on, and it works just as well as G-Sync. Choice is great for consumers, and we need more of it in this space. When that choice includes approximately $200 in savings on a new technology that actually has real benefits, we're happy to say well-done AMD. Keep it up. Det er dog viktig å lese hele konklusjonen da problemstillingen til at man blir låst ved å velge en type skjerm er viktig å få med seg , forhåpentligvis så vil Amd sitt initiativ føre til at skjermene vil fungere bra med både Intel og kanskje Nvidia i fremtiden ved bruk av Adaptive sync eller kanskje til og med Amd sin løsning , det hadde i alle fall vært bra for forbrukeren å ha flere valg. Nå har det kommet en moddet driver som gjør at FreeSync støtter høyere frekvenser! Regner med at AMD lanserer en ny driver, som er basert på nettopp dette i nærmeste fremtid! Selv Intel velger AMD sin åpen løsning, så jeg regner med at ting blir forbedret med FreeSync i fremtiden^^ Intel, og AMD i mot Nvidia sin lukket standar.. Hvem vinner kampen i fremtiden tro?^^ Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Siden det nå har roet seg ned og jeg regner med at vi hopper over videre diskusjon rundt Amd vs Nvidia ("hint hint") så kan vi jo prøve å få tråden litt tilbake til topic : Tomshardware har testet grundig ut Freesync og her er noen meninger : Either way, we're really glad that AMD's FreeSync is gaining momentum. We've tried it hands-on, and it works just as well as G-Sync. Choice is great for consumers, and we need more of it in this space. When that choice includes approximately $200 in savings on a new technology that actually has real benefits, we're happy to say well-done AMD. Keep it up. Det er dog viktig å lese hele konklusjonen da problemstillingen til at man blir låst ved å velge en type skjerm er viktig å få med seg , forhåpentligvis så vil Amd sitt initiativ føre til at skjermene vil fungere bra med både Intel og kanskje Nvidia i fremtiden ved bruk av Adaptive sync eller kanskje til og med Amd sin løsning , det hadde i alle fall vært bra for forbrukeren å ha flere valg. Nå har det kommet en moddet driver som gjør at FreeSync støtter høyere frekvenser! Regner med at AMD lanserer en ny driver, som er basert på nettopp dette i nærmeste fremtid! Selv Intel velger AMD sin åpen løsning, så jeg regner med at ting blir forbedret med FreeSync i fremtiden^^ Intel, og AMD i mot Nvidia sin lukket standar.. Hvem vinner kampen i fremtiden tro?^^ Intel kommer nok ikke til å velge freesync, da det bare er AMD sitt eget navn på "adaptive sync", som er en standard i DP 1.3. AMD har bare tatt i bruk en standard, ikke utviklet noe nytt. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Siden det nå har roet seg ned og jeg regner med at vi hopper over videre diskusjon rundt Amd vs Nvidia ("hint hint") så kan vi jo prøve å få tråden litt tilbake til topic : Tomshardware har testet grundig ut Freesync og her er noen meninger : Either way, we're really glad that AMD's FreeSync is gaining momentum. We've tried it hands-on, and it works just as well as G-Sync. Choice is great for consumers, and we need more of it in this space. When that choice includes approximately $200 in savings on a new technology that actually has real benefits, we're happy to say well-done AMD. Keep it up. Det er dog viktig å lese hele konklusjonen da problemstillingen til at man blir låst ved å velge en type skjerm er viktig å få med seg , forhåpentligvis så vil Amd sitt initiativ føre til at skjermene vil fungere bra med både Intel og kanskje Nvidia i fremtiden ved bruk av Adaptive sync eller kanskje til og med Amd sin løsning , det hadde i alle fall vært bra for forbrukeren å ha flere valg. Nå har det kommet en moddet driver som gjør at FreeSync støtter høyere frekvenser! Regner med at AMD lanserer en ny driver, som er basert på nettopp dette i nærmeste fremtid! Selv Intel velger AMD sin åpen løsning, så jeg regner med at ting blir forbedret med FreeSync i fremtiden^^ Intel, og AMD i mot Nvidia sin lukket standar.. Hvem vinner kampen i fremtiden tro?^^ Intel kommer nok ikke til å velge freesync, da det bare er AMD sitt eget navn på "adaptive sync", som er en standard i DP 1.3. AMD har bare tatt i bruk en standard, ikke utviklet noe nytt. Men om intel velger VESAs Adaptive Sync-teknologien, som AMD sin FreeSync er baset seg på, så vil neppe G-Sync overleve i fremtiden. G-Sync er ca 150$ dyrere enn løsningen i fra AMD/Vesa! Endret 9. oktober 2015 av Koven Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Intel kommer nok ikke til å velge freesync, da det bare er AMD sitt eget navn på "adaptive sync", som er en standard i DP 1.3. AMD har bare tatt i bruk en standard, ikke utviklet noe nytt. Du burde kanskje sette deg litt mer inn i hva du prater om før du kommer med en slik uttalelse. Sweclockers.com Guru3D (Her får du et lite hint om hvorfor det er Amd som har sørget for at Adaptive sync og Freesync nå er gode alternativer til Nvidia sin G-Sync) Videre så sier Intel selv at de vil ta i bruk Adaptive Sync (Freesync) : http://techreport.com/news/28865/intel-plans-to-support-vesa-adaptive-sync-displays 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Har fjernet et par innlegg som begynte å spore av tråden , prøv å ikke provosere andre brukere og hold diskusjonene saklig.Dette er en diskusjonstråd rundt Amd kortene (se tråd tittel) og dermed er det relevant å diskutere hovedsakelig rundt disse kortene. Det finnes mange andre tråder der man kan gå grundigere til verks og fortsette med kritikk / analysen av Amd og Nvidia produkter (eller andre aktører). 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Intel kommer nok ikke til å velge freesync, da det bare er AMD sitt eget navn på "adaptive sync", som er en standard i DP 1.3. AMD har bare tatt i bruk en standard, ikke utviklet noe nytt. Du burde kanskje sette deg litt mer inn i hva du prater om før du kommer med en slik uttalelse. Sweclockers.com Guru3D (Her får du et lite hint om hvorfor det er Amd som har sørget for at Adaptive sync og Freesync nå er gode alternativer til Nvidia sin G-Sync) Videre så sier Intel selv at de vil ta i bruk Adaptive Sync (Freesync) : http://techreport.com/news/28865/intel-plans-to-support-vesa-adaptive-sync-displays Gode alternativ, men ikkje nødvendigvis like bra enda. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Nå har det kommet en moddet driver som gjør at FreeSync støtter høyere frekvenser! Regner med at AMD lanserer en ny driver, som er basert på nettopp dette i nærmeste fremtid! Selv Intel velger AMD sin åpen løsning, så jeg regner med at ting blir forbedret med FreeSync i fremtiden^^ Intel, og AMD i mot Nvidia sin lukket standar.. Hvem vinner kampen i fremtiden tro?^^FreeSync er AMD sin implementasjon av den åpene VESA Adaptive Sync standarden. Intel kommer til å støtte VESA Adaptive Sync tidligst neste år (enten med Kaby Lake eller Cannonlake), men de kommer til å kalle teknologien noe annet enn FreeSync. FreeSync er et varemerke som AMD eier. Nvidia kommer nok etterhvert også til å støtte vanlige skjermer med Adaptive Sync. De gjør allerede det på enkelte laptoper (Mobile G-Sync). Tipper dette er på plass for desktop iløpet av neste år. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Nå har det kommet en moddet driver som gjør at FreeSync støtter høyere frekvenser! Regner med at AMD lanserer en ny driver, som er basert på nettopp dette i nærmeste fremtid! Selv Intel velger AMD sin åpen løsning, så jeg regner med at ting blir forbedret med FreeSync i fremtiden^^ Intel, og AMD i mot Nvidia sin lukket standar.. Hvem vinner kampen i fremtiden tro?^^FreeSync er AMD sin implementasjon av den åpene VESA Adaptive Sync standarden. Intel kommer til å støtte VESA Adaptive Sync tidligst neste år (enten med Kaby Lake eller Cannonlake), men de kommer til å kalle teknologien noe annet enn FreeSync. FreeSync er et varemerke som AMD eier. Nvidia kommer nok etterhvert også til å støtte vanlige skjermer med Adaptive Sync. De gjør allerede det på enkelte laptoper (Mobile G-Sync). Tipper dette er på plass for desktop iløpet av neste år. AMD har jo hatt noe utfordring med å få produsenter til å adoptere FreeSync i sine skjermer. Om produsentene hadde visst hvor lav markedsandel AMD kom til å sitte med bare noen måneder til et år frem i tid, er det ikke sikkert de hadde giddet å lage FreeSync skjermer i det hele tatt. Hvem er det som skal kjøpe dem, når nesten ingen velger AMD skjermkort lenger? Men nå er de her, og med den til dels mye lavere prisen enn med tilsvarende G-Sync skjermer, gjør FreeSync skjermene at enkelte av AMDs skjermkort blir svært gode kjøp. Uten FreeSync skjermer ville ARR vært enda et argument for å ikke velge AMD skjermkort. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Nvidia ikke vil støtte FreeSync for øyeblikket. Det ville jo vært å dolke sine G-Sync kunder i ryggen. Altså produsentene som kjøper G-Sync moduler og lisensrettigheter. Hvorfor skulle folk kjøpt G-Sync skjerm til sine Nvidia skjermkort når de kunne spart tusenvis på en FreeSync skjerm og samtidig sikret seg at man har valgt en skjerm som fungerer med ARR med både Nvidia, (Intel), og AMD skjermkort i fremtiden? Folk ville jo ikke betalt ekstra for en G-Sync skjerm, når det er klart at AMD aldri ville fått sine skjermkort til å fungere med dem. Med mindre man er veldig sikker på at man aldri kommer til å kjøpe noe annet enn Nvidia skjermkort. Eller ihvertfall frem til neste gang man skal ha ny skjerm.. Nå har vi altså 2 typer ARR skjermer på markedet. Dersom AMD aldri hadde "lagd" FreeSync og pushet produsenter til å lage skjermene. Så ville Intel med sine ARR kapable produkter kommet til et marked der de selv måtte lagd sin egen G/FreeSync. Er det sannsynlig at de kommer til å gjøre det med 2 aktører på markedet? Poenget mitt er at jeg mener det er all grunn til å anta at Intel kommer til å støtte FreeSync. Alternativet er en tredje standard, med få monitorer på markedet, og det hadde jo vært helt idiotisk når det allerede er en haug av FreeSync skjermer klare. Om Intel mot (min) formodning skulle velge den enda åpnere VESA standarden, og vente på skjermer som har dette, men uten FreeSync klistremerke. Så vil det ikke være noe problem for kunder med AMD skjermkort å også benytte disse skjermene. Men oss med Nvidia skjermkort sitter sannsynligvis fremdeles igjen med svarteper, fullstendig avhengige av at Nvidia åpner for støtte til andre ARR skjermer i driverene sine. Med mindre Nvidia åpner driverene sine, så har de malt seg selv godt inn i et hjørne. Foreløpig et fint hjørne å være i, men hva fremtiden bringer er jo som alltid ganske åpen... 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Det er en del misforståelser som er ute og går. Amd sin Freesync oppstod fordi brukerne ofte hadde problemer med V-sync og andre løsninger i forhold til screen tearing osv. Adaptive Sync var kun på papiret og var enda ikke tatt i bruk av selskapene som stod bak skjermene , når da Amd kom med sin implementasjon av dette så vi også at skjermene som støttet dette ble tilgjengelig for forbrukerne selv om "selve standarden" hadde vært klar for flere år siden. Så resultatet av utviklingen av Freesync gagner jo i utgangspunktet forbrukerne når de får valget mellom FS og AS. Det hjelper lite å ha noe på papiret når man ikke har noe konkret i bruk , dette fikk jo Amd fart på som sagt med sin løsning og som gjorde at Adaptive Sync nå fungerer som det skal på de skjermene som støtter det , spiser man også Amd sin markedsføring så kan det tenkes at det stemmer at de hadde dette under utvikling siden 2010/11 , men jeg kan ikke si at jeg har gode nok kilder til å bekrefte dette. Føler selv at det er mer trolig at det ble påskyndet pga G-sync. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 AMD har jo hatt noe utfordring med å få produsenter til å adoptere FreeSync i sine skjermer. Om produsentene hadde visst hvor lav markedsandel AMD kom til å sitte med bare noen måneder til et år frem i tid, er det ikke sikkert de hadde giddet å lage FreeSync skjermer i det hele tatt.Noe av problemet er etter hva jeg har forstått at det ikke er så mange displaykontrollere som støtter Adaptive Sync enda, og de som støtter det koster skjermprodusentene ganske mye ekstra. Poenget mitt er at jeg mener det er all grunn til å anta at Intel kommer til å støtte FreeSync. Alternativet er en tredje standard, med få monitorer på markedet, og det hadde jo vært helt idiotisk når det allerede er en haug av FreeSync skjermer klare. Om Intel mot (min) formodning skulle velge den enda åpnere VESA standarden, og vente på skjermer som har dette, men uten FreeSync klistremerke. Så vil det ikke være noe problem for kunder med AMD skjermkort å også benytte disse skjermene.FreeSync er den bare et navn på AMD sin implementasjon av den åpne VESA standarden, en skjerm som i dag støtter FreeSync støtter VESA adaptiv sync, og vil også fungere med Intel sin implementasjon. Intel vil garantert bruke et annet produktnavn på det enn FreeSync. Skjermer som støtter Intel sitt produktnavn vil selvsagt også støtte FreeSync. Det er verdt å merke seg at dagens Intel-produkter aldri vil få støtte for adaptive sync, det er først på fremtidige produkter som støtter DisplayPort 1.3 at dette kommer. Det er uvisst om dette blir på "Kaby Lake" eller "Cannonlake". Det hjelper lite å ha noe på papiret når man ikke har noe konkret i bruk , dette fikk jo Amd fart på som sagt med sin løsning og som gjorde at Adaptive Sync nå fungerer som det skal på de skjermene som støtter det , spiser man også Amd sin markedsføring så kan det tenkes at det stemmer at de hadde dette under utvikling siden 2010/11 , men jeg kan ikke si at jeg har gode nok kilder til å bekrefte dette. Føler selv at det er mer trolig at det ble påskyndet pga G-sync.På IDF i år indikerte iallefall Intel at planen var at Adaptive Sync først skulle bli lagt til som valgfritt til versjon 1.3 av DisplayPort. DisplayPort 1.3 kommer etter hva jeg forstod på flere av 2016-modellene til AMD og Nvidia. Intel var ganske tåkete i svaret. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Så FreeSync vil leve videre, mens G-sync vil møte en sikker død! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Så FreeSync vil leve videre, mens G-sync vil møte en sikker død! Nei, det tror jeg faktisk ikke , Nvidia har en såpass god markedsandel at G-sync vil trolig leve flere år videre , spørsmålet er om Intel sin løsning vil få skjermkortprodusentene mer interessert i å støtte dette da andelen Intel maskiner verden over er langt større enn kun Amd / Nvidia baserte maskiner. Men i korte trekk så vil jeg anta at vi ikke kommer til å se slutte på enten det ene eller det andre takket være at det er en åpen standard og kan implementeres enkelt, til og med i skjermer som kun støtter G-sync. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Så FreeSync vil leve videre, mens G-sync vil møte en sikker død! Nei, det tror jeg faktisk ikke , Nvidia har en såpass god markedsandel at G-sync vil trolig leve flere år videre , spørsmålet er om Intel sin løsning vil få skjermkortprodusentene mer interessert i å støtte dette da andelen Intel maskiner verden over er langt større enn kun Amd / Nvidia baserte maskiner. Men i korte trekk så vil jeg anta at vi ikke kommer til å se slutte på enten det ene eller det andre takket være at det er en åpen standard og kan implementeres enkelt, til og med i skjermer som kun støtter G-sync. Så lenge AMD og intel støtter denne teknologien, så vil G-Sync ha et begrenset marked! Ikke mange skjermprodusenter vil satse på G-sync i lengden! Hvis AMD spiser seg tilbake i markedet med DX12, så ser det ikke lyst ut for G-sync! Ellers vil det ikke se lyst ut for AMD, om G-sync vinner kampen over VESAs adaptiv sync! AMD er like mye avhengig at dems DX12 kort vil lykkes, enn at bare zen vil lykkes... AMD har et stor lån som står for forfall snart! Endret 12. oktober 2015 av Koven Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Hvis AMD spiser seg tilbake i markedet med DX12, så ser det ikke lyst ut for G-sync! Ellers vil det ikke se lyst ut for AMD, om G-sync vinner kampen over VESAs adaptiv sync! AMD er like mye avhengig at dems DX12 kort vil lykkes, enn at bare zen vil lykkes... AMD har et stor lån som står for forfall snart!Tror aldri G-Sync kommer til å "vinne" over Adaptiv Sync, men tror etterhvert (et par år inn i fremtiden) at G-Sync fremdeles kommer til å være et high-end produkt, og at Adaptive Sync blir "mainstream" løsningen. Men, du har rett i at Zen (og 400-serien) er viktig for AMD sin mulighet til å overleve som et selskap i den formen det er i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå