Koven Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Mere minne hjelper vel 0.5 fps i gjennomsnitt Så du sier at mer minne ikke hjelper på FPS, når oppløsningen blir høyere? Enten: 2GB er en flaskehals og spillet må swappe mellom GPU- og CPU-minnet, 10 fps 4GB er ikke en flaskehals og spillet yter akseptabelt på 50 fps Eller: 2GB er ikke en flaskehals, spillet yter akseptabelt på 50 fps 4GB er ikke en flaskehals, spilley yter akseptabelt på 50 fps Max FPS er ikke så interessant, der vil det ikke skille så mye! Men minimum FPS vil det skille litt mellom 2, og 4GB. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Mere minne hjelper vel 0.5 fps i gjennomsnitt Så du sier at mer minne ikke hjelper på FPS, når oppløsningen blir høyere? Enten:2GB er en flaskehals og spillet må swappe mellom GPU- og CPU-minnet, 10 fps 4GB er ikke en flaskehals og spillet yter akseptabelt på 50 fps Eller: 2GB er ikke en flaskehals, spillet yter akseptabelt på 50 fps 4GB er ikke en flaskehals, spilley yter akseptabelt på 50 fps Max FPS er ikke så interessant, der vil det ikke skille så mye! Men minimum FPS vil det skille litt mellom 2, og 4GB.Hvis minne er flaskehals... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Mere minne hjelper vel 0.5 fps i gjennomsnitt Så du sier at mer minne ikke hjelper på FPS, når oppløsningen blir høyere? Enten: 2GB er en flaskehals og spillet må swappe mellom GPU- og CPU-minnet, 10 fps 4GB er ikke en flaskehals og spillet yter akseptabelt på 50 fps Eller: 2GB er ikke en flaskehals, spillet yter akseptabelt på 50 fps 4GB er ikke en flaskehals, spilley yter akseptabelt på 50 fps Max FPS er ikke så interessant, der vil det ikke skille så mye! Men minimum FPS vil det skille litt mellom 2, og 4GB. Minimum FPS er ikke så interessant det heller. Det er bare et datapunkt som ikke forteller når eller hvor ofte frameraten var såpass lav. Video minne kapasitet handler egentlig ikke om framerate, men muliggjøring av grafikk og bildekvalitet (hvis GPU’en også henger med). Ligger ikke dataen tilgjengelig i vram når GPU'en trenger det er det heller snakk om game breaking stuttering enn noe lavere framerate. 1 Lenke til kommentar
Koven Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Mere minne hjelper vel 0.5 fps i gjennomsnitt Så du sier at mer minne ikke hjelper på FPS, når oppløsningen blir høyere?Enten:2GB er en flaskehals og spillet må swappe mellom GPU- og CPU-minnet, 10 fps 4GB er ikke en flaskehals og spillet yter akseptabelt på 50 fps Eller: 2GB er ikke en flaskehals, spillet yter akseptabelt på 50 fps 4GB er ikke en flaskehals, spilley yter akseptabelt på 50 fps Max FPS er ikke så interessant, der vil det ikke skille så mye! Men minimum FPS vil det skille litt mellom 2, og 4GB.Hvis minne er flaskehals... Så en test av 960 med 2, og 4GB minne... Lav og middels FPS var mye lavere på 2GB på 1080p. Jeg snakker om flaskehals her ja^^ De fleste vil ikke merke noe forskjell Men i enkelte spill er det snakk om en del FPS... Max FPS i noen spill var ca 10% høyere med 4GB, og da snakker jeg om 60+ FPS. Det var bedre flyt med 4GB, en 2GB i enkelte spill, så litt har minnet å si^^ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Mere minne hjelper vel 0.5 fps i gjennomsnitt Så du sier at mer minne ikke hjelper på FPS, når oppløsningen blir høyere?Enten:2GB er en flaskehals og spillet må swappe mellom GPU- og CPU-minnet, 10 fps 4GB er ikke en flaskehals og spillet yter akseptabelt på 50 fps Eller: 2GB er ikke en flaskehals, spillet yter akseptabelt på 50 fps 4GB er ikke en flaskehals, spilley yter akseptabelt på 50 fps Max FPS er ikke så interessant, der vil det ikke skille så mye! Men minimum FPS vil det skille litt mellom 2, og 4GB.Hvis minne er flaskehals... Så en test av 960 med 2, og 4GB minne... Lav og middels FPS var mye lavere på 2GB på 1080p. Jeg snakker om flaskehals her ja^^ De fleste vil ikke merke noe forskjell Men i enkelte spill er det snakk om en del FPS... Max FPS i noen spill var ca 10% høyere med 4GB, og da snakker jeg om 60+ FPS. Det var bedre flyt med 4GB, en 2GB i enkelte spill, så litt har minnet å si^^ Legg ut tester av det du skriver, så gjør du forumet bedre. Påstander som dette er greitt å dokumentere. Det er ikkje alle som kan/vil google etter et svar, bare for å se om en påstand er riktig eller ei. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) For R9 380X som vi egentlig snakket om så sier vel ryktene 3 GB(/6 GB), som burde være rikelig for denne GPUen. Så gjenstår det å se om det blir 2 GB eller 3 GB. Endret 27. september 2015 av efikkan Lenke til kommentar
synste Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 treng litt hjelp har eit amd radeon 7970 og lure på å gå opp til 390 eller 390x veit ikkje helt ka som e forskjell på X og uten men vil dette vere ein god oppgradering vil eg merke forskjell? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Forskjellen mellom et 7970 og et 390X er ikke så veldig stor , man får en god del bedre ytelse men kortet trekker både en god del strøm og støyer noe. 390X versjonene er kraftpakken mens 390 kan sammenlignes med 7950. Kan være viktig å sjekke hvor billig du kan få kortet og hvilke spill (om noen) følger med , se også på ytelsen du får på systemet ditt med dette skjermkortet kontra et Nvidia 980 ti og eventuelt om du trenger en bedre strømforsyning. Er det viktig for deg å ha et Amd skjermkort så hadde jeg selv anbefalt siste revisjon av enten R10 Fury X med vannkjøling eller R10 Fury Nano ,begge kortene koster rundt 6000 kroner men har en svært grei og liten formfaktor som gjør at de kan brukes i de fleste kompakte pcene. Lenke til kommentar
synste Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Det er ikkje viktig å ha amd men synst vi får mest for pengane med amd, gtx 980 e no sykt dyre å so mykje betre er no dei ikkje eg har ein god pc med i7 og ddr4 ram asus z99 HK 750w ser no at 390x slår gtx970 i dei fleste testa da var litt usikker no:) Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Det du må tenke på er ytelsesøkning pr krone. Kjøper du noe som yter 20-30% bedre for 3k, så er det ikke mye ytelse pr krone. Dersom du kjøper 980ti/fury-x til 6.5k så får du ~100% ytelsesøkning. Det er jo vanvittig mye mer ytelse pr krone! 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) treng litt hjelp har eit amd radeon 7970 og lure på å gå opp til 390 eller 390x veit ikkje helt ka som e forskjell på X og uten men vil dette vere ein god oppgradering vil eg merke forskjell? R9 390 er for de som er fornuftige, men er strengt tatt ikke større oppgradering enn du hadde fått ved å gå for et GTX 780 Ti da det kom ut i 2013. R9 290 var nøyaktig samme kort med halvert VRAM. R9 390X er for de som ikke er fornuftige, og er generelt for dyrt i forhold til ytelse og GTX 980. R9 290X var nøyaktig samme kort med halvert VRAM. R9 Fury er det første kortet jeg ville anbefalt deg å oppgradere til fra et 7970. R9 Fury X er bortkastede penger, og man kjøper heller GTX 980 Ti som er et vesentlig bedre kjøp på alle måter. For å sette ting i perspektiv: AMD sitt R9 280X er samme kort som ditt 44 måneder gamle 7970. Se test her for sammenligning. Jeg hadde personlig ikke oppgradert til noe lavere enn et R9 Fury eller GTX 980 Ti Endret 28. september 2015 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det er ikkje viktig å ha amd men synst vi får mest for pengane med amd, gtx 980 e no sykt dyre å so mykje betre er no dei ikkje eg har ein god pc med i7 og ddr4 ram asus z99 HK 750w ser no at 390x slår gtx970 i dei fleste testa da var litt usikker no:) Det ser ut som du har både PSU og HK til å kjøre et 7970 nummer 2 i CrossFire. Det vil være den rimeligste oppgraderingen for deg. Det vil også mest sannsynlig gi et større ytelses løft enn alternativene du vurderer. Det er bare et par ting som må tas med i vurderingen. Dersom du har et 7970 GHz edition nå, så kan du kjøre det i crossfire med et annet GHz edition eller et 280X no problem. Men om et av kortene er et vanlig 7970 kan det være at det må settes i første PCIe spor, jeg hadde litt trøbbel med crossfire av et GHz edition med et non-GHz edition. Men det gikk altså greit når jeg satte det tregeste kortet øverst. Et 280X er så og si det samme som et 7970 GHz ed. Disse er da litt raskere enn et vanlig 7970, men ikke så voldsomt mye. Jeg vet ikke om jeg burde vise deg denne sammenlikningen av 7970 mot 2x280X i CrossFire. Som du ser så kan det gi dobbelt ytelse, men dette gir et feil bilde av CrossFire. I de aller fleste tilfeller vil du ikke få så mye bedre ytelse med 2 kort. Enkelte spill gir ingen forbedring i det hele tatt (heller motsatt), mens andre har en mer begrenset fordel av Crossfire. Men i gjennomsnitt kan du forvente deg en ytelsesøkning mellom 30% og 70% sånn veldig ca. 7970 kan man finne på bruktmarkedet helt ned i tusenlappen, og jeg hadde vel fint lagt på 200Kr til for et GHz edition eller et 280X. Hadde jeg vært deg ville jeg sikkert betalt 1400 for denne. Hvis ikke han her er villig til å selge bare et av kortene sine. Men dette er altså slik jeg ser det, den aller beste mulige oppgraderingen for deg for øyeblikket. Til neste år, kanskje om 6-12 måneder venter vi neste generasjon med skjermkort som er produsert med krympet produksjonsteknikk. Det er forventet veldig stor ytelsesforbedring fra dette, så storinvesteringer i skjermkort akkurat nå er litt kjedelig. Ellers så kan man si om 390 og 390X at det er i stor grad det samme kortet. 390 har fått deaktivert en del kjerner i forhold til 390X. På mange 390 kort kan en del, og i noen tilfeller, alle disse deaktiverte kjernene aktiveres igjen i software, og på den måten flashes opp til å bli et fullverdig 390X. 390 er også ut av boksen i generell ytelse bedre enn et GTX970, GTX970 er mye bedre i OpenGL spill, Projekt Cars og til en viss grad WOW. Utenom disse unntakene er 390 et ganske mye bedre alternativ, spesielt om man skal kjøpe ny skjerm om ikke lenge. Da man får FreeSync skjermer ganske mye rimeligere enn G-Sync skjermer. Som Noreng sier er det ikke veldig mye vits i å oppgradere til et singel kort under R9 Fury, eller GTX980ti. Men dagens dollar kurs gjør disse til mye dårligere kjøp enn ditt 7970 var i sin tid. Det er helst den nye generasjonen med skjermkort som må til for å rettferdiggjøre neste oppgradering. Som sagt; kjøp et 7970/280X til heller. Lenke til kommentar
synste Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 takk for eit kjempe flott svar da blir det nokk ikkje nytt kort på meg enda.går heller for eit kort ekstra:) eg har ASUS Radeon HD 7970 ROG MATRIX Platinum so eg har finne ein som skal selge eit for 1700 men e vell litt mykje ... Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Oisann, jeg hadde vel ikke helt tatt med i beregningen at du kunne ha et sånt 7970 kort. Det kjører jo på 1100MHz, og trenger således litt ekstra strøm (Og ihvertfall om du overklokker dem). Det spørs om PSU'en din er stor nok til 2 av de. I følge 3DGuru går det kanskje nesten. De har beregnet at det trekker 209W, men da skal du ikke ha mye annet i maskinen, og CPU må nesten kjøre stock, eller ihvertfall en veldig beskjeden overklokk. Det kan være at andre alternativer er bedre for deg. Når det er sagt er det jo ikke noe i veien for å underklokke dem. Og man kan jo sette en fps target som også sparer strøm. Men her var det altså ikke mye å gå på ser det ut som... Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 takk for eit kjempe flott svar da blir det nokk ikkje nytt kort på meg enda.går heller for eit kort ekstra:) eg har ASUS Radeon HD 7970 ROG MATRIX Platinum so eg har finne ein som skal selge eit for 1700 men e vell litt mykje ... Du kan bruke hvilket som helst 7970, du bare overklokker kort nr 2 Lenke til kommentar
synste Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 takk for eit kjempe flott svar da blir det nokk ikkje nytt kort på meg enda.går heller for eit kort ekstra:) eg har ASUS Radeon HD 7970 ROG MATRIX Platinum so eg har finne ein som skal selge eit for 1700 men e vell litt mykje ... Du kan bruke hvilket som helst 7970, du bare overklokker kort nr 2 eg er ikkje noken stor klokker :)men ka synst dokke om prisen for eit slik brukt kort til 1700 høres litt mykje ut eller? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Da ser det ut til at vi har fått 15.9 BETA til windows: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalyst-windows-beta.aspx Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Da ser det ut til at vi har fått 15.9 BETA til windows: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalyst-windows-beta.aspx Og ytelsen i DX12 ser ut til å øke (vel å merke i konkrete syntetiske tester ) *Fable Legends : Includes the latest DirectX® 12 optimizations for the Fable Legends: Benchmark *Star Wars™: Battlefront Beta - Performance and quality optimizations Resolved Issues: [59474] Diablo 3 crashes in the Act 2 Desolate Sands area of the game [59081] The AMD Catalyst Control Center 'update' option fails to download the latest driver [58800] Dragon Age: Inquisition may crash if launched in Mantle mode [58781] The DirectX® Diagnostic tool does not report DirectX® 12 available on supported products [58677] World of Warships may crash on some AMD Radeon HD5000 and HD6000 series products [58646] Assassin's Creed® Unity may experience minor frame stutter when AMD CrossFire™ mode is enabled [58485] Anti Aliasing settings not being retained after changes are applied [58450] Some BENQ 144hz Freesync™ monitors may lose the signal while uninstalling the driver [58495] DiRT Rally™ crashes during gameplay and benchmarking when launched in DirectX® 11 mode on some BENQ 144HZ Freesync monitors Known Issues: [57189] GTA V crashes on some AMD Radeon R9 390X GPU's [76899] Star Wars: Battlefront Bata - Flickering may be experience if AMD Crossfire is enabled [56099] Corruption may occur in DiRT Rally™ with CMAA enabled with Portrait SLS and AMD CrossFire™ mode enabled [59792] A black screen may be encountered on bootup on Windows 10 systems. The system will ultimately continue to the Windows login screen. [76930] Intermittent playback issues with Cyberlink PoweDVD when connecting to a 3D display with an HDMI cable [76924] A TDR error may be experienced while toggling between minimized and maximized mode while viewing 4K Youtube content [59475] Elite: Dangerous - poor performance may be experienced in SuperCruise mode [59298] Final Fantasy XIV - Heavensward may crash when run in DirectX 11® mode and borderless window mode [58870] Some applications may fail to launch on some Mobility platforms when launched in High Performance mode [425417] Windows 10 driver installation may halt on some systems with an AMD 990FX chipset and AMD CrossFire™ enabled [58506] Mad Max - Color corruption is observed when Alt+Ctrl+Del is pressed followed by the Escape key Har testet driveren på et 280 skjermkort , tok en ordentlig opprydning i eldre drivere og ytelsen og funksjonalitet økte over hele fjøla i forhold til forrige driven. Tipper det har en sammenheng med at Windows 10 greier å utnytte bedre cpu'en samt noen konkrete optimaliseringer til Amd Cpu'er som ikke har blitt nevnt , men har faktisk sett en liten forbedring på ytelsen på oppsettet mitt (FX 8350 + R9 280 ). En annen ting som er greit å få med seg er at Strøm reguleringen i forhold til fps nå fungerer også litt bedre og det er stadig flere spill som får utnyttet dette (du må overstyre via kontrollpanelet) noe som er greit for varmeutviklingen på skjermkortet og strømregningen (og ikke minst en lavere støyprofil). Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Virker som amd kanskje begynner å hente seg inn igjen? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) takk for eit kjempe flott svar da blir det nokk ikkje nytt kort på meg enda.går heller for eit kort ekstra:) eg har ASUS Radeon HD 7970 ROG MATRIX Platinum so eg har finne ein som skal selge eit for 1700 men e vell litt mykje ... Du kan bruke hvilket som helst 7970, du bare overklokker kort nr 2 eg er ikkje noken stor klokker :)men ka synst dokke om prisen for eit slik brukt kort til 1700 høres litt mykje ut eller? Som jeg sa så tror jeg din PSU blir i minste laget for 2 av det skjermkortet. Du risikerer mye problemer med ustabilitet om du velger å prøve. Men om du velger å prøve, og det viser seg å fungere bra. Da synes jeg 1700 kanskje er litt mye, men ikke alt for mye, siden du faktisk "trenger" kortet. Men om det blir for mye for din PSU, så må du enten kvitte deg med skjermkortet igjen, eller kjøpe større PSU. Du risikerer altså å måtte selge skjermkortet med tap, siden det er litt dyrt nå, eller at oppgraderingen blir å koste nærmere det et enkelt R9 390 eller GTX970 ville kostet uansett. De R9 280X kortene jeg viste på Finn vil absolutt gjøre nytten de også, og med stor sannsynlighet kan de klokkes opp til samme hastighet som det du har. En annen "fordel" med de er at de bare tar 2 slotter i tykkelse. Med ditt kort som er 3 slotter tykt må du ha ekstra lange Crossfire kabler for å rekke fra det øverste til det nederste kortet. Så det er også en ting du bør sjekke; lengden på CrossFire kablene du fikk med hovedkortet og skjermkortet. Og ikke minst om du får plass til kortene i kabinettet. Det er vanskelig å gi noe råd i denne saken når det er så mange variabler. Har du en "LEGO" PSU nå så er det lett å anbefale å bytte den ut som en del av en oppgradering du skulle gjort når du kjøpte maskinen. Og så si at 1200kr for et "vanlig" 280X er den rimeligste og beste oppgraderingen du kan gjøre. I den settingen så kan du kjøpe et av 280X'ene, men er forberedt på at du kanskje må oppgradere PSU også. Men jeg heller mot å heller anbefale et GTX970, gjerne fra Finn. De har såpass lavt strømforbruk at en 750W PSU skal med letthet kunne drive 2 av dem. Og det er så mange av dem solgt, at om et par år får du de for 700Kr på Finn og kan oppgradere billig med kort nummer 2 i den omgang. Ellers har vi GTX980ti "alternativet". Da selger du det kortet du har for 1300-1700. Og må legge resten i mellom opp til GTX980ti med en gang. GTX980ti gir deg ~2xGTX970 ytelse i dag. Det har jo litt verdi i seg selv, nesten som pengers tidsverdi. Personlig hadde jeg nok gått for et 280X i øverste PCIe spor til 1200Kr, og tatt det derifra om det ble trøbbel med den løsningen.. Endret 29. september 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå