Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Enda en DX12 Benchmark som ser ut til å synes at AMD skjermkort er helt greit. :)

Den testen har merkelige resultater, samt at de også bruker AMD sine PR-tall.

 

http://www.anandtech.com/show/9659/fable-legends-directx-12-benchmark-analysis

http://techreport.com/review/29090/fable-legends-directx-12-performance-revealed

 

 

Vel, AnandTech bruker X79 plattform med ganske mye tregere DDR3 minne, og Techreport bruker også noe tregere minne enn ExtremeTech. Hvem som lager de merkelige resultatene blir jo ikke så godt å si da. Extremetech fant kilden til sine merkelige resultater i strømsparingsprofilen som ble brukt (rookie misstake i min bok da, men i det minste forklart.) Hva vi skal med resultatene fra Anandtechs simulerte i3 og i5 resultater er jeg heller ikke sikker på. Det finnes jo ingen i3/i5 plattformer med 4 minnekanaler. Og de oppgir ikke at de kjører simuleringene med 2 kanaler i de tilfellene..

 

Edit: At de bruker AMDs PR tall er jo ikke bare greit, men det viste seg jo at AMD hadde fått bedre resultater med Nvidia kort enn Extremetech selv fikk. Så det er ihvertfall på det rene at AMD ikke jukset på det. Videre ser vi at Techreports GTX980 er et ganske kraftig fabrikkoverklokket kort som derfor klarer å slå et stock R9 390. Da er det ikke rart resultatene blir forskjellige. Men igjen; hvem er det som står for de merkelige resultatene?

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan gå fram og tilbake om det, men en ting er 100% sikkert og det er at HVERKEN AMD eller nVidia har full DX12 støtte. Vet dere hva som er enda mer sikkert? Det er at AMD har mye bedre støtte for DX12 enn det nvidia har. Dette er det flere grunner til og det er ingen vits i å diskutere det da nvidia hinter til det selv.

Lenke til kommentar

Man kan gå fram og tilbake om det, men en ting er 100% sikkert og det er at HVERKEN AMD eller nVidia har full DX12 støtte. Vet dere hva som er enda mer sikkert? Det er at AMD har mye bedre støtte for DX12 enn det nvidia har. Dette er det flere grunner til og det er ingen vits i å diskutere det da nvidia hinter til det selv.

Og denne konklusjonen klarer du å trekke med hele 0 (null) spill på markedet som bruker DirectX 12... :no:

Lenke til kommentar

2 spill faktisk og flere

 

Det er jo ikke spill som har noe å si? AMD har gått ut og sagt det som det er, nVidia har ikke sagt noe ang saken.

 

Hvis noen er fanboy i denne tråden er det dere alle som motargumenterer ang AMD, nvidia og DX12.

 

Det er det bare å få inn, AMD vant ang. DX12 saken og det burde du HKS vite best av alle pga teknologier AMD har utviklet de siste åra ting som mantle og samarbeid med microsoft.

 

Og for å få det sagt så er jeg hverken Amd eller nvidia fan jeg har et 970 selv og handler ikke så mye AMD pga jeg liker Shadowplay/GFE

Endret av svenal34
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om jeg vil si meg enig der. De oppgir ikke engang hva slags minne de bruker i de 2 kanalene vi nå er nede i (ikke som jeg kunne se ihvertfall). Og hvor ble det av klodens for øyeblikket mest solgte skjermkort i listen? Er de kjøpt av Nvidia siden de ikke tør vise det på siden av R9 390 kanskje? (Flame on! :p)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet ikke om jeg vil si meg enig der. De oppgir ikke engang hva slags minne de bruker i de 2 kanalene vi nå er nede i (ikke som jeg kunne se ihvertfall). Og hvor ble det av klodens for øyeblikket mest solgte skjermkort i listen? Er de kjøpt av Nvidia siden de ikke tør vise det på siden av R9 390 kanskje? (Flame on! :p)

 

beste rwview av fps lol alt annet vet jeg om

Lenke til kommentar

2 spill faktisk og flere

Du tenker på de to tech-demoene som er ute nå?

Vil jo ikke si at Nvidia gjør det noe dårlig i "Fable Legends"...

 

Det er jo ikke spill som har noe å si? AMD har gått ut og sagt det som det er, nVidia har ikke sagt noe ang saken.

Du tenker på den "løse kanonen" AMD hadde på Twitter?

Så fordi AMD sier det så må det være sant?

 

Hvis noen er fanboy i denne tråden er det dere alle som motargumenterer ang AMD, nvidia og DX12.

Så fordi vi ikke er enig med din konklusjon så er vi fanboys?

 

Det er det bare å få inn, AMD vant ang. DX12 saken og det burde du HKS vite best av alle pga teknologier AMD har utviklet de siste åra ting som mantle og samarbeid med microsoft.

Rundt disse tider til neste år så kan vi nok få en bedre indikasjon på dette.

Det er uansett ingen spillbare DirectX 12 spill ute, det kommer heller ikke til å dukke opp noe særlig før til neste år. Både Intel, AMD og Nvidia har bidratt mye til DX12.

Det er nok ikke før slutten av neste år det vil dukke opp noe særlig med spill som er laget sikkelig med DX12 i bunn, og ikke bare en DX11 eller Mantle greie som er portet til DX12.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2 spill faktisk og flere

Du tenker på de to tech-demoene som er ute nå?

Vil jo ikke si at Nvidia gjør det noe dårlig i "Fable Legends"...

 

 

Det er jo ikke spill som har noe å si? AMD har gått ut og sagt det som det er, nVidia har ikke sagt noe ang saken.

Du tenker på den "løse kanonen" AMD hadde på Twitter?

Så fordi AMD sier det så må det være sant?

 

 

Hvis noen er fanboy i denne tråden er det dere alle som motargumenterer ang AMD, nvidia og DX12.

Så fordi vi ikke er enig med din konklusjon så er vi fanboys?

 

 

Det er det bare å få inn, AMD vant ang. DX12 saken og det burde du HKS vite best av alle pga teknologier AMD har utviklet de siste åra ting som mantle og samarbeid med microsoft.

Rundt disse tider til neste år så kan vi nok få en bedre indikasjon på dette.

Det er uansett ingen spillbare DirectX 12 spill ute, det kommer heller ikke til å dukke opp noe særlig før til neste år. Både Intel, AMD og Nvidia har bidratt mye til DX12.

Det er nok ikke før slutten av neste år det vil dukke opp noe særlig med spill som er laget sikkelig med DX12 i bunn, og ikke bare en DX11 eller Mantle greie som er portet til DX12.[/quote

 

 

 

 

 

 

Skal du slutte å forsvare nVidia når et spill kommer ut med full DX12 port og nVidia gjør det dårligere enn AMD? hint: svaret er nei

 

Det er enenkel sak. Gi amd respekt de fortjener

 

Desuten hvis amd dret seg ut ang. DX12 og ikke nVidia så hadde ikke du løftet en eneste finger for å forsvare amd.

 

Jeg baserer konkluksjonen min på et par ting:

 

2 spill

AMD har sagt noe ang. Saken, ikke nVidia

 

HVIS dette var tull så hadde ike nVidia sagt at de skal adde dx12 støtte via driver. DE Jo ikke trengt å lage driver hvis det støtta async compute på samme måte som AMD men med hardware..

Endret av svenal34
Lenke til kommentar

Skal du slutte å forsvare nVidia når et spill kommer ut med full DX12 port og nVidia gjør det dårligere enn AMD? hint: svaret er nei

Hvordan mener du egentlig at Nvidia gjør det dårligere enn AMD?

 

Det er enenkel sak. Gi amd respekt de fortjener

Hva skal jeg gi de respekt for?

Jeg kan gjerne gi de respekt for at de har en mer optimert DX12 driver enn Nvidia, men hva er poenget. Det er ingen spillbare spill som bruker DX12 enda.

 

Desuten hvis amd dret seg ut ang. DX12 og ikke nVidia så hadde ikke du løftet en eneste finger for å forsvare amd.

Jeg klarer egentlig ikke å se at noen har dummet seg ut.

Den eneste jeg kan tenke har dummet seg ut er Roy Taylor i AMD, men regner med at AMD har ordnet opp i det, siden Twitter-profilen hans er slettet.

 

Jeg baserer konkluksjonen min på et par ting:

 

2 spill

AMD har sagt noe ang. Saken, ikke nVidia

Ingen spill ute enda, kun tech demoer som ikke er spillbare.

Fremdeles flere måneder til det kommer noen spill.

 

HVIS dette var tull så hadde ike nVidia sagt at de skal adde dx12 støtte via driver. DE Jo ikke trengt å lage driver hvis det støtta async compute på samme måte som AMD men med hardware..

Nvidia har full DX12 støtte, men enkelte valgfrie funksjoner er ikke implementert enda.
Lenke til kommentar

 

Skal du slutte å forsvare nVidia når et spill kommer ut med full DX12 port og nVidia gjør det dårligere enn AMD? hint: svaret er nei

Hvordan mener du egentlig at Nvidia gjør det dårligere enn AMD?

 

Det er enenkel sak. Gi amd respekt de fortjener

Hva skal jeg gi de respekt for?

Jeg kan gjerne gi de respekt for at de har en mer optimert DX12 driver enn Nvidia, men hva er poenget. Det er ingen spillbare spill som bruker DX12 enda.

 

Desuten hvis amd dret seg ut ang. DX12 og ikke nVidia så hadde ikke du løftet en eneste finger for å forsvare amd.

Jeg klarer egentlig ikke å se at noen har dummet seg ut.

Den eneste jeg kan tenke har dummet seg ut er Roy Taylor i AMD, men regner med at AMD har ordnet opp i det, siden Twitter-profilen hans er slettet.

 

Jeg baserer konkluksjonen min på et par ting:

 

2 spill

AMD har sagt noe ang. Saken, ikke nVidia

Ingen spill ute enda, kun tech demoer som ikke er spillbare.

Fremdeles flere måneder til det kommer noen spill.

 

HVIS dette var tull så hadde ike nVidia sagt at de skal adde dx12 støtte via driver. DE Jo ikke trengt å lage driver hvis det støtta async compute på samme måte som AMD men med hardware..

Nvidia har full DX12 støtte, men enkelte valgfrie funksjoner er ikke implementert enda.

 

 

Vi får se, at nVidia har full DX12 støtte skal jeg ikke argumentere mot, de har vel en arkitektur liggende som ikke er lansert enda som har det. Maxwell (begge gens.) har vel ikke det, også Fiji.

 

I tillegg så kan det se ut til at async shaders/compute faktisk kan bli utbredt med tanke på konsoller. (Da tenker jeg videre på porter). Der virker det som om Maxwell kommer til å ha en SW. scheduler, vil dette være like effektivt som GCN sin HW. scheduler?

 

Enig i at det vil kanskje være tynt å basere en konklusjon på med tanke på materialet som er ute.

AMD har vel også tatt nVidia i forsvar angående DX12 støtte og sagt at ingen pr. i dag har lanserte produkter som har 100% DX12 støtte i hw.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der forsvant også Jim Keller som har hatt mye ansvar innenfor CPU og Apu segmentet til Amd , for meg føles det i alle fall som om skuta nå synker enda raskere : http://hexus.net/tech/news/cpu/86585-legendary-cpu-architect-jim-keller-leaves-amd/

Han er ferdig med ZEN, og søker nye utfordringer- Slik har han alltid vært! At Jim forlater AMD, tyder på at ZEN er ferdig^^

Endret av Koven
Lenke til kommentar

 

Og der forsvant også Jim Keller som har hatt mye ansvar innenfor CPU og Apu segmentet til Amd , for meg føles det i alle fall som om skuta nå synker enda raskere : http://hexus.net/tech/news/cpu/86585-legendary-cpu-architect-jim-keller-leaves-amd/

Han er ferdig med ZEN, og søker nye utfordringer- Slik har han alltid vært! At Jim forlater AMD, tyder på at ZEN er ferdig^^

 

 

Joda , men vi må huske at han var en viktig ressurs for Amd , forhåpentligvis er det kun det faktum at Zen er ferdig og at han ønsker seg nyere prosjekter , men samtidlig kan det være et dårlig tegn.

 

Blir spennende å se når ordentlige DX12 spill kommer snart , det vil faktisk avsløre om Nvidia og Amd vil ha en langt jevnere ytelse på DX12 enn på DX11 , noe som er bra for sluttbrukeren da man ikke lenger trenger å tenke på at spill vil ha så stor forskjell avhengig om du har et Nvidia skjermkort eller Amd skjermkort.

Lenke til kommentar

Mere minne hjelper vel 0.5 fps i gjennomsnitt :p

Så du sier at mer minne ikke hjelper på FPS, når oppløsningen blir høyere?

Svært få spill er kodet slik at R9 380X vil støte på problemer med minnekapasitet før problemer med regnekapasitet. GPUen er uansett for svak til tunge spill i 4K eller 5K.

 

Og der forsvant også Jim Keller som har hatt mye ansvar innenfor CPU og Apu segmentet til Amd , for meg føles det i alle fall som om skuta nå synker enda raskere : http://hexus.net/tech/news/cpu/86585-legendary-cpu-architect-jim-keller-leaves-amd/

Han er ferdig med ZEN, og søker nye utfordringer- Slik har han alltid vært! At Jim forlater AMD, tyder på at ZEN er ferdig^^

Hoveddesignet er åpenbart ferdig når CPUene skal lanseres til neste år, nå er det bare siste finpuss som gjenstår.

 

Jeg håper for AMDs skyld at de har planlagt et nytt x86-design etter Zen, for designet av dette bør starte allerede neste år.

Lenke til kommentar

Hoveddesignet er åpenbart ferdig når CPUene skal lanseres til neste år, nå er det bare siste finpuss som gjenstår.

Server og workstation designet (1-2 prosessorer) regner de med per dags dato at kommer oktober 2016.

APU med Zen regner de med at kommer første kvartal 2017.

 

Magefølelsen sier dog papirlansering i slutten av 2016, og produkter som shipper i begynnelsen av 2017.

Ut i fra hva jeg har hørt på konferanser, og andre forskere jeg har snakket med så tipper jeg en CPU-ytelse ca. på nivå med "Sandy Bridge", men AMD sin styrke blir at de gjør dette med ca. 30% færre transistorer enn hva Intel bruke på SB.

 

AMD sin utfordring blir å få produktene ut. Det er risikabelt å gå etter servermarkedet først, en bug i CPU designet der er katastrofalt (noen her husker sikkert "Barcelona" sin TLB-bug), men det er dette markedet som er AMD sitt største problem.

De får også tøff konkurranse. Zen blir lansert samtidig med Skylake-E/EP.

 

Tror Zen blir et spennende, og godt design. Håper at AMD finner en god nisje med produktene.

Lenke til kommentar

 

Mere minne hjelper vel 0.5 fps i gjennomsnitt :p

Så du sier at mer minne ikke hjelper på FPS, når oppløsningen blir høyere?

 

Enten:

2GB er en flaskehals og spillet må swappe mellom GPU- og CPU-minnet, 10 fps

4GB er ikke en flaskehals og spillet yter akseptabelt på 50 fps

Eller:

2GB er ikke en flaskehals, spillet yter akseptabelt på 50 fps

4GB er ikke en flaskehals, spilley yter akseptabelt på 50 fps

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...