Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon

Anbefalte innlegg

Når benchmarken fungerer akkurat som den skal på AMD sine kort er det vel liten grunn til å tro at det er benchmarken som bruker feil funksjonalitet? Spesielt når d3d12 overlater det aller meste av ansvaret i utviklerens hender.

Det er en direkte motsigelse i dine to setninger. Når ansvaret er mer i utviklernes hender og produktet fungerer ulikt på ulik maskinvare så er sannsynligheten stor for at feilen ligger hos utviklerne. Og siden vi vet at det bestemte spillet ble utviklet for GCN og så portet til Direct3D, så er det stor sannsynlighet for at det ble gjort designvalg som favoriserte GCN, og at disse designvalgene har blitt værende i stor grad.

Kan det være at async ikke er 100% native på Maxwell, men trenger "hjelp" fra driveren, slik som N o r e n g sier i sin post.

Denne støtten må være i hardware.

Nå må vel Nvidia våkne snart og kommer med en driveroppdatering så de også får litt ytelse forbedringer der også?

Du mener vel at Oxide Games skal ta seg sammen og følge spec?

Både Nvidia og AMD burde slutte med å lage spesialtilpasninger for spill, og heller be utviklerne patche sin egen drittkode. Men det kommer vel ikke til å skje heller, for de ønsker ikke å bli upopulære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må vel Nvidia våkne snart og kommer med en driveroppdatering så de også får litt ytelse forbedringer der også?

Både Nvidia og AMD burde slutte med å lage spesialtilpasninger for spill, og heller be utviklerne patche sin egen drittkode. Men det kommer vel ikke til å skje heller, for de ønsker ikke å bli upopulære.

Siden du sier at Oxide Games ikke følger specs så antar jeg at du faktisk har bevis på dette? Er beviset ditt den elendige ytelsen til Nvidia i selve benchmarken eller har du noe mer håndfast du kan komme med? Jeg antar at du ikke har tilgang til kildekoden eller andre form for bevis for å komme med en såpass kraftig påstand?

Forsåvidt enig i at utviklerne burde være flinkere til å sørge for at ytelsen ble bedre i spillene , uavhengig av skjermkortet som brukes , men vi har jo også hatt flere år der skjermkortutviklingen har gått langt fortere enn DX utviklingen (Joda, OpenGl / CL har jo vært et alternativ , men lite brukt :(  ) og en del av skylden bør legges på Microsoft som har vært helt elendig på å forbedre DX utviklingen i forhold til både skjermkort og maskinvare som har blitt tilgjengelig. 

Jeg skylder i alle fall på Balmer for dette og hans så og si ensidig fokus på Xbox...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når benchmarken fungerer akkurat som den skal på AMD sine kort er det vel liten grunn til å tro at det er benchmarken som bruker feil funksjonalitet? Spesielt når d3d12 overlater det aller meste av ansvaret i utviklerens hender.

Det er en direkte motsigelse i dine to setninger. Når ansvaret er mer i utviklernes hender og produktet fungerer ulikt på ulik maskinvare så er sannsynligheten stor for at feilen ligger hos utviklerne. Og siden vi vet at det bestemte spillet ble utviklet for GCN og så portet til Direct3D, så er det stor sannsynlighet for at det ble gjort designvalg som favoriserte GCN, og at disse designvalgene har blitt værende i stor grad.

Kan det være at async ikke er 100% native på Maxwell, men trenger "hjelp" fra driveren, slik som N o r e n g sier i sin post.

Er det mantle du sikter til her? Vel, nå er det en del spill som er nesten klare for DX12... Så jeg aventer til flere ressultater er klare før jeg dømmer nvidia for nok en villedende markedsføring!

Har alltid mislikt nvidia da dem jukset med driverene med tnt, og gjorde matrox sine G200/400 kort svakere på tester pga dette! Matrox eide nvidia når det gjaldt kvalitet på grafikken, og kortene til matrox hadde ikke noe problem med ytelsen i spillene! Men synd folk er blinde på tester! Det er de den dag i dag!

Lenke til kommentar

Er det mantle du sikter til her? Vel, nå er det en del spill som er nesten klare for DX12... Så jeg aventer til flere ressultater er klare før jeg dømmer nvidia for nok en villedende markedsføring!

Har alltid mislikt nvidia da dem jukset med driverene med tnt, og gjorde matrox sine G200/400 kort svakere på tester pga dette! Matrox eide nvidia når det gjaldt kvalitet på grafikken, og kortene til matrox hadde ikke noe problem med ytelsen i spillene! Men synd folk er blinde på tester! Det er de den dag i dag!

Ja alle er noobs :)
Lenke til kommentar

Ja alle er noobs :)

Ikke alle er noobs :) Det hjelper lite å kjøpe et kort som yter 20% mer enn konkurrenten, men som yter 20% mindre i det spillet man spiller mest!

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Derfor har jeg fra begge leirer, så er problemet løst. Slipper da kanskje også å bli kalt fanboy, selv om amd suger

Nå tviler jeg vel på at du driver og tester med "bare" ett skjermkort, men er litt nysgjerrig på hvordan ytelses forskjellen faktisk er på fury x og 980 ti. Har lest utallige tester, men har lyst og høre fra en som har begge deler. Er det stor forskjell i "real world" ytelse?

Regner med at 980ti som du har er overclocket til en annen verden, noe som jeg forstår er veldig vanskelig og få til med fury x, men lurer likevell litt på dette.

Lenke til kommentar

Siden du sier at Oxide Games ikke følger specs så antar jeg at du faktisk har bevis på dette?

Det antydes at driveren har optimaliseringer for ett bestemt produkt, som er noe både AMD og Nvidia stadig gjør med viktige spilltitler. Det vil bety at produktet oppfører seg på én eller annen måte som ikke er ideell, og i de fleste* tilfeller er det spillets skyld. Hvis det var AMDs driver som hadde avvik fra spec så hadde dette vært fikset uten en spesifikk fiks for ett enkelt spill.

Jeg mener at AMD, Nvidia og Intel av prinsipp ikke burde laget patcher for å kompensere for svakheter i spill, men ytelse i benchmarks er så viktig så er de dessverre villige til å gjøre det. Da blir dette igjen en hvilepute for utviklerne og vi får en vond sirkel. Skjermkortprodusentene burde hatt en hard policy mot slikt, og lagt skylden der den hører hjemme når den neste spilltitlen yter ræva på maskinvaren deres.

*) Det finnes selvsagt eksempler hvor det er driverens feil mens spillet opererer korrekt. Det fleste eksemplene jeg vet om er Steam-spill som har vært portet til OSX / Linux og som sliter med at Catalyst ikke oppfører seg som det skal. I tillegg har du de uoffsielle "åpne" driverne (som ingen burde bry seg om) hvor spill stadig må tilpasses driverne. Derfor er det en del Steam-spill som kommer med advarsler for slike drivere.

Forsåvidt enig i at utviklerne burde være flinkere til å sørge for at ytelsen ble bedre i spillene , uavhengig av skjermkortet som brukes , men vi har jo også hatt flere år der skjermkortutviklingen har gått langt fortere enn DX utviklingen (Joda, OpenGl / CL har jo vært et alternativ , men lite brukt :( ) og en del av skylden bør legges på Microsoft som har vært helt elendig på å forbedre DX utviklingen i forhold til både skjermkort og maskinvare som har blitt tilgjengelig.

Jeg skylder i alle fall på Balmer for dette og hans så og si ensidig fokus på Xbox...

Det er helt klart at Direct3D-utviklingen ligger ~3-5 år bak der det burde være, men så ligger spillene ennå lenger bak det igjen, så jeg vil legge minst like mye skyld på late spillutviklere.
Lenke til kommentar

Vanligvis prøver jeg å holde meg unna å moderere i tråder der jeg selv deltar i , men har nå ryddet litt opp i denne tråden og fjernet en del avsporinger og innlegg som enten svarte på denne avsporingen eller som var med på å gjøre ting litt utrivelig for alle her.

Dette er et eksempel på innhold i innlegg som ble fjernet :
"Idioter som tror på "
"Det er jo kun fanboy som sier amd er bedre"
"Hvor gammel er du egentlig?"
"Ser ut som du er nvidia fanboy"
"Det er det dummeste jeg har sett skrevet på lenge :yes:"

Jeg antar at de personene som skrev dette er fullstendig klar over at innlegget sitt har blitt fjernet , noen er veteraner , andre er det ikke.
Jeg har ikke som hensikt å straffe noen her , men ønsker å påpeke at vi kan og bør fokusere på en sunn debatt (selv om vi på ingen måte behøver å være enige ) og tar litt hensyn til dette i måten vi diskuterer på ( Joda , jeg selv kan også være langt flinkere til dette så skal skjerpe meg selv på disse punktene ) .

Utover det så kan avgjørelsen min på å fjerne konkrete innlegg klages på ved å sende meg en pm med en begrunnet melding eller dere kan ta det videre til tilbakemeldinger til forumet om dere mener at jeg har gjort en ensidig jobb i denne tråden (noe jeg har prøvd å unngå når jeg modererte ) og ønsker å klage på dette.

Denne advarselen skal ikke kommenteres i denne tråden , ta det som sagt enten via PM eller tilbakemeldinger til forumet.

Mvh
Malvado.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Siden du sier at Oxide Games ikke følger specs så antar jeg at du faktisk har bevis på dette? Er beviset ditt den elendige ytelsen til Nvidia i selve benchmarken eller har du noe mer håndfast du kan komme med? Jeg antar at du ikke har tilgang til kildekoden eller andre form for bevis for å komme med en såpass kraftig påstand?

Forsåvidt enig i at utviklerne burde være flinkere til å sørge for at ytelsen ble bedre i spillene , uavhengig av skjermkortet som brukes , men vi har jo også hatt flere år der skjermkortutviklingen har gått langt fortere enn DX utviklingen (Joda, OpenGl / CL har jo vært et alternativ , men lite brukt :(  ) og en del av skylden bør legges på Microsoft som har vært helt elendig på å forbedre DX utviklingen i forhold til både skjermkort og maskinvare som har blitt tilgjengelig. 

Elendige ytelsen til nVidia? Forsøk på trolling? I testen til PCPer ligger vel 980 og 390X 1-2fps innenfor på 1080p. 980Ti og Fury X det samme på den andre testsiden.

Lenke til kommentar

Elendige ytelsen til nVidia? Forsøk på trolling? I testen til PCPer ligger vel 980 og 390X 1-2fps innenfor på 1080p. 980Ti og Fury X det samme på den andre testsiden.

På ingen måte.

Tonen min var dog litt skarp , men som du sikkert har forstått det så kan jo ikke akkurat en forskjell på noen få fps bety at det er gjort en så utrolig dårlig jobb med DX12 i spillet og da kan man jo spørre seg selv om man har god grunn til å tro noe annet. Hadde jeg puttet "elendig" innenfor apostrof som jeg gjorde nå har du muligens ikke reagert på samme måte som før?

Lenke til kommentar

På ingen måte.

Tonen min var dog litt skarp , men som du sikkert har forstått det så kan jo ikke akkurat en forskjell på noen få fps bety at det er gjort en så utrolig dårlig jobb med DX12 i spillet og da kan man jo spørre seg selv om man har god grunn til å tro noe annet. Hadde jeg puttet "elendig" innenfor apostrof som jeg gjorde nå har du muligens ikke reagert på samme måte som før?

Er hele ordleggingen jeg reagerer på egentlig. Det at AMD sleit i DX11 betyr ikke automatisk at nVidia sliter i DX12 fordi AMD har "tatt dem igjen" i en enkelt bench som i tillegg er en alpha(er det det engang?). Skjønner kanskje hva du vil fram til her, men er ikke helt sikker. Min vinkel er iallefall at det er AMD som har gjort en god jobb, ikke nVidia som har gjort en dårlig :)

Lenke til kommentar

Over til en annen sak...

Ser ut som AMD fortsetter "trenden" med å ikke gi test-kort til sider som ikke omtaler de helt korrekt.

HardOCP og Tech Report får ikke Fury Nano kort. AMD vil ikke si hvorfor, men høyst sannsynlig så er ikke AMD fornøyd med omtalen de har fått.

Er slik "sensur" ok?

Lenke til kommentar

Over til en annen sak...

Ser ut som AMD fortsetter "trenden" med å ikke gi test-kort til sider som ikke omtaler de helt korrekt.

HardOCP og Tech Report får ikke Fury Nano kort. AMD vil ikke si hvorfor, men høyst sannsynlig så er ikke AMD fornøyd med omtalen de har fått.

Er slik "sensur" ok?

Nei, det er vel ingenting å diskutere :) Det har dog blitt gjort lenge, og det er nok ikke AMD som startet den trenden.

Lenke til kommentar

Over til en annen sak...

Er slik "sensur" ok?

Glemte du ikke en liten ting nå? En rep for ihvertfall den ene publikasjonen der gikk vel rimelig langt i å kalle AMD for noe tilnærmet svindlere. Spørsmålet er vel heller hvorfor vi skal stole på publikasjoner som tilsynelatende ikke klarer å holde seg upartiske. En test av et AMD kort der blir rett og slett verdiløs. Så hvorfor skal AMD da bruke tid og resurser på å låne/gi bort et dyrt skjermkort til noen med en nærmest uttalt agenda mot dem? Er det ikke bedre om AMD deler ut kortene sine til upartiske publikasjoner?

Lenke til kommentar

Over til en annen sak...

Er slik "sensur" ok?

Glemte du ikke en liten ting nå? En rep for ihvertfall den ene publikasjonen der gikk vel rimelig langt i å kalle AMD for noe tilnærmet svindlere. Spørsmålet er vel heller hvorfor vi skal stole på publikasjoner som tilsynelatende ikke klarer å holde seg upartiske. En test av et AMD kort der blir rett og slett verdiløs. Så hvorfor skal AMD da bruke tid og resurser på å låne/gi bort et dyrt skjermkort til noen med en nærmest uttalt agenda mot dem? Er det ikke bedre om AMD deler ut kortene sine til upartiske publikasjoner?

Så vidt jeg vet så var det ikke noen av de som kalte AMD for svindlere. Det var KitGuru.

Flere av nettsidene brukte ganske sterke ord mot Nvidia når det kom frem at GTX 970 kun hadde 3,5 GB minne som kunne adresseres på full hastighet. Nvidia lot allikevel ikke være å sende hverken Titan X eller 980 Ti testkort til disse sidene...

Så du mener at man som tester ikke kan fortelle sin ærlige mening om produktene? Så hvis du ikke er fornøyd blir du automatisk stemplet som partisk?

Lenke til kommentar

KitGuru var det ja, husket feil der.

Men med mindre du kan si hvorfor AMD ikke har gitt disse publikasjonene et kort å teste så blir det uansett bare spekulasjoner. Sensur hadde det kun vært om de hadde måttet signere NDA'er som forhindret dem i å dele bestemte resultater fra kortene de har testet. Om de ikke en gang har fått kort, så er det ingenting å sensurere.

Hvis du ikke er fornøyd, er du ikke nødvendigvis partisk.

Men om du klandrer et selskap for en ting, men ikke et annet selskap for akkurat den samme tingen, så er du det.

"970 gate" må vel kunne sies å være å blitt tatt med buksene nede. Om Nvidia skulle begynne med noen "sanksjoner" mot en samlet presse, så hadde det bare blitt å drite seg ut videre...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Over til en annen sak...

Er slik "sensur" ok?

Nei.

Edit : Om det er snakk om sensur da og det ikke er andre motiver bak.

Både HardOCP og Tech Report er såpass store at de trolig ikke har problemer med å få skaffet seg et Fury X eller Nano kort fra en forhandler , men om Nvidia eller Amd holder på med dette så er det jo absolutt ikke positivt for noen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...