Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

AMD har et stort teoretisk ytelsepotensiale som de ikke har klart å hente ut ennå (reell ytelse per Gflop). Mange av de planlagte driverforbedringene til Direct3D 12 har Nvidia allerede gjort for en god stund siden, og siden Direct3D og OpenGL er begge implementert i Cg for Nvidia så har alle fått ut det potensialet allerede.

 

Glem ikke at "Ashes of the Singularity" er et spill som var utviklet med Mantle og så portet til Direct3D, det skulle bare mangle at det var tilpasset GCN. Som jeg har nevnt før så kommer vi nok til å se mer AMD- og Nvidia-vennlige spill med Direct3D 12.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intersant lesning fra tidligere Nvidia ansatt i driver teamet. Det betyr at AMD for det lettere med DX12 da de ikke er kjent for å bruke like mye ressurser på drivere som Nvidia.

 

http://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-on-dx12vulkanmantle/

 

The first lesson is: Nearly every game ships broken. We're talking major AAA titles from vendors who are everyday names in the industry. In some cases, we're talking about blatant violations of API rules - one D3D9 game never even called BeginFrame/EndFrame. Some are mistakes or oversights - one shipped bad shaders that heavily impacted performance on NV drivers. These things were day to day occurrences that went into a bug tracker. Then somebody would go in, find out what the game screwed up, and patch the driver to deal with it. There are lots of optional patches already in the driver that are simply toggled on or off as per-game settings, and then hacks that are more specific to games - up to and including total replacement of the shipping shaders with custom versions by the driver team. Ever wondered why nearly every major game release is accompanied by a matching driver release from AMD and/or NVIDIA? There you go.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke AMD har brukt så mye tid med 300-serien! Jeg tror dem har brukt alle de få ressursene dem har tilgenglig på fury, og kommende 400-serien!

AMD trenger å bruke store deler av de etterhvert mindre og mindre resursene de har til å gjøre ferdig Zen hvis de skal ha håp om å få den ut i 2016. Det er også første prioritet.

 

DX12 utviklingen stoppet opp pga manglende kunnskap! Leste et innlegg der AMD måtte sende sine beste menn for å hjelpe dem med DX12. Koden til mantle og DX12 er veldig lik! Og hvem kopierer hvem? Du sier at mantle kopierer DX12, men jeg finner bare kilder som sier det motsatte! Jeg kan være enig med deg at DX12 ble påbegynt før, men microsoft hadde ikke kunnskapen til å fullføre DX12, uten hjelp fra utolmodige AMD.

Så du mener at Microsoft ikke har kunskap til å utvikle sitt eget API????

 

Jeg kan røpe for deg at både AMD, Nvidia og Intel har deltatt i utviklingen av DX12. Første "tech demo" av DX12 ble vist samtidig som lanseringen på Game Developer Conference (GDC14) og den ble kjørt på Nvidia hardware (Titan Black).

 

Som ett hardware abstraction layer så kan jeg godt se at Microsoft kanskje ikke innehar den beste kompetansen, og at denne kompetansen bør komme fra maskinvareutviklere (AMD for eksempel) så, ja... Det er ikke 'bare' ett api.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD har et stort teoretisk ytelsepotensiale som de ikke har klart å hente ut ennå (reell ytelse per Gflop). Mange av de planlagte driverforbedringene til Direct3D 12 har Nvidia allerede gjort for en god stund siden, og siden Direct3D og OpenGL er begge implementert i Cg for Nvidia så har alle fått ut det potensialet allerede.

 

Glem ikke at "Ashes of the Singularity" er et spill som var utviklet med Mantle og så portet til Direct3D, det skulle bare mangle at det var tilpasset GCN. Som jeg har nevnt før så kommer vi nok til å se mer AMD- og Nvidia-vennlige spill med Direct3D 12.

Det er i DX11 AMD sliter med å nå sitt potensiale, der Nvidia har vært veldig dyktige med å optimalisere driverene i DX11. AMD vil stå mye sterkere med DX12, så det er naturlig at AMD vil få en større boost i spill med DX12 enn det nvidia vil få. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

AMD har et stort teoretisk ytelsepotensiale som de ikke har klart å hente ut ennå (reell ytelse per Gflop). Mange av de planlagte driverforbedringene til Direct3D 12 har Nvidia allerede gjort for en god stund siden, og siden Direct3D og OpenGL er begge implementert i Cg for Nvidia så har alle fått ut det potensialet allerede.

 

Glem ikke at "Ashes of the Singularity" er et spill som var utviklet med Mantle og så portet til Direct3D, det skulle bare mangle at det var tilpasset GCN. Som jeg har nevnt før så kommer vi nok til å se mer AMD- og Nvidia-vennlige spill med Direct3D 12.

Det er i DX11 AMD sliter med å nå sitt potensiale, der Nvidia har vært veldig dyktige med å optimalisere driverene i DX11. AMD vil stå mye sterkere med DX12, så det er naturlig at AMD vil få en større boost i spill med DX12 enn det nvidia vil få. 

 

 

Det er ingen ting som er naturlig med AMD nå om dagen, for å si det slik ;)

Lenke til kommentar

Intersant lesning fra tidligere Nvidia ansatt i driver teamet. Det betyr at AMD for det lettere med DX12 da de ikke er kjent for å bruke like mye ressurser på drivere som Nvidia.

 

http://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-on-dx12vulkanmantle/

 

The first lesson is: Nearly every game ships broken. We're talking major AAA titles from vendors who are everyday names in the industry. In some cases, we're talking about blatant violations of API rules - one D3D9 game never even called BeginFrame/EndFrame. Some are mistakes or oversights - one shipped bad shaders that heavily impacted performance on NV drivers. These things were day to day occurrences that went into a bug tracker. Then somebody would go in, find out what the game screwed up, and patch the driver to deal with it. There are lots of optional patches already in the driver that are simply toggled on or off as per-game settings, and then hacks that are more specific to games - up to and including total replacement of the shipping shaders with custom versions by the driver team. Ever wondered why nearly every major game release is accompanied by a matching driver release from AMD and/or NVIDIA? There you go.

 

Dette var vel ikke overraskende, de aller fleste som lager spill idag er udugelige til å lage spill, fullstendig inkompetente, skulle tro de aldri hadde prøvd noe sånt før, hadde en vanlig arbeider gjort en så dårlig jobb så hadde det fått større konsekvenser enn at man bare får litt dritt slengt etter seg på ett forum.

Dette kom ikke akkurat som noen nyhet, har vist dette i mange år allerede.

Nei, det er ikke enkelt å lage ett spill, men skal du først lage såkalt AAA spill, så forventer jeg at du har ett snev av peiling, noe ingen har idag.

Lenke til kommentar

 

Intersant lesning fra tidligere Nvidia ansatt i driver teamet. Det betyr at AMD for det lettere med DX12 da de ikke er kjent for å bruke like mye ressurser på drivere som Nvidia.

 

http://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-on-dx12vulkanmantle/

 

The first lesson is: Nearly every game ships broken. We're talking major AAA titles from vendors who are everyday names in the industry. In some cases, we're talking about blatant violations of API rules - one D3D9 game never even called BeginFrame/EndFrame. Some are mistakes or oversights - one shipped bad shaders that heavily impacted performance on NV drivers. These things were day to day occurrences that went into a bug tracker. Then somebody would go in, find out what the game screwed up, and patch the driver to deal with it. There are lots of optional patches already in the driver that are simply toggled on or off as per-game settings, and then hacks that are more specific to games - up to and including total replacement of the shipping shaders with custom versions by the driver team. Ever wondered why nearly every major game release is accompanied by a matching driver release from AMD and/or NVIDIA? There you go.

 

Dette var vel ikke overraskende, de aller fleste som lager spill idag er udugelige til å lage spill, fullstendig inkompetente, skulle tro de aldri hadde prøvd noe sånt før, hadde en vanlig arbeider gjort en så dårlig jobb så hadde det fått større konsekvenser enn at man bare får litt dritt slengt etter seg på ett forum.

Dette kom ikke akkurat som noen nyhet, har vist dette i mange år allerede.

Nei, det er ikke enkelt å lage ett spill, men skal du først lage såkalt AAA spill, så forventer jeg at du har ett snev av peiling, noe ingen har idag.

 

 

Bra du har peiling, så du kan redde dagen :D

Lenke til kommentar

 

 

AMD har et stort teoretisk ytelsepotensiale som de ikke har klart å hente ut ennå (reell ytelse per Gflop). Mange av de planlagte driverforbedringene til Direct3D 12 har Nvidia allerede gjort for en god stund siden, og siden Direct3D og OpenGL er begge implementert i Cg for Nvidia så har alle fått ut det potensialet allerede.

 

Glem ikke at "Ashes of the Singularity" er et spill som var utviklet med Mantle og så portet til Direct3D, det skulle bare mangle at det var tilpasset GCN. Som jeg har nevnt før så kommer vi nok til å se mer AMD- og Nvidia-vennlige spill med Direct3D 12.

Det er i DX11 AMD sliter med å nå sitt potensiale, der Nvidia har vært veldig dyktige med å optimalisere driverene i DX11. AMD vil stå mye sterkere med DX12, så det er naturlig at AMD vil få en større boost i spill med DX12 enn det nvidia vil få. 

 

 

Det er ingen ting som er naturlig med AMD nå om dagen, for å si det slik ;)

 

Det har det ikke vært i de siste årene! Men nå har AMD snudd helt om, og har sparket mange nøkkelpersoner, og fått tilbake sine tungvektere :) 2016/17 vil vi se et mye sterke AMD, enn det vi ser i dag!

Lenke til kommentar

 

 

 

AMD har et stort teoretisk ytelsepotensiale som de ikke har klart å hente ut ennå (reell ytelse per Gflop). Mange av de planlagte driverforbedringene til Direct3D 12 har Nvidia allerede gjort for en god stund siden, og siden Direct3D og OpenGL er begge implementert i Cg for Nvidia så har alle fått ut det potensialet allerede.

 

Glem ikke at "Ashes of the Singularity" er et spill som var utviklet med Mantle og så portet til Direct3D, det skulle bare mangle at det var tilpasset GCN. Som jeg har nevnt før så kommer vi nok til å se mer AMD- og Nvidia-vennlige spill med Direct3D 12.

Det er i DX11 AMD sliter med å nå sitt potensiale, der Nvidia har vært veldig dyktige med å optimalisere driverene i DX11. AMD vil stå mye sterkere med DX12, så det er naturlig at AMD vil få en større boost i spill med DX12 enn det nvidia vil få. 

 

 

Det er ingen ting som er naturlig med AMD nå om dagen, for å si det slik ;)

 

Det har det ikke vært i de siste årene! Men nå har AMD snudd helt om, og har sparket mange nøkkelpersoner, og fått tilbake sine tungvektere :) 2016/17 vil vi se et mye sterke AMD, enn det vi ser i dag!

 

 

Nå var det liksom Fury serien som skulle redde AMD, men neida.. De ble eid av nVidia. Ikkje med mye, men nok. Fury X burde ha ytet overklokket 10-20% over 980ti til samme prisen, og kommet et par mnd før....

Lenke til kommentar

Joda Nizzen , i Windows 8.1 så ligger Nvidia et hestehode foran, men det jeg nå ser er at på Win 10 og DX12 så ser det ut som forspranget plutselig ble noe mindre eller til og med blir liggende etter.

 

http://www.extremetech.com/gaming/212314-directx-12-arrives-at-last-with-ashes-of-the-singularity-amd-and-nvidia-go-head-to-head/3

 

Uansett så har AMD som mye å jobbe med når det gjelder drivere som Effikan og andre har påpekt , så det kan trolig ligge i kortene at det er enda mer ytelse å hente.

 

Og : http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/DX12-GPU-and-CPU-Performance-Tested-Ashes-Singularity-Benchmark/Results-Avera

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg liker det jeg ser, håper det er et tegn på at AMD kan klare å karre seg ut av grøfta. Men det er viktig å huske på at dette bare er ett spill. Og jeg må innrømme jeg følte meg litt snytt når AMD skulle "revolusjonere" spill på PC. Så jeg er nok en god del mer kritisk nå, enn for bare kort tid siden. AMD har ikke gjort seg selv noen tjenester ved å ikke innfri når de gikk så sterkt ut...

Lenke til kommentar

 

Sier litt når ikkje engang hardbarka Amd fanboys kjøper fury/fury x. Da vet man at Amd har faila...

 

Er vel bare jeg og en til her på forumet som har kjøpt Fury X :p

 

Koser oss vi vel? :p

 

Regner med vi vil se et "skifte" når DX12_12 kommer "for fullt".

 

Når dx12_12 kommer "for fullt" vil Fury X levere tilsvarende ytelse til fremtidens toppkort som 5870 leverer til 780 Ti (med andre ord: totalt ræva ytelse)

Lenke til kommentar

 

 

Sier litt når ikkje engang hardbarka Amd fanboys kjøper fury/fury x. Da vet man at Amd har faila...

 

Er vel bare jeg og en til her på forumet som har kjøpt Fury X :p

 

Koser oss vi vel? :p

 

Regner med vi vil se et "skifte" når DX12_12 kommer "for fullt".

 

Når dx12_12 kommer "for fullt" vil Fury X levere tilsvarende ytelse til fremtidens toppkort som 5870 leverer til 780 Ti (med andre ord: totalt ræva ytelse)

 

 

Vi får vente å se. Tenker at DX12_12 har interessante fordeler så jeg tror nok det appellerer mer, enn f.eks overgangen fra DX10 -> DX11.

Lenke til kommentar

Når dx12_12 kommer "for fullt" vil Fury X levere tilsvarende ytelse til fremtidens toppkort som 5870 leverer til 780 Ti (med andre ord: totalt ræva ytelse)

 

 

 

Det var da en kraftig overdrivelse fra din side.

Om du har fulgt med i det siste så har de siste driverne fra Amd faktisk gitt en god del forbedringer , blant annet kan man nå sette et gitt ønsket mål i spill i form av fps for å sørge for at man har god ytelse og lavere effektforbruk (her burde egentlig Amd brukt noen andre verktøy for å simplifisere dette for sluttbrukeren ) , noe som i seg selv sparer en god del wattage ( mener jeg kan måle opp mot 50W mindre effektforbruk i noen spill med et 280 kort )  og ytelsen i Windows 10 er faktisk ganske bra og vil trolig bare bli bedre så fort spill som virkelig støtter DX12 kommer på markedet.

 

Det negative med DX12 for Amd sin del er at en del cpu'er hos selskapet ser ikke til å dra like stor gevinst av det som de gjorde i Mantle i noen tilfeller , men det er vel fortsatt litt tidlig å si.

 

Amd har gjort mye feil med Fury X , noe som har bidratt til å ødelegge både for salgstall og ikke minst troverdigheten til selskapet :

 

*Papirlansering (Fury X har hatt tilgjengelighetsproblemer fra dag 1).

*Ikke på plass overklokkingsverktøy som fungerte fra dag 1.

*Ekstremt dårlig overklokkingspotensiale pga dårlig design på kretskort og kjøleløsning.

*Svært varme VRM's ( opp til over 90C ).

*Støyende kjøleløsning.

 

Det Amd for en gangs skyld faktisk greide å få til var en velfungerende driver til Windows 10 ( I alle fall i forhold til den ustabile driveren til Nvidia som har laget svært mye problemer for de som eier et grønt kort ) og som faktisk ga et ytelseløft for samtlige kort fra 7xxx serien og oppover.

 

Problemet dog i denne diskusjonen er at den er ofte svært ensidig , det er en del her inne som helst ønsker Amd konkurs av en eller annen personlig grunn og har lite ønske om å ha en saklig diskusjon rundt hva som fungerer og ikke fungerer men fortsetter med den negative diskusjonen som også ødelegger for de som faktisk har interesse for hva Amd har å by på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

AMD har et stort teoretisk ytelsepotensiale som de ikke har klart å hente ut ennå (reell ytelse per Gflop). Mange av de planlagte driverforbedringene til Direct3D 12 har Nvidia allerede gjort for en god stund siden, og siden Direct3D og OpenGL er begge implementert i Cg for Nvidia så har alle fått ut det potensialet allerede.

 

Glem ikke at "Ashes of the Singularity" er et spill som var utviklet med Mantle og så portet til Direct3D, det skulle bare mangle at det var tilpasset GCN. Som jeg har nevnt før så kommer vi nok til å se mer AMD- og Nvidia-vennlige spill med Direct3D 12.

Det er i DX11 AMD sliter med å nå sitt potensiale, der Nvidia har vært veldig dyktige med å optimalisere driverene i DX11. AMD vil stå mye sterkere med DX12, så det er naturlig at AMD vil få en større boost i spill med DX12 enn det nvidia vil få. 

 

 

Det er ingen ting som er naturlig med AMD nå om dagen, for å si det slik ;)

 

Det har det ikke vært i de siste årene! Men nå har AMD snudd helt om, og har sparket mange nøkkelpersoner, og fått tilbake sine tungvektere :) 2016/17 vil vi se et mye sterke AMD, enn det vi ser i dag!

 

 

Nå var det liksom Fury serien som skulle redde AMD, men neida.. De ble eid av nVidia. Ikkje med mye, men nok. Fury X burde ha ytet overklokket 10-20% over 980ti til samme prisen, og kommet et par mnd før....

 

Dx11 har alltid vært et problem for AMD! Potensiale ligger der, men driveren henger ikke med! DX12 vil endre dette, da det ikke er det samme behov for å optimalisere driverene til spill, fordi DX12 jobber tettere mot metallet! Nvidia mister sin fordel der, og vi vil se gjevnere ytelse mellom AMD og Nvidia i spill fremover^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...