Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

 

Noen har nok misforstått litt her. AMD, Nvidia og Intel har hjulpet Microsoft med Direct3D 12, i likhet med versjon 11, 10, 9, osv. Direct3D er utformet av representanter fra overnevnte. Selv om det er Microsoft som har det administrative ansvaret, så er det GPU-produsentene som driver frem egenskapene til Direct3D.

Kan det stemme at det er Johan Andersson fra DICE som egentlig står bak mantle, og vulkan er det Epic, Valve, og Unity?

 

Er det mulig at spillselskapene også har en finger med i DX12?

 

Mantle er et samarbeid mellom AMD og Dice, men Dice er åpenbart ikke de som implementerer driveren.

 

Khronos som utformer Vulkan består av blant annet en rekke spillselskaper, som betyr at noen utvalgte får være med i review-prosessen under NDA en god stund før ferdigstilling av spesifikasjonen.

 

Noen spillselskaper får også tilgang til Direct3D-utkast under NDA straks de er i en kjørbar tilstand. Hvis spillselskapene først fikk tilgang ved lansering av en Direct3D-versjon ville det tatt 2-3 år før vi hadde sett spill.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Noen har nok misforstått litt her. AMD, Nvidia og Intel har hjulpet Microsoft med Direct3D 12, i likhet med versjon 11, 10, 9, osv. Direct3D er utformet av representanter fra overnevnte. Selv om det er Microsoft som har det administrative ansvaret, så er det GPU-produsentene som driver frem egenskapene til Direct3D.

Kan det stemme at det er Johan Andersson fra DICE som egentlig står bak mantle, og vulkan er det Epic, Valve, og Unity?

 

Er det mulig at spillselskapene også har en finger med i DX12?

 

Mantle er et samarbeid mellom AMD og Dice, men Dice er åpenbart ikke de som implementerer driveren.

 

Khronos som utformer Vulkan består av blant annet en rekke spillselskaper, som betyr at noen utvalgte får være med i review-prosessen under NDA en god stund før ferdigstilling av spesifikasjonen.

 

Noen spillselskaper får også tilgang til Direct3D-utkast under NDA straks de er i en kjørbar tilstand. Hvis spillselskapene først fikk tilgang ved lansering av en Direct3D-versjon ville det tatt 2-3 år før vi hadde sett spill.

Jeg fant et bra innlegg i fra promit... http://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-on-dx12vulkanmantle/?do=findComment&comment=5215019 Litt off-topic.

Lenke til kommentar

Noen spillselskaper får også tilgang til Direct3D-utkast under NDA straks de er i en kjørbar tilstand. Hvis spillselskapene først fikk tilgang ved lansering av en Direct3D-versjon ville det tatt 2-3 år før vi hadde sett spill.

Det stemmer. DX12 ble lanser i mars 2014. Under lanseringen ble en fungerende demo vist frem. Denne demoen kjørte på et Kepler-basert Titan-kort fra Nvidia.

Jeg har blitt fortalt at DX12 driver og API i "fungerende tilstand" har vært tilgjengelig under NDA siden slutten av 2013.

 

Det stemmer bra med at det ser ut til å dukke opp spill som bruker noe DX12 funksjonalitet mot slutten av året i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg tatt en liten opprydning her og fjernet innlegg som enten var direkte uhøflige eller som bidro til den unødvendige diskusjonen som går på person eller avsporer tråden.

Vanligvis prøver jeg å unngå å moderere i en tråd jeg selv diskuterer i , men er det noen som mener at ting burde vært gjort annerledes så kan de kontakte meg per pm eller via tilbakemeldinger til forumet.

Forhåpentligvis kan vi nå holde oss til topic.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart at Nvidia selger såpass mye bedre enn AMD når Nvidia dominerer markedet over 3000 kr, og under 3000 kr er de "bare" konkurransedyktige. Problemet til AMD er at de eneste kortene de har som er konkurransedyktige er R9 380 og R7 370, alt av kort som er høyere priset er rett og slett ikke like gode som Nvidia sine tilsvarende prisede kort.

Lenke til kommentar

Helt enig i det du skriver Noreng. Synes som sagt bare det er trist at konkurransen ser ut til å svinne hen. Og i den ene kommentaren under artikkelen på Sweclockers, skriver en bruker at en AMD-representant har sagt de har vurdert en exit fra skjermkortmarkedet. Jeg kan ikke gå god for troverdigheten til brukeren dog, og håper det ikke blir en realitet.

 

EDIT: Ehemmm... AMD-"representanten" var visst Lisa Su, CEO i AMD, som i et intervju visstnok skal ha nevnt dette.

Endret av Theodor1979
Lenke til kommentar

Om det stemmer er det trist. Vi for bare forberede oss på at NVIDIA i så fall dobler prisene på topp kortene sine når ingen kan gi dem konkurranse. Håper Intel kommer på banen og endrer markedet, de har penger og kunnskap nokk til og gi NVIDIA beinhard konkurranse om de vil.

Lenke til kommentar

^^

Intel med gpu d hade vært noe

 

Dyrt , henger langt etter Nvidia (bare se på Apu'ene til Intel , de greier ikke å yte like bra som Amd sine Apu'er i spill selv med langt bedre IPC per kjerne ) og det er kun når de har et Nvidia skjermkort i systemet at de greier å få bedre ytelse enn en Amd Apu i spill.

 

Men ja , det ser ut som AMD løpet kan være fullført , mye som tyder på at Fury X kan være siste skjermkort til Amd om vi er ekstra uheldig , så 2016 kan bli et blodrødt år...

 

Det triste her er jo at dette ikke vil gi Nvidia skjermkortkjøpere noen fordeler i det hele tatt i det lange løpet , når Amd forsvinner så vil ikke Nvidia behøver å komme med skjermkort som yter 20 - 25% bedre hver generasjon og kan heller hvile og komme med mindre forbedringer og mer Rebranding for å maksimere profitten til de eventuelt får en ny konkurrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste du sier stemmer ikke helt. Intel har samme problem nå, folk sitter på 4-5 år gamle CPUer og gidder ikke oppgradere siden det ikke har skjedd store forbedringene.

Jeg fatter ikke hvordan det kan være bra for buisness å ikke friste kundene til å bytte ut det gamle de har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste du sier stemmer ikke helt. Intel har samme problem nå, folk sitter på 4-5 år gamle CPUer og gidder ikke oppgradere siden det ikke har skjedd store forbedringene.

 

Jeg fatter ikke hvordan det kan være bra for buisness å ikke friste kundene til å bytte ut det gamle de har.

Intels utfordring er at de prøver å få ned strømforbruket på sine prosessorer så de kan konkurrere mot ARM, med Broadwell har de jo kommet ganske nærme allerede.

Dessverre er ikke desktop-markedet stort nok for at Intel skal ha noen grunn til å satse hardt på å levere bedre ytelse der, men det begynner jo etter hvert å bli et poeng å oppgradere fra Sandy Bridge til Skylake (for ikke å snakke om de som sitter på Nehalem og Core 2.)

 

Uansett er det ikke bra for business om Intel fokuserer på en desktop-arkitektur kontra mobil/laptop-arkitektur, 20% bedre ytelse for 40% økning i strømforbruk er sannsynligvis oppnåelig. "Problemet" er at laptoper selger bortimot 10 ganger så mye som desktops, mens servere og workstations skalerer relativt bra med flere kjerner, så selv om Intel hadde tjent mer på gaming-PCer hadde de ikke tjent mer enn på å fortsette i samme spor som nå.

 

det går til helvette om amd slutter. som nevnt over kommer det til å føre til melking, marginale oppdateringer og rebrands helt til ny konkurranse kommer på banen, og sjansen for det er vel heller liten. er ikke bare bare å starte opp som gpu-produsent vil jeg tro.

Ettersom Nvidias produkter og løsninger er designet for to områder: grafikk og GPU computing, er det svært liten grunn til å tro at progresjonen vil stagnere like hardt som på CPU-fronten. Vi har jo allerede sett at Nvidia designer GPU-arkitekturene sine for mobiler og skalerer opp derifra, i grafikk og GPU compute er det alltid bedre med flere kjerner. Så lenge produksjonskostnadene på nye noder ikke blir for høye vil vi nok ikke se mer enn maksimalt 800 USD for den beste ikke-Titan-GPUen.

 

Husk at et av målene under prising av produkter er å nå flest mulig mennesker så lenge man tjener penger, selv om de nye HBM-baserte kortene leverer "bare" 20% høyere ytelse enn et Titan X for 5500 kr, og blir fulgt opp med en 50% økning med neste generasjons Titan snakker vi da om en økning på 80% ytelsesmessig fra dagens Titan X. Selv om Nvidia blir eneste leverandør av skjermkort til windows-baserte systemer om et par år er de nødt til å levere nye og spennende produkter som tiltrekker hovedgruppen av sine kunder, og det er fortsatt gamere (i motsetning til Intel, der hovedgruppen er mennesker som er interessert i vekt, størrelse, og batterilevetid.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...