Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-293283

Må si jeg gleder meg til Fiji kommer neste uke, GPU launch er alltid gøy. Håper den yter på høyde med titan X for konkurransens skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-293283

Vi får se...

Det viktigste her er dog hvilken pris de lander på for folk flest og hvor mye ytelse per krone vi kommer til å se.

Og det er her de har sterk konkurranse fra Nvidia , jeg antar at denne generasjons skjermkort hos Amd i det minste blir kortlevd og vi kommer til å se overgangen til 4xx serien så fort som mulig , noe som også er ganske så logisk.

Neste steg er jo krymping, noen indikasjoner på at dette er "rett rundt hjørnet"? Lenge siden jeg har lest noe om dette syns jeg. 

Det eneste jeg har lest er at 400 serien kommer på 14nm FF med HBM2, skal hete arctic islands og kommer i 2016.

Endret av bruker-293283
Lenke til kommentar

Absolutt interessant. Blr spennende å se prisen nå, den bør havne på 6000,- max. Men hvis det stemmer det sweclockers har sagt, så blir det vansklig å anbefale Fury over 980Ti hvis prisen kommer på over 10K.

Koster den 6000kr, så kjøper jeg 2 stk dag 1 ;)

Koster den 10k, så blir det å tvinne tommeltotter noen minutter... :p

Lenke til kommentar

Absolutt interessant. Blr spennende å se prisen nå, den bør havne på 6000,- max. Men hvis det stemmer det sweclockers har sagt, så blir det vansklig å anbefale Fury over 980Ti hvis prisen kommer på over 10K.

Koster den 6000kr, så kjøper jeg 2 stk dag 1 ;)

Koster den 10k, så blir det å tvinne tommeltotter noen minutter... :p

Gjør du det, selv om de skulle vise seg å yte noenlunde likt, slik det ser ut til her?

Lenke til kommentar

Likt som Titan X for 6000kr er et kupp. Dog så er det drivere i cfx da :p Det er grunnen for at jeg donerte bort de siste 2 290 korta mine. De klarte aldri å bli gode nok, selv om det var nok fps. 

Teste korta i 45 dager gratis ftw :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Likt som Titan X for 6000kr er et kupp. Dog så er det drivere i cfx da :p Det er grunnen for at jeg donerte bort de siste 2 290 korta mine. De klarte aldri å bli gode nok, selv om det var nok fps. 

Teste korta i 45 dager gratis ftw :D

Det var litt synd Nizzen , rett etter at du donerte bort kortene dine kom det helt perfekte drivere som gir langt bedre ytelse og stabilitet.

Tipper det gjentar seg med Fury også Nizzen , når du får kortene blir du skuffet over driverne , kvitter deg så med dem og like etterpå kommer selvsagt driveren som hadde fikset alle problemene dine om du bare hadde ventet... Sukk :p

Nei, fra tull til mer alvor , jeg kan personlig ikke si at jeg har opplevd et eneste alvorlig problem de siste 2 årene med Amd drivere , jeg har derimot opplevd problemer med Beta driverne (ikke WHQL ) og når det gamle kortet mitt begynte å bli litt vel "gammelt" så sa det seg selv at det ikke lenger var verdt å oppdatere drivere når man stadig vekk fikk litt dårligere ytelse (men bedre kompabilitet), Jeg antar dog at dette er litt pga at jeg har nesten en helt ren Amd platform og at visse kombinasjoner av hardware kan gi langt mer problemer , så ja om mange opplever slike problemer så er det jo tydelig at Amd fortsatt har en vei å gå når det gjelder drivere.

En annen ting jeg har opplevd er at Amd kortene er ofte litt mer kravstor når det gjelder strømforsyninger , av en eller annen grunn hatet mitt gamle 4870 kort en silverstone reserve psu jeg hadde mens et avleggs Nvidia 8800 kort fungerte fint på det.

Uansett så tipper jeg at dette vil på nytt gjenta seg litt med Fury , man får vel ikke helt gode drivere før et halvår , er vi heldig ved lansering , men det gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Uansett så tipper jeg at dette vil på nytt gjenta seg litt med Fury , man får vel ikke helt gode drivere før et halvår , er vi heldig ved lansering , men det gjenstår å se.

Klarer ikke helt å se hvorfor drivere skal være et problem.

I følge all informasjon vi har så langt så er Fiji basert på GCN 1.2, samme arkitektur som Tonga, dette er ikke nytt for AMD. Sammenlignet med tidligere kort har også Fiji "uendelig" båndbredde, så minnekontroller-optimeringer er heller ikke så viktig som det har vært tidligere.

Lenke til kommentar

I følge all informasjon vi har så langt så er Fiji basert på GCN 1.2, samme arkitektur som Tonga, dette er ikke nytt for AMD. Sammenlignet med tidligere kort har også Fiji "uendelig" båndbredde, så minnekontroller-optimeringer er heller ikke så viktig som det har vært tidligere.

Med 128 ROPs har den mindre båndbredde/ROP enn noe annet GCN-basert kort, så kompresjonsalgoritmene fra Tonga vil sannsynligvis hjelpe litt. Dessuten har kortet 4GB VRAM, da er det kanskje ikke så dumt å optimere minnebruken litt ved hjelp av kompresjon.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye bedre 390x fury er i forhold til 7990'n jeg er nå, og om det er verd pengene??

390X og Fury er to forskjellige produkter.

390X er et 290X med 8GB minne og en liten overkokk.

Fury er et helt nytt produkt.

Lenke til kommentar

Vil det være noe poeng å gå fra 290x til Fury X?

Det spørs på oppløsningen på skjermen du spiller på, og hvor mye penger du er villig til å betale. 

De fleste ryktene sier vel at prisen blir rundt 800 dollar.

Lenke til kommentar

Vil det være noe poeng å gå fra 290x til Fury X?

Det spørs på oppløsningen på skjermen du spiller på, og hvor mye penger du er villig til å betale. 

De fleste ryktene sier vel at prisen blir rundt 800 dollar.

Skal kjøpe ny skjerm. Tengte på en ultra wide Hvilken det blir vet jeg ikke enda. Kan ikke klage på ytelsen på 7990, så kanskje jeg bare venter til neste gen.

Lenke til kommentar

Med 128 ROPs har den mindre båndbredde/ROP enn noe annet GCN-basert kort, så kompresjonsalgoritmene fra Tonga vil sannsynligvis hjelpe litt. Dessuten har kortet 4GB VRAM, da er det kanskje ikke så dumt å optimere minnebruken litt ved hjelp av kompresjon.

Vel det handler vel snarere om å optimere minnebåndbredden:

however GCN 1.2 iterates on this idea with a color compression method AMD is calling “lossless delta color compression.”

ref.

Jeg ser ikke hvordan dette skal hjelpe på en GPU som har rikelig med minnebåndredde men for lite minne, hvis det var det du mente.

Lenke til kommentar

Vel det handler vel snarere om å optimere minnebåndbredden:

however GCN 1.2 iterates on this idea with a color compression method AMD is calling “lossless delta color compression.”

ref.

Jeg ser ikke hvordan dette skal hjelpe på en GPU som har rikelig med minnebåndredde men for lite minne, hvis det var det du mente.

Med mindre jeg har misforstått, så dekomprimeres vel ikke dataene når det ankommer minnet? Da bør det bli noen megabyte spart,

Dessuten har som sagt Fiji færre GB/s sammenlignet med pixel fillrate enn noen annen GCN-variant.

Om AMD har lagt inn hardware-løsninger for å spare på minnet har jeg tro på at det ikke er så farlig med "bare" 4GB VRAM, men om de lover driveroptimaliseringer for VRAM-bruk vil jeg bli mer skeptisk. Uansett er det ikke nødvendigvis slik at man trenger mer enn 4GB VRAM utenom ekstreme tilfeller, dagens spillmotorer fyller jo opp VRAMet fordi "det gir ikke mening å ikke gjøre det."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...