Gabri3L Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Cherry-picking Nizzen? Jeg må si at cherry picking eller ei, så er jeg litt irritert over AMDs unnfallenhet i dette. Jeg skjønner det jo litt, men likevel. Her har Nvidia fått masse pepper for å "bare" ha feature level 11_1 på forrige gen, mens AMD har latt det stå DX12 på sine kort og vært stumme som østers. AMD gikk jo ikke akkurat kjempestille i dørene om sine 4GB kort når Nvidia havnet i 3,5GB "gate" med GTX970. Sånn sett har jeg hatt misstanke om AMDs feature level hele tiden, men uansett å mye jeg googlet fikk jeg aldri noen klarhet i det før nå... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Cherry - pickingen er at Nizzen har godt kunnet sitert litt mer av artikelen enn det han gjorde da vinklingen ble vel ensidig. At Amd har trolig gått på en blemme her er godt mulig , spesielt om R300 serien mangler dette , nå er jeg ikke ekspert på DX12 men som jeg forstod det for en stund siden så skulle mye av den nye funksjonaliteten kunne støttes ved å oppdatere driverne? Sikkert noen som kan korrigere meg om jeg tar feil på akkurat dette punktet. Endret 5. juni 2015 av Malvado Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Slik jeg forstår det nå, så er det økt ytelse å få fra feature level 11_0. Alt over det er "Eye candy". Og som de sier; 12_1 spill kommer ikke på lenge enda. Videre så spekulerer de jo i artikkelen om at siden AMD sier feature level er uviktig at kanskje ikke engang Fiji kommer til å ha 12_1. Litt mer surfing gjorde at jeg fant disse gamle ryktene frem igjen. Ser jo rett og slett ut som de har kikket i krystallkule. Riktignok sier de at vi sannsynligvis må vente til en god stund etter juni på "395x2" eller "Fiji VR" som de kalte den da. Nå ser det jo mer ut som det blir "Fury" et eller annet. Men det ser også ut som at de da trodde at Fiji ville komme før 980ti, og at de er usikre på om den kan slå den. Nå vet vi at 980ti ligger rett i rompa på Titan X, så at Fiji XT skal slå de er neppe særlig sannsynlig. Og det bringer meg tilbake til poenget mitt: At om ikke AMD har et skjermkort å vise frem 16.06.15 som slår 980ti/Titan X, så blir det en særdeles flau lansering. "A New Era of PC Gaming" my ass i så fall. Jeg tror dette øker sjansene betraktelig for at vi får se "395x2" nå i juni. Mest sannsynlig i form av en papir lansering, men i det minste slipper vi å sitte mye mer på pinebenken. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Nei, AMD har ikke gått stille i dørene med at Nvidia på Fermi og Kepler kun har støttet Feature Level 11_0 og kun delvis 11_1. AMD gikk heller ikke stille i dørene når det gjaldt GTX 970 og at ikke alle 4GB av minne støtter full båndbredde. Nå blir bordet snudd... AMD sitt toppkort kommer kun til å komme med 4GB minne (Nvidia sitt har 6GB og 12GB) AMD sitt toppkort støtter kun Feature Level 12_0, det er kort i den kommende 300-serien som kun støtter 11_1, alle Maxwell Gen2 kort (GM2x0) støtter 12_1. Det er naivt å tro at Nvidia sin PR-avdeling ikke kommer til å bruke dette for alt hva det er verdt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Nei, AMD har ikke gått stille i dørene med at Nvidia på Fermi og Kepler kun har støttet Feature Level 11_0 og kun delvis 11_1. AMD gikk heller ikke stille i dørene når det gjaldt GTX 970 og at ikke alle 4GB av minne støtter full båndbredde. Nå blir bordet snudd... AMD sitt toppkort kommer kun til å komme med 4GB minne (Nvidia sitt har 6GB og 12GB) AMD sitt toppkort støtter kun Feature Level 12_0, det er kort i den kommende 300-serien som kun støtter 11_1, alle Maxwell Gen2 kort (GM2x0) støtter 12_1. Det er naivt å tro at Nvidia sin PR-avdeling ikke kommer til å bruke dette for alt hva det er verdt. Jepp. Men til syvende og sist, vet du hva som er aller viktigst? FPS... Trist men sant. Både Amd og Nvidia har faktisk kommet med Nyvinninger som ikke blir brukt og som forbedrer IQ , men siden mange av gamere er mer opptatt av et tall enn selve det de ser så sier det seg selv at mange kommer til å gi Blanke f i feature set og gå for det kortet som de tror er "kraftigst" om det nå måtte være Nvidia eller Amd. Litt teit om Nvidia kommer med et kort som støtter det siste innen DX og Amd blir hengende etter. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Poenget mitt med å linke til artikkelen var i grunn bare å vise at jeg i det minste ikke bare haler tall ut av ræva. Jeg tviler ikke på det, det er en rekke nyhetssider som svelger PR-bullshit rått og som ikke besitter kompetanse til å forstå det de skriver lange artikler om. Men hva er problemet i ditt eksempel med et kort for bare partikler for eksempel? Blir det for mye data over PCIe bus'en? Selv har jeg lurt på hvordan de skal la lys som genereres oppe i venstre hjørne med retning skrått nedover f.eks. Hvordan kort nummer 2 kan jobbe videre med data som er generert av kort nummer en uten å dele store mengder data. Som sagt, hvis begge skjermkort skal tegne hver sin halvdel av samme bilde så må de ha hvert sitt eksemplar av alle ressursene, dette blir altså som SLI med delt bilde som var mulig tidligere. Ja, det er relativt kostbart å overføre data til skjermkort. Så hvis skjermkort skal samarbeide om å tegne ett enkelt bilde med minst mulig overlapping i minne så må arbeidet deles opp i bolker som kan gjøres uavhengig av hverandre, og den dataen som eventuelt overføres for hvert bilde må være relativt begrenset. En av ulempene med denne måten av arbeidsfordeling mellom GPUer er at det kan være vanskelig å fordele arbeidet jevnt slik at det skalerer best mulig. Men samtidig har det fordelen av at det fungerer på tvers av ulike GPUer, til og med GPUer fra ulike produsenter skal være mulig i teorien. Dette har potensiale til å bli en stor forbedring siden brukere da kan bruke sitt gamle skjermkort som et "hjelpekort" ved en oppgradering. Hvis f.eks. et spill klarer å dytte f.eks. fysikksimuleringer og partikkelprosessering over på en annen GPU, kan hoved-GPUen konsentrere seg om selve renderingen. Dette skal forøvrig være mulig for både Direct3D 12, Mantle og Vulkan. Men utfordringen vil være at spill aktivt må implementere denne fordelingen av last, og naturligvis må ha en slags innebygd "benchmark" for å finne ut hvordan det skal fordeles. Dette har potensiale til å unngå microstuttering som SLI/CrossFire har i dag, men samtidig vil en dårlig implementasjon kunne medføre totalt ubrukelig bildeflyt. ... nå er jeg ikke ekspert på DX12 men som jeg forstod det for en stund siden så skulle mye av den nye funksjonaliteten kunne støttes ved å oppdatere driverne? Sikkert noen som kan korrigere meg om jeg tar feil på akkurat dette punktet. Det er alltids mulig å implementere det meste i software, som av og til gjøres med noen egenskaper. Spesielt Intel gjør det en del. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Nei, AMD har ikke gått stille i dørene med at Nvidia på Fermi og Kepler kun har støttet Feature Level 11_0 og kun delvis 11_1. AMD gikk heller ikke stille i dørene når det gjaldt GTX 970 og at ikke alle 4GB av minne støtter full båndbredde. Nå blir bordet snudd... AMD sitt toppkort kommer kun til å komme med 4GB minne (Nvidia sitt har 6GB og 12GB) AMD sitt toppkort støtter kun Feature Level 12_0, det er kort i den kommende 300-serien som kun støtter 11_1, alle Maxwell Gen2 kort (GM2x0) støtter 12_1. Det er naivt å tro at Nvidia sin PR-avdeling ikke kommer til å bruke dette for alt hva det er verdt. AMD hadde også dx10.1-støtte mot Nvidia med 10.0-støtte. Jeg har enda ikke sett eller hørt om et spill der forskjellen i hardware-støtte endte opp med grafikkinnstillinger som brukte dette til noe som helst, så jeg tviler på at dette har noe å si før både 980 Ti og Fury er utdaterte. 2 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Dette koker ene og alene ned til hvorvidt utviklere av store spilltitler velger å prioritere mer eksotisk (men kanskje nyttig) funksjonalitet. Hvis dagens trend med fokus på utdaterte konsoller og low-end-maskinvare fortsetter, så blir det nok som N o r e n g sier at omtrent ingen bruker det før vi har det neste. Det eneste jeg tror kan forandre dette er om Nvidia velger å sponse og hjelpe noen selskaper på lik linje med at AMD har sponset og hjulpet noen til å bruke Mantle. Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg har sponset Star Citizen med alt får mye penger, så gleder meg til det blir ferdig som et rent PC spill. Synd det nesten ikke eksiterer rene PC spill lengere som tøyer grensene og hardware slik det var før i tiden. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg har sponset Star Citizen med alt får mye penger, så gleder meg til det blir ferdig som et rent PC spill. Synd det nesten ikke eksiterer rene PC spill lengere som tøyer grensene og hardware slik det var før i tiden. Sånn som Crysis mener du? Problemet med den typen spill er at det er kjempemange som må kjøre spill på Ultra-innstillinger, og hvis det ikke går an å kjøre spillet på Ultra når det kommer ut er det dårlig optimalisert uansett hvor bra det ser ut. Arma-serien er et klart eksempel på dette. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Jeg har sponset Star Citizen med alt får mye penger, så gleder meg til det blir ferdig som et rent PC spill. Synd det nesten ikke eksiterer rene PC spill lengere som tøyer grensene og hardware slik det var før i tiden. Sånn som Crysis mener du?Problemet med den typen spill er at det er kjempemange som må kjøre spill på Ultra-innstillinger, og hvis det ikke går an å kjøre spillet på Ultra når det kommer ut er det dårlig optimalisert uansett hvor bra det ser ut. Arma-serien er et klart eksempel på dette. Arma støtter vel knapt 4 cpu tråder eller sli/cfx. Arma ER dårlig optimalisert. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) For å fortsette off topicen deres gutter : The Witcher 31vil nå få optimaliseringer kun for Amd skjermkort og CDPR har annonsert at de vurderer å kjøre på med DX12 optimaliseringer , noe som betyr ytterligere bedre ytelse i spillene om de kan ta nytte av f.eks en Amd FX cpu og et Amd R9 290 eller R10 390X skjermkort. Uansett, for å komme litt tilbake til topic så er dette noen av de nyeste bildene jeg har sett av Fury Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): 1 : Når det gjelder drivere fra Amd selvsagt... Endret 7. juni 2015 av Malvado Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hvilke HW-interesserte spillere har FX cpu uansett Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hvilke HW-interesserte spillere har FX cpu uansett Tja , vi som har fått oss familie og oppgraderte for noen år siden , du vet , å få tvillinger koster + barnehage + bil som hele tiden må repareres... (Ugh sidesprang deluxe)... Men uansett så er slike forbedringer noe jeg i alle fall setter pris på (Dx 12 , Windows 10 og ikke minst bedre drivere ) og jeg må faktisk få si at jeg har sett ganske så stor forskjell på ytelsen i W10 kontra 8.1 på mitt system (Fx 8350 og R9 280 ). Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Noen som har fått med seg ryktet om at det kommer 3 kort i Fury serien? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Blir ytelsen veldig bra, så skal jeg ha et kort for testing av drivere. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Blir ytelsen veldig bra, så skal jeg ha et kort for testing av drivere. klaging på drivere Rettet på den for deg... Nå vet jeg ikke helt om jeg skal ta deg seriøst eller ei , men om du faktisk går for å legge inn W10 Retail + den nyeste W10 Amd driveren ved en helt ren innstall og tar en virkelig god og grundig test av kortet og driverne så kudos til deg. Men fra spøk til aktualitet : Gabri3l : Har faktisk ikke helt fått med meg at det kan komme 3 versjoner , men det er jo ganske så logisk , 2 versjoner vil jo ha HBM minne og den siste vil jo trolig være for spesielle behov og dermed ha behov for langt større mengde minne , om Amd har løst dette ved å rett og slett ha en modell som ikke har HBM minne i seg selv men alt annet er vanskelig for meg å si , men det er mulig enten det eller ved å forlenge pcb'en slik at kortet har både og. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Blir ytelsen veldig bra, så skal jeg ha et kort for testing av drivere. klaging på drivere Rettet på den for deg... Nå vet jeg ikke helt om jeg skal ta deg seriøst eller ei , men om du faktisk går for å legge inn W10 Retail + den nyeste W10 Amd driveren ved en helt ren innstall og tar en virkelig god og grundig test av kortet og driverne så kudos til deg. Men fra spøk til aktualitet : Gabri3l : Har faktisk ikke helt fått med meg at det kan komme 3 versjoner , men det er jo ganske så logisk , 2 versjoner vil jo ha HBM minne og den siste vil jo trolig være for spesielle behov og dermed ha behov for langt større mengde minne , om Amd har løst dette ved å rett og slett ha en modell som ikke har HBM minne i seg selv men alt annet er vanskelig for meg å si , men det er mulig enten det eller ved å forlenge pcb'en slik at kortet har både og. Jeg ER faktisk seriøs. Hadde en egen maskin kun til Amd skjemkort, til jeg donerte de bort til en trengende. Vannkjølte 290 cfx. 290x cfx hadde jeg fra release, men ikkje lenge. Hadde vm i black screen og stuttering i spill. Tror jeg hadde noe red screen også 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Gabri3l : Har faktisk ikke helt fått med meg at det kan komme 3 versjoner , men det er jo ganske så logisk , 2 versjoner vil jo ha HBM minne og den siste vil jo trolig være for spesielle behov og dermed ha behov for langt større mengde minne , om Amd har løst dette ved å rett og slett ha en modell som ikke har HBM minne i seg selv men alt annet er vanskelig for meg å si , men det er mulig enten det eller ved å forlenge pcb'en slik at kortet har både og. Vel, som jeg har vært inne på så blir det jo ikke rare nye "Era"en uten et kort som slår 980ti. Og det hersker visst en del enighet om at det sannsynligvis må 2 Fiji'er til for å få det til. Så jeg holder en knapp på tidlig lansering av "395x2", mens det nok originalt har vært meningen å bare lansere enkel GPU kort den 16. jun. Jeg tror 8GB kortene blir "395x2" med 2 x 4GB HBM og et 390X med 8GB GDDR5. Slik jeg har forstått det så kan ikke Fiji minnekontrolleren jobbe med GDDR5, men kan være jeg har plukket akkurat det opp fra en forumtråd, så ikke den sikreste kilden akkurat. Men uansett artig om det er en "Fury nano" på vei. Lurer på om det er den vi har sett bilder av til nå, eller om det er noe enda mindre på vei? Kanskje de slipper en mobile versjon samtidig? Spennende er det uansett. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Jeg tipper at "nano" kortene er et markeds-gimmick og er myntet på kortene med HBM minne , de kortene som ikke har HBM minne men f.eks 8GB og samme Gpu ( slik jeg forstod bruken av hbm minne er dette noe som legges på oppå Gpu'en og det burde tilrettelegge muligheter for å kunne koble arkitekturen direkte til pcb'en på skjermkortet) blir trolig kortene som ikke er nano og trenger mer minne enn 4Gb. Så med andre ord : R10 390? / Fury Nano = Fiji Gpu med HBM 4Gb R10 390? Fury Pro / X = Fiji Gpu med HbM 4Gb og eller opp til 8Gb DDR5 Forskjellen på kortene blir trolig klokkefrekvens, mengde minne , og størrelse. Er jo egentlig genialt å tilby et High End kort (selv om det ikke greier å måle seg med Nvidia ) som enkelt kan puttes inne i en HTPC , HTPC er jo i trenden men så spørs det om strømforbruket vil være like snilt da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå