Malvado Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Snip Så du tipper en 4GB nå og en 8GB senere? Er det så lurt da? De burde klinke til med en eneste gang, de har ikke noe annet valg. Nei, jeg tipper vi kanskje kommer til å se en videreutviklet R9 290 arkitektur med HBM som toppkort i denne generasjonen og større arkitekturendringer med R4xx serien. Hvordan de løser 4Gb minne begrensningen inne på Gpu'en med HBM er jeg usikker på , men det kan være at dette ordner seg til 4xx serien kommer eller at vi får hybrider der både HBM og DDR5 brukes? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Sant, men jeg kan ikke hjelpe for å mene at jeg synes Nvidia sitt PR-apparat er hakket mer proffe enn AMD sitt. VRAM-gate er jo allerede "glemt" - blemme eller ei, samme med Fermi. Titan X/980Ti er jo egentlig kjempevarme kort nå, men ikke så mange som snakker om det. Jeg mener, de gjør noe riktig i den avdelingen der. Tja, Nvidia har ofte vært trege til å reagere, og med GTX 970-"skandalen" så var Nvidias fravære av respons det mest kritikkverdige av alt. Det ironiske er de fleste fremdeles har ingen forståelse av hva "problemet" går ut på, og fanboys har fått vann på mølla og fortsetter med å spre vås som svelges rått. Det finnes mange eksempler på at AMDs PR-avdeling klarer å vri opplysninger til sin fordel og fått med pressen på leken. Det er helt absurd at AMD har fått folk til å tro at FreeSync er en "åpen" løsning mens G-Sync er lukket ondskap, når begge er implementasjoner av en åpen standard. Samtidig lovprises AMD for Mantle som er helt proprietært og utviklet for AMDs GCN-arkitektur, mens Nvidia slaktes for alle nyvinninger de gjør. Der er dessverre en dobbel-standard, og AMDs PR-avdeling ser ut til å være mye dyktigere til å utnytte det. For oss som driver mest i Linux-verden, så er det drøssevis av RMS-fanatikere som sverge til AMDs "åpne" driver selv om den er nærmest søppel, som henger mange år bak den offisielle og er kun et PR-stunt fra AMD. Hvordan de løser 4Gb minne begrensningen inne på Gpu'en med HBM er jeg usikker på , men det kan være at dette ordner seg til 4xx serien kommer eller at vi får hybrider der både HBM og DDR5 brukes? Det hadde vært en veldig interessant løsning, men det hadde krevd en ekstra minnekontroller for å få det til. Rent teoretisk hadde en løsning med to minnepools (et lite raskt og et stort tregt) vært genialt så lenge utviklerne hadde en måte å vite om det og styre det til en viss grad. Som du sikkert vet om du tenker deg om, så bruker selv de tyngste spill neppe mer enn 1.5-2 GB til tegningen av ett enkelt bilde, mens resten består av ressurser som ikke er på skjermen for øyeblikket. Hvis et skjermkort skal effektivt utnytte to minnepool, må det gjøres på én av følgende måter: 1) Caching på samme vis som en CPU, GPUen gjetter på hvilken data som trengs til hvilken tid. Programvaren er uvitende, så det må opereres med en god margin slik at det ikke skjer for mange cache misses per bilde. 2) Caching med "hint", programvaren antyder når den trenger dataen men GPUen gjør allokering. Dette blir litt som Linux sitt system for lesing/skriving av filer, hvor utvikleren kan spesifisere hvordan filen skal brukes slik at operativsystemet kan forsøke å cache det smart i minnet ved behov. 3) Aktiv minneallokering styrt fra programvaren, krever mye funksjonalitet i APIer. Jeg ønsker en god løsning på dette, men når APIer generelt henger 4-5 år bak maskinvaren så kan jeg nok bare drømme... Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 efikkan, jeg er enig i det, likevel så selger altså Nvidia i bøtter og spann - til og med Titan X gikk det mange av. Tror folk åpner lommeboka uansett virker det som, jeg er jo en av de. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hvis ikke dette kortet til AMD blir en suksess så tror jeg AMD er knekt knekt. Nei, det tviler jeg på. Fiji er ikke et kort AMD kommer til å tjene penger på uansett hvor raskt det er. Det er kortet for dyrt og volumene for lave til. Utseendet på kortet er jo heller ikke en hemmelighet , så intill videre vil jeg tro at det vil komme 2 utgaver med HBM , denne første som bruker litt eldre arkitektur og neste generasjon som vil trolig være en langt større oppgradering. Det kommer ingen neste generasjons kort før til neste år. Så du tipper en 4GB nå og en 8GB senere? Er det så lurt da? De burde klinke til med en eneste gang, de har ikke noe annet valg. Nei, jeg tipper vi kanskje kommer til å se en videreutviklet R9 290 arkitektur med HBM som toppkort i denne generasjonen og større arkitekturendringer med R4xx serien. Hvordan de løser 4Gb minne begrensningen inne på Gpu'en med HBM er jeg usikker på , men det kan være at dette ordner seg til 4xx serien kommer eller at vi får hybrider der både HBM og DDR5 brukes? Klarer ikke helt å se hvordan de skal få plass til dette (både 4096-bit HBM minnekontroller og 256-bit GDDR5 kontroller) i en 28nm brikke. Fiji er i bunn og grunn en dobbel "Tonga" (GCN 1.2) med HBM. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg er enig i at det er høyst usannsynlig. Men som et tankeeksperiment kunne selv en 128-bits ekstrabuss vært interessant. HKS, vet du noe om AMD har en ny arkitektur på lur til neste år, eller om det er en krymping av GCN? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Jeg tror også ikke fullt så mange bryr seg om effektforbruk sålenge ytelsen står i stil. Det er værre med støy, slik vi kjenner fra de første 290(X) og ikke minst den gode gamle nVidia FX5800 Ultra, der begge ikke ga noe bedre ytelse enn konkurrenten, men støyet som noen jetmotorer. Ikke at det kommer til å skje; men sett at kortet deres slo både 980ti og titan x på ytelse til en rimeligere penge, der eneste tradeoff var effektforbruk. Tror nok folk hadde flokket til for å kjøpe, spesielt entusiaster. Endret 2. juni 2015 av Apox Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg tror også ikke fullt så mange bryr seg om effektforbruk sålenge ytelsen står i stil. Det er værre med støy, slik vi kjenner fra de første 290(X) og ikke minst den gode gamle nVidia FX5800 Ultra, der begge ikke ga noe bedre ytelse enn konkurrenten, men støyet som noen jetmotorer. Ikke at det kommer til å skje; men sett at kortet deres slo både 980ti og titan x på ytelse til en rimeligere penge, der eneste tradeoff var effektforbruk. Tror nok folk hadde flokket til for å kjøpe, spesielt entusiaster. Problemet er bare at Nvidia har en god del bedre SLI-støtte, og for entusiaster som er glad i å bruke slike løsninger er det minst like interessant at det fungerer som det skal. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 HKS, vet du noe om AMD har en ny arkitektur på lur til neste år, eller om det er en krymping av GCN? Dessverre dårlig med kontakter på GPU-siden hos AMD. Ingen av de to i developer realations vi hadde kontakt med jobber hos AMD lenger. Det AMD sa på Supercomputing i fjord høst var at det ikke var planer om å gjøre noen store forandringer på GCN med det første. Prioritet 1 for AMD er ny x86 arkitektur. Prioritet 2 er "custom" ARMv8 arkitektur. Ser frem til forhåpentligvis å snakke med folk fra AMD på Hot Chips konferansen i slutten av august... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Vi får håpe at de har tuslet med noe de tre siste årene, Nvidia har som vi vet både Pascal og Volta i ulike utviklingsfaser, og trolig noe mer på tegnebrettet. Hvis AMD skal lansere en ny arkitektur neste år så må den være snart klar, og de bør ha etterfølgeren under utvikling dersom det skal være noe håp for at de følger halvveis med. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Da er lanserings-datoen offisiell : 16.06.2015 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Da er lanserings-datoen offisiell : 16.06.2015 Voldsomt lang tid å hype et skjermkort på. Hvis det ikke moser 980 Ti blir ikke dette pent. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Da er lanserings-datoen offisiell : 16.06.2015 Voldsomt lang tid å hype et skjermkort på. Hvis det ikke moser 980 Ti blir ikke dette pent. Vi får se. Nvidia fanatikerne vil uansett om kortet er bra eller dårlig fortsette å si det samme som alltid , så da gjenstår det å se om kortet kan innfri på de viktige markedssegmentene som pris / ytelse og støy / strømforbruk. 1 Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Når går amd konk? De har ikke akkuratt gjort mye.greit nok at de tashet konferansen til 700-serien og viste folka 290/x. Men det hjalp jo lite når nvidia bare lanserte TI. Ikke noe nytt på cpu fronten på 3 år -.- bare rebeands/høyere clock. Nå skal jo den nye "zen" arkitekturen komme snart så hvis de ikke får sakene sine sammen snart og får presset ut ny arkitektur både på cpu og gpu fronten, må vi ikke snart da si hade til AMD? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 AMD klarer seg kjempe fint på low-end markedet på CPU siden. Ang skjermkort, ja, ikke de beste, men har som regel slått Nvidia på pris vs ytelse Så om det ikke er det beste så håper jeg de slår dem på pris/ytelse Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Ryktemølla mener nå at Fiji er mellom 600 og 700 mm^2 stor, hvis det stemmer er det første gang på nesten 10 år at AMD har laget en like stor brikke som Nvidia. Global Foundries har fått produksjonskontrakten på Fiji, og visstnok er deres 28nm-prosess bedre egnet for GPUer enn TSMC sin. Hvis AMD opprettholder samme transistortetthet som på Tonga og Hawai med Fiji snakker vi da om omtrent 8500 millioner transistorer hvis det er "bare" snakk om 600 mm^2 og over 9000 millioner transistorer på 650 mm^2! Uansett tror jeg vi kan forvente et skikkelig monster om to uker. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 ^^ Håper det for AMD sin skyld Lenke til kommentar
C64C Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) Visstnok svenske priser: Radeon R9 390X 8 GB Grenada 4 990 kr Radeon R9 390 8 GB Grenada 4 190 kr Radeon R9 380 4 GB Tonga 2 790 kr Radeon R9 380 2 GB Tonga 2 490 kr Radeon R7 370 4 GB Curacao/Pitcairn 2 090 kr Radeon R7 370 2 GB Curacao/Pitcairn 1 790 kr Radeon R7 360 2 GB Bonaire 1 390 kr http://www.sweclockers.com/nyhet/20623-amd-radeon-300-serien-dyker-upp-i-prislista Endret 3. juni 2015 av C64C Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hvor ble det av Fiji? Du mener "Fury (X)" som ryktene skal ha det til at den heter nå? Uansett spennende om disse prisene stemmer. Om 390X da kommer på rundt 4700,- her til lands med 8GB GDDR5, og legger seg et sted mellom GTX980 og 980ti i ytelse. Så er de jo inne i riktig spor. Fury er det store spørsmålet fremdeles, tidligere lekkasjer viste at den hadde ytelse godt over Titan X. AMD påstår jo nå at en ny "era" er på vei. Blir jo veldig flaut nå som de vet hva Nvidia har, om de ikke da slår dem. Men så var det dette med strømforbruk igjen da.. Time vill sjåo! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Drit i strømforbruket! Spesielt viss du kjører high end! Skal det inn i en liten htpc, så kjøper man ikke noe kraftig allikevel! Mest spent på kjøleløsningen til de andre "produsentene" som ASUS, MSI etc, om de kommer med en god kjøler! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå