efikkan Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Vel vi visste at det meste kom til å bli rebrands/"rebins"(?) av gamle brikker, men jeg hadde håpet at det i det minste skulle bli én brikke under toppmodellen som ble ny. Jeg skulle nok snart satt opp en testmaskin med AMD-skjermkort, men med dette produktutvalget ser jeg ingen grunn til å skaffe et nytt gammelt kort. Men nå settes det tre år gamle GPUer i nye MacBook Pro også. For i bakventland... Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 En liten positiv ting med dette er at kjøpet av 2x 7970 viste seg å være veldig gunstig! Sett bort ifra at nVidia klarer å komme med nye brikker da...Ser ut som AMD er inne i ett siste desperat forsøk på å øke markedsandelen sin, men jeg tror nok ikke at jeg blir overrasket over hvordan dette ender.. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Håper AMD kommer seg på bena, men driverene er dritings. Siste driver gjør at 280X presterer dårligere i spill og folding sammenlignet med gmld drivere (nå er det jo et 7970 fra 2012, men likevel) Vell, slik var det med nVidia og folding også. Så ser ikke helt poenget ditt, annet en trolleforsøk. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Håper AMD kommer seg på bena, men driverene er dritings. Siste driver gjør at 280X presterer dårligere i spill og folding sammenlignet med gmld drivere (nå er det jo et 7970 fra 2012, men likevel) Vell, slik var det med nVidia og folding også. Så ser ikke helt poenget ditt, annet en trolleforsøk. Javell. Godt for deg da. Du unngår jeg bare egentlig, prøver på iallefall AMD liker jeg egentlig ganske greit, untatt Cpu`ene. Kortene trekker mye strøm, men er ganske kjekke egentlig. Med nyeste driver så mister jeg masse PPD. jeg hadde rundt 130K før, nå har jeg 84K. samme 7970, bare annen driver (jeg gjør det jo så enkelt som å nedgradere driveren) Ang det jeg sa om AMD og folding så blandet jeg bort med et tredjeparts program som blir brukt til å overvåke maskinene, der så må det være en skjerm tilkoblet for å få noe bilde. glemt navn på program, men om du vil diskutere dette videre send meg pm heller Endret 27. mai 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Huff så mye negativitet dere kommer med... Les gjerne denne artikkelen fra 19 mai : https://community.amd.com/community/gaming/blog/2015/05/19/for-power-and-size-high-bandwidth-memory Ta en titt helt nederst på denne infoen , legg merke til følgende linjer : 1. Testing conducted by AMD engineering on the AMD Radeon™ R9 290X GPU vs. an HBM-based device. Data obtained through isolated direct measurement of GDDR5 and HBM power delivery rails at full memory utilization. Power efficiency calculated as GB/s of bandwidth delivered per watt of power consumed. AMD Radeon™ R9 290X (10.66 GB/s bandwidth per watt) and HBM-based device (35+ GB/s bandwidth per watt), AMD FX-8350, Gigabyte GA-990FX-UD5, 8GB DDR3-1866, Windows 8.1 x64 Professional, AMD Catalyst™ 15.20 Beta. HBM-1 2. Testing conducted by AMD engineering on the AMD Radeon™ R9 290X GPU vs. an HBM-based device. Data obtained through isolated direct measurement of GDDR5 and HBM power delivery rails at full memory utilization. AMD Radeon™ R9 290X and HBM-based device, AMD FX-8350, Gigabyte GA-990FX-UD5, 8GB DDR3-1866, Windows 8.1 x64 Professional, AMD Catalyst™ 15.20 Beta. HBM-3 3. Measurements conducted by AMD Engineering on 1GB GDDR5 (4x256MB ICs) @ 672mm2 vs. 1GB HBM (1x4-Hi) @ 35mm2. HBM-2 Så Amd har testet sin R290 og X serie opp mot noe som har HBM minne , dette kan trolig være R290 enheter som isteden for GDDR5 minne har fått endret på designen sånn at de får HBM minne rett på chippen , noe som i seg selv også er forståelig og forklarer litt hvorfor Nvidia ikke går amok med et blodoverklokket toppkort. Man kan kanskje derfor forvente seg at de nyere skjermkortene ( trolig 390 / 380 for desktop ) vil være oppgraderte versjoner av R9 serien med integrert HBM minne , gir dette et kraftig ytelsehopp i seg selv så er det kanskje ikke så dumt å kjøre dette R9 arkitekturen som er ganske så utprøvd per dags dato. Dette blir litt spekulering fra min side , en annen muligheten er jo selvsagt at de har en helt ny chip som venter på lansering så fort som det lar seg gjøre. Endret 27. mai 2015 av Malvado Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 AMDs nåværende GPUer har klart høyere teoretisk regnekraft og minnebåndbredde enn sine tilsvarende ytende Nvidia-konkurrenter, så øking av minneytelse med HBM vil ikke i seg selv gi høyere ytelse i dagens spill siden AMD allerede har romslig med minnebåndbredde. HBM blir kun fordelaktig der en tradisjonell GDDR5-minnekonfigurasjon blir en flaskehals, som med andre ord betyr at vi må først få spill som er designet for å utnytte HBM. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) AMDs nåværende GPUer har klart høyere teoretisk regnekraft og minnebåndbredde enn sine tilsvarende ytende Nvidia-konkurrenter, så øking av minneytelse med HBM vil ikke i seg selv gi høyere ytelse i dagens spill siden AMD allerede har romslig med minnebåndbredde. HBM blir kun fordelaktig der en tradisjonell GDDR5-minnekonfigurasjon blir en flaskehals, som med andre ord betyr at vi må først få spill som er designet for å utnytte HBM. Forhåpentligvis er MSAA grisebillig på dette kortet med all den båndbredden. Dessuten er det vel noen optimaliseringer AMD kan gjøre når forholdet mellom regnekraft mot båndbredde endrer seg slik? EDIT: Det er ikke mulig at AMD har gått for noe helt rart og lagt på et 128-bit DDR4-grensesnitt sammen med HBM-brikkene? Endret 27. mai 2015 av N o r e n g Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Håper AMD kommer seg på bena, men driverene er dritings. Siste driver gjør at 280X presterer dårligere i spill og folding sammenlignet med gmld drivere (nå er det jo et 7970 fra 2012, men likevel) Vell, slik var det med nVidia og folding også. Så ser ikke helt poenget ditt, annet en trolleforsøk. Javell. Godt for deg da. Du unngår jeg bare egentlig, prøver på iallefall AMD liker jeg egentlig ganske greit, untatt Cpu`ene. Kortene trekker mye strøm, men er ganske kjekke egentlig. Med nyeste driver så mister jeg masse PPD. jeg hadde rundt 130K før, nå har jeg 84K. samme 7970, bare annen driver (jeg gjør det jo så enkelt som å nedgradere driveren) Ang det jeg sa om AMD og folding så blandet jeg bort med et tredjeparts program som blir brukt til å overvåke maskinene, der så må det være en skjerm tilkoblet for å få noe bilde. glemt navn på program, men om du vil diskutere dette videre send meg pm heller Unger Ser at du tydeligvis følte deg truffet av teorien. Poenget er at dette bambuset ditt hører ikke hjemme i en slik tråd. Siden dette gjelder flere typer skjermkort, fra begge leverandører. Dummer deg bare ut med å legge hodet på huggstammen med slike teite påstander som forrige side. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 AMDs nåværende GPUer har klart høyere teoretisk regnekraft og minnebåndbredde enn sine tilsvarende ytende Nvidia-konkurrenter, så øking av minneytelse med HBM vil ikke i seg selv gi høyere ytelse i dagens spill siden AMD allerede har romslig med minnebåndbredde. HBM blir kun fordelaktig der en tradisjonell GDDR5-minnekonfigurasjon blir en flaskehals, som med andre ord betyr at vi må først få spill som er designet for å utnytte HBM. Forhåpentligvis er MSAA grisebillig på dette kortet med all den båndbredden. Dessuten er det vel noen optimaliseringer AMD kan gjøre når forholdet mellom regnekraft mot båndbredde endrer seg slik? MSAA er ikke bare minneintensivt, men svært intensivt for fragment-prosessering. AMD har et stort teoretisk potensiale i regnekraft, R9 290X har like høy regnekraft som kommende GTX 980Ti. Jeg vet ikke eksakt hvor mye av dette ytelsesavviket som skyldes driverkvalitet og hvor mye som skyldes svakheter i GPU-arkitekturen, men AMD kunne utvilsomt oppnått mye med å gjøre nødvendige tiltak. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Så Amd har testet sin R290 og X serie opp mot noe som har HBM minne , dette kan trolig være R290 enheter som isteden for GDDR5 minne har fått endret på designen sånn at de får HBM minne rett på chippen , noe som i seg selv også er forståelig og forklarer litt hvorfor Nvidia ikke går amok med et blodoverklokket toppkort. Man kan kanskje derfor forvente seg at de nyere skjermkortene ( trolig 390 / 380 for desktop ) vil være oppgraderte versjoner av R9 serien med integrert HBM minne , gir dette et kraftig ytelsehopp i seg selv så er det kanskje ikke så dumt å kjøre dette R9 arkitekturen som er ganske så utprøvd per dags dato. Dette blir litt spekulering fra min side , en annen muligheten er jo selvsagt at de har en helt ny chip som venter på lansering så fort som det lar seg gjøre. Må nok dessverre skuffe deg der. AMD har kun en brikke som kommer til å bruke HBM. Det er brikken som blir referert til som "Fiji". Siste "rykter" er at denne kommer til å bli lansert som et produkt utenfor 300-serien (noe ala hva Nvidia gjør med Titan) HBM er definitivt fremtiden, det er en JEDEC-standard og en oppfølger til GDDR5. Problemet er at HBM er forsinket. Planen til Hynix (som er eneste produsent av Gen1 HBM) var at minnet skulle være tilgjengelig for produkter for et år siden. HBM Gen1 har også flere begrensninger som blant annet maks minnestørelse på 4GB, det er en av grunnene til at det kommer til å være beget begrenset bruk av det. Gen2 HBM kommer til å være tilgjengelig fra Q1 2016. Et annet stort problem med HBM er at du trenger en "interposer" for å koble sammen GPU med flere lag og flere stacker med HBM minne. Som med de fleste nye komponenter så er disse kompliserte og dyre å produsere. Dette vil også begrense HBM i begynnelsen. En annen utfordring er det efikkan også er inne på. For at HBM skal ha noe effekt så må GDDR5 være en flaskehals. Ta et Titan X kort fra Nvidia og prøv å overklokke minne. Da vil man fort se at minne ikke er flaskehalsen på dette kortet. Klokkefrekvens på kjerner er flaskehalsen. Så før minne blir flaskehals så trenger man mange flere kjerner. Her er 28nm det store problemet. GM200 som er i Titan X er veldig nærme hva som er maks størrelse på en brikke produsert på 28nm. Vi trenger derfor GPU'er produsert på 14nm FinFET før det blir et stort behov for HBM. Sånn sett så blir 2016 med 14nm og HBM Gen2 et spennende år når det gjelder nye GPU'er. 1 Lenke til kommentar
C64C Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Fiji ser ut til å bli et kompakt kort. Dog med 2x8pin strøm og radiator. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Fiji ser ut til å bli et kompakt kort. Dog med 2x8pin strøm og radiator. 2x8pin og vannkjøling Tyder på at det skal "blodklokkes" for å matche GM200. Når det gjelder størrelsen på kortet så stemmer dette ganske bra med andre prototypekort med HBM som jeg har sett. Kompleksiteten rundt brikken blir mye mindre, siden du ikke trenger eksternt minne. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Skulle ønske de gjorde noe lignende rv770-generasjonen og fokuserte på å lage et sinnsvakt bra kort til ca 2000 kr framfor å prøve å ta Nvidia på rå ytelse til enhver pris. AMD har mistet drivet totalt siden 7000-serien kom ut, virker som om de har endret strategi fra å alltid nå julesalget til å lansere en ny serie når noen tror det er på tide .. Endret 28. mai 2015 av N o r e n g Lenke til kommentar
C64C Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Ser ut som 300-serien lanseres 16. juni. Får håpe på gode priser da. http://videocardz.com/55734/amd-radeon-300-series-to-arrive-on-june-16th Endret 28. mai 2015 av C64C Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Pris bryr jeg meg ikke særlig om, tar heller rå ytelse på bekostning av varme og pris. Hvis kjøler kan kobles direkte inn i loop er det selvsagt en pluss også Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Da begynner brikkene (eller kortene) å falle på plass... http://www.guru3d.com/news-story/amd-radeon-r9-390r9-380r9-370-and-r9-360-series-rebrands.html Hele 300-serien blir kun rebrands. 390 - Hawaii (GCN 1.1) 380 - Tonga (GCN 1.2) 370 - Pitcairn (GCN 1.0) 360 - Bonaire (GCN 1.1) De Fiji-baserte produktene med HBM-minne som blir lansert kommer høyst sannsynlig til å få et eget produktnavn ala hva Nvidia har med Titan. Som jeg har skrevet tidligere så tipper jeg Fiji kommer til å bli et lav-volums produkt med høy pris, HBM er helt nytt, komplisert og 1. generasjon er mange begrensninger. Den største begrensingen for high-end gaming er maks 4GB minne. Det begynner å bli ganske klart hvorfor Nvidia ikke kommer til å bruke Gen1 HBM nå. Hm. Altså. Kan hende jeg tar feil nå. Men' var ikke 290 osv også en rebrand? Fatter ikke hva amd holder på med Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Nei, 280X og nedover var rebrand. 290 og 290X var helt nye kort. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Nei, 280X og nedover var rebrand. 290 og 290X var helt nye kort. Stemmer, i 200-serien så var 290/290x en ny brikke (Hawaii) som ble lansert oktober 2013. 285 var også en ny brikke (Tonga) og ble lansert august 2014. Tonga er i bunn og grunn en oppdatert versjon av Tahiti (HD 7970), også fra 2012 med ny minnekontroller og en del andre tweaks. Personlig venter jeg meg at Fiji i bunn og grunn kommer til å bli en dobbel Tonga med HBM-minne isteden for GDDR5. I AMD sitt utviklerverktøy (CodeXL) så er Fiji klassifiser under samme hardware revisjon (Graphics IP v8) som Tonga og Carrizo. Edit: Feil år Endret 28. mai 2015 av HKS Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Nei, 280X og nedover var rebrand. 290 og 290X var helt nye kort. Stemmer, i 200-serien så var 290/290x en ny brikke (Hawaii) som ble lansert oktober 2013. 285 var også en ny brikke (Tonga) og ble lansert august 2014. Tonga er i bunn og grunn en oppdatert versjon av Tahiti (HD 7970), også fra 2013 med ny minnekontroller og en del andre tweaks. Personlig venter jeg meg at Fiji i bunn og grunn kommer til å bli en dobbel Tonga med HBM-minne isteden for GDDR5. I AMD sitt utviklerverktøy (CodeXL) så er Fiji klassifiser under samme hardware revisjon (Graphics IP v8) som Tonga og Carrizo. Bare en liten korrigering: Tahiti (7970) ble lansert den 22. desember 2011 som en paperlaunch, tilgjengelighet kom i begynnelsen av januar 2012. Det tok AMD halvannet år å komme med en oppfølger til Tahiti. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Stemmer, i 200-serien så var 290/290x en ny brikke (Hawaii) som ble lansert oktober 2013. 285 var også en ny brikke (Tonga) og ble lansert august 2014. Tonga er i bunn og grunn en oppdatert versjon av Tahiti (HD 7970), også fra 2013 med ny minnekontroller og en del andre tweaks. Personlig venter jeg meg at Fiji i bunn og grunn kommer til å bli en dobbel Tonga med HBM-minne isteden for GDDR5. I AMD sitt utviklerverktøy (CodeXL) så er Fiji klassifiser under samme hardware revisjon (Graphics IP v8) som Tonga og Carrizo. Bare en liten korrigering: Tahiti (7970) ble lansert den 22. desember 2011 som en paperlaunch, tilgjengelighet kom i begynnelsen av januar 2012. Det tok AMD halvannet år å komme med en oppfølger til Tahiti. Jepp, det er riktig... Jeg tenkte på feil GPU... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå