Gå til innhold

Koble 4K-skjermkort i USB?

væren

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt plass til flere vinduer på skjermen og lurer på løsningen er å koble en ekstern 4K-skjerm til laptopen (ASUS N73J - 4 år gammel). Ettersom skjermkortet GT 425M greier max 2560x1600 (hvis jeg har forstått det riktig), så vil jeg ikke kunne dra full nytte av 4K ved å koble dirkete til PCen.

Jeg har fått ulik info om det fins eller ikke fins skjermkort som kan kobles til PCen via USB og som har HDMI i den andre enden og som kan gi meg full 4K på en ekstern skjerm.

Er det noen som har erfaring og vet hvilke skjermkort som kan være aktuelle?

Om det i så fall skulle gå å koble til 4K-skjerm via eksternt skjermkort, vil jeg da samtidig kunne bruke skjermen på PCen (utvidet skjermmodus)?

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kan se er det bare noen varianter av laptopen som kommer med USB3.0. 4k over USB2.0 er nok ubrukelig, og fortsatt ganske dårlig om du får det til over USB3.0. Et alternativ kan være å kjøpe en 2560x1600 og kombinere det med en rotert 1600*1200-skjerm koblet til VGA. Men jeg tror laptopen kan få problemer med 2560x1600 også siden den kun har HDMI. Tipper skjermkortet må ha Dual-link DVI eller Displayport for å støtte den oppløsningen.

En annen mulighet kan være Philips sin 40" 4k monitor. Den har mange innganger og mulighet for å dele skjermen i 4 små bilder som viser signal fra hver sin inngang. På den måten kan du fore den med 2 stk. FullHD-signaler direkte fra laptopen. De to siste plassene bruker du USB-adapter til. Windows vil oppfatte det som 4 ulike skjermer, og det blir nok ikke bra til video. En annen ulempe er at det ene signalet må komme fra VGA som vil gi kvalitetstap og muligens forstyrrende støy i bildet.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Kongeskipet! Her var det mye nytt for en stakkar.... :)

PCen har 1 stk USB3, men du tror altså at det ikke vil fungere for 4K.

Det jeg bruker i dag er en Philips 23" HD i tillegg til PCens skjerm. Jeg syns det er litt klønete med forskjellige skjermer og skulle altså gjerne hatt alt på en flate (og gjerne mer plass).

Ser at http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article1509936.ece sier at Philips 40" 4K er som å ha 4 skjermer på ca 20 tommer, hver med full HD-oppløsning. Det burde kanskje være ok. (Men hvor godt er det å måtte legge hodet bakover for å kunne jobbe på den øverste raden?)

Spørs om det ikke blir litt for voldsomt for meg, men jeg vil allikevel gjerne skjønne hvordan 40"-eren kan fungere: Å ha en HDMI-kobling og en VGA, det skjønner jeg.

Men så sier du: "De to siste plassene bruker du USB-adapter til." Det skjønner jeg ikke hva betyr. Hva slags adaptere? Og vil det si at det må være 4 koblinger mellom PCen og skjermen dersom jeg ønsker fire forskjellige vinduer?

En annen mulighet jeg har sett på er 21:9-formatet https://www.asus.com/Monitors/PB298Q/ . http://www.dinside.no/924922/asus-pb298q sier at det blir som to 17" skjermer ved siden av hverandre. Vet ikke hvordan det vil bli med min PC. Tror kanskje at det blir litt for smått også.

Jeg er fornøyd med å kunne bruke min eksterne 23" til bilderedigering og vil helst ikke ha noe mindre. Med 40" vil jeg i praksis ikke få større skjerm enn 20" ettersom PCen min ikke greier mer? Dette er vanskelig stoff.

Lenke til kommentar

Nå skriver jeg bare fra hukommelsen fra da jeg vurderte å kjøpe Philips-skjermen til en enda eldre laptop. Det er nok lurt at du dobbeltsjekker med manualen.

Du kan dele inn skjermen i 4 ruter som får signal fra hver sin inngang (PbP). Av innganger har den 1 stk VGA, 2 stk HDMI og 2 stk Displayport hvor en av de har mini-plugg. Siden 4k oppløsningen er akkurat det dobbelte av FullHD i hver retning, så bør det passe bra at hver rute får et FullHD signal.

Hvis du begynner med å koble en HDMI kabel og en VGA-kabel til utgangene på laptopen så vil det tilsvare 2 stk. 20" FullHD-skjermer med ingen kant i mellom. Du vil da få en stor svart stripe over og under. Skjermplassen som er i bruk vil ha oppløsningen 3840*1080 (forholdet 32:9) og en diagonal størrelse på 35". Windows oppfatter det fortsatt som to skjermer, så hvis du maksimerer et vindu vil det bare dekke halve plassen.

Siden du ikke har flere skjermutganger på laptopen, må du kjøpe USB skjermkort for å bruke resten av skjermplassen. Gjenværende skjerminnganger er en HDMI og to displayport. Det betyr at du må ha et USB-skjermkort med enten to Displayport-utganger, eller en Displayport og en HDMI. Alternativt kan du ha to separate USB-skjermkort med en tilkobling på hver.

At du må øye hodet bakover for å se den øverste delen er vel egentlig bare et luksusproblem. Du kan jo dra vinduene mindre slik at du ikke trenger å bruke den øverste plassen. Men hvis du har mange vinduer kan det bli litt tungvindt å skulle tilpasse størreslen manuelt på alle vinduer i stedet for å bare maksimere. Alternativt kan du aktivere skalering for å få større skrift og deretter sette deg litt lengre unna skjermen.

Om denne løsningen jeg foreslår fungerer fint i praksis er jeg usikker på. Det kan bli problematisk med kvalitetstapet på VGA. Og det er godt mulig bildet kommer til forskjellige tider for de ulike delene av skjermen, spesiellt der det går via USB-skjermkort.

Lenke til kommentar

Takk igjen, Kongeskipet!

Skal tro hva du gjorde da du ga opp 40"-eren, kjøpte ny PC? :)

Nå fant jeg endelig USB-skjermkort på nettet. Ser at de har hos Komplett.no. Det kan ikke være mye salg av dem, for da jeg ringte så greide de ikke å hjelpe meg. De viste ikke at de hadde... (Var en tur i et par butikker i dag. Der så de ganske uforstående ut da jeg spurte etter eksternt skjermkort til å plugge i USB.)

Dersom jeg bare tar et vilkårlig eksempel: https://www.komplett.no/evga-uv-plus-39/795135

VGA UV Plus+ 39

USB2.0/3.0 to DVI, HDMI and VGA Output - 1920x1200 or 2048x1152

så lurer jeg på hvordan oppløsningen er å forstå. Betyr 2048x1152 at adapteren evt. skalerer opp til det formatet (dersom PCen har et dårligere skjermkort) eller sier disse tallene bare at det er den oppløsningen som max kan "passere" gjennom. Det jeg vel lurer på er om det faktisk sitter et skjermkort i adapteren eller om signalet fra PCen bare blir gjort om til riktig format. (Vanskelig å forklare noe jeg ikke skjønner.)

Jeg har oppfattet at VGA kan bli problematisk.

Håper du fortsatt gidder å svare. Jeg som ikke trodde at jeg skulle forstå noe av dette med skjermoppløsning syns nesten at det begynner å bli litt morsomt...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ikke ny PC. Laptopen er bare 5-6år gammel og har rmange år igjen før utskifting. Det endte bare med at jeg kom til fornuft og innså at jeg ikke trengte ny skjerm bare fordi den jeg har er ustabil og får alle mulige rare feil. Når jeg har to skjermer så er det ikke kritisk om jeg må kutte strømmen til den ene og vente noen minutter før jeg skrur den på igjen.

Jeg hadde heller ikke planer om å fylle opp hele skjermen. Jeg har alt for dårlig erfaring med USB2-skjerm til at jeg vil forsøke meg på noe slikt. Planen var at jeg kunne ha 2 FullHD-signaler til vanlig bruk. Men når jeg skal se film tenkte jeg å skalere opp det ene FullHD-signalet til å dekke hele skjermen for å erstatte den eldgamle 800*600-projektoren som også synger på siste verset.

Kom også fram til at det var ugunstig tidspunkt for kjøp av 4k-skjerm fordi den kun støtter 3840*2160p@30Hz via HDMI. Jeg synes det vil være lurere å vente til det kommer skjermer som støtter 3840*2160p@60Hz via både Displayport og HDMI.

Har ikke så mye erfaring/kunnskap om USB-skjermkort/adaptere. Det eneste er at jeg har brukt en 1280*1024-skjerm med innebygd USB-adapter. Det var en tidlig utgave av Displaylink som kun støttet USB2.0, og var dårlig med en gang det ble noe bevegelser i bildet.

Har forstått det som at det er lurt å gå for en adapter basert på en brikke fra en produsent som har god greie på slike USB-adaptere. Displaylink er nok de mest kjente, og er nok et tryggere valg med tanke på god driverstøtte enn andre små produsenter. Ser ut til at DL-3900 er den eneste fra Displaylink som støtter to skjermer. Den er mye brukt i USB-dockinger fra ulike produsenter.

Vet ikke hvilken brikke som sitter i den adapteren du linket til. At den ikke støtter nyere enn Windows 7 er jo ikke akkurat et godt tegn. Det står at den støtter Dual-monitor, men er usikker på om den støtter høy nok oppløsning ved bruk av to skjermutganger samtidig. Max-oppløsningen på 2048x1152 gjelder nok VGA. Et problem med den adapteren er at den har ingen Display-port, som betyr at du må ha en aktiv overgang.

Kan hende det er lurere å bare gå for en DL-5500-basert adapter. Den støtter 4k med 30Hz, men da får du i det minste hele bildet samtidig selv om det ikke oppdateres så ofte. Vet ikke hvor godt det fungerer med flere USB-adaptere samtidig, du må i hvertfall ha en USB3.0-hub da siden du kun har en port. Tipper det kan bli mer problematisk med to adaptere med ulik brikke enn om begge har samme brikke.

Lenke til kommentar

Tusen takk, Kongeskipet!

Du snakker om å komme til fornuft. Jeg som sikler på en SurfacePro.... (Tror at den skal løse alle mine problemer. :) Men den greier vel heller ikke 4K, så da få jeg roe meg litt ned - så lenge...)

2 fullHD-signaler betyr at bare halvparten av 40"-skjermen ville blitt utnyttet? Eller hadde det gått an å få 2 veldig høye, evt. 2 langflate vinduer slik at hele skjermen hadde blitt dekket? (Jeg prøver å forstå...)

Ja, jeg har også fått med meg det der med 30 Hz og 60 Hz. Jeg er lite interessert i å se film via PCen, bare korte TV-program en sjelden gang, men litt videoredigering vil kanskje ha nytte av 60Hz?

Takk for alle forbehold du lister opp for den adapteren jeg tilfeldigvis valgte som eksempel. Skjønner at dette farvannet er urent. :) Jeg tror det er stor fare for at jeg grunnstøter ganske raskt om jeg prøver meg på noe her.

(Jeg vet ikke forskjellen på aktive og passive overganger eller hvilke som er hva.)

Takk for at du har funnet fram et par adaptere! Jeg må droppe å tenke mer på 4K foreløpig.

Men å bruke DL-3900 i USB3-porten og HDMI ut fra DL-3900 til en nr. 2 ekstern skjerm, vil PCen min kanskje greie? Hvis jeg anskaffer en ny 23" så kan den stå ved siden av den 23" jeg har fra før av og så dropper jeg å bruke laptopskjermen? (Men det er surt å anskaffe noe som snart vil komme i bedre utgave.)

(For oss som bruker progressive briller er det ikke bare å kaste et blikk fra den ene skjermen til det andre hvis de står i vinkel og særlig ikke hvis de er har forskjellig oppløsning. Hodet må vris og synet må treffe riktig "avstand" i brilleglasset. Ganske strevsomt.)

Oppdaget nettopp at min 17,3"-laptop har max 1600x900 oppløsning. Jeg trodde jeg hadde full HD på den skjermen. (Stadig nye ting å oppdage.)

Jeg disponerer også en annen laptop, ASUS N53S med Geforce GT 630M (2560x1600), IntelCore i7 og 6 GB RAM, men dessverre bare 15,6" skjerm (skjermen har max oppløsning 1920x1080). Her ville kanskje et opplegg med to 23" skjermer gjøre at jeg får mer glede av denne litt sterkere PCen. (N73J har bare 4GB RAM og i5.)

Problemet her er at jeg av en eller annen grunn ikke får til å bruke utvidet skjermbilde på denne PCen. Jeg får bare til å speile skjermene eller får bilde på bare en av skjermene og den andre går i svart. (Det også bare plass til en skjermfot der den PCen står.) Det skal visst ikke være enkelt....

Igjen, tusen takk, Kongeskipet! Jeg tror at jeg nå i det miste, kan stille litt mer intelligente spørsmål når det blir tid for nyanskaffelse, enten det blir det ene eller det andre. Og at jeg ikke glemmer å bruke fornuften....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...