Gå til innhold

Merkelig fenomen i 3DMark2001SE 330...

Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem med det oppsettet mitt.

Har nå følgende:

AMD Athlon XP 2500+ (Barton) (WaterChilled)

Abit NF7-S v2.0 (NB WaterChilled)

2x512Mb Corsair XMS3500C2

Sapphire Radeon 9800PRO 256Mb (Special) Ultimate edition (WaterChilled...)

Creative Audigy2 Platinum eX

WD Raptor 36,7Gb

WinXP Pro SP1

Holder på å overklokke, men uansett hva jeg gjør kommer jeg ikke over 18500 poeng i 3DMark01. Denne poengsummen er også det jeg får når jeg ikke overklokker i det hele tatt. Jeg har disablet alt jeg klarer å finne av kvalitets instillinger, og har også prøvd å force 16bit textures, uten særlig hell.

Originalt kjører jo systemet på 166*11. Etter mye om og men har jeg har nå klart å få det prime95 stabilt på 240x10. RAM går på 240mhz, med timings = ukonvensjonelle 2.5-5-5-10, og systemet klarer en runde eller to av 3DMark, men er ikke HELT 3D stabilt (enda). Men, uansett, med fjellstabilt system på 230x10 får jeg ikke mer enn 18000 poeng, som er det samme jeg får på 200x11, og litt i overkant av hva jeg scorer på 166*11... WTF! Noen som har vært borti noe slikt før? Bruker siste versjon av Catalyst drivere, med Redline tweakeprogram... Har også overklokket skjermkortet til 450MHz CPU og 390MHz (780DDR) RAM.

Har vært inne og sjekket online results databasen til Futuremark, og resultatene der skulle jo tilsi at jeg burde få 22000+ når jeg sammenligner oppsett.

Har lurt litt på om det kan ha med at jeg bruker LCD skjerm som tilpasser bilder til skjermen, men vet ikke nok om dette til at jeg kan uttale meg noe særlig om det. Bruker 1280x1024@70Hz som native desktop resolution, men skulle jo ikke tro at det skulle påvirke utdataen fra systemet.

Så, hvis noen har noen smarte kommentarer/forslag/whatever, setter jeg stor pris på å få høre dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Casen er bare den at uansett hvordan jeg overklokker blir ikke 3DMark01 scoren høyere en 18500...

Jeg vet at ram timings er viktig for AMD, men med en FSB på 240 (hvis jeg klarer å få den stabil) tror jeg at resultatet blir bedre. Saken er jo bare den at det får jeg jo ikke vite ;-(

Har ikke prøvd 3DMark03 enda, men skal gjøre det ASAP.

Lenke til kommentar

Når du kjører 240FSB så er timings så dårlige at du ikke tjener noe på det. Du burde heller kjøre FSB litt lavere, og isteden kjøre lave tmings. feks 2-2-2-11

Har du enablet cpu-interface?

Tror nok du har kikket litt feil på ORB´n.. for 22k klarer du ikke med mindre du kjører over 2.6Ghz med en FSB på 235++ og høyere klokk på skjermkortet.

Jeg klarte å få 21600 .. og da kjørte jeg 228.6*11.5 - 2630Mhz, 9800 kortet klokket til 465/380 .. så med enda litt bedre klokker så klarer man 22k.

details.GIF

Om du ikke kommer stort over 2.4Ghz med cpu´n din så tror jeg ikke du skal vente deg mer enn max 19000-19500 3dmarks.

Lenke til kommentar

Hmm...

Men når jeg da har en FSB på 230x10.5, RAM synkront (så klart) med timings 2.5-3-3-6 og Radeon kortet klokket til 470/390 burde jeg jo i minste fall få en tilnærmet lik 3DMark score som deg. Det er dette jeg synes er så rart. Uansett hva jeg gjør ligger scoren stabilt på rundt 18000.

Jeg ser også at de fleste har over 100FPS på game 3 high detail. Av en eller annen merkelig grunn ligger min score på rundt 70 der. Og jeg oppnår sjelden/aldri rundt 300FPS på game 1 low detail.

Er rimelig sikker på at jeg har skrudd av alt som heter FSAA, AF og lignende. Og mener du seriøst at 200MHz har SÅ mye å si på 3DMark scoren?

BTW: hvor høy vCore har du når CPUen klarer 2616MHz? Føler selv at maskinen ikke blir stort mer stabil uansett om jeg har 1.8 og opp til 2.1 (som føles JÆ**** risikabelt, selv om jeg har vannkjøling).

Takk for svar.

[EDIT]: Hva er forresten CPU interface? Har prøvd å finne info gjennom google, men fant ikke noe som kastet noe særlig lys over den lille dippedutten...

Lenke til kommentar
Hmm...

Men når jeg da har en FSB på 230x10.5, RAM synkront (så klart) med timings 2.5-3-3-6 og Radeon kortet klokket til 470/390 burde jeg jo i minste fall få en tilnærmet lik 3DMark score som deg. Det er dette jeg synes er så rart. Uansett hva jeg gjør ligger scoren stabilt på rundt 18000.

Jeg ser også at de fleste har over 100FPS på game 3 high detail. Av en eller annen merkelig grunn ligger min score på rundt 70 der. Og jeg oppnår sjelden/aldri rundt 300FPS på game 1 low detail.

Er rimelig sikker på at jeg har skrudd av alt som heter FSAA, AF og lignende. Og mener du seriøst at 200MHz har SÅ mye å si på 3DMark scoren?

BTW: hvor høy vCore har du når CPUen klarer 2616MHz? Føler selv at maskinen ikke blir stort mer stabil uansett om jeg har 1.8 og opp til 2.1 (som føles JÆ**** risikabelt, selv om jeg har vannkjøling).

Takk for svar.

[EDIT]: Hva er forresten CPU interface? Har prøvd å finne info gjennom google, men fant ikke noe som kastet noe særlig lys over den lille dippedutten...

Hvorfor skal du få en 3dmark score som er tilnærmet lik meg når jeg kjører MYE bedre timings og 200Mhz mer på cpu?

Jeg har sagt det tidligere, og jeg sier det igjen.. High testene er MEGET avhengige av båndbredde og cpu.. alså må du pynte på timings, for de du kjører nå dreper båndbredden din. :)

Når jeg kjører 2.6Ghz så er vcore 1.95 .. (2.06 i bios)

BTW: Cpu-interface finner du i bios.. under "CPU Soft Menu"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...