Reef89 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Må trykke flere ganger på startknappen før pcen vil boote. (se video) Dette har skjedd nå i det siste sånn ca nesten hele januar. Jeg har scannet pcen for bugs, degfr, alle drivere er oppdatert osv. https://www.youtube.com/watch?v=aLrjohecc_s&feature=youtu.be Noen som har tips? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Tips og tips... hvordan er specs på maskinen, hvilken strømforsyning har du, og hvor gammel er den? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Jeg kan umiddelbart utelukke alt som har å gjøre med software. Det er ikke før maskinen starter bootinga, altså når du først ser Windows-logoen/loading baren at den i det hele tatt prøver å hente info. Så å søke etter feil videre vil være nytteløst. Dette kan forklares av to alternativer: 1. Den klarer ikke å stabilisere spenningen. (Enten så kutter PSUen strømmen, eller så sier hovedkortet i fra) Altså en feil FØR den starter POST (Power-on self-test), som sjekker gjennom alle komponenter. 2. Den får en kritisk feil tidlig under POST. F.eks at den tror det er noe feil med noen komponenter. Alternativ 1. mest sannsynlig feil med PSU. Denne bør da byttes. Om du ønsker å sjekke om den kommer seg forbi dette punktet, så vil jeg foreslå å teste uten CPU. Uten CPU så vil ikke PCen kunne gå inn i POST, og den vil som regel bare skru seg på, men ikke gjøre noe mer. Så om det er alternativ 1, så vil den nok også kunne skru seg av her. Skrur den seg på uten noe problem (den vil fortsatt ikke gjøre noe uten en CPU) så fortsett til neste alternativ. Alternativ 2. Oftest så er det problem med hovedkort (defekt), eller ustabilitet på andre komponenter. Man kan prøve å oppdatere BIOS, men som regel kan problemet være litt vanskelig å finne ut, da det er ganske godt skjult. Er man heldig kan det bare være visse merkverdige feil som at man har koblet til noen andre komponenter som ikke funker, helt eller delvis. Kan være alt fra minnepenn/diskett/lydkort eller annet. En test vil da være å koble fra alt som ikke er høyst nødvendig, for å se om maskinen skrur seg på med en gang. Det eneste som da trenger å være koblet til er: - Strømforsyning, CPU, RAM, Hovedkort, power-knapp, skjermkort og skjerm. Ikke noe annet. I første rekke ville jeg nok satset på alternativ 1, men har også vært borti alternativ 2 et par ganger. Noen ganger har det vært hovedkort, men har også vært både CPU og RAM som har vært ustabilt (som oftest relatert til overklokking og for høy frekvens). Konklusjon: Ville gjort følgende i satt rekkefølge: - Oppdatert BIOS - koblet fra alt unødvendig utstyr (se lengre opp) - Testet med ny strømforsyning - Testet med nytt hovedkort (gjerne med ny CPU og RAM) - Teste ny RAM - Teste ny CPU Endret 2. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Reef89 Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Takk for et veldig bra innlegg. Skal prøve og gjøre alternativene du opplyste. PSU er strømforsyning? ..når det er sagt så er den veldig gammel ja, så om den synger på siste vers er ikke overaskene. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Er ikke dette en pc som har fungert og "har" vært i drift over lengre tid. Og at du ikke har endret noe på den? Da er det en unødig risiko å begynne med bios oppgradering av hovedkort. Og det har lite for seg da koden i bios er fast og ikke endrer seg. Andrull er sikkert enig i at det er stor sannsynlighet for at en eller flere elektrolytt konensatorer har for mange år bak seg og er feilene og er blir dårligere til å lade seg opp. Noe problemer med å få en avslått pc også til å måtte bruke flere forsøk på indikerer ofte. Så sier du at strømforsyningen er gammel. Den grå strømforsyningen i video ser dessuten ut som en enkel/billig sak som fulgte med PC/kabinett. PSU mener jeg hadde vært fornuftig å prøvd å få skiftet først (lånt en fra noen om du ikke har ekstra deler selv) Slitne konensatorer kan man ha fått på hovedkortet også i tillegg til i PSU. Det hadde vært litt enklere å si noe om du hadde listet opp hva den pcen består av for slags deler og alder på de ulike enhetene. Endret 3. februar 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Takk for et veldig bra innlegg. Skal prøve og gjøre alternativene du opplyste. PSU er strømforsyning? ..når det er sagt så er den veldig gammel ja, så om den synger på siste vers er ikke overaskene. Beklager, var dårlig å bruke faguttrykk. Jepp, PSU er strømforsyning (Power Supply Unit). Ellers helt enig med syar2003 i at jeg tror det er PSUen eller andre elektrolyter som synger på siste verset. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Må seie meg enig med Andrull, at eg trur det er PSUen. Lenke til kommentar
Reef89 Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Skal prøve meg litt frem nå noen dager, har muligens fått låne meg en helt ny PSU. Så gir en tilbakemelding senere. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Forsåvidt enige med fagfolkene Andrull og syar2003 som trolig har påpekt årsaken til problemet ditt. Personlig tror jeg nok at problemet ligger enten i strømforsyningen (stor sannsynlighet) eller i hovedkortet , om du gir oss litt mer spesifikasjoner på innmaten i datamaskinen din (merke på strømforsyning og årstall, hovedkort , prossesor , skjermkort osv ) så kan det bli litt enklere for oss å eventuelt peke på noen kjente syndebukker. Edit : Jeg er dog uenig med Andrull på første punkt som han skriver, å oppdatere en bios på et hovedkort som har fungert over lengre tid når du er i en slik situasjon er svært risikabelt , dette er noe du kan vente med da feilen trolig ligger en annen plass. Endret 3. februar 2015 av Malvado Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Jeg er ikke uenig med dere om det å oppdatere BIOS. Og jeg tror ikke det er høy sjanse for at det er her problemet ligger heller. Det var rett og slett anbefalt fordi det var et av de gratis-metodene som kunne bli prøvd ut før man f.eks bruker penger på å bytte HKet. Er man ikke trygg på det, eller har et HK som gjør dette lett (flere BIOS'er, eller automatisk oppdatering) så kan man nok like godt fokusere på det som er av høyest sjanse for å gi noen gevinst. Å bruke større summer på å oppgradere en gammel PC er som regel ganske kjipt. Spesielt hovedkort, for da kan man ofte like godt bare oppgradere resten av maskinen. Er det PSU, så får man bruk for den i en eventuelt ny maskin man kjøper, så er det uproblematisk å bytte. Endret 3. februar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå