bobie Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei, Jeg er en amatør som ønsker litt eksperimentering likevel. Tenker å velge mellom Olympus C750 og Kodak EasyShare DX6490. Begge har kraftig 10x zoom-objektiv(38-380 mm brennvidden) og samme bildeoppløsning(4 mp) plus flere manuelle innstillingsmuligheter. I tillegg, er andre egenskap ganske like: Blenderåpning er F/2.8-3.7, og begge har elek. søker. Men jeg ser at DX6490 har minst fire fordeler: 1)Raskere maks. lukkerhastighet: 1/1700 sek vs. 1/1000 for C750. 2)Større skjerm: 2,2" tommer skjerm med 180.000 piksler vs. 1,5" med 110.000 piksler for C750. 3)Bedre objektiv(?)-Schneider-Kreuznach Variogon. 4)500-600 kr billigere enn C750. Lurer på om noen har noen synspunkter om de to? Men siden DX6490 har nettopp blitt lansert, er det kanskje litt for tidlig å diskutere om dette? På forhånd takk! Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 DX6490 ser meget spennende ut. Kameraet har en annerledes fokusløsning som trolig vil gi bedre ytelse enn på C-750. At skjermen er stor er sikkert en fordel, men tradisjonelt har Kodaks skjermer hatt en del ulemper; se testene her på Akam. Kodak har også tradisjonelt hatt en litt annen tilnærming enn andre produsenter på bildekvalitet. Noen liker det, andre liker det ikke. Olympus har en mer "safe" bildekvalitet som de fleste vil like. Objektivet er identisk, men Olympus kaller det "Olympus" og Kodak kaller det "Schneider". Hvem som egentlig har laget objektivet er vanskelig å si. MLW Lenke til kommentar
heder Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 På DX6490 har du ikke har mulighet for å sette på tele/makro/vidvinkel-konverter og filter (men man kommer jo et stykke med 10x optisk zoom). Til DX6490's fordel kan jeg nevne at det har stativfeste i metall. Test av DX6490 Lenke til kommentar