bobie Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei, Jeg er en amatør som ønsker litt eksperimentering likevel. Tenker å velge mellom Olympus C750 og Kodak EasyShare DX6490. Begge har kraftig 10x zoom-objektiv(38-380 mm brennvidden) og samme bildeoppløsning(4 mp) plus flere manuelle innstillingsmuligheter. I tillegg, er andre egenskap ganske like: Blenderåpning er F/2.8-3.7, og begge har elek. søker. Men jeg ser at DX6490 har minst fire fordeler: 1)Raskere maks. lukkerhastighet: 1/1700 sek vs. 1/1000 for C750. 2)Større skjerm: 2,2" tommer skjerm med 180.000 piksler vs. 1,5" med 110.000 piksler for C750. 3)Bedre objektiv(?)-Schneider-Kreuznach Variogon. 4)500-600 kr billigere enn C750. Lurer på om noen har noen synspunkter om de to? Men siden DX6490 har nettopp blitt lansert, er det kanskje litt for tidlig å diskutere om dette? På forhånd takk! Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 DX6490 ser meget spennende ut. Kameraet har en annerledes fokusløsning som trolig vil gi bedre ytelse enn på C-750. At skjermen er stor er sikkert en fordel, men tradisjonelt har Kodaks skjermer hatt en del ulemper; se testene her på Akam. Kodak har også tradisjonelt hatt en litt annen tilnærming enn andre produsenter på bildekvalitet. Noen liker det, andre liker det ikke. Olympus har en mer "safe" bildekvalitet som de fleste vil like. Objektivet er identisk, men Olympus kaller det "Olympus" og Kodak kaller det "Schneider". Hvem som egentlig har laget objektivet er vanskelig å si. MLW Lenke til kommentar
heder Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 På DX6490 har du ikke har mulighet for å sette på tele/makro/vidvinkel-konverter og filter (men man kommer jo et stykke med 10x optisk zoom). Til DX6490's fordel kan jeg nevne at det har stativfeste i metall. Test av DX6490 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei, 1)Raskere maks. lukkerhastighet: 1/1700 sek vs. 1/1000 for C750. 2)Større skjerm: 2,2" tommer skjerm med 180.000 piksler vs. 1,5" med 110.000 piksler for C750. 3)Bedre objektiv(?)-Schneider-Kreuznach Variogon. 4)500-600 kr billigere enn C750. Lurer på om noen har noen synspunkter om de to? Men siden DX6490 har nettopp blitt lansert, er det kanskje litt for tidlig å diskutere om dette? På forhånd takk! 1) Så spørs det om du får bruk for så rask lukkerhastighet da. Skal du ta mye sportsbilder eller bilder av ting i kjapp bevegelse, kan det være greit å ha, men det krever også mye mer lys. 2) Større skjermer er ikke nødvendigvis bedre selv om de har flere pixler. Det er mer enn disse to kriteriene som bestemmer kvaliteten på skjermen. Jeg synes C750 sin skjerm er veldig bra. Store skjermer drar også mye mer batteri. 3) Som mlwirak sier... det er vanskelig å vite hvem som egentlig har laget objektivet. Det er stort sett lisenser ute å går når det står ett kjent optikk-merke av ett annet fabrikat enn selve kameraet på linsen... selve produsenten kan være en helt annen. Olympus vet vi ivertfall at lager bra optikk (og optikken på C750 er meget bra). 4) Klart en fordel, men bare hvis de er like bra. Lenke til kommentar
bobie Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 Tusen takk for svarene! Jeg kommer trolig til å velge C-750. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har lagt ut noen bilder tatt med C-750 her: http://galleriet.akamera.no/albuq51 Lenke til kommentar
bobie Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Dinside.no har lagt ut testen av DX6490 og bilder tatt med den. Jeg tror at bildekvaliteten er dårligere enn den til C750. Og det er også litt synd at det ikke har manuell fokus. Jeg venter fortsatt på mitt nye C750, og har lest mye om dets komplisert menysystemmet. Og det tar sikkert tid å venne meg til det. Lenke til kommentar
Sugleknug Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Og hva med Minolta Dimage Z1 til sammenlikning? Noen som har forsøkt dette? Virker på meg som et knallkamera, til tross for 3M oppløsningen. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) Stiller meg som vanlig bak skrytet av C-750. Jeg ser heller ikke for meg det helt store behovet for raskere enn 1/1000 sek. for oss vanlige dødelige amatører. Det å kunne sette på eksta objektiver er også en grei mulighet. En kollega har 1.7x-linsa, og da har man opptil 17x optisk zoom. Kan være artig til sitt bruk. Jeg har også noen C-750-bilder på www.manskow.net/kameratest . At menysystemet skal være så innviklet på 750'n er jeg heller ikke enig i. Spanderer man litt tid i sofaen med manualen når man har anskaffet det, lærer man seg det meste. På tur i skogen er ikke tid og sted for å sette seg inn i menyene. Endret 15. november 2003 av manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå