Silly_Nipples Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Heisan, jeg valgte studiespesialisering på VGS og fullførte med 4 i snitt. jeg prøvde et semester i regnskap og revisjon, men det sugde så hardt at jeg droppet ut med langefingeren i været. Så nå står jeg på bar bakke. Jeg må bli noe, men det er ingen universitetsstudier som interesserer meg. Jeg vil bare ha en levedyktig jobb og klare meg selv. foreløpig vurderer jeg å bli konduktør, ta opp VGS fysikk 1 og 2 som privatist på fritiden og bli lokfører etter noen år i konduktøryrket. (De snasne uniformene, hoho!) men skulle det gå skeis, slik ting pleier å gå med meg, ville jeg likt å vite hvilke andre muligheter og valg jeg har. (folk sa alltid at å gå studiespes ville åpne sååå mange dører for meg, men i virkeligheten virker det snarere motsatt) Har dere noen forslag? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Sannheten er vel at studiespesialiserende med realfag åpner mange dører. Uten dette blir du helst lærer eller byråkrat (med en irrelevant master som søknadsgrunnlag). Lenke til kommentar
Silly_Nipples Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Sannheten er vel at studiespesialiserende med realfag åpner mange dører. Uten dette blir du helst lærer eller byråkrat (med en irrelevant master som søknadsgrunnlag). det er det jeg fryktet. jeg har bestått Matte S1 og S2, Økonomistyring og Økonomi & Ledelse, da. er kanskje ikke strengt tatt realfag, men det er i hvertfall et par skritt over P matte. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) IT konsulent? Her må du faktisk ha matten (R1 eller S1+S2) for å komme inn.http://hist.no/content.ap?contentId=20848&contextId=30447 Linja lærer deg det grunnleggende (Krever ingen kompetanse fra før), du kan fritt velge hvor du vil spesialisere deg og du lærer det markedet er ute etter. Da jeg gikk ut derfra gikk alle i klassen rett ut i 100% jobb, spredt rundt i Trondheim, Oslo, Bergen og Tromsø. Ser de nå har fått en Primærgrense på 43,2 (Ordinær), tidligere har den hvert på 30 og for noen år siden var det ingen grense. Forøvrig pleier de å ta inn opp mot 50 stykk. (Ikke la deg lure av bildene der de sitter på server rommet og jobber, ingen som sitter der lengre, og ja det går faktisk jenter på linja ) Endret 2. februar 2015 av Sprokket Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Sannheten er vel at studiespesialiserende med realfag åpner mange dører. Uten dette blir du helst lærer eller byråkrat (med en irrelevant master som søknadsgrunnlag). Ikke sant, tror du bør åpne øya. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Øynene mine er vidåpne, takk. For det meste har de jeg kjenner med bare generell studiekompetanse endt opp som lærer/førskolelærer eller i en eller annen administrasjon. Det finnes selvfølgelig mange unntak, jeg sa ikke at dette gjaldt alle. Forstå meg rett, jeg sier ikke at det ikke finnes muligheter for trådstarter, bare at det etter min erfaring stort sett er slik det går. Endret 2. februar 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Fembot Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg jobber i jernbanen selv og der er flere muligheter. I tillegg til konduktør kan du søke lokfører, men der må du ha noe av dette: Fullført og bestått norsk videregående opplæring enten med fagbrev innen elektrofag, teknikk og industriell produksjon, anleggsteknikk eller generell studiekompetanse med minimum 220 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk Les mer her: https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/lokomotivforerutdanning/soknad-og-opptak?tabID=40 I tillegg kan du utdanne deg til trafikkstyrer eller togleder. Les mer her: https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/trafikkutdanninger/om-trafikkavdelingen?tabID=41 Det foregår opptak i disse dager, så vær kjapp om du vil søke! Nedenfor er link til stillinger i Jernbaneverket, bl.a trafikkstyreraspirant og mange andre lærlingstillinger. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?sort=0&keyword=jernbaneverket Av andre utdanninger som du kan ta, som i likhet med lokfører og trafikkstyrer/toglederutdanningen -er betalt utdanning!- er tollaspirant. Det ligger ute stilling nå: http://www.toll.no/no/felles/presse/n/nyheter/na-soker-tollvesenet-nye-tollaspiranter/ Og jeg tror også fengselsbetjent er en lønnet utdanning. Jeg ville også sjekket avinor.no for flygelederutdanningen. Lenke til kommentar
Silly_Nipples Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 I tillegg kan du utdanne deg til trafikkstyrer eller togleder. Les mer her: https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/trafikkutdanninger/om-trafikkavdelingen?tabID=41 Det foregår opptak i disse dager, så vær kjapp om du vil søke! Nedenfor er link til stillinger i Jernbaneverket, bl.a trafikkstyreraspirant og mange andre lærlingstillinger. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?sort=0&keyword=jernbaneverket [...] tusen takk for godt svar. jeg finner ingen ledige stillinger som konduktør enda, men trafikkstyreraspirant høres lovende ut det også. vet du om det er vanskelig å fullføre den utdanningen? Lenke til kommentar
Engm Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=GENS "Kravkoden GENS gjelder for 887 studier i år." Det er altså 887 studier du kan søke på, som slettes ikke er lite. Endret 2. februar 2015 av Engm Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Tja, du kan søke nautikk ved høgskolen i Haugesund. http://www.hsh.no/studier/nautikk/bachelor.htm Da kan du løse sertifikat som dekksoffiser på skip. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) I tillegg kan du utdanne deg til trafikkstyrer eller togleder. Les mer her: https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/trafikkutdanninger/om-trafikkavdelingen?tabID=41 Det foregår opptak i disse dager, så vær kjapp om du vil søke! Nedenfor er link til stillinger i Jernbaneverket, bl.a trafikkstyreraspirant og mange andre lærlingstillinger. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?sort=0&keyword=jernbaneverket [...] tusen takk for godt svar. jeg finner ingen ledige stillinger som konduktør enda, men trafikkstyreraspirant høres lovende ut det også. vet du om det er vanskelig å fullføre den utdanningen?Hei, tenkte jeg kunne svare. Jeg ble selv ferdig utdannet trafikkstyrer i mai 2014. Anbefaler deg virkelig å søke om du synes det høres interessant ut. Lønn under opplæring, kort utdanning og et supert arbeidsmiljø. Lønnen som ferdig utdannet er også god! Av mulige negative ting er det tredelt turnusarbeid, samt at man muligens må være villig til å pendle eller flytte på seg. Det er langt fra alle stasjoner som er betjente. Utdanningen er krevende nok, det ligner nok ingenting du har lært tidligere. Om du først kommer inn har du sikret deg en trygg arbeidsplass med gode rammer og ordninger. Bare send PM om du lurer på noe mer. Endret 3. februar 2015 av NiRaM Lenke til kommentar
Fembot Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 I tillegg kan du utdanne deg til trafikkstyrer eller togleder. Les mer her: https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/trafikkutdanninger/om-trafikkavdelingen?tabID=41 Det foregår opptak i disse dager, så vær kjapp om du vil søke! Nedenfor er link til stillinger i Jernbaneverket, bl.a trafikkstyreraspirant og mange andre lærlingstillinger. http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?sort=0&keyword=jernbaneverket [...] tusen takk for godt svar. jeg finner ingen ledige stillinger som konduktør enda, men trafikkstyreraspirant høres lovende ut det også. vet du om det er vanskelig å fullføre den utdanningen? Det er ikke en veldig vanskelig utdanning, men den er som NiRaM over her sier, noe du ikke har vært borti tidligere. Det er sikkerhetstjeneste, så du må like å følge regler og klare å holde hodet kaldt i stressede situasjoner. For å komme inn må du bestå en arbeidspykologisk test som sjekker om du har de egenskapene man leter etter. Du kommer langt om du er nøyaktig, strukturert, tåler stress og har god simultankapasitet. (Lignende test som du må ta for å komme inn på flygeleder, men den er vanskeligere - der må du være god på romforståelse også.) Jeg har hørt tall på at av antallet som søker og blir tatt inn til test, er det ca 10-15% som består den arbeidspsykologisk testen, så der siles mange ut. Etter bestått test er det intervju og helsesjekk (har du diabetes kommer du ikke videre, dessverre). Selve utdanningen er delt mellom teori på Jernbaneskolen i Oslo og praksis på den stasjonen du er aspirant på. Det har vært to uker skole, to uker praksis tidligere, men litt usikker på hvordan de har det nå. Du må i alle fall regne med litt reising, men dette dekker jernbaneverket. (Hotell i Oslo og personalbillett på toget) Fordelingen mellom teori og praksis er en veldig fin ordning, da du raskt får hengt teorien på noe. Jernbane"språket" er en egen sjanger som må læres. Man går rett ut i tjeneste sammen med en erfaren trafikkstyrer, så du finner fort ut om dette er en utdanning for deg. Du bruker uniform på jobb og går i tredelt turnus (tidlig, kveld, natt), med jobbing ca hver tredje helg. Lønna kan variere mye, alt etter hvor glad du er i å jobbe overtid eller bytte vakt utifra oppsatt plan. Noen steder har man turnuser som ikke har faste nattevakter, som jo er de vaktene man tjener mest penger på. Jeg vil anslå fra 400K til 700K er innenfor det de fleste tjener. Man får også tillegg for å ta vakter ved andre stasjoner enn man normalt er ansatt og da kommer reisetillegg oppå lønna. Grunnlønna er bestemt av ansiennitet, tilleggene er %-tillegg av timelønna eller bestemt kronetillegg. Etter året som trafikkstyreraspirant kan du søke togleder. Ordningen ble endret for noen år siden, slik at du nå kan søke direkte på toglederutdanningen, mens du tidligere først måtte ha jobbet som trafikkstyrer før du kunne søke togleder. Det viser seg at det lønner seg å ha vært ute på stasjon som trafikkstyrer en stund før man begynner som togleder, for den erfaringen du får ute i praksis er verdifull å ha med seg. Du kommer også nærmere de andre faggruppene (signal, bane, skiftere) når du jobber som trafikkstyrer, enn du gjør som togleder. Det er verdifullt, for jeg synes det er viktig å ha forståelse for hva de jeg jobber opp imot gjør. Men dette velger du selv. Som trafikkstyrer står du friere i arbeidshverdagen enn en togleder gjør. Togledere sitter ofte flere sammen på større sentraler, mens en trafikkstyrer sitter for det meste alene (noen stasjoner har to eller tre på jobb, men de er i fåtall.) Det er også toglederen som har det øverste ansvaret og er den som leder trafikken, skriver ut ordrer (ekstratog som må kjøres, arbeidsmaskin som må flyttes, anleggsområde som skal opprettes for å gjøre en større jobb, osv.) og har det siste ordet i en avgjørelse. Så er du ute etter litt mer ansvar og ønske om å planlegge "jernbanehverdagen", i større grad enn du "bare" utfører ordre, så kan togleder være ok. Bare husk på at du kan være den som sitter med ansvaret den dagen det skjer en ulykke, og må være den som koordinerer arbeid og tar avgjørelser ifbm dette. Bare spør om det er mer du lurer på! Lenke til kommentar
kmf1010 Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Hei. Meget bra info å lese om her. Jeg har blitt tatt ut for å ta Arbeidspsykologisk testen som gjelder for aspirant til TXP og riktig nok er mitt mål å gå hele veien til togledelsen. Jeg har jobbet nesten 9 år i jernbane og har kunnskap om mye på dette området, ville jeg sagt. Likevel er jeg litt intimidert av dette nye steget. Finnes det noen måte å øve for disse testen på? Noen som vet hva slags oppgaver er det snakk om? Hva er lønna som togleder? hvor mye må jeg jobbe som txp før jeg kan evt, hoppe over til Togledelse? er det garantert overgang? Lenke til kommentar
Fembot Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hei. Meget bra info å lese om her. Jeg har blitt tatt ut for å ta Arbeidspsykologisk testen som gjelder for aspirant til TXP og riktig nok er mitt mål å gå hele veien til togledelsen. Jeg har jobbet nesten 9 år i jernbane og har kunnskap om mye på dette området, ville jeg sagt. Likevel er jeg litt intimidert av dette nye steget. Finnes det noen måte å øve for disse testen på? Noen som vet hva slags oppgaver er det snakk om? Hva er lønna som togleder? hvor mye må jeg jobbe som txp før jeg kan evt, hoppe over til Togledelse? er det garantert overgang? Oppgavene går på det jeg har skrevet om over. Jeg vet ikke om det er så mye å øve på, men det er oppgaver lignende logikkoppgaver man får i IQ-tester, så du kan jo finne sånne. Det er viktig med nøyaktighet, så sørg for å få med deg all informasjon, samtidig som du ikke bruker for lang tid. Enten så har du egenskapene som trengs, eller så har du de ikke. Har du jobbet 9 år i jernbanen allerede stiller du -veldig- sterkt til intervjuet. Lønna som togleder er på lønnstrinn 51 tror jeg. Usikker på akkurat hva du får, men ca 500000 vil jeg tro. Det varierer jo etter hvilken turnus du får. Tilleggene kommer oppå. Du kan søke togleder straks du er ferdig utdannet txp, men det er sjelden de tar inn ferskinger som ikke har jobbet i alle fall ett år. Du er ikke garantert å komme inn, det kommer an på antall søkere og hvordan du gjør det på intervju. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå