Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 2.4l 2001 - går varm (tror jeg)


Anbefalte innlegg

Hei! kjøpte meg en 01 modell Audi A6 Q i høst, bare for å ha en firehjulstrekker gjennom vinteren. Den har egentlig gått veldig greit en god stund, men for noen uker siden begynte tempraturmåleren å bikke over 90 grader når jeg kjører. Den går aldri helt ned til 120 grader, men kan av og til legge seg på 110. Her vil jeg helst slippe å ha den, ettersom det er fare for at topp pakning ryker ved en slik til tempratur. Det er sirkulasjon i kjølevæse, og det minker heller ikke i beholderen. Vifta bak grillen går for fullt. Forrige uke byttet jeg reg. reim og vannpumpe, byttet da også termostat. Egentlig hadde jeg regnet med at det var termostaten som var gåen, ettersom temperatur fra aircondition var veldig ustødig. Men ingenting hjalp, og jeg sitter fortsatt som et spørsmåltegn. Jeg har også lagt merke til at temp. måleren sier at motoren holder 90 grader etter bare 2 minutters kjøring. Da står viseren på 90 grader i 5 minutter før den plutselig begynner å bikke over. Parkerte på butikken istad, da stod viseren på 90 grader, men da jeg kom ut stod den på ca 115. Ventet i 1 minutt også faller plutselig viseren ned på 90 grader. Er det bare bilen som tuller med meg? Kan det være at det bare er tempraturføleren som er på tur? Veldig takknemmelig for svar!

Endret av TLande
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luft i kjølesystemet, tett radiator eller toppakning som allerede er gåen?

 

Sjekk at hele flaten av radiatoren blir varm, og prøv å lufte systemet igjen. Kan også kjøre til et verksted og måle CO i kjølesystemet, da vet du om toppakning er gåen eller ikke.

 

E: Skriveleif. Aldri hørt om tempmålere som viser feil men det kan vel også være en mulighet. Ville utelukket andre ting først.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

åpner termostaten? Fort jort å sjekke med å hive den i en kasserolle å kok opp vann.

 

Å ja jeg har opplevd å fådt ny defekt termostat tidligere.

 

edit. Merkbart dårligere kan biln gå men kommer anpå hvor toppakkningen er blåst.

Endret av mna
Lenke til kommentar

Kjenener ikke denne motoren i detalj, men det fleste vag har en giver som gir signal til ecu og en giver som gir signal til instrumentet. Hvis du leser av motortemp med en odb2 leser er det giveren som gir signal til ecu du ser, så der er vedt ett forsøk.

 

Ofte ser det ut som om det bare er en giver, men det er to seperate givere som sitter i samme "hus"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...