Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: Citroën ZX - Mitt første prosjekt


Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt min første bil. Citroën ZX, 1,8L 110hk Bensin. Uvanlig motor, er som regel bare 1,4L 75hk som er å oppdrive.

 

post-292790-0-69948900-1422872271_thumb.jpg

Målet er å få den klin strøken og original. Betalte 5 lapper for den, men rustfri. Endel som må byttes for å få den euok.

 

01/02/2015

Jepp, jeg har kjøpt meg bil! En Citroen ZX med 1,8L 110hk Bensinmotor. Den er grønn, har noen gode myke stoffseter og har kun gått 140000km!

1b.jpg?w=300&h=169 1c.jpg?w=278&h=172

Her på bloggen loggføres alt jeg gjør med bilen. Fra små detaljer til det større. Jeg er 16 år gammel, er genuint opptatt av å bevare gamle biler, spesielt Citroën. Er oppvokst i Citroën, kan nevne BX, AX, ZX, 2stk C5 I, DS5, C5 III Exclusive. Så nå endte jeg opp med en lik bil som jeg er oppvokst i, med samme farge! Samt har onkelen min hatt prikk lik bil, bare med automat. Han er utdannet bilmekaniker og det er han som kommer til å hjelper meg med det som må skiftes. Målet er å få en bil som både går som ei klokke og skinner som sola. Den skal bli strøken. Og ikke minst; Original. Rett og slett en entusiast eid bil.

Gleder meg til å komme igang med å skru bil!

 

 

01/02/2015

Idag var jeg avgårde for å se på bilen. Den står på Konnerud i Drammen, og ved en ren tilfeldighet sto den i samme borettslag som onkelen min. Den hadde blitt avregistrert rett før nyttår og sto ute med snø over. Han hadde tatt den inn og ladet batteriet. Når vi ankom kjørte han bilen ut og den så utrolig blank og fin ut, lite synlige bulker eller rust. Men med kun 140000km på tellern og en eier fra 98-13 er det kanskje forståelig.

2015-02-01-20-03-18-e1424017326838.jpg?w

 

Noe som må rettes opp i er det, men noe bedre kan man vel ikke forvente for 5000kr. Og deler koster heller ikke mye, og i kombinasjon med en onkel som har skrudd det samme på sine yngre tider, så passer det ganske bra! Gleder meg til å begynne å skru, og spesielt for å få på skiltene og sette meg inn og kjøre for første gang.

 

 

14.02.2015

Da bilen min fortsatt står hos onkelen min får jeg ikke gjort så mye får jeg får byttet det som må til, og deretter få den eu godkjent og kjørt hjem. Har fått låne verksted gratis i nærområdet der onkelen min bor. Den ble sjekket idag for rust rundt hjulbuer, i dører, bakluke, osv. Kun noen bittesmå bulker og noen skraper. Låsen på førerdøra er treg med sentrallås fjernkontrollen, men funker kjempebra m ed nøkkelen i hullet. Ellers så er bilen grei. Fikk kjørt den et par meter for å ta etpar bilder. Litt merkelig, men humoristisk at det står i vognkortet «Vekttillegg Takluke 15kg», når det ikke er takluke på bilen…. Menmen. Planen er å skru i uke 9,siden det er vinterferie da. Gleder meg til å få skilter på den, samt få kjørt den!

 dsc04142.jpg?w=300&h=200 dsc04148.jpg?w=300&h=200 dsc04153.jpg?w=300&h=200

Dette er skrammene som finnes på bilen, etter en grundig sjekk rundt om;

Lista er løs på det ene bilder, regner med å bruke noe slags multi-lim. Det andre bildet er hengerfestet kuttet med vinkelsliper helt innerst, fordi hengerfestet ble påkjørt og ble trøkket oppi skjermen. Derfor kuttet han og bøyde det ut igjen.

dsc04138.jpg?w=300&h=200dsc04163.jpg?w=300&h=200

Det første bildet er merket etter hengerfestet. Det regner jeg med å polere og vaske bort, er ikke synlig bulk der, som gjør noe. Det andre bildet er en skrape foran. Regner med å bruke lakkstift på den.

dsc04165.jpg?w=300&h=200dsc04167.jpg?w=300&h=200

På det første bildet er det en skrape, regner med å bruke lakkstift her. Det andre bildet er to bittesmå bulker, en mot venstre, og en helt på kanten av døra bak. Jepp, det er meg du ser der.  :)

dsc04168.jpg?w=300&h=200dsc04171.jpg?w=300&h=200

Dette er det aller meste. Finner ikke noe stort mer, bortsett fra at den trenger en vask. Blir spennende å få den på bukk og se etter rust i kanaler og bærende konstruksjoner. Er ikke veldig rart at bilen ikke er så rusten etter 17 år, da skjermer, bakluke, panser og dører er plastikk og resten er galvanisert.

Det jeg syntes er litt synd er at sommerfelgene på stålfelg til høyre er svarte, mens vinterfelgene til venstre er sølvgrå. Hvorfor vet nå ikke jeg, mens ser mye penere ut med stålfelg som står i stil til hjulkapslene. Også litt kjipt at det er Goodyear sommerdekk, hvem kjøper vel noe annet enn Michelin til en fransk bil? Godt vinterdekkene er Michelin ihvertfall…  ;)

dsc04157.jpg?w=200&h=300 dsc04159.jpg?w=300&h=200



Resten kommer i poster nedover....

Endret av Kontorpult (Øystein)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

20/02/2015
Har sittet å regnet endel rundt bilen, og kommet fram til en konklusjon: Det er dyrt å eie bil.;)

dsc04142.jpg?w=300&h=200

Jeg betalte bare 5000kr for bilen, så utrolig pen ut til å være en 16 år gammel bil med 140000km på tellern, og ikke minst til den prisen. Greit nok det, men det er nå regnestykket begynner:

Jeg betalte da 1000kr for delene som trengtes, fra Mekonomen. Rimelig det, slettes ikke ille ihvertfall. Deretter må den på EU-kontroll, noe som fort vekk koster 800kr, bare for sjekken. Deretter kommer omregistreringsavgifta på 1500kr, og så den lite hyggelige summen av 3000kr for årsavgift… Også koster det 200-300kr for å få ut skiltene, da de er makulert. På toppen av alt dette kommer forsikring… Ja, så da er vi oppe i 5500kr i avgifter, 1000kr i deler, i tillegg til forsikring. Avgiftene er dyrere enn det selve bilen kostet… Litt morsomt å tenke på at det faktisk skal være så dyrt å eie en billig bruktbil.

Men vi bor jo tross alt i Norge, man kan vel ikke forvente noe bedre… Eller? De kunne jo heller lagt alt inn i en bunke, for vegavgifta blir jo ikke brukt til vei uansett… Løsning:Må vel få seg en med hydraulikk, så slipper man å klage på veistandarden i Norge!

Endret av KontorPult
Lenke til kommentar

Sjekket priser på forsikring enda? Meget mulig at Vardia og Frende har billigste ZX forsikring for din og. Vi forsikret en 1.4 ifjor hos Vardia og betaler rundt kr. 1200 året. Det er da kun ansvarforsikring, 8000 km kjørelengde og 75% bonus og fører over 25 år.

 

Tror du har fått en fin bil der, fin farge den dyp-grønne, og veldig kurante å mekke på, og tidløs design på disse modellene synes jeg.

Lenke til kommentar

1,8L er mange ganger dyrere å forsikre enn 1,4L. Sjekket rundt for forsikring til 18åring med 20% bonus, 1,8L koster 8800kr, kontra 6000 for 1,4L. Regner med å sette den på pappa til jeg blir 18år,da jeg kun er 16 nå. Regner med å ta det med det lokale, da de faktisk var billigst i den søkerunden, samt at pappa har der, og får ekstra bonus pga de allerede forsikrer 2 biler der. Sjekker opp etter at den har vært på EU. :)

 

Skal man ha noe enklere å skru på må man nok skaffe seg en 2CV, for det her er simpelt skrudd. Helt greit design, men jeg er nå først og fremst ute etter noe å skru på, samt få strøkent. Blir nok å selge etterhvert, kjenner jeg savner hydraulikken. :)

 

Så hvis pappa skulle savne deg gamle, grønne ZXen han hadde (Noe han neppe gjør...) så får han den tilbake nå. Han hadde riktignok turbodiesel, som gikk som et uvær (Med litt fix på dieselpumpen...) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...