Gå til innhold

Tolkning av Islam / Koranen

Anbefalte innlegg

"Ordet Islam kommer fra det arabiske ordet salam som betyr fred. Islam betyr også å underkaste seg Guds vilje.

Hvis Buddhismen betydde fred, så ville jo det passet ganske greit med filosofien, og tenkemåten, samt retorikken blandt budhister. Det kan godt være at Islam betyr noe sånt på arabisk. Problemet er vel at dersom man ser historisk på dette, så er islam blandt de religionene som har skapt mest lidelse. Mest krig, osv. Jeg var klar over at underkastelse gjaldt Allah. Hvem ellers? Problemet er at det ikke finnes noen slik entitet bortsett fra i hodene til folk, og at han ikke er der til å utdype hva rett tolkning av koranen er.Resultatet av den "dem og oss" retorikken som er ganske tydelig i den boka, samt den aggressive måten forfatterne av koranen har latt karakteren/gudommen ha, påvirker folk i en negativ grad. Muslimer som de fleste andre troende, befinner seg på grunn av disse forfatterne i et slags tankefengsel, der hvor de føler seg til en hver tid, overvåket av guddommen. Mange som etterhvert forstår at gud ikke finnes, som har gitt uttrykk for hvordan troen; Dvs. vrangforestillingene har plaget dem, og at når de innså at det de tildigere trodde på, var sterkt irrasjonelt og meningsløst, så har de også samtidig fått en åndelig befrielse. Følt seg frie fra det. Religion er noe møkk som vi burde kaste på historiens skraphaug.

Det vil si at Islam er en fredsreligion hvor fred med både seg selv og sine omgivelser, oppnås ved å tilsidelegge sin egen lyst og underkaste seg Skaperen av hele universet, Allah." Sitat

Den er mer undertrykkelse, og underkastelse. Man kan ha fred samtidig som man har total underkastelse for en ukjent makt, som man aldri har sett, men bare har forestillinger om. Folk oppfatter også denne guddommen som fryktinngytende. Det er også derfor de ikke kan gjøre annet enn å piske, og henge, kappe av hender osv. på de som måtte gjøre noe galt. Dette fordi forfatterne av koranen tilla guddommen disse ytringene.Jeg tenker slik at ja, det de tenkte var at dersom alle verdens mennesker ble muslimer, så ble det nødvendigvis fred. Men man kan ta hva som helst ideologi eller religion, å si det samme... Hitler ønsket bare alt vel han også for sitt folk. Han ønsket en fredlig verden han. Men han måtte bare renske ut de han ikke likte først, og som han mente lagde ufred. I dag ser man at en god del islamister (de er også muslimer) går med hakekors... Skumle greier. Og det er jo merkelig at det oppstår en del slike folk innad i religionen, dersom koranen bare består av medmenneskelighet, toleranse, fred og forsoning, tilgivelse osv... Et tankekors.Jeg vil uansett si at jeg ikke har noe i mot muslimer. Men jeg har noe i mot religionene, og de negative tingene som kommer som et resultat av at folk baserer sine liv på gale ideer.

Problemet med Islam er at den blir ikke moderisert. Men muslimer blir, og noen ikke. Derfor oppstår det konflikter fordi noen tror de forsatt er i krig (drep avgudsdyrkere hvor enn dere finner dem) med blant annen sivile tap i irak og libya. God eksempel på land som har moderinsert seg på den måten Koranen burde ha blitt tolket er Tyrkia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Islam er at den blir ikke moderisert. Men muslimer blir, og noen ikke. Derfor oppstår det konflikter fordi noen tror de forsatt er i krig (drep avgudsdyrkere hvor enn dere finner dem) med blant annen sivile tap i irak og libya. God eksempel på land som har moderinsert seg på den måten Koranen burde ha blitt tolket er Tyrkia

Som sagt: Jeg har ikke noe i mot fredlige, liberale eller som du kaller det: Moderne muslimer.

Men jeg er i mot religionen Islam fordi jeg mener den uansett er undertrykkende. Kristendommen er også undertrykkende selv om den har vokst seg til, og blitt moderne. Det er et tankefengsel, og man må ned på kne å gjøre daglige ritualer hver dag. Jeg regner med at det samme gjelder for muslimer som med tidligere kristne jeg har snakket med; altså at man føler seg litt overvåket. Om man har en forestilling om at Gud ser alt du tenker, og alt du gjør osv. Så vil dette prege folk... Spesielt om man tenker på en sinnsykt streng og intolerant Gud, som de fleste forbinder gud med helt innerst inne. Ja, man vil så gjerne si at denne guden er bare god på alle mulige måter. Grunnen til at man sier dette, er jo fordi dersom man sier noe annet, så vil guden legge merke til dette osv.

Men frykten for gud, altså mer en frykt for det ukjente, blir så stor at mange ikke tørr å gjøre annet. Det er det som også driver de som er terrorister. De gjør det de gjør fordi de ikke tørr å gå i mot det enkelte psykopatiske religiøse ledere manipulerer dem til å gjøre. De er redd det som vil skje om de motsetter seg, osv. Alt dette er religionens skyld. Hadde folk ikke trodd, eller ikke hatt noen gudsfrykt, så ville folk vært mye mer kritiske til sine ledere. De ville vært mye mer individualistiske, og fredlige. Dersom du ikke tror at du kommer til paradis om du sprenger deg selv i lufta, så gjør du det heller ikke.

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt: Jeg har ikke noe i mot fredlige, liberale eller som du kaller det: Moderne muslimer.Men jeg er i mot religionen Islam fordi jeg mener den uansett er undertrykkende. Kristendommen er også undertrykkende selv om den har vokst seg til, og blitt moderne. Det er et tankefengsel, og man må ned på kne å gjøre daglige ritualer hver dag. Jeg regner med at det samme gjelder for muslimer som med tidligere kristne jeg har snakket med; altså at man føler seg litt overvåket. Om man har en forestilling om at Gud ser alt du tenker, og alt du gjør osv. Så vil dette prege folk... Spesielt om man tenker på en sinnsykt streng og intolerant Gud, som de fleste forbinder gud med helt innerst inne. Ja, man vil så gjerne si at denne guden er bare god på alle mulige måter. Grunnen til at man sier dette, er jo fordi dersom man sier noe annet, så vil guden legge merke til dette osv.Men frykten for gud, altså mer en frykt for det ukjente, blir så stor at mange ikke tørr å gjøre annet. Det er det som også driver de som er terrorister. De gjør det de gjør fordi de ikke tørr å gå i mot det enkelte psykopatiske religiøse ledere manipulerer dem til å gjøre. De er redd det som vil skje om de motsetter seg, osv. Alt dette er religionens skyld. Hadde folk ikke trodd, eller ikke hatt noen gudsfrykt, så ville folk vært mye mer kritiske til sine ledere. De ville vært mye mer individualistiske, og fredlige. Dersom du ikke tror at du kommer til paradis om du sprenger deg selv i lufta, så gjør du det heller ikke.

Som sagt: Jeg har ikke noe i mot fredlige, liberale eller som du kaller det: Moderne muslimer.Men jeg er i mot religionen Islam fordi jeg mener den uansett er undertrykkende. Kristendommen er også undertrykkende selv om den har vokst seg til, og blitt moderne. Det er et tankefengsel, og man må ned på kne å gjøre daglige ritualer hver dag. Jeg regner med at det samme gjelder for muslimer som med tidligere kristne jeg har snakket med; altså at man føler seg litt overvåket. Om man har en forestilling om at Gud ser alt du tenker, og alt du gjør osv. Så vil dette prege folk... Spesielt om man tenker på en sinnsykt streng og intolerant Gud, som de fleste forbinder gud med helt innerst inne. Ja, man vil så gjerne si at denne guden er bare god på alle mulige måter. Grunnen til at man sier dette, er jo fordi dersom man sier noe annet, så vil guden legge merke til dette osv.Men frykten for gud, altså mer en frykt for det ukjente, blir så stor at mange ikke tørr å gjøre annet. Det er det som også driver de som er terrorister. De gjør det de gjør fordi de ikke tørr å gå i mot det enkelte psykopatiske religiøse ledere manipulerer dem til å gjøre. De er redd det som vil skje om de motsetter seg, osv. Alt dette er religionens skyld. Hadde folk ikke trodd, eller ikke hatt noen gudsfrykt, så ville folk vært mye mer kritiske til sine ledere. De ville vært mye mer individualistiske, og fredlige. Dersom du ikke tror at du kommer til paradis om du sprenger deg selv i lufta, så gjør du det heller ikke.

Men det er altså feil Utgangspunkt terroristene bruker. Du kommer ikke til paradiset ved å sprenge deg selv, dreping er den største synden i islam i følge profeten Mohammad. Så vidt jeg vet står det at du skal krige mot fiender under krig, men ikke at du skal sprenge deg selv? Er ikke 100% sikker men jeg lurer på om egentlig selvmordsbombing er en metode laget av ekstreme steinalder levende islamister, eller om det står i koranen

Lenke til kommentar
Men det er altså feil Utgangspunkt terroristene bruker. Du kommer ikke til paradiset ved å sprenge deg selv, dreping er den største synden i islam i følge profeten Mohammad. Så vidt jeg vet står det at du skal krige mot fiender under krig, men ikke at du skal sprenge deg selv? Er ikke 100% sikker men jeg lurer på om egentlig selvmordsbombing er en metode laget av ekstreme steinalder levende islamister, eller om det står i koranen

Tull og tøys. Dreping er ikke galt ifølge islam. Dreping er påbudt ifølge islam. Muhammad var jo massemorder og drepte en mengde mennesker.

Hvorfor spesifiserer du om det står i koranen? Islam er mye mer enn koranen!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tull og tøys. Dreping er ikke galt ifølge islam. Dreping er påbudt ifølge islam. Muhammad var jo massemorder og drepte en mengde mennesker.

Hvorfor spesifiserer du om det står i koranen? Islam er mye mer enn koranen!

Du burde lese deg mer opp om Islam hvis du virkelig tror at det er påbudt å drepe i islam

Lenke til kommentar

Virkelig? Hvor mye må jeg lese egentlig? For de som har lest mest om islam er jo ikke imot dreping. Det er ingenting i islam som sier at man ikke skal drepe.

Vi kan jo ta et så trivielt spørsmål som "hva er straffen for å slutte å være muslim?".

Svaret er: drepe!

https://www.youtube.com/watch?v=r018ohLUuL4

Sam Harris har lest veldig mye om islam. Han sier at islam er en kjempesamling dårlige ideer. Du kan jo selv se:

https://www.youtube.com/watch?v=8E1u9lQeAsY

https://www.youtube.com/watch?v=kMFsO58hXVM

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virkelig? Hvor mye må jeg lese egentlig? For de som har lest mest om islam er jo ikke imot dreping. Det er ingenting i islam som sier at man ikke skal drepe.

Vi kan jo ta et så trivielt spørsmål som "hva er straffen for å slutte å være muslim?".

Sam Harris har lest veldig mye om islam. Han sier at islam er en kjempesamling dårlige ideer. Du kan jo selv se:

Okay.

Islam sier ingenting i mot dreping? Å jo da. For det første drap er en av de ikke minst den største synden du kan gjøre innen Islam. Også skal siterer jeg setning fra koranen "det å drepe en person er som å drepe hele menneskeheten og det å redde en person er som å redde hele menneskeheten"

Jeg kan også poste en en haug med videoer som enten motsier det i videoene dine eller beviser at mye av det islamkritikere påstår er tatt ut av konteksten.

Som sagt, drap er ikke tillat i islam og uansett hvor mye du vrir om på det så endrer det seg ikke fordi at isis gjør det i Guds navn. Dette vet jeg fordi jeg har mange muslimske venner, har stor interesse i religion og vitenskap.

Lenke til kommentar

Der hvor troen på koranen er sterkest, er det også mest brudd på menneskerettighetene. Mest undertrykkelse. Mangel på ytringsfrihet, og så videre.

Akkurat dette syns jeg er ganske essensielt - vil du kommentere det, Flacko? Tenker du at de i f.eks Iran og Saudi Arabia bruker Islam feil, eller er det slik du mener den skal praktiseres?

Med tanke på at jeg er norsk så synes jeg selføgelig at det er drøyt. Men de bor i midtøsten og de som styrer landet skal få lov til å styre det slik de vil enten sharia eller ikke.

Så du tenker det er OK så lenge de som styrer vil det, uavhengig av hvem det går utover og hvordan? Kvinner som steines som straff for å ha blitt voldtatt, eksempelvis..

Jeg tenker at det ikke er noe jeg skal gå rundt klage på hvordan de gjør det der borte. Om russland vil straffe homofile og saudi arabia piske tyver er ikke min sak. Akkurat på samme måte som en eller annen muslim kommer hit og klager på måten vi styrer landet, det er ikke hans sak.

Iran og Saudi Arabia følger Sharia, er du i mot Sharia?

Lenke til kommentar

Islam sier ingenting i mot dreping? Å jo da. For det første drap er en av de ikke minst den største synden du kan gjøre innen Islam. Også skal siterer jeg setning fra koranen "det å drepe en person er som å drepe hele menneskeheten og det å redde en person er som å redde hele menneskeheten"

Hvorfor dreper IS og Taliban folk over en lav sko?

Lenke til kommentar

Der hvor troen på koranen er sterkest, er det også mest brudd på menneskerettighetene. Mest undertrykkelse. Mangel på ytringsfrihet, og så videre.

Akkurat dette syns jeg er ganske essensielt - vil du kommentere det, Flacko? Tenker du at de i f.eks Iran og Saudi Arabia bruker Islam feil, eller er det slik du mener den skal praktiseres?

Med tanke på at jeg er norsk så synes jeg selføgelig at det er drøyt. Men de bor i midtøsten og de som styrer landet skal få lov til å styre det slik de vil enten sharia eller ikke.

Så du tenker det er OK så lenge de som styrer vil det, uavhengig av hvem det går utover og hvordan? Kvinner som steines som straff for å ha blitt voldtatt, eksempelvis..

Jeg tenker at det ikke er noe jeg skal gå rundt klage på hvordan de gjør det der borte. Om russland vil straffe homofile og saudi arabia piske tyver er ikke min sak. Akkurat på samme måte som en eller annen muslim kommer hit og klager på måten vi styrer landet, det er ikke hans sak.

Jeg er i mot Sharia i norge og vesten, mens saudi arabia og iran, hvis de vil ha sharia, så skal de få lov til det, hvorfor skal vi kritisere dem?

Lenke til kommentar

Jeg er i mot Sharia i norge og vesten, mens saudi arabia og iran, hvis de vil ha sharia, så skal de få lov til det, hvorfor skal vi kritisere dem?

Hvorfor er du i mot Sharia i Norge?

Lenke til kommentar

Hvorfor dreper IS og Taliban folk over en lav sko?

fordi de er syke i hodet?

Fordi rekruttene blir truet med å se på sin mor/far/søsken henrettet hvis de ikke blir med isis/taliban?

Fordi de mener USA har bombet landet deres?

En av de nevnte ovenfor?^ kanskje alle punktene? Jeg vet ikke, uansett så fortjener de ikke no annet enn å bli tilintet gjort, det kan vi vel være enig i?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er du i mot Sharia i norge kan jeg stille deg også, for uansett hva du vil si om sharia lover i norge, så står vi likt på det punket, hvor vi begge mener det samme :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er du i mot Sharia i norge kan jeg stille deg også, for uansett hva du vil si om sharia lover i norge, så står vi likt på det punket, hvor vi begge mener det samme :)

Ok, greit nok.

Du stilte spørsmålet tidligere om hvorfor vi skal kritisere land med Sharia. Vel, fordi de har dødsstraff mot frafalne, steining av kvinner og homofile og andre som "synder". Jeg skjønner ikke hvordan du kan være i mot Sharia i Norge, men synes tilsynelatende det er helt greit med Sharia i Iran.

Lenke til kommentar

Ok, greit nok.

Du stilte spørsmålet tidligere om hvorfor vi skal kritisere land med Sharia. Vel, fordi de har dødsstraff mot frafalne, steining av kvinner og homofile og andre som "synder". Jeg skjønner ikke hvordan du kan være i mot Sharia i Norge, men synes tilsynelatende det er helt greit med Sharia i Iran.

Det har jeg svart på før, mener svaret også ligger i spørsmålet du stilte.

Lenke til kommentar

Vi har da all rett til å kritisere Sharia som lov og Islam som teokrati, på lik linje som de mest hardbarka muslimer kritiserer vestens løsslupne, ja nærmest horete tilværelse. Hvis jeg har en ide som er dårlig så setter jeg pris på om andre påpeker det for meg, med mindre jeg innser det selv så klart. Enkelte mennesker er ikke av den oppfatning, og føler seg krenket og overgrepet dersom noen kritiserer deres dårlige ideer. Personer skal beskyttes mot krenkelse og overgrep. Tankegods skal ikke ha den beskyttelsen. Den er fritt vilt, for enhver som ønsker å kritisere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...