elektrikeridiot Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Hei. Skal snart ha fagprøve i elektrofag. Det er noen år siden jeg tok teori og det er noen ting som jeg har glemt og/eller ligger langt bak i huet. Først og fremst er det dette med forskjellen med faseledere mellom IT og TN-nett. Min oppfatning er dette: For å få spenning i en stikkontakt må man koble til en fase med spenning, og en leder uten spenning. (+ og -, 230V og 0V) - I TN-nett må man ha en fase med spenning (f.eks L1, Brun) og nøytralleder (Blå) for å få 230V i en stikkontakt. - I IT-nett må man ha to faser, f.eks L1 og L2 for å få spenning i stikkontakten. Det jeg ikke skjønner er at i IT-nett er det spenning på både L1 og L2. Så hvordan oppstår spenningsforskjellen (230V og 0V) mellom disse fasene? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) I IT-nettet er det 230 V mellom fasene, og (hvis jeg husker riktig) ca. 130 V mellom fase og jord. Har tjuvlånt et par figurer fra denne siden. IT-nett: TN-nett: Edit: Kluss med bildene. Endret 2. februar 2015 av Frank Drebin Lenke til kommentar
mna Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Hei. Skal snart ha fagprøve i elektrofag. Det er noen år siden jeg tok teori og det er noen ting som jeg har glemt og/eller ligger langt bak i huet. Først og fremst er det dette med forskjellen med faseledere mellom IT og TN-nett. Min oppfatning er dette: For å få spenning i en stikkontakt må man koble til en fase med spenning, og en leder uten spenning. (+ og -, 230V og 0V) Er ikke pluss å minus på vekselspennig. Mellom N å L leder på 1 fase er det 230v. mellom N og jord eller L og jord får du ca halv spenning. Ingen av Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Hei. Skal snart ha fagprøve i elektrofag. Det er noen år siden jeg tok teori og det er noen ting som jeg har glemt og/eller ligger langt bak i huet. Først og fremst er det dette med forskjellen med faseledere mellom IT og TN-nett. Min oppfatning er dette: For å få spenning i en stikkontakt må man koble til en fase med spenning, og en leder uten spenning. (+ og -, 230V og 0V) Er ikke pluss å minus på vekselspennig. Mellom N å L leder på 1 fase er det 230v. mellom N og jord eller L og jord får du ca halv spenning. Ingen av 230V/√3=fasespenning 1 Lenke til kommentar
elektrikeridiot Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 I IT-nett så har man L1, L2 og L3. Er det spenning på alle fasene? Hvordan får man da en leder med spenning, og en uten til å koble stikkontakter osv? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Det er spenning på alle fasene ja, og det er spenningsforskjell på 230 V mellom de. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå