genesis Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 oppstår det kondens i et system (vannkjøling) som ligger på rund 40-50C når romtemperaturen er på ca.20? hvor raskt/seint i såfall? er det virkelig nødvendig for MEG å isolerer områdene som skal kjøles av, eller bare for kjølesystemer som ligger på xtremt lave temperaturer? ser på dette og det virker jo ikke til å være noe isolering. tar jeg helt feil? hvordan isolerer jeg eventuellt? god/billig stoff til å isolere med, hvor skaffer jeg det? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Nei, du kan ta det helt med ro. I et vanlig vannkjølingssystem (lik det du ser på) vil aldri vanntemperatur - og dermed også temperatur på slanger, blokker, radiator etc nærme seg duggpunktet for lufta. Har du f.eks. 20grader i rommet, vil vannkjølingskomponentene som regel ligge 5 til 10 grader over lufttemp. Og så lenge de gjør det, vil det aldri være fare for kondensdannelse. Så bare kjør på, ingen grunn til bekymring! En helt annen sak er det om du f.eks kjører en peltier-løsning. Da vil ofte kjøleblokk og området i nærheten av denne, bli så kaldt at kondensfare oppstår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå