Balsfjord Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Hei, Jeg er helt blank når det gjelder foto og fotografering, så jeg blir veldig glad om noen her vil ta seg tid til å gi meg noen råd. Jeg har vanlig kompaktkamera og speilrefleks fra før, men jeg er ute etter et kompaktkamera som er som en speilrefleks, altså et lite kamera som fungerer til å ta bilder av barn i bevegelse. Det er i grunn mitt eneste kriterium. Jeg har googlet litt og kommet fram til at det må være et kompakt systemkamera jeg søker, uten at jeg er helt sikker. Er det noen som kan anbefale meg et kamera som oppfyller kravene mine som helst ikke koster over 5000? Og en annen ting, fins det grunnleggende kurs til bruk av kameraer i Oslo? Tusen hjertelig takk for svar! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Mye av det du ønsker er ikke lett og få til, spesielt hvis du ønsker og holde deg rundt 5000.- og ønsker du dette lommevennlig blir det enda vanskeligere. Et lite systemkamera uten speil er ikke spesielt rask på autofokus og når du ønsker et til 5000.- inkludert objektiv blir det enda verre, og skal du ha et objektiv som er lyssterkt for og fokusere raskere blir prisen endel høyere. De får speilløse kameraene jeg har prøvd i det rimelige segmentet var jeg ikke fornøyd med angående fokusering så jeg har funnet en middelvei som jeg er ganske fornøyd med og det er Canon sitt lille speilrefleks 100D, fokuserer relativt raskt med riktig objektiver, tar ikke mye plass samt at jeg kan bruke de samme objektiver på et større og mer avansert Canon speilrefleks de gangene det er ønskelig. Det finnes nok noen speilløse kompakte systemkameraer som fungerer for deg men det er vanskelig og vite hva uten at du tar deg en tur i butikken og tester ut disse. Når det gjelder fotokurs i Oslo så har FotoVideo ofte kurs i forskjellige trinn og de har en velfylt butikk med kameraer. 2 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Enig med Nautica når det gjelder valg av kamera, for det er ikke enkelt når en ønsker de fleste egenskapene et speilreflekskamera har. Dvs. det finnes noen som kommer ganske nærme, men da holder ikke budsjettet ditt. Det er spesiellt AF (autofokus) og da følgefokus som er blandt de største utfordringene. Når det gjelder kurs, så er det faktisk en god del en kan gjøre hjemme også, og det er å øke kunnskapsnivået. Sett deg ned med kameraet og bruksanvisningen i hånda, sammen med denne kunnskapsartiklen her, https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/43380-den-fotografiske-verktøykassen Da får du en innføring i de mest elementære og grunnleggende teoreiske og tekniske prinsipper innen fotograferingen. Når du forstår det meste av dette som står i denne kunnskapsartiklen, så blir det mye enklere å bli med på fotokurs, fordi du lettere får med deg hva de snakker om. Slik som blenderåpninger, lukkertider, ISO-nivåer, eksponering og eksponeringskompensasjon, lysmåling etc..... Det finnes også flere kunnskapsartikler her, om du har lyst til å lese enda mer. https://foto.no/cgi-bin/articles/articleList.cgi?articleCategoryId=27 Men start med den jeg linket til øverst her, for den tar for seg det helt grunnleggende. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg antar at du er fornøyd med hvordan ditt nåværende speilrefleks tar bilder av barn i bevegelse, og at du vil ha et mindre kamera som vil klare det samme. For å ha en sjanse til å kunne vurdere dette må vi vite hvilket speilreflekskamera du har i dag, og hvilket objektiv som står på dette kameraet. Selv er jeg godt fornøyd med mitt lille Samsung NX300. Det har bedre autofokus enn de billigste speilløse, og ved å skru opp ISO-verdien klarer det normalt få rask nok lukkertid til å fryse bevegelsene selv innendørs. Kamera og zoom-objektiv koster rett over kr 3000. Kjøper man et ekstra 30mm pancake-objektiv kommer man over kr 5000 totalt med mindre man finner gode tilbud, men da har man en lyssterk løsning i jakkelommestørrelse. 1 Lenke til kommentar
activex Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Sony sitt A6000 må jo vel være ett glimrende valg her, men det ene unntaket at det koster 6000kr. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Sony sitt A6000 må jo vel være ett glimrende valg her, men det ene unntaket at det koster 6000kr. Helt enig, Sony A6000 passer veldig godt til kriteriene. Ellers har mange av de speilløse like rask autofokus som speilreflekskameraer, men når motivet er i bevegelse sliter de fleste speilløse mer. Så holder det med rask autofokus finner du det under 5000, skal du ha noe som klarer å følge motivet må du muligens litt høyere opp i pris. 1 Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Tusen takk for svar! Har lest en del på nettet om Sony A6000 nå, og det høres ut som noe for meg. Jeg er villig til å gå noe opp i pris om kameraet dekker mine behov. Jeg skal dra på en butikk og se på det før jeg evt bestiller. Skal også lese gjennom artiklene som ble anbefalt lenger opp, de er bokmerket. Lenke til kommentar
Akitu Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 NetOnNet selger Sony A6000 for 5490,- p.t. (http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/hybridkamera/sony-a600016-50mm/200785.8503/) Jeg vurderer dette sterkt som et backup kamera til mitt Nikon D600. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå