Gå til innhold

Ned i vekt og bygge muskler, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Gutt på 16 her! :)

Jeg er 180 høy og veier 95 kg, som vil si at jeg blir rekna som svært overvektig, så dette vil jeg gjerne gjøre noe med.

BMI-en min ligger vel på litt under 30, og jeg vil ikkje nå 30 :hm:

Jeg har lest litt rundt, men ikke funnet akuratt det jeg leta etter. Jeg har funnet treningsprogram, men dietter og veileding var det værre med. Så jeg lager da min egen post.

Jeg lurde på hvordan jeg mest effektivt kan gå ned i vekt? Jeg har lest litt på dietter, og de ambefalest ikkje med ekstremdietter, meeen hva om jeg starter med en slik ekstremdiett i en kort periode, for å få en kickstart, og så går over på en mildere diett etter litt tid?

Jeg vil helst gå ned omtrent 20 kilo, så begynne å bygge muskler, så fint om dere har gåde råd å komme med, spessielt om du har hjort det samme selv :)

Hvor mye må jeg spise, trene ect... for å nå målet, og hvor lang tid vil det ta cånn ca?

I tilleg har jeg verken råd eller mulighet til å dra på treningsstudio hele tiden, så går det ann å ta alt av trening hjemme og ute i den frie natur? :)

For å oppsummere:

1.80 m

95 kg

Jeg vil helst starte med en ekstremdiett, få en god start, så gå jevnere ned.

På forrhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

La oss si at du spiser fire måltider om dagen;

frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Spiser du mer enn det kan du droppe de andre måltidene.

Videre kan du kutte ned størrelsen på porsjonen du har til hvert måltid, og bare ta en porsjon. Å kutte med 25% burde gi resultater, men det gjelder å finne et punkt der du er tilstrekkelig mett uten at det blir for mye. Da vil du se vekten går nedover i et passelig og jevnt nivå.

Etterhvert når du begynner å trene kan du øke måltider til seks om dagen om du vil, alt ettersom hvilket opplegg du velger.

Ekstremdiett er ikke å anbefalle da det kan bli ytterst ubehaglig.

Lenke til kommentar

http://www.bodybuilding.com/fun/find-a-plan.html

Her får du både treningsprogram og tips til kosthold og tilskudd. Er også en stor database med videoer om hvordan du utfører øvelsene.

Kan anbefale Lee Labradas 12 ukers program.

Selv har jeg også hatt lykke med lavkarbo, gikk ned fra 93 til 75 på 12 uker, dog ikke i forbindelse med et slikt treningsprogram, men bare med løping ute annenhver dag.

Hvis du vil prøve det, så anbefaler jeg boken du finner på http://www.ketolyse.no/eller i butikkene som er listet opp på nettsiden der. Har selv boken, er oppskrifter til måltider, og er god beskrivelse av hva du kan og ikke kan spise.

edit:

Jeg er forresten 179, og har som sagt veid 93. Nå veier jeg ca.80kg, men har mye mindre fett på kroppen enn før, og mer muskler.

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal du ned i vekt må du ete færre kalorier enn du forbrenner. Eksempel: Eter 2500kcal, forbrenner 3000kcal = 500kcal underskudd. Tenk på å ete mat som metter og inneholder sunne næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Bruk vatn som tørstedrikk! Tren regelmessig forskjellige kondisjonsøvelser i ulike terreng. Du bør trene minimum annankvar dag. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...