Raude Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Hei, hva tenker dere om denne her for skolebruk? om jeg får den for kr 6.610,-? kjøpet inkluderer 3-års hp garanti. Dvs. de er pliktet til å komme innen senest neste virkedag om det skjer noe med pcen. https://www.mpx.no/hp-elitebook-g1-840-14-hd/820263 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Jeg tror den vil gjøre en veldig god jobb som SkolePC. Regner med det er et tilbud gjennom skolen siden det er så god pris. Hvis ikke må du se om prisen er med eller uten MVA. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 Jeg tror den vil gjøre en veldig god jobb som SkolePC. Regner med det er et tilbud gjennom skolen siden det er så god pris. Hvis ikke må du se om prisen er med eller uten MVA. Ja, det er en skole tilbud og prisen er inkl. mva. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Hvis det er nøyaktig samme som den du linket til synes jeg du skal benytte deg av tilbudet. Det er en ordentlig kvalitetsmaskin som du kan ha i mange år. Vær oppmerksom på at mange skolePCer er billigere konfigurasjoner enn de du vanligvis får kjøpt i nettbutikker. Det kan f.eks. være i3 prosessor, dårligere skjerm og mindre RAM. Jeg ville undersøkt om det er mulig å oppgradere til SSD uten å komme i konflikt med garantien eller eventuelle avtaler med skolen. Det er et ledig spor for en m.2 SSD som du kan ha i tillegg til harddisken. Endret 1. februar 2015 av Kongeskipet 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 Det er akkurat den samme pc med samme spesifikasjoner som jeg linket til og det med garantien og ssd må jeg undersøke litt mer om. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Det er nok ikke noe stort problem om du må vente til garantien er utløpt før du kan oppgradere til SSD. Harddisken er nok ikke den treigeste siden det er 7200rpm ifølge linken din. Den største forskjellen er at oppstartstid og starting av programmer vil gå raskere med en SSD. I tillegg bør du være mer forsiktig med vibrasjoner når du har harddisk. Det betyr at du bør sette maskinen i hvilemodus før du flytter den. Det må du uansett gjøre før du legger den ned i sekken, men med SSD kan du bære den i hånda fra et klasserom til et annet uten å måtte gå i hvilemodus. Nå har riktignok de fleste dyrere bedriftsbærbare en sensor som skrur av harddisken når den merker vibrasjoner eller fritt fall. Den vil nok hjelpe litt, men hvis du vil unngå datatap er det uansett lurt å være forsiktig. En ulempe kan være at tastaturet etter min smak har noe grunne taster. Jeg har ikke testet akkurat den modellen, men har testet nyeste generasjon Probook og Zbook fra samme produsent. Og siden Elitebook er tynnere er det lite sannsynlig at det er noe bedre. Er godt mulig det bare er en vanesak. Andre ulemper er at skjermen ikke har så god bildekvalitet og innsynsvinkel. Men den har matt overflate, grei lysstyrke og passe oppløsning som jeg synes er det viktige til skolebruk. Batteritiden er heller ikke like bra som konkurentene fra Thinkpad og Latitude, men de koster nesten det dobbelte om ikke du får like god rabatt der også. I alt synes ulempene er små i forhold til den store kvalitetsfordelen. Legger merke til at du har en Elitebook 8460p ifølge signaturen. Vær oppmerksom på at hvis den har i5 eller bedre, så er nok den raskere enn maskinen i skolePC-tilbudet. Hvis du kan klare det med litt større og tyngre maskin med dårligere batteritid, så synes jeg du heller skal vente med å kjøpe ny PC. Du kan jo eventuellt oppgradere 8460p-en med mer RAM og/eller SSD. Endret 2. februar 2015 av Kongeskipet 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Takk for svar kongeskipet! Spesifikasjoner på min nåværende bærbar er som følge: Jeg kan vel oppgradere til 16gb RAM(2x8?)? og hva er det du anbefaler? og hvilken merke og hvor kan jeg kjøpe billigst? SSD'en kan jeg enten ha istedenfor CD-rom eller erstatte nåværende HDD'en? ikke sant? igjen så spør jeg hva er det du anbefaler? hvilken firma og hvor kan jeg kjøpe den billigst? har ikke behov for mye plass. Jeg har ikke så mye kunnskap om pc'en men å bytte HDD'en og installere RAM vil gå greit tror jeg. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Det er veldig lett å oppgradere den laptopen. Hvis du ikke trenger mye plass, så ville jeg foretrukket å erstatte harddisken med SSD. Da må du enten klone over innholdet, eller installere windows på nytt fra bunnen av. Sistnevnte foretrekker jeg, men da må du ha Windows-CDen tilgjengelig. Foreslår denne SSDen http://www.prisjakt.no/product.php?p=2683920 Det er mulig å oppgradere til 2*8GB RAM, men jeg tror ikke du trenger så mye. Hvis du får en 8GB RAM-brikke som passer med den du allerede har får du 12GB som burde holde lenge. Utfordringen blir å vite om de passer sammen. Hvis den ikke passer sammen, så tar du bare ut den gamle og kjører 1*8GB som sannsynligvis holder. Det gir litt dårligere ytelse enn med to RAM-brikker. Forskjellen er størt med spilling på integrert grafikk, og dermed lite relevant for deg. Det positive er at du får mikroskopisk lavere strømforbruk med en brikke en med to, neppe noe merkbart. 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg tenkte å erstatte HDD'en da det er masse skole-bloatware på pcen nå(gidder ikke å slette alt). Egentlig så skulle IT-folka på forrige høgskolen min reinstallere alt når jeg ble ferdig med bacheloren men det ble ikke noe av da jeg hadde ikke tid til det... også spurte jeg dem nå nylig om jeg kunne få windows lisensnøkkel slik at jeg kunne reinstallere selv men de nektet å sende den til meg. Men jeg fant den nå under batteriet hehe. Jeg har ikke CD'en men går det ikke å laste Windows 7 pro programvaren og brenne den på cden? eller mounte og installere fra minnepinne? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg tipper det står Windows 7 pro på lisensnøkkelen. I såfall skal det bare være å installere fra en CD av samme type, helst 64bit slik at du også kan oppgradere RAM når det blir behov. Jeg tror ikke det er mulig å få lastet ned den CDen på lovlig vis uten noe spesiellt abonnement. Jeg er også skeptisk til de ulovlige alternativene blant annet fordi det er veldig lett å legge inn spionprogrammer og lignende før de deler den. Hvis er student på høyskole/universitet, så er sjansen stor for at du kan få en Windows-lisens derfra. Du trenger egentlig ikke ny lisens, men da vil du samtidig få mulighet for å laste ned CDen lovlig og trygt. Men det forutsetter at det er samme Windows-versjon (pro?). Hvis ikke det er samme, så kan du søke på "ei.cfg" og se om du finner noe smart løsning. 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902&do=findComment&comment=21367406 Det ser ut som man kan få lovlig windows med lisens? Men jeg kan jo prøve å installere på ssd'en hvis ikke så kan jeg legge tilbake hdd'en til jeg finner en løsning? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg er ikke så sikker på om Microsoft sine jurister er helt enig i at det er lovlig. Men jeg ville i hvertfall ikke hatt dårlig samvittighet for det når du bare reinstallerer en laptop med samme versjon og lisens. De linkene var nytt for meg, og etter det jeg kan se virker de trygge. Ja det er en god plan å bare ta ut harddisken og installere direkte til SSDen når den er tom. Jeg vil anbefale å ta backup av viktige dokumenter før du skrur ut harddisken. Er fort gjort at den får seg en smell når den ikke lengre er på den faste trygge plassen i laptopen. Hvis du finner ut at du vil ha større SSD, så anbefaler jeg denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2547106 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Tror det holder med 256GB hvis ikke så har jeg en HDD til disposisjon http://www.itavisen.no/nyheter/snart-kan-du-laste-ned-direkte-fra-microsoft-344916 Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå