Anonymheihei Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Akkurat nå er jeg litt skuffet over kjæresten, og veldig lei meg. Hva er det beste å gjøre i denne situasjonen? Hvis jeg sier i fra at jeg er skuffet og lei så blir det ofte en diskusjon. Er det en grei måte å bare legge seg til å sove å ikke svare han på meldinger? Så kan det bli enklere etter en god natt søvn eller er ikke dette bra? Lenke til kommentar
eller Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 ... Er det en grei måte å bare legge seg til å sove å ikke svare han på meldinger? Så kan det bli enklere etter en god natt søvn eller er ikke dette bra? Dette går helt fint. Av og til kan ting hope seg opp og bli litt for mye, og da er det helt lov å rygge to skritt tilbake og la vær å svare til man har fått sovet litt på det. God natt og sov godt! Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Imo er det aldri greit å ikke svare, så lenge det er mulig for deg å svare. Da er det du som må beklage i morgen. Hvis du ikke svarer, så kan det fremstå som en barnslig straff (silent treatment). Lenke til kommentar
eller Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Imo er det aldri greit å ikke svare, så lenge det er mulig for deg å svare. Da er det du som må beklage i morgen. Hvis du ikke svarer, så kan det fremstå som en barnslig straff (silent treatment). Dette er ikke noe som helst problem da det i praksis faktisk ikke handler om silent treatment. Og nei, man skal ikke beklage for når man ikke føler seg i stand til å svare. Det er uansett alltid lov å ivareta egne behov først. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Du kan jo eventuelt velge mellomtingen, og si "Jeg svarer deg på dette i morgen" eller "Jeg er nødt til å tenke litt over dette før jeg svarer deg, beklager". På den måten får du tenkt deg om og du slipper å ta stilling til det med en gang, samtidig som han/hun kan puste litt ut og slippe å sitte med ett øye på mobilen hele tiden. Jeg har selv en jente i livet mitt som er forferdelig irriterende på den måten at hun plutselig, uten å si noe, kan forlate en samtale (over sms/facebook). Og jeg, som liker å fokusere "100 %" på en samtale, sitter jo der som en idiot og venter på at hun skal svare meg. Det er fryktelig irriterende. Helt greit om hun er opptatt eller gjør på andre ting, men det krever ikke så mye av henne å bare si "brb" eller "tilbake om 30 min, skal lage pizza". 7 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Imo er det aldri greit å ikke svare, så lenge det er mulig for deg å svare. Da er det du som må beklage i morgen. Hvis du ikke svarer, så kan det fremstå som en barnslig straff (silent treatment). Dette er ikke noe som helst problem da det i praksis faktisk ikke handler om silent treatment. Og nei, man skal ikke beklage for når man ikke føler seg i stand til å svare. Det er uansett alltid lov å ivareta egne behov først. Dette oppfattes som silent treatment, og da må i hvert fall TS forklare seg. Jeg er enig med Sitronsaft. Lenke til kommentar
eller Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Dette oppfattes som silent treatment, og da må i hvert fall TS forklare seg. Jeg er enig med Sitronsaft. La oss ta en titt på hvordan "silent treatment" defineres: "The silent treatment is an abusive method of control, punishment, avoidance, or disempowerment (sometimes these four types overlap, sometimes not) that is a favorite tactic of narcissists, and especially those who have a hard time with impulse control, that is, those with more infantile tendencies. The silent treatment can be used as an abusive tactic that is the adult narcissists version of a childs holding my breath until you give in and give me what I want." http://blogs.psychcentral.com/therapy-soup/2014/11/the-silent-treatment-and-what-you-can-do-to-stop-it-cold/ Det er overhodet ingenting i innlegget til TS som indikerer verken narsissisme eller svekket evne til impulskontroll. Snarere tvert imot, hun stiller spørsmål ved og etterlyser støtte til ikke å spontant agere på kjipe følelser. Det at hun skulle velge å ikke svare indikerer derfor i denne sammenheng ikke silent treatment. La oss så ta en titt på metoder for å konfontrere en som utøver silent treatment: "Part 1 of 3: Deciphering the Possibilities: 1: Make sure you're not just being paranoid. Sometimes, it's not about you at all. Perhaps he or she is being quiet because someone in his or her family is ill or is having personal problems. In this case, you shouldn't take it personally. Perhaps back off a little and leave some space." ... http://www.wikihow.com/Confront-Someone-Who's-Giving-You-the-Silent-Treatment Legg spesielt merke til det aller første guiden nevner: Vær sikker på at du ikke er paranoid. Noen ganger handler det ikke om deg overhodet. Kan du se for deg årsaken til hvorfor dette nevnes først? Og videre: "Perhaps he or she is being quiet because someone in his or her family is ill or is having personal problems. In this case, you shouldn't take it personally. Perhaps back off a little and leave some space." Det finnes et hav av årsaker til hvorfor folk ikke svarer spontant, på minuttet, innen en time osv osv (folk har andre ting å bruke livet sitt på enn å sitte å ruge på telefonen). De færreste gangene handler det om silent treatment - det sier seg selv, de færreste er narsissister eller nær narsissistisk adferd (de fleste er naturlignok normal). Når du oppfatter feilaktig, så er naturlignok også det ditt ansvar. Det er ikke opp til andre å rette seg etter dine feiloppfatninger. Hvis jeg oppfatter deg som det motsatte av hva du er, skal jeg da behandle deg for det motsatte av hva du er? Naturlignok ikke. Dersom du ofte sliter med slike mistanker vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å oppsøke hjelp. Det er åpenbart vondt å bli utsatt for slik dritt og ikke minst vondt å gå rundt å mistenke folk i håp om å unngå på ny bli utsatt for slik infantil adferd igjen. Endret 2. februar 2015 av eller Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) De "definisjonene" har ingen verdi/betydning. Det som spiller noen rolle er om dette oppfattes som silent treatment eller ikke, og hva "offeret" mener om dette. TS må som sagt beklage eller i hvert fall gi en god forklaring på hvorfor hun ventet med å svare. Sitronsaft har en god løsning på dette. Rart at du ikke ser det. Endret 2. februar 2015 av oscrue10 Lenke til kommentar
eller Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 De "definisjonene" har ingen verdi/betydning. Det som spiller noen rolle er om dette oppfattes som silent treatment eller ikke, og hva "offeret" mener om dette. TS må som sagt beklage eller i hvert fall gi en god forklaring på hvorfor hun ventet med å svare. Sitronsaft har en god løsning på dette. Rart at du ikke ser det. Det finnes ikke problematisk å utsette ei heller få forståelse for noe all den tid man har en gode grunner for det. Rart at du ikke ser det. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 De "definisjonene" har ingen verdi/betydning. Det som spiller noen rolle er om dette oppfattes som silent treatment eller ikke, og hva "offeret" mener om dette. TS må som sagt beklage eller i hvert fall gi en god forklaring på hvorfor hun ventet med å svare. Sitronsaft har en god løsning på dette. Rart at du ikke ser det. Det finnes ikke problematisk å utsette ei heller få forståelse for noe all den tid man har en gode grunner for det. Rart at du ikke ser det. Rart at du ikke ser at jeg har nevnt det å forklare dette. Og når man forklarer dette, så vil det uansett bli en slags beklagelse. Man kan ikke forlange at han skal forstå og akseptere dette uten en god forklaring. Lenke til kommentar
eller Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) De "definisjonene" har ingen verdi/betydning. Det som spiller noen rolle er om dette oppfattes som silent treatment eller ikke, og hva "offeret" mener om dette. TS må som sagt beklage eller i hvert fall gi en god forklaring på hvorfor hun ventet med å svare. Sitronsaft har en god løsning på dette. Rart at du ikke ser det. Det finnes ikke problematisk å utsette ei heller få forståelse for noe all den tid man har en gode grunner for det. Rart at du ikke ser det. Rart at du ikke ser at jeg har nevnt det å forklare dette. Og når man forklarer dette, så vil det uansett bli en slags beklagelse. Man kan ikke forlange at han skal forstå og akseptere dette uten en god forklaring. Jovisst kan man forlange at partneren skal forstå at en ikke alltid er i stand til å svare på minuttet. Ikke minst for svar som uteblir om natten, sier seg selv, folk sover som oftest om natten - av relativt åpenbare årsaker. Langt mindre trenger man å beklage seg for at man ikke er tilgjengelig døgnet rundt, sier seg selv det også. Fra en annen side ville det forøvrig være en solid bjørnetjeneste å gi etter for en partners dysfunksjonelle adferd. Endret 2. februar 2015 av eller Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Selv synes jeg det er respektløst ovenfor partneren å bare forlate en samtale slik, spesielt hvis det er en diskusjon/krangel som skjer. Det koster så lite å bare sende melding å si ifra at dere kan prate mer imorgen. Lager bare unødvendig frustrasjon/irritasjon med "silent treatment" 1 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 De "definisjonene" har ingen verdi/betydning. Det som spiller noen rolle er om dette oppfattes som silent treatment eller ikke, og hva "offeret" mener om dette. TS må som sagt beklage eller i hvert fall gi en god forklaring på hvorfor hun ventet med å svare. Sitronsaft har en god løsning på dette. Rart at du ikke ser det. Det finnes ikke problematisk å utsette ei heller få forståelse for noe all den tid man har en gode grunner for det. Rart at du ikke ser det. Rart at du ikke ser at jeg har nevnt det å forklare dette. Og når man forklarer dette, så vil det uansett bli en slags beklagelse. Man kan ikke forlange at han skal forstå og akseptere dette uten en god forklaring. Jovisst kan man forlange at partneren skal forstå at en ikke alltid er i stand til å svare på minuttet. Ikke minst for svar som uteblir om natten, sier seg selv, folk sover som oftest om natten - av relativt åpenbare årsaker. Langt mindre trenger man å beklage seg for at man ikke er tilgjengelig døgnet rundt, sier seg selv det også. Fra en annen side ville det forøvrig være en solid bjørnetjeneste å gi etter for en partners dysfunksjonelle adferd. Ser ut som at du bare skumleser det jeg skriver. Majoriteten er nok av samme oppfatning som Sitronsaft, Nurk og meg. 1 Lenke til kommentar
eller Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Ser ut som at du bare skumleser det jeg skriver. Majoriteten er nok av samme oppfatning som Sitronsaft, Nurk og meg. Appelere til majoriteten er meningsløst. I denne sammenheng fordi det ikke er gitt at majoritetens oppfatning stemmer overens med hva TS først og fremst kan være tjent med og ikke minst kjenne seg igjen i. Logikken svikter kan du si: http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum Lenke til kommentar
eller Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg håper TS endte opp med å få støtten som TS søkte. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 En god "regel" er å aldri legge seg som uvenner. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Ser ut som at du bare skumleser det jeg skriver. Majoriteten er nok av samme oppfatning som Sitronsaft, Nurk og meg. Appelere til majoriteten er meningsløst. I denne sammenheng fordi det ikke er gitt at majoritetens oppfatning stemmer overens med hva TS først og fremst kan være tjent med og ikke minst kjenne seg igjen i. Logikken svikter kan du si: http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum Når man lever i et samfunn vil det ofte være en fordel å tilpasse seg de etablerte normene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå