Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wireless AccessPoing vs Router? (+latency)

Anbefalte innlegg

har nå en grei Hub, og skal koble 1-3 maskiner til linux serveren med wireless (har i tillegg 1-2 maskiner som skal på, men som kan være tilkoblet fysisk)... så

Noen som kan forklare meg akkurat forskjellen mellom en WireLess Access Point og en wireless router? Kan du koble fler maskiner på en AP eller trenger du da fler AP's?

Lurer også på om wireless gir my mer latency i forhold til gaming, som CS og Quake :) ping ping ping ping :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt greie på det.

Et aksesspoint er en enhet som du kobler til routeren som om det var en PC. Denne aksesspointen kan serve mange PC'er, trur den jeg har (SMC) kan takle 250 stk.

En wireless router er en router med innebygget 2 stk antenner, dvs at det er innebygget aksesspoint. Her vil du ha kun 1 enhet i motsettning til 2.

Kanskje noe av dette ble et svar til deg :roll: .

Lenke til kommentar
Den linksys saken så jo ut som et monster.

Hva med denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&p=37308&s=fp

Nei. Den er ikke diger. 3Com-ruteren/aksesspunktet er større. Jeg har mye bedre erfaring med linksys wpr54g enn med 3Com (jeg har begge); 3Com-aksesspunktet virker for meg som no' billig skrammel som ikke gjør annet enn å skape problemer. Selv med nyeste firmware, blir alle trådløse klienter koblet fra ruteren hvert ~5 minutt (har lest om andre med samme erfaringer), og selv om dette ikke synes annet enn i loggene, er det svært irriterende når man spiller online! Jeg hadde også problemer med at ruteren måtte resettes, og dertil arbeid med å drasse laptopen til'n for å fixe WEP, SSID og DHCP ved å bruke LAN-inngangene. Dette kan skyldes problemer fra min side dog....

Men: Linksys-ruteren er en del dyrere (linksys wpr54g og wpc54g <-PCMCIA) enn "pakkeløsningen" til 3Com (du får med ruter + pc-card), og innsparelsen er ca. 1000 kr (hvertfall da jeg kjøpte...), så det er opp til deg å vurdere om prisforskjellen er verdt det.

Siden du har planer om å kjøre linux på klientene kan du se langt etter 802.11g-nettverkskort. Men med en del 802.11b-kort så skal det gå bra.

Forresten så skrev b.la itavisen om noen som hadde laget et program som kunne kjøre windows-drivere på Linux (noe ala WINE altså - et slags skall). Blandt de støttede produktene var 802.11g-chips fra Broadcom. Og gjett hva? Mitt nettverkskort var blandt de støttede! Det må jeg prøve i Linux :-)

Uansett hvilken ruter du velger, så spiller ikke OS'et du kjører noen rolle :-)

Lenke til kommentar
Siden du har planer om å kjøre linux på klientene kan du se langt etter 802.11g-nettverkskort. Men med en del 802.11b-kort så skal det gå bra.

skal ikke kjøre linux på klientene, bare på servere...! kan jeg ikke bruke 802.11g med linux server og winxp klienter?

har Nextgentel ADSL, noen har sagt jeg da MÅ bruke access point og ikke router løsning.. er dette sant?

+ optimalt for meg er som sagt 3 maskiner trådløst og 2 med vanlig ethernet kabel...

spiller en del online spill og wireless vil gi for mye latency (?)

har ingen erfaring med wireless, men kan jeg gjøre slik:

NGT Router

-> Hub

-> -> PC (ethernet rett i huben)

-> -> Access Point (inn i huben)

-> -> -> PC (wireless)

-> -> -> PC (wireless)

-> -> -> PC (wireless)

hvis noen forsto det :)

Lenke til kommentar

skal ikke kjøre linux på klientene, bare på servere...! kan jeg ikke bruke 802.11g med linux server og winxp klienter?

har Nextgentel ADSL, noen har sagt jeg da MÅ bruke access point og ikke router løsning.. er dette sant?

Hovedsaken, uansett hvilken ISP du har, er at ADSL-modemet bare "ser" èn maskin - aksesspunktet. Da skal det spille heller liten rolle hva slags nettverksløsning du har, så lenge du ikke bruker en hub for å forbinde alle maskinene til modemet.

+ optimalt for meg er som sagt 3 maskiner trådløst og 2 med vanlig ethernet kabel...

spiller en del online spill og wireless vil gi for mye latency (?)

har ingen erfaring med wireless, men kan jeg gjøre slik:

NGT Router

-> Hub

-> -> Access Point (inn i huben)

-> -> -> PC (wireless)

-> -> -> PC (wireless)

-> -> -> PC (wireless)

hvis noen forsto det :)

Da bør Linux-serverne helst være koblet til aksesspunktet med kabel. Du kan selvfølgelig blande .11g og .11b-produkter, men det vil være "den svakeste" som er den begrensende faktoren med hensyn til overføringshastigheten.

Det er ingenting galt med det skjemaet du har skrevet, men hvorfor ikke droppe hubben? Du trenger bare et aksesspunkt med LAN-innganger, noe som ikke er uvanlig...

Latency og trådløse nettverk er et hett tema(?). Jeg har blandede erfaringer: To av de stasjonære maskinene er koblet til en 3Com trådløst aksesspunkt med et USB-adapter. På en av maskinene med usb-adapteret ser det ut til at latencyen hopper til værs èn gang i minuttet. Om dette skyldes feil oppsett på maskinen, eller dårlig ruter skal være uvisst. Det skal dog merkes at laptopen med trådløst pc-card ikke opplever den samme latencyen: Da jeg testet Counterstrike (for første gang) for noen dager siden, virket alt fint det første kvarteret,. Deretter begynte det å lagge no' sinnsykt. Men jeg tror at dette skyldes at nettverkskortet blir koblet fra aksesspunktet - altså det samme problemet som jeg har navnt tidligere. Jeg har tenkt til å prøve å bruke Linksys-ruteren da den, såvidt meg er kjent, ikke er plaget av "randon disconnections", men det er så kjedelig å måtte sette opp WEP, flytte aksesspunktet og konfigurere klientene til å bruke et annet aksesspunkt :-)

Ellers så er latencyen tilnærmet lik et vanlig "wired" nettverk (hvis vi ser bort i fra problemene nevnt ovenfor). Altså en latency på ca. 1-2 ms når jeg pinger ruteren/aksesspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...