Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Jeg har en gammel 2 x 18 lysstoffrørarmatur i et kjellerrom, som er altfor kraftig for rommets størrelse. Denne har en drossel merket 40 W, og har 2 seriekoblede 18 W rør og 2 tennere merket "Serie". Kan jeg koble ut den ene siden, slik at jeg får 1 x 18? Dersom jeg kobler ut den ene tenneren og holderen, og fjerner seriekoblingen, kan noe gå feil da? Da setter jeg altså inn 1x18W og en enkel-tenner (ikke serie). Eller vil dette ikke funke på en 40 W drossel? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Hvis de er i serie, så er det ikke så enkelt.. Men er de i paralell, med hver sin tenner og drossel, så bør det gå fint. Men om du bytter om til ledrør, gir de gjerne mindre lys. Og om du velger varmhvite lysrør fremfor hvite, så hjelper det og litt. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Kanskje enda enklere å legge på noe slags solfilm og ikke endre den elektriske biten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 De er i serie,men det er ikke noe problem å koble om. Spørsmålet er om en drossel merket 40 W vil funke på 1x18 W rør med 1 single-tenner? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 De er i serie,men det er ikke noe problem å koble om. Spørsmålet er om en drossel merket 40 W vil funke på 1x18 W rør med 1 single-tenner? Det gjør den nok ikke. Har vært borti drossler som var på 54W men det var satt i 35W mener jeg det var. Disse drosslene tok kvelden og måtte byttes. Da er det nok like greit å bytte hele lampa i så fall, med mindre man får satt over noe som demper lysstyrken. Er det deksel/glass på undersiden? I så fall får man vel noe "solfilm på boks" som kunne gjort susen, så lenge man ikke soter for mørkt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Bytte ut lampen er nok enkleste løsning da. Mulig dette er noe alle vet, men hva gjør drosselen? Den er merket med cos phi, så det er vel noe med faseutjevning, men hva? Og hva er forskjellen på en Serie-tenner og en Single-tenner? Endret 3. februar 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå