stroganoff Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Hei Jeg er fersk i python, og sliter med å få summen av denne funksjonen. Noen som kan hjelpe med hvordan den skal fremstilles i python? (Altså summen fra k=0 til a-1 av b-7k) (a-1) Σ(b-7k) k=0 Lenke til kommentar
etse Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Nå sliter jeg litt med å forstå hva du tenker. Kanskje litt for lenge siden jeg hadde kalkulus til å huske ting 100%. men du tenker altså summen av (b-7k) for alle verdier av K fra 0 til a-1 ? I så fall, er B definert utenfor? # oneliner def regnut(a, b): return sum(b-(7*k) for k in range(a)) # samme som over, bare mer forstålig def regnut2(a, b): sum = 0 # range(a) er non-inklusive. Altså blir # ikke verdien til A tatt med for k in range(a): sum += b - (7*k) return sum Endret 1. februar 2015 av etse Lenke til kommentar
stroganoff Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 Mange takk! Akkurat det jeg trengte. Og ja, "b" er definert utenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå