Gå til innhold

Var F-35A for Norge det beste valget [2015]


Var F-35A for Norge det beste valget?  

209 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?



Anbefalte innlegg

Eg tror det at når historien skal skrives om noen år, når folk ser kva F-35 kan gjøre, og man har noen års erfaring med drift og bruk av flyet, og ikkje lenger baserer seg på youtubevideoer og intervjuer med bløffmakeren Pierre Sprey, så vil F-35 regnes som ett av de beste og mest anvendelige jagerfly noensinne.

Mulig, eller motsatt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Midt i all halleluja koret om vårt nye super fly, det er fortsatt en del ting som det ikke snakkes så høyt om..

  • The Pentagon is battling the clock to fix serious, unreported F-35 problems
  • Supersonic speeds could cause big problems for the F-35′s stealth coating
  • A fix is coming for a problem that left two F-35 pilots in ‘excruciating’ pain
  • When the F-35 blows a tire, it can set off a chain reaction of potential failures
  • When US Navy and Marine F-35 pilots most need performance, the aircraft becomes erratic
  • Inventory management failures are grounding F-35 jets
  • Amid ‘green glow’ concerns, another issue has emerged for pilots flying the F-35 at night
  • The US Navy is seeking upgrades for the F-35 radar’s sea-search mode
  • Two-plus countries have threatened that, if sovereign data is not addressed, they will either (a) pull out of the F-35 program of (b) stop sending any data to the U.S.
Endret av Joar Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tror det at når historien skal skrives om noen år, når folk ser kva F-35 kan gjøre, og man har noen års erfaring med drift og bruk av flyet, og ikkje lenger baserer seg på youtubevideoer og intervjuer med bløffmakeren Pierre Sprey, så vil F-35 regnes som ett av de beste og mest anvendelige jagerfly noensinne.

Keiseren var også veldig ivrig etter og vise frem de nye klærne sine..

 

Så skummelt var Tyrkias kjøp av russisk S-400 system at de bråstopper med F-35 og så si dytter Tyrkia i hendene på Putin som står klar med en SU-57

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Keiseren var også veldig ivrig etter og vise frem de nye klærne sine..

 

Så skummelt var Tyrkias kjøp av russisk S-400 system at de bråstopper med F-35 og så si dytter Tyrkia i hendene på Putin som står klar med en SU-57

En bedre anledning til å komme tett på SU-57 blir det vel neppe i så fall.

Lenke til kommentar

Midt i all halleluja koret om vårt nye super fly, det er fortsatt en del ting som det ikke snakkes så høyt om..

Det som er sikkert, er at listen i virkeligheten er mye lenger. Slik er det nemlig å utvikle jagerfly, problemer kommer og går.

Lenke til kommentar

Kilde?

Det er bare å ta en titt litt tilbake i denne tråden eller lete seg opp

 

The Pentagon is battling the clock to fix serious unreported F35 problems

2 Government Watchdog finds more problems with F35 spare parts pipeline

3 F-35 Far from Ready to Face Current or Future Threats, Testing Data Shows

 

Dette er fra de siste månedene og man ser jo at F35 har alvorlige problemer, bare det å benytte seg av Mach 1 eller høyere kan føre til at flyet mister Stealth funksjonaliteten sin og et fly som suser i lav hastighet er jo langt enklere å skyte ned enn et fly som er kjapt og effektivt.

Lenke til kommentar

Det er bare å ta en titt litt tilbake i denne tråden eller lete seg opp

 

The Pentagon is battling the clock to fix serious unreported F35 problems

2 Government Watchdog finds more problems with F35 spare parts pipeline

3 F-35 Far from Ready to Face Current or Future Threats, Testing Data Shows

 

Dette er fra de siste månedene og man ser jo at F35 har alvorlige problemer, bare det å benytte seg av Mach 1 eller høyere kan føre til at flyet mister Stealth funksjonaliteten sin og et fly som suser i lav hastighet er jo langt enklere å skyte ned enn et fly som er kjapt og effektivt.

Ingen benekter at det også i utviklingen av dette flyet er problemer. Påstanden var at det var "eksepsjonelt mye problemer og forsinkelser i forhold til utviklingen av andre fly", noe jeg gjerne ser kilde på siden mitt inntrykk er at det langt fra er uvanlig med problemer ved utvikling av toppmoderne jagerfly. Særlig når en pusher de teknologiske grensene en del. 

Lenke til kommentar

Ingen benekter at det også i utviklingen av dette flyet er problemer. Påstanden var at det var "eksepsjonelt mye problemer og forsinkelser i forhold til utviklingen av andre fly", noe jeg gjerne ser kilde på siden mitt inntrykk er at det langt fra er uvanlig med problemer ved utvikling av toppmoderne jagerfly. Særlig når en pusher de teknologiske grensene en del.

Hadde vært morsomt om du kunne lagt frem noen «kilder» som troverdig motbeviser alle de såkalte beskyldningene som kommer fra normalt anerkjente kilder

Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt om du kunne lagt frem noen «kilder» som troverdig motbeviser alle de såkalte beskyldningene som kommer fra normalt anerkjente kilder

En må nesten kunne forvente at folk som deltar i en diskusjon og kommer med bastante påstander har noe å underbygge disse med. "Bevis at det jeg påstår ikke stemmer" er en tilnærming til en diskusjon jeg håper de fleste av oss har vokst i fra. Særlig når jeg ikke en gang har sagt at påstanden er usann, kun etterspurt en kilde som faktisk dokumenterer at det som påstås faktisk stemmer. 

 

Ellers står spørsmålet, og du må gjerne også svare. Du har åpenbart masse "normalt anerkjente kilder" så bidra gjerne :) 

Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt om du kunne lagt frem noen «kilder» som troverdig motbeviser alle de såkalte beskyldningene som kommer fra normalt anerkjente kilder

Når så du sist den russiske eller svenske riksrevisjonen legge frem sin årlige rapport om status på SU-50 eller Gripen E?

 

Åpenheten rundt F-35 er unik i historisk sammenheng. Det finnes ikke tilsvarende feil- og testrapporter i den åpne sfæren når det kommer til andre kampfly som Gripen, Eurofighter, SU-50 osv. Eller nettsider som POGO eller andre som tar kritiske dypdykk i anskaffelsesprogrammer.

 

Det er med andre ord ikke mulig å sammenligne dette på tvers av flytyper.

Endret av bbolsoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen benekter at det også i utviklingen av dette flyet er problemer. Påstanden var at det var "eksepsjonelt mye problemer og forsinkelser i forhold til utviklingen av andre fly", noe jeg gjerne ser kilde på siden mitt inntrykk er at det langt fra er uvanlig med problemer ved utvikling av toppmoderne jagerfly. Særlig når en pusher de teknologiske grensene en del.

En liten gåte:

 

Fem år forsinket, preget av milliarsprekker og store tekniske problemer, gjenstand for intens kritikk i media og politisk, ble på et tidspunkt nesten skrotet - og med et konsept som skulle bli tre-fly-i-ett?

 

Det er neppe flymaskinen du tenker på nå. ;)

Lenke til kommentar

En liten gåte:

 

Fem år forsinket, preget av milliarsprekker og store tekniske problemer, gjenstand for intens kritikk i media og politisk, ble på et tidspunkt nesten skrotet - og med et konsept som skulle bli tre-fly-i-ett?

 

Det er neppe flymaskinen du tenker på nå. ;)

f-16?

Lenke til kommentar

f-16?

Hint: For noen år siden var flyet i nyhetene da (sitat) "hemmelige dokumenter" avslørte at man i årevis hadde fløyet rundt med alvorlige feil og mangler (deficiencies), som blant annet påvirket sikkerhet og satte begrensninger på manøvreringsevner, høyde og fart, blant annet: ILS landingssystem sviktet ofte, skjermer svartnet i cockpiten, trykkproblemer med G-drakten og problemer med surstofftilførselen.

 

Flymaskinene kunne mao. ikke brukes slik de var ment.

 

Samtidig uttalte produsenten at man hadde planer for å utbedre feilene og at det uansett var den laveste feilrate noensinne i programmet.

Lenke til kommentar

Hint: For noen år siden var flyet i nyhetene da (sitat) "hemmelige dokumenter" avslørte at man i årevis hadde fløyet rundt med alvorlige feil og mangler (deficiencies), som blant annet påvirket sikkerhet og satte begrensninger på manøvreringsevner, høyde og fart, blant annet: ILS landingssystem sviktet ofte, skjermer svartnet i cockpiten, trykkproblemer med G-drakten og problemer med surstofftilførselen.

 

Flymaskinene kunne mao. ikke brukes slik de var ment.

 

Samtidig uttalte produsenten at man hadde planer for å utbedre feilene og at det uansett var den laveste feilrate noensinne i programmet.

 

 

Største propaganda operasjonen ever ifm ett forsvarssalg....  :)

 

The hidden troubles of the F35

 

Åpenhet er prisverdig. Men ifm F35 er åpenheten blitt til pga alle skandalene ifm prosjektet og kritikken. Å si at amerikanerene har gjort dette for å være snille og "åpne og gjennomsiktige" er like naivt som å tro at amerikanerne gikk inn i Irak i 2003 for å innføre demokrati og av omtanke for det Irakiske folket.. 

Ett eksempel på hvor snille amerikanerene er Norges "valg" av jagerfly som i prinsippet truet hele strategien om å selge flyet til Europe. At amerikanerene ikke satt å spilte med (kun) åpne kort her viser feks Wikileaks avsløringene.

 

(Edit skrivefeil)

Endret av Broken arrow
Lenke til kommentar

Åpenhet er prisverdig. Men ifm F35 er åpenheten blitt til pga alle skandalene ifm prosjektet og kritikken. Å si at amerikanerene har gjort dette for å være snille og "åpne og gjennomsiktige" er like naivt som å tro at amerikanerne gikk inn i Irak i 2003 for å innføre demokrati og av omtanke for det Irakiske folket..

Tvert i mot.

 

To av de største kildene til kritikk rundt det tekniske om F-35 er de årlige rapportene fra den amerikanske riksrevisjonen og forsvarsdepartementets testorgan, Director, Operational Test & Evaluation Office of the Secretary of Defense). GAO-rapporten ble pålagt av Kongressen da F-35-programmet ble etablert og likeledes publiserer DOT&E rapporter om statusen til de fleste større forsvarsprogrammer i testfasen hvert år.

 

Dette er altså ikke noe som har blitt til som en følge av dårlig pressedekning, men har vært enkelt tilgjengelig helt fra begynnelsen. Det er heller slik at pressen har plukket opp rapportene og i så måte bidratt til det negative.

 

Nå er det pressens oppgave å grave og være kritisk, ikke minst ved store offentlige utgiftposter. Problemet oppstår når journalister og redaksjoner ikke har kompetanse eller spesialister på forsvarsrelatert stoff, og skal forsøkte å tolke innholdet i slike rapporter mm. Da blir det gjerne store overskrifter og sammenblandinger.

 

Da ser vi naturligvis helt bort i fra alle tabloidene og klikkjournalistikken, samt propagandaapparatene, som har sin egen agenda.

 

 

Ett eksempel på hvor snille amerikanerene er Norges "valg" av jagerfly som i prinsippet truet hele strategien om å selge flyet til Europe. At amerikanerene ikke satt å spilte med (kun) åpne kort her viser feks Wikileaks avsløringene.

Som hva?

 

Gjetter du forresten hvilken flymaskin jeg har i tankene jmf. forrige innlegg?

Lenke til kommentar

 

Gjetter du forresten hvilken flymaskin jeg har i tankene jmf. forrige innlegg?

Ja...kjenner det godt! ?? -kunne jo foresten vært F35 for de har jo slitt med mye av dette. Men for F35 teller det ikke som «problemer». Da er det «fake News» og en del av utviklingen.. ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...