Gå til innhold

Var F-35A for Norge det beste valget [2015]


Var F-35A for Norge det beste valget?  

209 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner meg ikke på den voldsomme frykten for Russland!

 

Men helt uavhengig av Russland støtter jeg valget av kampfly og mener absolutt at Norge trenger denne investeringen (og at vi burde ha kjøpt langt flere fly) forde jeg er for et sterkt og moderne forsvar!

 

Hvor har det blitt av mottoet "Aldri mer 9. April"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget ditt? Da jeg siktet til mottoet "Aldri mer 9. April" mente jeg selvsagt at dette landet har et latterlig lekeforsvar og at det trengs en kraftig opprustning så landet får et virkelig invasjonsforsvar! Derfor trengs denne ivesteringen av nye kampfly absolutt, men samtidig er det bestilt altfor få fly.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget ditt? Da jeg siktet til mottoet "Aldri mer 9. April" mente jeg selvsagt at dette landet har et latterlig lekeforsvar og at det trengs en kraftig opprustning så landet får et virkelig invasjonsforsvar! Derfor trengs denne ivesteringen av nye kampfly absolutt, men samtidig er det bestilt altfor få fly.

 

Er vi ikke medlem av NATO nettopp fordi vi ikke har anledning til å ha ett slikt "invasjonsforsvar"?

 

Vi er ikke mange nok på berget for slikt og må nok spesialisere oss med tanke på NATO`s bruksområde både inn og utland. Det å satse på en finsk modell slik som Senterpartiets "bondehær" som skal dekke og trygge hele Norge med infanteri og heimevern, føles noe urealistisk.

Lenke til kommentar

Norge var medlem av NATO under Den kalde krigen og hadde et invasjonsforsvar den gang. Men som med så mange andre europeiske land ble forsvaret bygget ned og fullstendig nedprioritert etter Den kalde krigen.

 

Hva mener du med "er ikke mange nok"? Et lands militære slagkraft dreier seg ikke lenger nødvendigvis om hvor mange soldater og kampmaskiner man har, men hvor utviklet militærteknologien og de kampmaskinene man har er. Samt rekkevidde og slagkraft på våpen og forsvar av eget land.

Lenke til kommentar

Hva legger du i "invasjonsforsvar"? Selv under den kalde krigen, var Forsvaret bygget opp rundt tanken om å kunne holde Sovjet unna til hjelpen (USA og resten av NATO) kom til unnsetning. Og man snakket om timer/dager holdetid.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Hva legger du i "invasjonsforsvar"? Selv under den kalde krigen, var Forsvaret bygget opp rundt tanken om å kunne holde Sovjet unna til hjelpen (USA og resten av NATO) kom til unnsetning. Og man snakket om timer/dager holdetid.

 

Blir det ett utspritt krig så får man snarare räkna med månader innan man får någon undsättning. Norska försvaret bygger mycket på att en framtida konflikt är väldigt lokal (typ Rysslands invasion av Krim) och därför kan räkna med stora resurser från angränsande nato-länder.

Lenke til kommentar

Hva legger du i "invasjonsforsvar"? Selv under den kalde krigen, var Forsvaret bygget opp rundt tanken om å kunne holde Sovjet unna til hjelpen (USA og resten av NATO) kom til unnsetning. Og man snakket om timer/dager holdetid.

 

Jeg vet at det var dårlig den gang og, men det var i alle fall sterkere enn i dag. Grunnen til at landet var så dårlig forsvart var jo først og fremst at Norge ville berolige Sovjet md selvpålagte grenser som bla. å ikke utplassere atomvåpen i Norge. (Skjønt i etterkant har det kommet fram at det kanskje kan ha vært noe skjult). Men det har i alle fall ikke blitt noe bedre. Tvert imot, forsvaret bygges jo bare mer og mer ned.

Lenke til kommentar

Programmet er et godt eksempel på skjult korrupsjon som ikke er en del av korrupsjonsstatistikken.

 

 

Mener å huske at ett argument for å kjøpe F35 var at de skulle kunne dekke opp fro behov for overvåknings fly.. Men det er vel billigere å fly en P8 rundt i Barentshavet enn en F35... så ser logikken i å kjøpe P8. 

 

(Vanskelig å få virkelig overvåkning fra en F35 simulator også..  :rofl:  :rofl: )

Endret av Joar Larsen
Lenke til kommentar

Ikke glem at prisen på F-35 stadig stiger. Så den prisen anbudet ble avgjort på er ikke den prisen som blir realiteten. Det bør tilsi at ansbudsrunden bør kjøres på nytt.

 

Hadde Norge f.eks valgt Eurofighter hadde vi allerede hatt nye fly idag. Jeg regner med det også gjelder Gripen.

 

Idag har vi F-16 fremdeles.

Lenke til kommentar

 

Programmet er et godt eksempel på skjult korrupsjon som ikke er en del av korrupsjonsstatistikken.

Og hvilke beviser har du på korrupsjon i denne saken?

 

Eller trekker du bare påstander ut av ræva?

 

 

Nei, jeg trekker påstander ut av sannsynlighet. Jeg fulgte prosessen, og det hele virket som et spill for galleriet hvor det hele allerede var avgjort på forhånd.

Lenke til kommentar

Ikke glem at prisen på F-35 stadig stiger.

Dette er jo rett og slett ikkje sant. Alle planene sier jo at flyene skal bli billigere og billigere jo flere de lager, og de annonserte jo nettopp at prisen på serie 10 blir enda lavere enn de anslo tidligere.

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/02/Soereide-positiv-til-priskutt-paa-F-35-flyene

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

 

Programmet er et godt eksempel på skjult korrupsjon som ikke er en del av korrupsjonsstatistikken.

 

 

Mener å huske at ett argument for å kjøpe F35 var at de skulle kunne dekke opp fro behov for overvåknings fly.. Men det er vel billigere å fly en P8 rundt i Barentshavet enn en F35... så ser logikken i å kjøpe P8. 

 

(Vanskelig å få virkelig overvåkning fra en F35 simulator også..  :rofl:  :rofl: )

 

Kilde?

 

Jeg kan ikke komme på å ha lest at man har trodd at F-35 skulle ta over som maritimt overvåkningsfly eller i ASW rollen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...