genesis Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Har lest litt, og sett litt, men vet enda ikke hvor jeg skal begynne. Skal lage et veldig billig vannkjølingssystem, men lurer på hvilken pumpe som er best. Det er viktig at den er støysvak, og det andre den må klare er å pumpe langt. Hvor høy kan de forskjellige pumpene pumpe vannet? er det bare problem med oppover? ikke bortover? (altså si 20m med en maks/min høyde med differanse på 2m) kan jeg med spesifikasjonene som er oppgit (eks. L pr time) regne hvor langt/høy pumpa klarer? " Aqua Bee UP1000 Vannpumpe Pump output 1000 l/h Delivery head 1,2m Power consumption 10 W Hose connection (suction side) Ø15mm >(1/2") Hose connection (pressure side) Ø15mm >(1/2") Dimensions: lenght x width x height,cm 7 X 6 X 5 " hvor mye bråker denne? 425kr "Hydor Seltz L20 II Blå bryter i front benyttes til å regulere vannmengden hvis pumpen monteres neddykket i vann. Dersom pumpen ikke monteres neddykket i vann fjernes blå bryter slik at nippel kan monteres. Spenning: 230VAC Effektforbruk: 14W Vannmengde : max. 700 liter/time Mottrykk: max. 0.135 bar " og denne da? 200kr Ser den ene bruker mer strøm, men pumer mindre. Bråker den også da mest (den som bruker mest strøm)? mottrykk max 0,135bar vds maks (ca) 1,35m? vil den ellers klare alt, altså mine 20m + vannet skal gå til CPU, skjermkort, og chipsett + gjerne strømforsyning? bør jeg heller da kjøpe flere pumper? takker for dere som har lest gjennom posten i forsøk på å hjelpe. takk!=) EDIT: noen andre forslag til billig/bra pumpe? Lenke til kommentar
Vegar Hanzen Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Har selv fått tak i en sirkulasjonspumpe fra en BMW. Denne er rimelig liten og ser helt ok ut! Noen spesifikasjoner (ikke sikre): 12V - 11W - nesten 1000 l/timen Har ikke montert den ennå, men har prøvd den og den fungerer helt fint! Kanskje litt mye bråk, men når jeg prøvde den lå den nede i vasken, tenker jeg monterer den på noen strikk eller noe.. Stikk innom et bilopphuggeri, de har alt! Lenke til kommentar
Daron Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 har selv hydor pumpen.. helt grei pumpe, og ganske stille når man vibrasjons demper den(har montert den nedsenket i vann, og stillt tanken på skummgummi.) Tror Hydor pumpen er den beste med tanke på pris/effekt. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Hvor høy kan de forskjellige pumpene pumpe vannet?er det bare problem med oppover? ikke bortover? (altså si 20m med en maks/min høyde med differanse på 2m) Det hela rör sej om två faktorer; tryck och flöde.Vanligtvis anges maxtryck och maxflöde, dvs flödet utan mottryck respektive det tryck som stoppar flödet helt. Skall du transportera vattnet 20m krävs ganska grova slangar, eller ännu hellre styva rör. Om vattnet rör sej i höjdled eller inte spelar mindre roll i ett sådant här slutet system, eftersom nettoskillnaden i höjdled är noll. Ur kylningssynpunkt är det flödet som är mest intressant. Du får inte ha för lågt flöde om inte CPUn skall överhetta. Var gränsen går beror mycket på hur kylblocket är utformat och hur bra kontakt det har med CPU. I princip kan man säga att block med en lång labyrint är mest känsliga för låga flöden, medan öppnare strukturer fortfarande kyler vid lågt flöde. kan jeg med spesifikasjonene som er oppgit (eks. L pr time) regne hvor langt/høy pumpa klarer?Om du vet det dynamiska motsåndet i systemet, ja. Tyvärr är nog detta okänt tills du kopplat ihop och gjort praktiska mätningar... /Olle Lenke til kommentar
Ultra_Fisk Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Hydor Seltz L20 II Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå