Gå til innhold

Hvordan oppdatere firmware på extern SSD?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bakgrunn

Jeg har en Crucial M4 256 MB SSD jeg kjøpte noen år tilbake. Jeg brukte den i en MacBook Pro, men etter noen tusen skrivinger/lesinger begynte den henge seg / fryse. Det skulle ta tid før jeg forstod hva problemet var, og før jeg gjorde det reinstallerte jeg den originale HDDen i MacBook Proen. Det løste problemet, og jeg har hatt SSDen installert i en extern case siden. Etterehvert solgte jeg den bærbare MacBook Proen.

Siden SSDen fortsatte fryse/henge seg, har den ligget i casingen sin i skuffen ubrukt siste 1-2 årene.

Etterhvert leste jeg meg frem til årsaken til problemet, en firmware-feil på SSDen. Flere brukere rapporterte om slik frysing etter x antall writes/reads. En firmwareoppdatering løser alle problemene.

Problem

For å oppdatere firmware på SSDen har jeg forstått at den må være installert imaskinen via internbussen. Mao. går det ikke ann oppdatere firmware via USB3. Jeg har som sagt SSDen i en extern casing og den kan kun kobles opp med USB3. Jeg har idag kun en iMac 27 (som man ikke kan endre harddisk på), ingen andre komputere.

Spørsmål

Q1) Er det mulig oppdatere firmware på min Crucial M4 SSD via USB3?

Q2) Er det noen som helst mulighet for at jeg kan oppdatere SSDen selv iom. at jeg kun får brukt den via peripherals / USB3?

Q3) Kan jeg levere harddisken til en verksted og få dem til å oppdatere for meg?

Q4) Andre forslag til hvordan jeg kan få oppdatert denne SSDen?

På forånd takk for svar!

crucial_m4.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal i teorien få sendt den gratis til der du kjøpte den fra, for å oppdatere firmwaren. Siden dette er en kjent feil med denne ssden, så skal det gå på RMA. Har selv et par av disse i serveren min :)

Her er programmet for å oppdatere firmware:

http://www.crucial.com/usa/en/support-storage-executive

Om det fungerer over usb vet jeg ikkje.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det enkleste er nok å få noen til å oppgradere FW for deg.

Hvor i landet bor du? Kanskje det er noen forum brukere i nærheten som kan ordne det for deg :)

Ellers er det vel noen disker som støtter oppgradering via USB.. Evt får du også diskkabinetter som går på e-sata, noe som da blir det samme som å koble den til internbussen, men mac har vel ikke denne tilkoblingen tror jeg?

Lenke til kommentar

Crucial m4 diskene jeg oppdaterte i sommer måtte koples med ide mode for firmware updaten skulle bli vellykket. Jeg klarte også å bricke 2 stk med bruk av nyeste fw men fikk de i live igjen etter et par dager med filkling og "nedgraderte" fra denne "nyeste" til 0309.

Begge SSD drivene isolerte seg og var ikke synlige for noen maskin , trodde de var døde.

Oppgradere via usb er ikke mulig og det er heller ikke sikkert det funker med internport i ahci mode.

Du må ha en PC med satakontroller i legacy/ide mode. Det har med at disk kontrollerer sending av ATA commands til disken å gjøre.

Skal jeg anbefale en fw versjon må det bli 0309 (den som rettet 5000hour bug).

Lenke til kommentar

Da skal jeg høre med Crucial, takk for tipset!

Disken er jo noen år gammel nå, men verdt et forsøk. Ja, alternativet er å få noen andre til å gjøre det... Gjør det gjerne selv, men da må jeg låne en pc etc. og det bli fort mer styr!

Takk for tips =)

Kjøpte du dirkekte fra Crucial?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da skal jeg høre med Crucial, takk for tipset!

Disken er jo noen år gammel nå, men verdt et forsøk. Ja, alternativet er å få noen andre til å gjøre det... Gjør det gjerne selv, men da må jeg låne en pc etc. og det bli fort mer styr!

Takk for tips =)

Kjøpte du dirkekte fra Crucial?

Beklager sen tilbakemelding, ikke så aktiv som jeg en gang var...

Jeg smalt M4en inn i en iMac og oppdaterte FW. Nå fungerer disken igjen!!! Jeg kjøpte via Amazon.co.uk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...