AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) jeg har et megaproblem, har googlet overalt men får ikke de rette løsningene. her for noen timer siden så startet jeg opp pc'en på normalt vis men det viste seg at det var noe alvorlig galt. maskinen starter, kommer til windows logoen og prøver en "automatic repair" men denne feiler hver gang og jeg kommer inn i "recovery/reparer pc'en eller "advanced options" alternativene. har da prøvd å gå inn i cmd med å bruke chkdsk /f men får opp da at cannot run disk checking on this volume because it is write protected. har googlet en del om dette problemet men alle løsningene som jeg har funnet har enten ikke blitt "gjenkjent" eller så har det kommet opp "the syntax of the command is incorrect) (i og med at jeg leste at chkdsk /f ikke kan kjøres på "dram disken" eller hva det nå enn betyr" så må jeg endre cmd kontrollen til c hvor windows ligger. prøvde å da skrive inn denne kommandoen: c: og får da opp the syntax of the command is incorrect." EDIT: the type of the file system is NTFS. Cannot lock current drive (regner med at dette er fordi jeg er inne i cmd på "X"? jeg er ingen ekspert på dette i det hele tatt og har ikke vært borti det før og ønsker virkelig ikke å reinstallere windows.. anyone som har vært borti et lignende problem`? kan dere i såfall hjelpe meg? ser sikkert skikkelig rotete ut det jeg har skrevet men ja kan sikkert klare å beskrive det bedre men er ganske forvirret nå.. har en del kunnskap om pc, men dette er ett hakk over det jeg er vant med.. setter pris på all hjelp! Endret 1. februar 2015 av AndyGroenner Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 når jeg skal prøve å bytte fra "X" til C for å kjøre chkdsk /F/r/x stemmer det at det er denne kommandoen jeg skal bruke? har riktignok ikke kommet så langt med det enda i og med at jeg er stuck på "X" i cmd.. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 når jeg skal prøve å "resette pc'en tilbake til en tidligere state så får jeg opp denne meldingen: "system restore failed while scanning the file system on the drive C:\ the drive might be corrupt. you might want to retry system restore after running chkdsk /R on this disk. an unspecified error occured during system restore. (0x81000204) er slik jeg fant frem via google men desverre ingen lettvint løsning. mange som har fått det til etc men ingen foreløpig som jeg har klart å løse mitt problem med.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) når jeg skal prøve å bytte fra "X" til C for å kjøre chkdsk /F/r/x stemmer det at det er denne kommandoen jeg skal bruke? har riktignok ikke kommet så langt med det enda i og med at jeg er stuck på "X" i cmd..Du skal ha mellomrom føre hver / og du må angi stasjonsboktaven etterfulgt av kolon.Eks : underscore tegnet _ viser til hvor mellomslags tast er i kommando strengen. chkdsk_C:_ /F_/R_/X Og du ma være i en administrator elevert cmd prompt. Er du i repair boot command prompt er hele repair windows miljøet latstet i en i en ramdisk med stasjonsboktaven X: Denne skal du ikke kjøre sjekkdisk på selvfølgelig , og det er riktig at det er write protected om det er ramdisken. Men på C: volumet som er harddisken skal dunkende kjøre disksjekk med kommandoen over. Gjør en direktory listing med å skrive DIR C: Du vil sannsynligvis se at dette er harddisken din sin windows partisjon utifra mappe og filinnholdet som listes opp. Du kan også i recovery command prompt skrive bcdedit | find "osdevice" For å finne stasjonsboktaven din windows installasjon har i øyeblikket . Endret 1. februar 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) når jeg skal prøve å bytte fra "X" til C for å kjøre chkdsk /F/r/x stemmer det at det er denne kommandoen jeg skal bruke? har riktignok ikke kommet så langt med det enda i og med at jeg er stuck på "X" i cmd.. Du skal ha mellomrom føre hver / og du må angi stasjonsboktaven etterfulgt av kolon. Eks : underscore tegnet _ viser til hvor mellomslags tast er i kommando strengen. chkdsk_C:_ /F_/R_/X Og du ma være i en administrator elevert cmd prompt. Er du i repair boot command prompt er hele repair windows miljøet latstet i en i en ramdisk med stasjonsboktaven X: Denne skal du ikke kjøre sjekkdisk på selvfølgelig , og det er riktig at det er write protected om det er ramdisken. Meg: når jeg da er i repair boot command promt. hvordan skal jeg da få den til å bytte fra X til C? for at jeg faktisk skal kunne bruke de kommandoene ovenfor? chkdsk C: /F /R /X? Men på C: volumet som er harddisken skal dunkende kjøre disksjekk med kommandoen over. Gjør en direktory listing med å skrive DIR C: Du vil sannsynligvis se at dette er harddisken din sin windows partisjon utifra mappe og filinnholdet som listes opp. MEG: når jeg skriver inn DIR C: i repair boot command promt så slenger den opp "the syntax of the command is incorrect? how to fix? Du kan også i recovery command prompt skrive bcdedit | find "osdevice" For å finne stasjonsboktaven din windows installasjon har i øyeblikket . EDIT: får desverre ikke noe annet enn the syntax of the command is incorrect på både DIR C: og på bcdedit "find osdevice".. Endret 1. februar 2015 av AndyGroenner Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Ikke bcedit "find osdevice" Men bcedit | find "osdevice" Det er ikke mulig at ikke dir kommandoen virker. Ønsker at du gir info på følgende Er det i recovery console du er ? Eller er det bootet inn i windows desktop. Vilken windows versjon ? Endret 1. februar 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 Skal prøve det. Må bli i morgen når jeg står opp. Vil være våken og klar for denne jobben. Har holdt på i en del timer nå og det begynner å ta på kjenner jeg. Legger ut om det blir noen resultater i morgen på dagen. Så får vi se om det går noen vei Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Recovery cmd prompt X er ramdisk , recovery miljøet. Bcdedit finner osdevice Dir C: funker Diskpart kan også brukes med list volume for å se stasjonene Chkdsk funker med stasjons bokstav og /F /R og /X parametere. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Ikke bcedit "find osdevice" Men bcedit | find "osdevice" Det er ikke mulig at ikke dir kommandoen virker. Ønsker at du gir info på følgende Er det i recovery console du er ? Eller er det bootet inn i windows desktop. Vilken windows versjon ? jeg er i recovery console. kommer meg ikke inn i "desktop" enten i safemode eller på noen annen måte. jeg kjører windows 8,1 enterprise (64 bit) legger ved et par bilder som viser hva som ca skjer. bare å be om flere om det ikke skulle være nok. Endret 1. februar 2015 av AndyGroenner Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 Kommer opp et problem her nå, kan du se om jeg gjør noe feil? Windows skal ligge på c til normalt, men nå ser det ut som den har flyttet seg til E (ssd'en) "F" er installasjonscd'en til windows. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Du skriver | i stedet for : etter stasjonsbokstaven. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 Du skriver | i stedet for : etter stasjonsbokstaven. Slight embarrassing prob der, i og med at maskinen min er "engelsk tastatur for øyeblikket og ikke norsk så har jeg ikke anelse hvor jeg skal finne det tegnet. jeg har norske bokstaver men layouten i maskinen vil at det skal være amerikansk. hehe Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Ser ut som kolon er på norsk ø.. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Nå skjedde det ting her. poster bilde her. deilig med fremgang!!! Endret 1. februar 2015 av AndyGroenner Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) problem solved!!! er endelig tilbake i windows! Tusen takk for all hjel!p! EDIT: Nytt problem har oppstått, alt fungerte første gangen jeg logget på rett etter jeg var ferdig, men nå har det oppstått ett nytt problem. jeg kommer meg tii påloging, skriver inn passordet men kommer ikke lenger enn det. etter at den har stått å lastet inn (100% sikker på at det er rett så får jeg en feilmelding hvor den førte feilmeldingen sa: Load Feedback Chart failed. ?? har googlet men finner ikke noe relevant. akkurat nå når jeg skriver nå så har jeg prøvd det samme igjen, denne gangen kom det opp: There was a problem starting WSClient.dll WSClient.dll is not a valid win32 application. What Is this??? Endret 2. februar 2015 av AndyGroenner Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Ny feilmeldinmg: C:\\Windows\SYSTEM32\\WINMM.dll is either not designed to run on WIndows or it contains an eror. try installing the program again using the original installation media or contact your system adminstrator (meg) or the software vendor for support. Error status 0xc000012f Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Ny feilmeldinmg: C:\\Windows\SYSTEM32\\WINMM.dll is either not designed to run on WIndows or it contains an eror. try installing the program again using the original installation media or contact your system adminstrator (meg) or the software vendor for support. Error status 0xc000012f Dette skjer jo da rett etter pålogging som da bruker 5-10 min og ogge på og det eneste programmet som da starter er ASUS GPU Tweak. (jeg har en 970 strix gpu. jeg kan trykke ctrl+Alt+delete og får opp "menyen etter det" men får ikke gjort noe mer enn det., Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Det kan være at Windows installasjonen er korrupt (filer som er fjernet, slettet, endret av virus) - isåfall kan reinstallasjon fikse det (velg å re-installere til annen folder enn opprinnelig. Krever at du har Windows DVD eller USB pinne). Det kan også være at disken har fysisk feil - isåfall best å ta disken ut og koble den til en annen PC som har ledig tilkobling for disker - deretter kopier ut det du kan som ser OK ut. (Pass evt på å virusscanne disken også i tilfelle det er det). Får du ikke god kontakt med disken selv koblet på som en ekstra data-disk kan det være den er så skadet at ibas.com er neste (hvis data på den er av verdi som forsvarer slik redning). Begge metoder gjør at du må starte på nytt med Windows og installere programmer på nytt, men du får ihvertfall (forhåpentligvis) kopiert ut det du har lagret av bilder og dokumenter. Ja, man kan forsøke å _reparere_ Windows, men utover passord reset (som det finnes egne programmer for) så er erfaringen at det som regel tar kortere tid å installere på nytt. Endret 2. februar 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Det kan være at Windows installasjonen er korrupt (filer som er fjernet, slettet, endret av virus) - isåfall kan reinstallasjon fikse det (velg å re-installere til annen folder enn opprinnelig. Krever at du har Windows DVD eller USB pinne). Det kan også være at disken har fysisk feil - isåfall best å ta disken ut og koble den til en annen PC som har ledig tilkobling for disker - deretter kopier ut det du kan som ser OK ut. (Pass evt på å virusscanne disken også i tilfelle det er det). Får du ikke god kontakt med disken selv koblet på som en ekstra data-disk kan det være den er så skadet at ibas.com er neste (hvis data på den er av verdi som forsvarer slik redning). Begge metoder gjør at du må starte på nytt med Windows og installere programmer på nytt, men du får ihvertfall (forhåpentligvis) kopiert ut det du har lagret av bilder og dokumenter. Ja, man kan forsøke å _reparere_ Windows, men utover passord reset (som det finnes egne programmer for) så er erfaringen at det som regel tar kortere tid å installere på nytt. hmm, jeg har heldigvis ikke så mye annet enn programmer og enorme mengder med spill etc som er installert på den, men får bare ta å laste ned alt igjen. :/ hadde håpet at jeg skulle slippe men jaja shit happens.. Når det gjelder diskene så er de flett ny så håper virkelig ikke at det er det som er problemet, men skal sjekke de. Endret 2. februar 2015 av AndyGroenner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå