ærligøs Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 I kategorien "språk" er det to "sticky"-tråder som handler om norsk skriftspråk. Begge handler om å skrive riktig norsk. Jeg savner en tråd som ikke dreier seg om å skrive riktig eller klage på feil, men som handler om generelle språkspørsmål. Samtidig har jeg ikke lyst til å opprette en egen tråd for spesifikke språkspørsmål som setter trange rammer for diskusjonen. Til nå har vi jo bare vært tre stykker som har diskutert, og da har jeg regnet med at det ikke er så farlig om ting flyter ut. Samtidig vil jo folk som leser tråden fordi tittelen har fanget interesse, bli skuffet over at innholdet etter hvert blir lite relevant i forhold til trådtittelen. Så jeg lurte på om en moderator kunne lage en tråd som hadde som formål å skape språkforståelse og språkbevissthet framfor ortografiske spørsmål. Da kunne en la diskusjonen flyte litt ut i alle retninger så lenge innholdet holdt seg til temaet norsk språk. Det virker også litt dumt å lage mange tråder som bare tre stykker tar del i. Med så lite aktivitet synes jeg vil heller kunne ha en slags altomfattende tråd for spørsmål som ikke direkte handler om språkriktighet og ortografi. Da blir det kanskje litt enklere å ta del i diskusjonen også. Tråder som handler om korrekt språk, kan virke litt avskrekkende, tror jeg. Eksempler på hva jeg tenker på: Hvilke ord kan vi bruke for å uttrykke begrunnelser på i norsk? Hva er egentlig forskjellen mellom setningene «Selv om det virket umulig, klarte de det» og «De klarte det, selv om det virket umulig.»? Dersom en subjunksjon regnes som del av leddsetningen, hvorfor regnes da ikke en konjunksjon som del av en helsetning? Er indikativ er slags modusfri modus? Hvilke ulike typer setningsrester finnes? Hvordan analysere denne setningen (...)? Disse spørsmålene passer ikke inn i de andre trådene. Jeg ville foretrukket å kunne stille slike spørsmål i en egen stor-tråd med vide rammer framfor å lage mange separate tråder. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Hei, og takk for din tilbakemelding! Vi ønsker å «slå ned på» samletråder, og eksemplene du lister opp er eksempler på det vi mener burde ha egne tråder. Det er flere årsaker til dette, blant annet søkbarhet (vanskeligere å finne svar på spørsmål i en tråd med flere hundre sider) og oversiktlighet (se forrige årsak). En annen grunn til at vi ikke ønsker store samletråder er at de stjeler aktivitet fra resten av kategorien. Nye brukere som kommer til forumet skal få inntrykk av at de ulike kategoriene er i bruk. Det får de ikke hvis alle innlegg ligger i samme store samletråd. Generelle pratetråder er noe som passer bedre i en samletråd. Vi har flere eksempler på slike tråder i mange kategorier, men felles for de fleste er at konkrete spørsmål og diskusjoner rundt et tema som «tar av» blir splittet ut til egne tråder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå