Gå til innhold

hjelp til bkt - hdr bilder

Anbefalte innlegg

Nå har jeg saumfart nettet opp og ned samt youtube videoer, i god tro og gledelig lyst, så kjørte vi ut på foto oppdrag, jeg eier nikon d7100, og inni mebyene så er det egen hdr knapp, og bkt. Prøvde meg frem med youtuben ferskt i minne, og gjorde som de sa. Rigget opp kamera på stativ og fikk tatt bkt bilder over under og vanlig eksponert. Kom hjem, skulle gjøre bildene om til hdr, men hele eller alle bildene er jo ekstremt kornete. Men jeg gjorde akkurat som de sa jeg skulle gjøre. Noen her som har lyst til å si noe om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki skal inn å se på pcen sorry for manglende opplysninger. Skal legge ved bilde også

Bilde nr 1 meeeeget høy iso kremt kremt den er på6400. 1/3200 f4 bkt +2,3

Bilde nr 2 høy iso på 2000

1/3200 f5,6

Bkt -0,7

Bilde nr 3 2000 iso

1/3200 f16

Bkt -3,7

Pleas ikke drep meg nå, er første gang. Be gentle, ferdig liksom hdr bilde da. Pogram har ikke noe skikkelig ennå, kun luminance hdr. Ønsker meg noe bedre etterhvert

post-206511-0-20917700-1422737728_thumb.jpeg

Endret av jajo
Lenke til kommentar

Ja her ble det noe fundamentalt galt. Lås ISO på 200, For landskap velger du A (blenderprioriet) og blender på F/8 eller F/11. For bkt velger du 3F ( 3 eksponeringer) og step på f.eks 1.0.

Redigert: hdr knappen kjenner jeg ikke til, men ville latt den være.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

I stedet for å overlate dette til en slags automatikk i kamera, så er det både enklere og bedre å ta kontroll over dette selv.

Det er to ting som styrer hvor mye lys du slipper inn i kamera; blenderåpning og lukkerhastighet. I tillegg har du ISO som styrer hvor mye signalforsterking det skal være på lyset som kommer på sensor.

Du bør stille ISO og blenderåpning til noe som står fast. Sett ISO så lavt som mulig, og sett blenderåpning til en verdi som gir deg en rimelig stor dybdeskarphet, et eller annet sted mellom f/5.6 til f/11 burde være greit. Så varierer du lukkerhastighet for hver eksponering fra rask til treg. Det burde holde greit med tre ulike eksponeringen, men det gjør ingenting om du tar flere. Selvsagt har du kamera på stativ og gjerne en eller annen form for fjern-/snorutløser.

Lenke til kommentar

Du bør stille ISO og blenderåpning til noe som står fast. Sett ISO så lavt som mulig, og sett blenderåpning til en verdi som gir deg en rimelig stor dybdeskarphet, et eller annet sted mellom f/5.6 til f/11 burde være greit. Så varierer du lukkerhastighet for hver eksponering fra rask til treg. Det burde holde greit med tre ulike eksponeringen, men det gjør ingenting om du tar flere. Selvsagt har du kamera på stativ og gjerne en eller annen form for fjern-/snorutløser.

Nettopp, men bruk bkt funksjonen i kameraet til å justere lukkertid. Ingen grunn til å fikle med lukkertiden manuelt.

På d7100 kan man ta 3 eller 5 eksponeringer med step opp til 2EV. I motivet som TS viser til, holder det med 3 eksponeringer med step på 1.0EV. I meget sterkt motlys, kan det være aktuelt med 5 eksponeringer med step på 2.0, dvs -4. -2, 0, 2, 4 EV.

Lenke til kommentar

Nettopp, men bruk bkt funksjonen i kameraet til å justere lukkertid. Ingen grunn til å fikle med lukkertiden manuelt.

På d7100 kan man ta 3 eller 5 eksponeringer med step opp til 2EV. I motivet som TS viser til, holder det med 3 eksponeringer med step på 1.0EV. I meget sterkt motlys, kan det være aktuelt med 5 eksponeringer med step på 2.0, dvs -4. -2, 0, 2, 4 EV.

Joda, man kan gjerne bruke bracketing på lukkeren. Nå syns jeg det er såpass enkelt å justere lukkertiden at det ikke kan kalles "å fikle med lukkertiden". Det er jo bare et knepp for hver eksponering. Men det fine er at alle kan velge sin egen metode; helt manuelt, halvautomatisk eller helautomatisk. Men som sagt, jeg syns det funker best å ha full manuell kontroll på akkurat denne type fotografering. Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...