Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Inntak til vg3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

§ 19.Inntak til Vg2 og Vg3

Vilkåret for inntak til Vg2/Vg3 er at søkeren har bestått i alle fag fra Vg1/Vg2.

Søker kan prioritere inntil tre programområder som han/hun er kvalifisert til ved innsøking til Vg2 eller Vg3. Innenfor hvert programområde prioriteres inntil fire skoler.

Inntaket foretas på bakgrunn av en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer. Ved søking til Vg2 legges karakterer fra V g1 til grunn, og ved søking til Vg3 legges karakterer fra Vg2 til grunn.

Dersom søker ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på prioriterte programområder og skoler, vil søker bli videresøkt til andre programområder som han/hun er kvalifisert til, men som ikke er prioritert i søknaden.

slik jeg forstod det såå, nei, men du har da enda et halvt år å gjøre ting bedre på.

Lenke til kommentar

Tatt fra http://www.vilbli.no/?Artikkel=019592

Hovedregelen for inntak til Vg2 og Vg3 er at du har bestått alle fag på foregående trinn. Dette gjelder både fag hvor det er satt standpunkt- og eventuelt eksamenskarakter og fag hvor det er satt halvårsvurdering med karakter.

Hovedregelen for poengberegning er at alle tallkarakterene dine skal telle med.

• Standpunkt- og eksamenskarakterer og halvårsvurderinger skal telle som poeng med samme verdi som karakteren.

Ble usikker.. Betyr dette at halvårsvurderinger teller på poengberegningen/snittet?

Lenke til kommentar

Det stemmer nok ikke, ellers hadde jeg nok ikke klart å komme meg inn på skolen jeg gikk på.

Tatt fra http://www.ung.no/oss/skolen/karakter/112062.html

Halvårsvurdering er en type underveisvurdering. Den skal fortelle deg hvordan du ligger an med tanke på din kompetanse i faget, det vil si kompetansemålene i læreplanen. Den skal også være en veiledning til hvordan du skal bli bedre i faget.

Standpunktarakteren som settes ved slutten av året skal i prinsippet være en helt ny karakter, som måler kompetansen din ved slutten av skoleåret. Standpunktkarakteren er en sluttvurdering, ikke en underveisvurdering, hvor en totalvurdering av din kompetanse på alle kompetansemålene i læreplanen skal gjøres.

M.a.o. så er halvårsvurderinger de karakterene du får til 1. termin, og som sagt tells ikke disse med mindre du søker på skoler der de ser på karakterkortet fra 1. termin.

Du kan spørre rådgiveren for å være på den sikre siden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...