*F* Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Jeg ser aldri virksomheter har delt opp i vlan med nummere f.eks 1,2,3,4 osv Det er altid 250, 720, 799, eller et eller anna annet helt ulogisk system. Eller kanskje ikke? Er det noen grunn til å ikke bare starte på 1 og utvide med et ekstra nr hver gang man trenger enda et vlan? Har nummerere noen funksjon utenom å bare skille dem fra hverandre? Endret 31. januar 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Det avhenger av utstyr, for Cisco utstyr for eksempel så benyttes VLAN nr 1 til alt av trafikk som den ikke gjenkjenner VLAN IDen på. Så om noen til eksempel sender en VLAN taget pakke på en port som ikke skal ha den spesifikke VLAN tagen, så vil Cisco utstyret sende dette til VLAN 1, som en slags "dumpeplass" Og har du viktige systemer på VLAN 1, ja da kan de få tilgang til disse. Ellers kan det også være årsaker til at de benytter spesifikke VLAN nummer, for eksempel om disse knyttes sammen med andre nettverk og hvor de leier en VLAN rute hos en ISP, dette er metoden helsesystemer er koblet sammen. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 takk for svar. Et lite spørsmål til. Jeg skal nå sette opp en svitsj hjemme, tenker to vlan for å kjøre TV-nettet på et, resterende nettverk, utover det er det ingen andre svitsjer eller utstyr som kjører vlan. Jeg regner med jeg da bare skiller disse to LAN-ene med VLAN og ingen trunkporter? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Nå er det som Cisco kaller for trunk ganske ubeskrivende, det er bedre å tenke tagged og untagged. Trunk etter som jeg kjenner det er sammenlignbart med en port som kjører tagged, men har flere VLAN medlemskap. TechSNAP forklarer det hele til ett spørsmål for en stund tilbake: Om tids linken ikke funker så får du svaret 1:19:30 ut i klippet. Lenke til kommentar
power Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 takk for svar. Et lite spørsmål til. Jeg skal nå sette opp en svitsj hjemme, tenker to vlan for å kjøre TV-nettet på et, resterende nettverk, utover det er det ingen andre svitsjer eller utstyr som kjører vlan. Jeg regner med jeg da bare skiller disse to LAN-ene med VLAN og ingen trunkporter? En trunk-port er rett og slett en type port som tagger pakkene med en form for tag. Grunnen til at man ønsker dette er hvis man skal koble sammen flere vlan mellom to switcher og ikke skal trenge en kabel og et interface for hvert vlan. Hvis f.eks vlan 10, 20 og 30 eksisterer på en switch og man må utvide nettverket, lager man en trunk-port på begge switcher slik at disse beholder ID-en sin på begge sider. På denne måten er nettverketene fortsatt skilt fra hverandre på lag2. Så nei, du trenger ingen trunk port om du bare har en switch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå