-H6GZIVQO Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Hei, Jeg går i 10. Klasse og tenker å bli arkitekt på høyskolen i Bergen. (det er opptaksprøver.) Men skal jeg da gå studiespesilisering med eller uten formgivingsfag? Det kreves generell studiekompetanse, men er det kanskje større sjanse at jeg kommer inn hvis jeg går studiespes. med formgivingsfag? Men jeg er ikke så glad i kunst og sånn... Og hvilke programfag bør jeg velge? Takk på forhånd. Endret 31. januar 2015 av -H6GZIVQO Lenke til kommentar
deleted Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Det er absolutt en fordel med formgiving dersom du har lyst til å studere arkitektur. Det er ingen opptaksprøve i Bergen, men du må stille til intervju og sende inn en mappe med arbeider. Dette kan være alt fra foto til skulpturer. Erfaring, interesser og motivasjon er viktig. Jeg blir litt i tvil hvis du ikke er så interessert i "kunst og sånn". Dette er en stor del av hverdagen til en arkitekt, og som arkitekt er det helt vesentlig at man har estetisk sans og interesse i forskjellige kunstformer man kan hente inspirasjon fra. Men muligheten for at interessen "blomstrer" når begynner er jo selvfølgelig tilstede. Har du drevet med formgiving før? Tegnet, malt, fotografert? Er dette noen du synes er spennende og vil arbeide med? Jeg har ikke gått studiespes m/formgiving, men så vidt jeg vet har man de samme fagene som studiespes, men også formgivingsfag i tillegg, så man vil generelt ha lengre dager. Du vil også ha muligheten til å velge programfag som R1 og fysikk hvis timeplanen passer. I utgangspunktet burde du velge fag du liker og er god i, da det ikke har stor betydning for studiene. Det eneste jeg ville hatt i baklomma er ihvertfall fysikk og matte da dette er veldig greit å mestre på arkitektstudiet. Ihvertfall på NTNU der utdannelsen er mer teknisk rettet og har fysikk 1 og R2 som opptakskrav. Endret 31. januar 2015 av Deleted Lenke til kommentar
-H6GZIVQO Skrevet 3. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2015 Takk for svar! Jeg lurer på en ting til, Er det ikke en annen bedre fordel hvis jeg heller går vanlig studiespesialiserende sånn at jeg kan ha fysikk? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Er ikke like mye fokus på fysikk som det er på kreativitet på arkitekthøgskolen i bergen. Edit: Vurdert å ta ett år videregående i utlandet eller lignende? vet dette gir pluss i boken der. Endret 3. februar 2015 av Primer4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå