Gå til innhold

Bør jeg gå "formgivingsfag"?

-H6GZIVQO

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går i 10. Klasse og tenker å bli arkitekt på høyskolen i Bergen. (det er opptaksprøver.)

Men skal jeg da gå studiespesilisering med eller uten formgivingsfag?

Det kreves generell studiekompetanse, men er det kanskje større sjanse at jeg kommer inn hvis jeg går studiespes. med formgivingsfag? Men jeg er ikke så glad i kunst og sånn...

Og hvilke programfag bør jeg velge?

Takk på forhånd.

Endret av -H6GZIVQO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt en fordel med formgiving dersom du har lyst til å studere arkitektur. Det er ingen opptaksprøve i Bergen, men du må stille til intervju og sende inn en mappe med arbeider. Dette kan være alt fra foto til skulpturer. Erfaring, interesser og motivasjon er viktig.

Jeg blir litt i tvil hvis du ikke er så interessert i "kunst og sånn". Dette er en stor del av hverdagen til en arkitekt, og som arkitekt er det helt vesentlig at man har estetisk sans og interesse i forskjellige kunstformer man kan hente inspirasjon fra. Men muligheten for at interessen "blomstrer" når begynner er jo selvfølgelig tilstede.

Har du drevet med formgiving før? Tegnet, malt, fotografert? Er dette noen du synes er spennende og vil arbeide med? Jeg har ikke gått studiespes m/formgiving, men så vidt jeg vet har man de samme fagene som studiespes, men også formgivingsfag i tillegg, så man vil generelt ha lengre dager. Du vil også ha muligheten til å velge programfag som R1 og fysikk hvis timeplanen passer.

I utgangspunktet burde du velge fag du liker og er god i, da det ikke har stor betydning for studiene. Det eneste jeg ville hatt i baklomma er ihvertfall fysikk og matte da dette er veldig greit å mestre på arkitektstudiet. Ihvertfall på NTNU der utdannelsen er mer teknisk rettet og har fysikk 1 og R2 som opptakskrav.

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...