trykkblyanten Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Noen som vet noe/erfaringer? Har hørt at det er et enkelt fag, men så blir det kanskje annerledes når man skal ta det som privatist. Pensum er veldig stort i forhold til mange andre fag (kompetansemål http://www.udir.no/kl06/HIF1-01/Hele/Kompetansemaal/Historie-og-filosofi-1/),og boka er på nesten 500 sider. Hadde jeg kun tatt det, hadde det vært greit, men jeg skal ta noen andre fag i tillegg. Kanskje litt paradoks: Filosofidelen virker veldig spennende, men ikke historie. Er det noen som har hatt det som privatist? Eller som har hatt faget og har noen tanker? Det står mellom dette, og samfunnsgeografi (http://www.udir.no/kl06/POS1-01/Hele/Kompetansemaal/Samfunnsgeografi/) Håper noen kan hjelpe! frist for påmelding i kveld Endret 31. januar 2015 av trykkblyanten Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 De i klassen min som har det liker det veldig godt, men de er veldig glad i historie da.Er veldig mye analysering av tekster og du går veldig i dybden istedenfor bare et overblikk som i historiefaget.Har ingen erfaring med privatist, og har ikke faget selv, men det er det jeg har hørt Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 31. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2015 De jeg vet om som har hatt det har elsket faget, og de har vært ekstremt interessert. Det eneste som stusser meg er omfanget Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Jeg tok historie som privatist, det var den enkleste eksamen jeg tok. Fikk karakter 6 på den.Du trekker et emne, deretter får du rundt en halvtime til å forberede deg på dette. Du kan bruke hjelpemidler, notater, internett/wikipedia og det du måtte ønske.Det er lurt å kunne litt om mye, slik at du har et svar klart dersom de spør om noe. Kan du si noen setninger om et tema så holder det, da kommer det gjerne et nytt spørsmål før du rekker å gå i dybden.Øv på å prate selvstendig og se minst mulig på notatarket, bruk det til stikkord, høytlesing fra arket liker de ikke. Lykke til Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 500 sider er da ikke umulig. Om du skal ta høyere studier også blir det fort 2000+ sider per semester å forholde seg til, like greit å venne seg til det først som sist. Fint fag som gir deg litt ekstra grunnlag når du evt skal ta exphil ved et universitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå