Salvesen. Skrevet 31. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2015 Hei, Jeg bytter jobb nå i mai og lurer på hvordan det blir med feriedager og penger om man skal følge lover og regler. Når jeg startet i nåværende jobb(etter første kvartal) trakk de meg fult i juni slik at jeg da fikk 25 dager ferie, noe jeg syntes var veldig rart da jeg trodde man skule opparbeide seg ferie dager? Og hvem ønsker å få 25 dager ferie når det er litt over halve tiden å ta dem ut på? Så hvordan skal det egentlig gjøres? For min del trenger jeg ikke ferie da jeg kommer til å opparbeide meg en god del timer på flexkonto som jeg kan bruke. Og hva skjer med feriepengene om man ikke tar ut ferie? De skal jo "dekke" ferien. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 1. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2015 Du opparbeider deg feriepenger, ikke feriedager. Har du lite inntekt forrige år, er du ikke nødt å bruke alle 5 ukene med ferie. At bedriften din trakk en månedslønn i juni gjør de nok med alle. Og flesteparten tar jo ut ferien om sommeren! Hadde vært mer merkelig om de hadde trukket deg i lønn hvis du startet etter sommeren. Bruker du ikke alle feriedagene dine, kan 2 uker (12 dager) overføres til neste år etter avtale med arbeidsgiver. Du kan velge å ikke ta ut ferien din, men du har ikke krav på å få betalt for de dagene du ikke tar ut. http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Kan-ansatte-kreve-loenn-for-ferie-som-ikke-er-tatt-ut Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. februar 2015 Du opparbeider deg feriepenger, ikke feriedager. Har du lite inntekt forrige år, er du ikke nødt å bruke alle 5 ukene med ferie. At bedriften din trakk en månedslønn i juni gjør de nok med alle. Og flesteparten tar jo ut ferien om sommeren! Hadde vært mer merkelig om de hadde trukket deg i lønn hvis du startet etter sommeren. Bruker du ikke alle feriedagene dine, kan 2 uker (12 dager) overføres til neste år etter avtale med arbeidsgiver. Du kan velge å ikke ta ut ferien din, men du har ikke krav på å få betalt for de dagene du ikke tar ut. http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Kan-ansatte-kreve-loenn-for-ferie-som-ikke-er-tatt-ut Alt dette vet jeg forsåvidt, spørsmålet mitt var hvordan det er med ferie når man starter "midt" i ett år, skal man bli trekt i juni måned for 5 uker eller må man "tjene" opp disse ukene? Har alltid hørt at man må jobbe en viss periode før man har opptjent feriegrunnlag men usikker på om det er rett. Tenker ikke på feriepenger. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 2. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2015 Du har rett paa ferie saa lenge du starter tidligere enn 30. september, og du ikke har tatt ut ferie fra tidligere arbeidsgiver. Du har krav på å få avviklet ferie hos eventuell ny arbeidsgiver dersom du ikke får avviklet ferie inneværende år før du avslutter et arbeidsforhold. Dette gjelder dersom du tiltrer innen 30. september samme år. Fra http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå