Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Jeg har nylig fått meg min første "seriøse" fulltidsjobb etter universitetet (tok lang nok tid...), og må derfor skaffe meg et skattekort. For å bestille det må jeg fylle ut ca en million detaljer og underlig formulerte økonomiske spørsmål. Jeg kan trygt si at jobben min (og utdannelsen min) ikke er innenfor økonomi, og jeg innrømmer at jeg ikke kan det korrekte svaret på 99% av disse spørsmålene. Jeg kan skrive ned hvor mye jeg skal ha i året (slik det står i arbeidskontrakten min) og hvor mye jeg har i gjeld (bare studentgjeld). Jeg kan sikkert også besvare hvor mange barn jeg har (ingen) og hvor langt det er til jobb ol.. Men mye annet har jeg egentlig ikke peiling på. Skal jeg bare la de stå blanke? Jeg vil ikke gjøre noe feil som kommer til å ha dyre konsekvenser på skatten min, men jeg vet helt ærlig talt ikke hva jeg skal svare på noen av disse spørsmålene. Hørte noe om at skattekontoret skulle gå over informasjonen uansett, så kan jeg da la de fylle ut det jeg ikke skjønner? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Hva er spørsmålene? Uansett, for din del er det meste viktige å føre opp det du tror du kommer til å tjene i år. Er det aktuelt med overtid/ekstra vakter eller lignende som kommer til å øke inntekten din bør du føre litt ekstra. Utover det er det formue og aksjeutbytte som er relevant (hvis du har formue over 1,2 millioner). Eventuelle fradrag kan du føre inn på selvangivelsen om du ikke har noe i mot å betale litt ekstra skatt mot at du får igjen til neste sommer. Da vil også skatteetaten ordne dette automatisk på skattekortet ditt i framtiden. Endret 1. februar 2015 av Nedward Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Hva er spørsmålene? Uansett, for din del er det meste viktige å føre opp det du tror du kommer til å tjene i år. Er det aktuelt med overtid/ekstra vakter eller lignende som kommer til å øke inntekten din bør du føre litt ekstra. Utover det er det formue og aksjeutbytte som er relevant (hvis du har formue over 1,2 millioner). Eventuelle fradrag kan du føre inn på selvangivelsen om du ikke har noe i mot å betale litt ekstra skatt mot at du får igjen til neste sommer. Da vil også skatteetaten ordne dette automatisk på skattekortet ditt i framtiden. Tusen takk for svaret! Når du sier "hva jeg kommer til å tjene i år", antar jeg at jeg at jeg skal skrive opp hvor mye jeg tjener før skatt? Antar at formue rett og slett anses som hvor mye penger jeg har? Isåfall har jeg ingen formue (studentlivet ikke har vært så rikt) og har aldri eid en aksje i mitt liv. Noen av disse kan jeg bare google meg til, men her er kategoriene jeg ikke helt forstår: Hva skal jeg fylle ut der det står "Fagforeningskontingent "? Hva skal jeg fylle ut der det står "Pensjon / kår / livrente - ikke trekkpliktig"? Hvordan finner jeg ut dette? Takk igjen for svaret. Jeg føler meg helt idiot her. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Det viktigste er å fylle ut hvor mye du regner med å tjene i 2015, brutto. Du skal bare fylle ut punkter som er relevante for deg. I din første jobb vil dette være lønn, og muligens renteinntekter. Fagforeningskontingent er "medlemsavgiften" for å være med i en fagforening. Dette møter du snart nok på arbeidsplassen din. Du ville visst om det hvis du var medlem. På samme måte hadde du visst om det hvis du mottok en månedlig/årlig pensjon, kårutbetaling, eller livrente. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Flotte greier, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå