Gå til innhold

supportavtale på lefdal


Anbefalte innlegg

hei! jeg lurer på om det er noen som vet om det er mulig få en ny pc eller tilbud på en pc hvis du har supportavtale. Jeg har en supportavtale i 3 år og har hatt pcen min i 2 år nå. Problemet er at harddisken har blitt ødelagt 1 gang og nå er batteriet ødelagt på denne pcen. Jeg forventer at en pc skal holde i hvert fall 4-5 år etter som den koster ca 11000 kr. er det noen som har erfaring med dette eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. selvføflgelig kan du få en ny PC hos Lefdal om du har en supportavtale, men du må betale for den nye PCn som alle andre.. Ellers er det halvannet års reklamasjonstid på batteri, og 5år på hardisk.

 

Selve supportavtalene har ingenting med reklamasjon og dine rettigheter foruten at bedriften kan gi deg litt ekstra god service og ivareta dine rettigheter som forbruker og selfølgelig kunde.. Gjennom supportavtalene får du virusprogram og ellers hjelp som kan knyttes til brukerfeil.. Derav hjelp til fjerning av virus og maleware. De kan tilby kostnadfri backup og gjenoppretning av maskinen om du får hardwarefeil og ikke minst en nettsky for sikkerhetskopiering av dokumenter og annen data.

 

Når det er sagt, er HDD feil svært vanlig på bærbaremaskiner og det dekkes som regel av garanti/reklamasjon selv om det kan være kundens egen feil da det ikke kan bevises.. Når det gjelder batteri er det ikke 5års reklamasjon på dette som resten av produktet.. Her gjelder det som regel 18-24 mnd avhengig av produsent, hvor noen produsenter har 2års garanti på batteriet.

 

Ellers når det gjelder å få byttet PC så gjøres dette i svært få tilfeller i butikken, detta må da være ekstremt goodwill fra butikkens side, da de må da så ta PCn du kjøpte i utgangspunktet som tap. Regelverket Lefdal forholder seg til er at du må ha hatt 3stk reklamasjonsfeil av samme type for å kunne heve kjøpet og få ny tilsvarende PC. Det vil si at du må i praksis ha det dokumentert med dokumenter at de har byttet hovedkort 3ganger etc grunnet strømpluggen.. Om de har byttet hovedkortet pga av 3forskjellige feil er det ikke sikkert at man får godkjent ombytte.

 

Kan for morroskyld nevnen at noen kunder som har hatt en og samme PC på service gjennom tryghetsavtalen 3 ganger med samme feil har ønsket og heve kjøpe.. Som regel knust skjerm eller andre ytre skader.. Jeg svarer da så fint om de forventer en ny bil om du kjører den i grøfta 3ganger..

 

Mvh

Teknikker

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

De fleste er ikke klar over hvor sensitive harddisker er, selv om de bærbare er ganske bra designet og har en god del sikkerhetsmekanismer. Det lønner seg alltid å være forsiktig med bærbar-PC'en, og spesielt når den er påslått. Belønningen er at du slipper bryet med å fikse dette i tide og utide.

Lenke til kommentar

Hei. selvføflgelig kan du få en ny PC hos Lefdal om du har en supportavtale, men du må betale for den nye PCn som alle andre.. Ellers er det halvannet års reklamasjonstid på batteri, og 5år på hardisk.

 

Det finnes ikke noe som heter halvannet års reklamasjonstid. I henhold til forbrukerkjøpsloven så har man enten 2 års reklamasjonsfrist, eller 5 år. Ingenting i mellom. Er produktet ment å vare vesentlig mer enn 2 år så er det 5 års reklamasjonsfrist som gjelder.

 

 

Når det er sagt, er HDD feil svært vanlig på bærbaremaskiner og det dekkes som regel av garanti/reklamasjon selv om det kan være kundens egen feil da det ikke kan bevises.. Når det gjelder batteri er det ikke 5års reklamasjon på dette som resten av produktet.. Her gjelder det som regel 18-24 mnd avhengig av produsent, hvor noen produsenter har 2års garanti på batteriet.

 

Du blander konsekvent garanti og reklamasjon. Dette er IKKE det samme.

 

 

Ellers når det gjelder å få byttet PC så gjøres dette i svært få tilfeller i butikken, detta må da være ekstremt goodwill fra butikkens side, da de må da så ta PCn du kjøpte i utgangspunktet som tap. Regelverket Lefdal forholder seg til er at du må ha hatt 3stk reklamasjonsfeil av samme type for å kunne heve kjøpet og få ny tilsvarende PC. Det vil si at du må i praksis ha det dokumentert med dokumenter at de har byttet hovedkort 3ganger etc grunnet strømpluggen.. Om de har byttet hovedkortet pga av 3forskjellige feil er det ikke sikkert at man får godkjent ombytte.

 

Kan for morroskyld nevnen at noen kunder som har hatt en og samme PC på service gjennom tryghetsavtalen 3 ganger med samme feil har ønsket og heve kjøpe.. Som regel knust skjerm eller andre ytre skader.. Jeg svarer da så fint om de forventer en ny bil om du kjører den i grøfta 3ganger..

 

Selger har TO avhjelpsforsøk for samme mangel, ikke tre. Avhjelp kan være reparasjon ELLER omlevering(bytte til ny vare). Dvs at dersom en forbruker reklamerer på samme mangel for tredje gang så har forbrukeren krav på heving av kjøpet.

 

Når det gjelder hva som gjøres hos verkstedet er det likegyldig for kravet så lenge mangelen opplevdes likt for forbrukeren. Om forbrukeren for eksempel tre ganger klager på svart skjerm så vil bytte av skjerm første gang og bytte av hovedkort andre gang telle som to avhjelpsforsøk. Dersom forbrukeren fortsatt da opplever svart skjerm så vil forbrukeren den tredje gangen ha krav på heving av kjøpet.

 

 

Mvh

Teknikker

 

Noe som burde tilsi at du burde vite bedre enn det du fremlegger her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det finnes ikke noe som heter halvannet års reklamasjonstid. I henhold til forbrukerkjøpsloven så har man enten 2 års reklamasjonsfrist, eller 5 år. Ingenting i mellom. Er produktet ment å vare vesentlig mer enn 2 år så er det 5 års reklamasjonsfrist som gjelder.

 

Vel, det kan vel diskuteres, ifølge forbrukertvistutvalget skal ett batteri ha en levetid på mellom 30-36mnd. Ellers er det også en gråsone på hva som kan kalles ett defekt batteri. Mange kunder forventer at batteri på mobil, nettbrett og PC skal ha samme ytelse etter 2år.

 

Om batteriet fungerer så kan det i de aller fleste tilfeller ikke si at det har en vesentlig mangel eller produksjonsfeil. Om batteriet ikke engang registreres får kunden som regel dette byttet på reklamasjonsretten han har gjennom forbrukerkjøpsloven om PCn er utenfor garanti.

 

Selger har TO avhjelpsforsøk for samme mangel, ikke tre. Avhjelp kan være reparasjon ELLER omlevering(bytte til ny vare). Dvs at dersom en forbruker reklamerer på samme mangel for tredje gang så har forbrukeren krav på heving av kjøpet.

 

 

Helt korrekt, men produktet må til ett verksted for å få bekreftet feilen den 3. gangen.. Forbruker kan ikke forvente å få hevet kjøpet på dagen.

Lenke til kommentar

 

Det finnes ikke noe som heter halvannet års reklamasjonstid. I henhold til forbrukerkjøpsloven så har man enten 2 års reklamasjonsfrist, eller 5 år. Ingenting i mellom. Er produktet ment å vare vesentlig mer enn 2 år så er det 5 års reklamasjonsfrist som gjelder.

 

Vel, det kan vel diskuteres, ifølge forbrukertvistutvalget skal ett batteri ha en levetid på mellom 30-36mnd. Ellers er det også en gråsone på hva som kan kalles ett defekt batteri. Mange kunder forventer at batteri på mobil, nettbrett og PC skal ha samme ytelse etter 2år.

 

Om batteriet fungerer så kan det i de aller fleste tilfeller ikke si at det har en vesentlig mangel eller produksjonsfeil. Om batteriet ikke engang registreres får kunden som regel dette byttet på reklamasjonsretten han har gjennom forbrukerkjøpsloven om PCn er utenfor garanti.

 

Nei, det kan IKKE diskuteres. I Norge har vi lovfestet to reklamasjonsfrister, 2 år eller 5 år. Dersom produktet er ment å vare i vesentlig lengre tid enn 2 år, så er det 5 år som gjelder. Dette er faktisk såpass enkelt å dokumentere at det ikke er diskutabelt i det hele tatt, ref forbrukerkjøpsloven §27.

 

Levetid er noe annet, men ikke urelevant. Dersom det er forventet levetid på ett produkt på 1 år så betyr det ikke at feil som oppstår tett opp mot 2 år har en mangel som dekkes av reklamasjonsretten. Men man har allikevel 2 års reklamasjonsfrist.

 

Selv bananer har 2 års reklamasjonsfrist. Men det betyr ikke at du får nye etter 1 år.

 

 

 

 

Selger har TO avhjelpsforsøk for samme mangel, ikke tre. Avhjelp kan være reparasjon ELLER omlevering(bytte til ny vare). Dvs at dersom en forbruker reklamerer på samme mangel for tredje gang så har forbrukeren krav på heving av kjøpet.

 

 

Helt korrekt, men produktet må til ett verksted for å få bekreftet feilen den 3. gangen.. Forbruker kan ikke forvente å få hevet kjøpet på dagen.

 

Produktet må ikke inn til ett verksted den tredje gangen, men selger har rett til å kreve det. Men det var fortsatt ikke det du skrev når du ganske så tydelig sa at kunde selv må dokumentere at en del faktisk er byttet tre ganger, FØR man kan kreve heving. Det er en vesentlig forskjell der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...