Gå til innhold

Jobbintervju telefonselger

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har blitt innkalt til intervju for en deltidsstilling som "salgskonsulent" ved et callsenter tidlig neste uke. Jeg vet at dette er en jobb mange ikke trives med, og som er forhatt også av de som blir oppringt. Men så har det seg slik at jeg trenger en jobb, og med min erfaring(nada) har dette vist seg som nesten umulig. Uansett, jeg har noen spørsmål:

- Hva vil jeg bli spurt om, og hva burde jeg kunne/forberede å si på forhånd?

- Hvordan burde jeg kle meg? Jeg er snart 20 år.

- Hvordan vet jeg hvor mye jeg vil tjene hver måned? Det er fast timeslønn med provisjon og bonus i tillegg.

- Hvordan er det med ferieepenger?

Og selvfølgelig eventuelle andre ting jeg burde tenke på mht. intervjuet. Jeg vet at motivasjonen og humøret må være på topp og urikkelig, og er klar for dette :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri jobbet i callcenter selv, men har flere venner som har gjort det. Timelønnen er visst ikke noe å skryte av, men provisjon gjør opp for det dersom man er flink til å selge. :)

Feriepenger utbetales som regel før sommeren følgende år, og er 12% av alt du tjente i opptjeningsåret. Dvs, om du i 2015 tjener 50000 kr så vil du få ca. 6000 i feriepenger i Juni 2016 (ikke alltid utbetaling skjer i juni, men du skjønner greia.)

Ellers bør du kle deg basic/smart om det er oppsatt jobbintervju. Altså, ikke for flashy. Gå for trygge ensfargede klær/basicklær. Her i norge er vi jo veldig casual, og for en callcenterjobb har vel ikke bekledning så veldig mye å si, du skal jo tross alt ikke møte kundene. Vær positiv.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Takk for at dere oppklarte det for meg :wee: Noen tips ellers? Hva jeg burde forberede, hva jeg vil bli spurt om osv?

Så lenge du er oppgående, så får du jobben. Det skal svært mye til for at du ikke får jobb som telefonselger. Jeg skal besvare spørsmålene dine:

- Hva vil jeg bli spurt om, og hva burde jeg kunne/forberede å si på forhånd?

Svar: Du bør kunne generell informasjon om bedriften. F.eks. hvilke produkter de selger.

Hvorfor de skal ansette deg framfor alle andre?

- Hvordan burde jeg kle meg? Jeg er snart 20 år.

Svar: Helt vanlig. Ingen spesiell dresskode her.

- Hvordan vet jeg hvor mye jeg vil tjene hver måned? Det er fast timeslønn med provisjon og bonus i tillegg.

Svar: Les arbeidskontrakten. Du må regne med at du får dårlig lønn, jo mindre du er ekstremt god til å selge produkter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nemnt så bør du lese deg litt opp på kva firmaet driver med. Om dei tar på seg diverse oppdrag så er det dette du bør vite om, ikkje nødvendigivs kven firmaet gjer oppdrag for.

Det å vite litt om arbeidsplassen der du søker viser at du har forberedt deg og vil dermed telle positivt.

Det er også ein stor fordel at du veit enkle ting om bedrifta slik at du slepp å spørre heile tida.

Få gjerne fram at du raskt kan sette deg inn i nye fagfelt og at du dermed takler godt å selge breiband eine dagen og samle inn pengar til veledigheit den andre dagen.

Kva du får i lønn vil avhenge av arbeidsavtalen. Så her må du enten lese arbeidsavtalen eller spørre arbeidsgiver. Vanligvis så vil du ikkje få eit spesifikt lønnstilbud på intervjuet, men det er mulig du får litt informasjon om kvar lønnsnivået ligger. Eit par dagar seinare så vil du eventuelt få tilbakemelding med enten eit jobbtilbud eller beskjed om at du ikkje fekk jobbe.

Når du får jobbtilbudet så vil du også få eit tilbud om lønn (her vil det kunne være rom for forhandling, litt avhengig av din kompetanse og arbeidsgiver tilgang på kompetente arbeidssøkarar).

Dersom du blir tilbudt fast timelønn pluss provisjon så betyr dette at du som minimum tjener timelønna. Nøyaktig kor mykje du får utbetalt vil då være avhengig av kor mange timar du får jobbe (heiltid eller deltidsstilling), samt det du får av provisjon for gjennomførte salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...