Gå til innhold

[Løst] Kjøp film (ikke DVD)

subjecttoGod

Anbefalte innlegg

Prøvde bare å hjelpe ved å bidra med informasjon det virket som du ikke var klar over. Når det da virker som du ikke er villig til å ta innover deg denne informasjonen, må det være lov å kommentere dette. Slik jeg forstår det er du ute etter en DRM-fri digital videobutikk, og slikt finnes, men de har ikke all verdens med filmer. Kjøpte nettopp en dokumentar selv fra gog.com, men utvalget der er altså begrenset til noen få produsenter.

Og la oss si du fant akkurat det du lette etter, ville det da vært mer greit å kopiere disse filmene til kompiser enn om du rippet dem selv? Nei, å rippe egne DVD-er er den greieste løsningen. Du ønsker kanskje ikke å ha fysiske enheter å forholde deg til, greit, men når det du vil ha ikke finnes, er det ikke best å kompromisse?

For det første kjære Isbilen, vil jeg takke deg for det første og meget gode svaret du nå har gitt, fylt av saklig og god informasjon. Dessverre for meg er det toppfilmene og Hollywood-produksjonene som er interessante, men jeg skal se om jeg finner noe på gog.com.

For det andre vil jeg kommentere det om jeg fant akkurat det jeg leter etter(håper, håper, håper), å kopiere til kompiser er ugreit, å overføre til kompiser er greit. Da har jeg jo ikke lenger filen selv, og hva min kompis velger å gjøre med filen jeg har gitt ham er jo hans sak ikke min. Dog hvis han velger å mangfoldiggjøre den, er han ikke lenger min kompis....

Når det gjelder kompromiss... Helt uaktuelt! Alt er eller ingenting. Jeg vil gi bort, ikke låne bort. Har jeg en DVD plate må jeg jo destrruere den for å få gitt filmen bort ellers blir det kriminelt, eller filmen må lånes bort så jeg får filmfilen tilbake eller forsikring om at den er blitt destruert. Nei takk jeg er ikke interessert i alle disse komplikasjonene.

Jeg vil bare gi bort filmer. Uten noe problem for meg, eller for den jeg gir den til. Bare enkelt og greit gi bort filmfiler.

Det er vektige og sterke grunner for at jeg ikke ønsker å gi bort DVD'er eller andre fysiske enheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du etterlyser er ikke mulig. Enkelt og greit. Det hadde du skjønt selv om du hadde søkt litt på nettet.

Hvorfor? Fordi en slik digital kopi som du er ute etter ville vært det samme som å gi bort filmen gratis, fordi de ville hatt 0 kontroll på hva som skjedde med fila etter den opprinnelige nedlastingen og de måtte satt sin lit til at de ikke delte den med NOEN.

Hvis du ikke ønsker å være kriminell eller bryte din egen tro så er fysisk format ENESTE alternativ for å gi noen andre en film. Ferdig snakka.

Dette er vissvass, desverre har vi nå piratebay og whatnot.

De kunne laget filer som var aktive for en tid og deretter ble korrupte-->digital filmleie. Det er sikkert mengdevis av måter å gjøre mangfoldiggjøring vanskelig.

Det er meget trist at vi idag kun har ulovlige alternativer for å dele/gi bort digitale filmfiler, jeg har ikke tatt opp musikkfiler her for det er ikke det jeg er ute etter akkurat nå, men også her ønsker jeg meg en butikk hvor jeg kan kjøpe filer som jeg kan gi bort.

Jeg har hørt om Itunes, men det synes jeg var tungvint, og ikke vet jeg om jeg kan gi bort filene der heller.

Jeg skulle gjerne hatt et stort musikkbibliotek for jeg er glad i musikk, men grunnet vanskelig tilgang på didgtale musikkfiler har jeg ett meget snevert bibliotek.

Lenke til kommentar

Er jo ikke vissvass. Har du ikke sett alle de piratkopierte filmene som er merket Web-DL? Altså filer fra diverse streamingtjenester og digitale leverandører.

Det er kjempelett for de som har lest seg litt opp å kopiere i mangfold. Og du vil altså ha en fil som er ENDA enklere å kopiere?

Jeg ser ingen grunn til hvorfor selskapene skulle gi ut noe slikt. Streaming av digitalt innhold og fysisk media dekker behovet til de aller fleste der ute.

Og som folk sier, det er fullt lovlig i Norge og rippe filmer en selv eier. Du har riktignok ikke lov til å gi den bort, ikke med annet du gir bort den fysiske kopien også. :p

Og hvorfor vil du ikke ha det på fysisk media?

Lenke til kommentar

For det andre vil jeg kommentere det om jeg fant akkurat det jeg leter etter(håper, håper, håper), å kopiere til kompiser er ugreit, å overføre til kompiser er greit. Da har jeg jo ikke lenger filen selv, og hva min kompis velger å gjøre med filen jeg har gitt ham er jo hans sak ikke min. Dog hvis han velger å mangfoldiggjøre den, er han ikke lenger min kompis....

Nr. 1 Begge deler er egentlig akuratt det samme. Om du har en fil, ser filmen, og gir filen videre eller kopiere den og gi den videre så du har en fil selv er nesten akuratt det samme. Om du da sletter din fil etter du har kopiert den så er det 99% det samme.

nr.2 Du er en av de mest brutale folka jeg har møtt. Avslutte et vennskap pga en venn kopierte en fil og ga den til flere venner? Og foresten er det jo nesten det du gjør selv idet du vil gi selve filen videre.

Og mit spørsmål som du aldri har klart svare på er hvorfor er du trangsynt og absloutt må laste ned en lovlig gratis film for å gi den videre som en fil til en kompis? Dette høres bare ut som å gjøre en situasjon 100ganger mere komplisert enn det den er.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å dele kopier av åndsverk med familie og nære venner. Hvor mange ganger skal vi måtte si det?

Her er en artikkel som støtter det jeg sier: http://lifehacker.com/can-i-get-drm-free-movies-and-tv-shows-without-pirating-477555875

Bortsett fra at i Norge er det som sagt lov å kopiere i begrenset utstrekning.

There are very few places online that actually sell DRM-free content, and it's not going to be from major studios. There is some great stuff out there, though: stand-up comedians like Louis CK, Aziz Ansari, and Jim Gaffigan have all started selling specials as DRM-free digital downloads. Archive.org has a big selection of DRM-free movies, news programs, and more. There are also a lot of great DRM-free web series' and podcasts out there, on channels like Revision3, which are worth watching (and are even available on iTunes).

Lenke til kommentar

Er jo ikke vissvass. Har du ikke sett alle de piratkopierte filmene som er merket Web-DL? Altså filer fra diverse streamingtjenester og digitale leverandører.

Det er kjempelett for de som har lest seg litt opp å kopiere i mangfold. Og du vil altså ha en fil som er ENDA enklere å kopiere?

Jeg ser ingen grunn til hvorfor selskapene skulle gi ut noe slikt. Streaming av digitalt innhold og fysisk media dekker behovet til de aller fleste der ute.

Og som folk sier, det er fullt lovlig i Norge og rippe filmer en selv eier. Du har riktignok ikke lov til å gi den bort, ikke med annet du gir bort den fysiske kopien også. :p

Det er jo folk som ikke har internett. Da blir streaming uaktuelt. Jeg har svært liten plass, jeg ønsker ikke å fylle den med dvd'er

Lenke til kommentar

Det er jo folk som ikke har internett. Da blir streaming uaktuelt. Jeg har svært liten plass, jeg ønsker ikke å fylle den med dvd'er

At DU har svært liten plass er jo klekkende likegyldig i all den tid du har tenkt å gi bort filmen til andre. Er jo det du snakker om. Det er jo det som er litt av saken i denne tråden.

Dette begynner å bli litt forvirrende...

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Enkleste måten er å kjøpe seg brukerlisens på netflix eller viaplay og gi brukeren til tredjeparten.

Blir vel da riktignok streaming, men det er lovlig og man har uendelig mange filmer å velge mellom så man finner nok noen som faller i smak og får mye mere for pengene enn å kjøpe bare en film som fil.

Problemet er netttilgang, intet nett, ingen viaplay/netflix....

Må være mulig å se uten nettilgang. Ellers var det et meget godt alternativ.

Endret av subjecttoGod
Lenke til kommentar

At DU har svært liten plass er jo klekkende likegyldig i all den tid du har tenkt å gi bort filmen til andre. Er jo det du snakker om. Det er jo det som er litt av saken i denne tråden.

Dette begynner å bli litt forvirrende...

Det er ikke likegyldig all den tid jeg ikke vil bort en fysisk enhet, kun en digital fil.

Beklager, jeg vil gjerne gi bort en film/filmer som en digtal fil. Altså ikke dvd.

Lenke til kommentar

Du vil ha en film uten å ha nettilgang å du vil heller ikke ha en fysisk DVD/Blueray?

Da sitter du desverre uten noen andre alternativer.

Jeg kan gjerne laste ned filen hjemme for så å flytte den etterpå, Overføre den til en minnebrikke, til en annen datamaskin, til en smartelefon. Jeg må jo ha en kilde til informasjonen og jeg har internett så jeg tenker å bruke internett til å skaffe filen selv. Men den jeg gir filen til har ikke internett.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å dele kopier av åndsverk med familie og nære venner. Hvor mange ganger skal vi måtte si det?

Her er en artikkel som støtter det jeg sier: http://lifehacker.com/can-i-get-drm-free-movies-and-tv-shows-without-pirating-477555875

Bortsett fra at i Norge er det som sagt lov å kopiere i begrenset utstrekning.

There are very few places online that actually sell DRM-free content, and it's not going to be from major studios. There is some great stuff out there, though: stand-up comedians like Louis CK, Aziz Ansari, and Jim Gaffigan have all started selling specials as DRM-free digital downloads. Archive.org has a big selection of DRM-free movies, news programs, and more. There are also a lot of great DRM-free web series' and podcasts out there, on channels like Revision3, which are worth watching (and are even available on iTunes).

Nok et godt svar, takk skal du ha. Nå har jeg oppdatert den første posten, for jeg leste litt på archive.org og uten at jeg har funnet all informasjonene jeg trenger antar jeg at flash ikke er tilgjengelig på smarttelefoner enda. Disse to sidene (archive.org---revision3) skal jeg titte nærmere på. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Hva om du får noen av vennene dine til å rippe en dvd til deg?

Så gi deg fila og du gir den videre. Du gjør jo egentlig ikke noe ulovlig da. Du kopierer den jo ikke.

(Vet det motiser litt din kontakt med gud og det der, men jeg tror nesten ikke det finnes så mange muligheter du har når du vil ha det på den måten og det med gud og være god og dele osv er så viktig for deg)

Lenke til kommentar

Hvis Gud finnes er han smartere og bedre enn de grådige svina som har lobbyert moderne vestlig åndsverksjuss. Han synes garantert det er helt OK at man gjør ting bransjen ville sagt var "like ille som stjeling" og rister nok på hodet av kampanjene.

Jeg sier igjen, jeg er ikke god på juss.

Men når jeg eter brød tror jeg jo at bonden har arbeidet med jorda for at mølleren skal få korn å male, som han kan gi til bakeren, som gir brødet til Rimihagen, som selger det til meg (med eventyrlig gevinst, ettersom han har så mange butikker). Jeg synes det er greit å betale for brødet mitt.

På samme måte tror jeg jo at både tid og krefter samt endel fysisk utsyr og brød som skuespillerne spiser i arbeidstida har blitt brukt til å produsere filmer. Intill utgiverne sier: Vær vennlig å mangfoldiggjør materialet til menneskehetens beste. Vil jeg gjærne gjøre ære på min Gud ved å betale for å se filmene, og høre musikken.

Og jeg vil gjerne få gi bort på en enkel og liketil måte. I Jesu navn.

Og det er synd på de grådige svina som har lobbyert vestlig åndsverksjuss, hvis dem ikke vender om går de i helvete.

Men for meg står bibelen som et sterkt og klart fyrtårn i denne saken: Paulus brev til Romerne kapittel 13 vers 1.

Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. Det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som er ved makten, er innsatt av Gud.
Om de som har fått myndighet fra Gud misbruker denne er det jo deres problem, ikke Guds.
Så håndhever jeg den autoritet jeg har fått over mitt legeme i denne saken ved å ikke stjele åndsverk.
Jeg har nå likevel et ønske om å gi bort film, men ikke så sterkt at jeg vil kjøpe DVD.
Samt at ved å droppe det fysiske formatet så burde prisen bli desto lavere.
Jeg vil jo helst få penger for å se film.
Lenke til kommentar

Du vil ha en film uten å ha nettilgang å du vil heller ikke ha en fysisk DVD/Blueray?

Jeg kan gjerne laste ned filen hjemme for så å flytte den etterpå, Overføre den til en minnebrikke, til en annen datamaskin, til en smartelefon. Jeg må jo ha en kilde til informasjonen og jeg har internett så jeg tenker å bruke internett til å skaffe filen selv. Men den jeg gir filen til har ikke internett.

Du kan jo rippe en DVD å så overføre filen til en ekstern HDD eller minnepenn visst du har en med god plass på. DVDer du har kjøpt kan du lage så mange kopier av som du vil. I gode gamle dager brukte man jo å låne DVDer hos kompisser, så ser ikke hvorfor dette skal være annerledes.

Lenke til kommentar

Du kan jo rippe en DVD å så overføre filen til en ekstern HDD eller minnepenn visst du har en med god plass på. DVDer du har kjøpt kan du lage så mange kopier av som du vil. I gode gamle dager brukte man jo å låne DVDer hos kompisser, så ser ikke hvorfor dette skal være annerledes.

Men jeg vil ikke ha en DVD...

Jeg skjønner at du liker DVD, og jeg er enig det er et meget fint innholdsmedium, men det er plasskrevende og for meg i min posisjon i nåværende tidsrom meget upraktisk, samt det er vanskelig å låne bort til folk som ikke har dvdspiller.

Kimwhinesalot.... Jeg startet denne tråden fordi jeg har dette ønsket om et godt digitalt underholdningstilbud, teknologien er der, vi må bare bruke den. Hvis det er som du sier at jeg ikke har noen alternativer får jeg la dette være. Det betyr ikke alt i hverden for meg å få kjøpt filmfiler på en nettbutikk, men nok til at jeg startet denne tråden.

Som noen har delt her i tråden er det mulig å få tak i noe materiell i dette formatet, men det er begrenset til eldre titler og/eller sære offstream produkter.

Jeg vil ha god underholdning enkelt og billig som jeg lett kan dele med andre uten å være kriminell.

Jeg ønsker ikke fylle opp hjemmet mitt med dvd'er og jeg liker ikke denne alltid online politikken som frontes for tiden.

Jeg vil koble meg til internett, hente informasjonen jeg vil ha og deretter logge meg av.

Teknologien skal være min slave, ikke min herre.

Lenke til kommentar

Hva om du får noen av vennene dine til å rippe en dvd til deg?

Så gi deg fila og du gir den videre. Du gjør jo egentlig ikke noe ulovlig da. Du kopierer den jo ikke.

(Vet det motiser litt din kontakt med gud og det der, men jeg tror nesten ikke det finnes så mange muligheter du har når du vil ha det på den måten og det med gud og være god og dele osv er så viktig for deg)

Da blir jeg en heler... Formidling av tyvegods er forbudt.

Nei det må være rent.

Det må ikke engang lukte rart. Rent må det være.

Lenke til kommentar

I dag ligger teknologien så langt foran lovgivingen at om du ønsker at den skal være din slave, kan du ikke ha et konservativt forhold til noen av delene. Det så kanskje slik ut for Paulus på den tiden at myndighetene hadde fått sin makt fra Gud, eller så var han nødt til å skrive det av hensyn til egen trygghet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...