TheOneWhoKnocks Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hei jeg er en ung mann på 20 år som holder på med å ta utdanning innenfor automatiseringsfaget. Jeg lurte på om noen kunne forteller meg litt om inngangs kriteriene for å få lærlingplass med f.eks. Statoil? Jeg gikk vg1 elektro og hadde et snitt på 5.1 Nå på vg2 har jeg et snitt på 5.4 jeg har ikke noe fravær fra vg1 eller vg2 ennå. hvis jeg får til å holde snittet på 5.4 vil jeg da ha en sjanse for å få en lærlingplass med statoil? takker for all info på forhånd Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Tror det har med flaks å gjøre, og egne ønsker selvsagt. Oljenæringen sliter for tiden, så det er ikke lett å få jobb der uansett hvilken utdannelse man har. Selv er jeg nylig ferdig utdannet innenfor HR og samfunnssikkerhet, men jeg unngår bevisst å søke jobb i oljesektoren da jeg opplever jobbene her som meget usikre. Til poenget: Jeg har venner som har gått elektro på VGS nivå. En av dem gikk rett ut på plattform, mens en annen ønsket seg til plattform men fikk ikke jobb. Han tok først fagbrev som elektriker, deretter som automatiker før han endelig fikk jobb på land i et oljeselskap. Han sa derimot at om han skulle reise offshore, så gikk han enten som elektriker, eller som automatiker. Så å ha to fagbrev hadde egentlig ingen betydning da de kun ansetter deg som en ting. Tror det handler mye om flaks og om å ha gode kontakter. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 (endret) Hei jeg er en ung mann på 20 år som holder på med å ta utdanning innenfor automatiseringsfaget. Jeg lurte på om noen kunne forteller meg litt om inngangs kriteriene for å få lærlingplass med f.eks. Statoil? Jeg gikk vg1 elektro og hadde et snitt på 5.1 Nå på vg2 har jeg et snitt på 5.4 jeg har ikke noe fravær fra vg1 eller vg2 ennå. hvis jeg får til å holde snittet på 5.4 vil jeg da ha en sjanse for å få en lærlingplass med statoil? takker for all info på forhånd Gikk ut som lærling i automasjon for ca 4 år siden og da var det en i klassen som kom offshore for statoil. Han var ikke en av de med best karakterer og hadde høyt fravær(på vg3 iallefall) men var opptatt av biler og slikt så han var jo praktisk anlagt. De to andre som fikk læreplass(på land) var blant de beste, men ikke best(karakter messig). De hadde også lavt fravær. Slik gjaldt det for alle som ble innkalt til intervju, noen gode, noen midt på treet og noen fra "bunn" av klassen. Jeg mente da og mener fortsatt at det er ett sjansespill, de velger helt random. Så jeg vil si sjangsen for å komme til intervju er på sånn 40% is(da de velger random uansett og tok ca 40% av klassen til intervju). Kommer du først på intervju er det nok stor sannsynlighet at du får jobb ift karakterene dine, men offshore er det liten kjangs for. Endret 3. februar 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå