Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

antibiotika eller ikke?

Ænonym

Anbefalte innlegg

Har bakterieinfeksjon i den ene albuen som ikke vil gå bort, og skal nå starte på min tredje tidagers kur. Men jeg føler ikke de to første kurene har gjort det så mye bedre, for når kuren er endt og gått ut av kroppen så er det like vondt som det var før jeg hadde kuren. Så det jeg lurer på er om at jeg bare skal bite i meg smerten å la kroppen jobbe med å bli kvitt infeksjonen selv, eller burde jeg ta den tredje kuren nå? føler bare den har en smertestillende effekt og gjør ikke betennelsen mindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du det er bedre at kroppen ikke får hjelp av antibiotika til å ta seg av betennelse ?

Antibiotika hjelper kroppen, å droppe den vil bare gjøre det vanskeligere for kroppen og muligens bli enda værre.

Antibiotika er forresten ikke smertestillende så deg gjør åpenbart noe bra.

Mitt tips, gi kroppen den hjelpen den kan få, fullfør kuren.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg om du har fått samme antibiotika som sist, men noen ganger går man over til en såkalt "bredspektret" antibiotika dersom de første kurene ikke fungerer optimalt, og da kan det bli bedre. Så lenge du følger hele kuren og veiledning fra lege, så mener jeg du burde ta antibiotika.

Lenke til kommentar

Tipper du har osteomyelit (=infeksjon i benet) eller septisk artrit (=infeksjon i leddet), begge deler krever langvarig antibiotika (3-6 uker). Det er MEGET viktig at du ikke stopper kuren din, da faktisk fører til MER resistens, mer antibiotika og i verste fall komplikasjoner som kan være alt fra et dårligere fungerende ledd til amputasjon.

Forøvrig enig med vidor, det bør ha blitt gjennomført dyrkning (noe det ganske sikkert har).

Alle spørsmålene dine kan bli mye bedre besvart av en spesialst innen infeksjon, så hvis du er i kontakt med en slik avdeling bør du ta disse problemstillingene opp med dem, de har tross alt minst 5 års utdanning innen dette (+vanlig medisinutdanning på 6 år).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...