Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å kjøpe gaming pc :) Men tenkte jeg skulle forhøre meg her først :wee: Vil ikke gjøre noen feil :tease:

Så da jeg et par spørsmål. Til denne pc’en

(får rabatt så det blir 2 000 kroner billigere)

1. Asus Rog Swift:

- Den har bare 1 Displayport utgang så kan jeg ha 2 stk kabler som jeg kobler inn og ut av den og bruker til pc og ps4? (Skal spille med noen venner iblandt på ps4).

- Vil den funke å bruke ps4 på den? Siden ps4 bare er 1080p, noen ulmber med dette?

- Kan utgangen slites? Burde jeg heller få tak i en switch, eller heller koble opp ps4’en på skjerm nr 2? :hmm:

2. Skjermoppsett

- Vil G-sync fortsatt fungere på Asus’en selv om jeg har koblet til 2 stk skjermer til? De skal ikke brukes til å game på (en skjerm til spotify, skype, youtube osv og en tv)

- Taper jeg mye fps i spill når jeg har 2 andre skjermer på?

- Burde jeg koble 1 hdmi fra hovedkortet til tv, en hdmi fra skjermkortet til en monitor og en displayport til Asus’en?

- Vil det bli problemer at 2 av skjermene er 1080p mens den siste er 1440p og at den ene er 144Hz?

- Kan man ikke dra musen fra skjermen når man spiller i full skjerm? Funker dette hvis du setter spillet på pause?

3. Kabinett og psu:

- Er Fractal R5 greit? Har hørt mye bra om den.

- Burde jeg kjøpe inn 1 (evt 3) vifte® til? For og sette i front, og evt skifte ut de som følger med.

- Er strømforsyning grei? Tenker at det er greit å kjøpe en ordentlig som varer en stund :wee:

- Burde jeg sette psu opp eller ned? Har sett at folk gjør begge deler.

- Ax 860 eller Ax 860i? Har ikke skjønt hva som er forskjellen..

4. CPU/GPU:

- Tenkte å ta en i7-4790k istedenfor i5-4690k siden jeg skal ha 3 skjermer, er det verdt det, eller er det noe forskjell?

- Burde jeg heller kjøpe en anne gpu? Noen merker som er bedre enn andre?

- Burde jeg heller kjøpe en gpu med 3 displayport og 1 hdmi istedenfor?

5. Kjøling og hovedkort:

- Hva tenkter dere om dette hovedkortet? Er det lett å overclocke med? Greit med god viftestyring.

- Hvis jeg skal ha flere vifter i kabinettet, 3 eller 4 pin? Hva støtter hovedkortet?

- Luftkjøling eller vannkjøling (ikke custom)? Kan godt ta vannkjøling hvis det er mye bedre, ser ikke slik ut.. Fortrekker da heller luftkjøling siden da kan jeg ha topplokkene stengt, og da lager den mindre lyd.

- NH-D15 har 2 vifter, hvilke porter kobler jeg disse til? Ble litt usikker siden det er 2 stk..

- Vil cpu kjøleren komme i veien for noe? skjermkort, ram?

6. Diverse:

- Er gamingmusen, musmatten og tastaturet greit? Har ikke noe peiling på dette så hadde satt pris på litt hjelp :) Lager tastaturet mye lyd?

- Grei harddisk? Har hørt at seagate ikke er så bra så tok heller en WD Black.

- Har en Samsung 840 pro liggende som jeg bruker hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke la til en ssd :tease:

- Har også Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile liggende, passer disse under cpu kjøler?

- Er mouse bungee kjekt å ha?

- Trenger jeg noen ekstra kabler?

- Kan jeg ødelegge CPU/GPU med å sette på litt for mye volt? :hmm:

Burde jeg heller gå for x99 og DDR4?

(får rabatt så det blir akkurat under 30k)

7. X99:

- Vurderte og ta x99 siden jeg skal ha flere skjermer, og 5820k har 6 kjerner, er dette smart? Det blir jo litt dyrere siden jeg må kjøpe ram :hm:

- Siden 5820k ikke har innebygd grafikkort, så burde jeg vel koble hdmi til tv, dvi til monitor og displayport til asus?

- Eller burde jeg heller gå for ett annet skjermkort? f.eks Evga 970 ssc som har 3 displayport, 1 dvi og 1 hdmi?

- Burde jeg heller gå for Asus x99- Pro/Deluxe/ E WS/ S? hva er forskjellen?

- Er det 3 eller 4 pin for vifter på hovedkortet? Så det var 4-pin på X99-Deluxe, men vet ikke på resten :hmm:

Ble et veldig langt innleg, men vil ikke gjøre «feil», og når jeg først skal kjøpe pc til 30 000 så vil jeg ha tenkt igjennom hver eneste komponent.

Prøvde å få innlegget så rydding som mulig :) Tusen takk til alle som tar seg tid til å hjelpe meg :)

Endret av Guleman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oja xD, ja de passer under kjøler :)

ja 5820k er et smart valg hvis du trenger det til redigering etc :)

De ram brikkene blir jo ikke brukt hvis jeg går for 5820k, siden da trenger jeg ddr4 ;) Passer de jeg har valgt til build nr 2 under cpu kjøler?

Er det vært å gå for x99 og 5820k? Skal ikke redigere, men ha 3 stk skjermer (1 til og spille på og 2 til diverse) ;)

Lenke til kommentar

Hei!

Gjorde kjapt noen endringer jeg så som kunne gjøres og fikk dermed disse delene :) : http://www.prisjakt.no/list.php?l=155930&view=b

Så du blant annet kunne spare en del på PSU(den jeg har valgt skal være så å si like god), annen kjøler på skjermkort kan du spare litt på og litt å spare på musematten ;).

Endret også tastatur og mus da etter det jeg har sett at disse skal være litt bedre når du først skal bruke mye penger :).

Kan også si at hvis du har litt tålmodighet så kommer det noen nye spennende skjermer om ikke så lenge(blant annet en 4k gsynk IPS skjerm fra asus og en 144hz gsync 1440p IPS skjerm fra Acer).

Endret av The mystical forest
Lenke til kommentar

Hei!

Gjorde kjapt noen endringer jeg så som kunne gjøres og fikk dermed disse delene :) : http://www.prisjakt.no/list.php?l=155930&view=b

Så du blant annet kunne spare en del på PSU(den jeg har valgt skal være så å si like god), annen kjøler på skjermkort kan du spare litt på og litt å spare på musematten ;).

Endret også tastatur og mus da etter det jeg har sett at disse skal være litt bedre når du først skal bruke mye penger :).

Kan også si at hvis du har litt tålmodighet så kommer det noen nye spennende skjermer om ikke så lenge(blant annet en 4k gsynk IPS skjerm fra asus og en 144hz gsync 1440p IPS skjerm fra Acer).

Den psu'en som du har valgt ut er gold, og den jeg valgte ut er Platium, er det en stor forskjell der? :) Og skrur den du valgte av viften når den ikke er under så mye belastning? :wee:

Legger heller litt mer i skjermkort hvis det betyr at jeg kan få en høyere overclock og at det er stille :) Har hørt mye bra om Evga på skjermkort, burde jeg heller stase på Evga 970 SSC? Det blir bare 100 kroner mer per kort (alt blir kjøpt fra mpx fordi jeg har rabatt der og er veldig fornøyd med kundeservicen deres).

Lenke til kommentar

PSU-en jeg i listen min skal kunne skru av viften under lav belastning ja :). V850 PSU-en skal også være tilnærmet lik platinum standaren ^^. Her er test av den :): http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=350

Asus skjermkortet overklokker ikke noe særlig bedre enn MSI kortet, eneste er at det kanskje er litt stillere(og har backplate). Det er egentlig ikke så veldig stor forskjell på de forskjellige variantene... Hvis du vil legge litt ekstra i en god kjøler skal denne her være den som kjøler best: https://www.mpx.no/gigabyte-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/827805

Hvis du må handle hos mpx, så skal de ha alle delene i listen min ;)

Lenke til kommentar

PSU-en jeg i listen min skal kunne skru av viften under lav belastning ja :). V850 PSU-en skal også være tilnærmet lik platinum standaren ^^. Her er test av den :): http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=350

Asus skjermkortet overklokker ikke noe særlig bedre enn MSI kortet, eneste er at det kanskje er litt stillere(og har backplate). Det er egentlig ikke så veldig stor forskjell på de forskjellige variantene... Hvis du vil legge litt ekstra i en god kjøler skal denne her være den som kjøler best: https://www.mpx.no/gigabyte-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/827805

Hvis du må handle hos mpx, så skal de ha alle delene i listen min ;)

Da går jeg heller for den psu-en :)

Ser ut som at Gigabyte skjermkortet ikke skrur av viftene når det ikke brukes veldig :nei: Noe som Evga ssc, msi og asus har, så tror at jeg har mer lyst på et kort fra de da, men kan ta gigabyte kortet hvis det er en del forskjell :wee:

Lenke til kommentar

Du kan ganske lett få gigabyte skjermkortet til å skru av viftene under lav belastning også, eneste du trenger å gjøre er å laste ned afterburner og endre "viftekurven" slik at viftene skrur seg av når gpu er ca 40 grader eller noe slikt ;).

Er ikke afterburner for msi skjermkort? :)

Lenke til kommentar

Ok :) Da går jeg nok for gigabyte hvis ikke noen sier imot det :)

PS: Er det noen som har mulighet til å svare på noen av spørsmålene mine i førstepost? :)

Kan ihvertfall si at det kanskje kan være lurt med noen ekstra vifter ja. Gigabyte kjøreren skal lett greie å kjøle ned gpu-en, men noe må jo flytte den varmen ut kabinettet ;).

Er ikke så veldig god på spørsmålene angående skjermen, men tror nok gsync skal funke selvom du har en annen skjerm tilkoblet :). Vet også at du kan få noen problemer med oppskalering til 1440p med ps4 som ofte egentlig gir bare 900p... så det vil vel være mest å ha en engen skjerm til ps4 :).

Forresten ser du vil ha tastatur og mus, men hva med lyd da? Selv syns jeg lyd er veldig viktig og har brukt en del penger på dette selv(er stor fornøyd :)). Hvis du først skal bruke så mye penger på pc, så kunne du jo kanskje brukt til på god lyd også;)?

Lenke til kommentar

Ok :) Da går jeg nok for gigabyte hvis ikke noen sier imot det :)

PS: Er det noen som har mulighet til å svare på noen av spørsmålene mine i førstepost? :)

Kan ihvertfall si at det kanskje kan være lurt med noen ekstra vifter ja. Gigabyte kjøreren skal lett greie å kjøle ned gpu-en, men noe må jo flytte den varmen ut kabinettet ;).

Er ikke så veldig god på spørsmålene angående skjermen, men tror nok gsync skal funke selvom du har en annen skjerm tilkoblet :). Vet også at du kan få noen problemer med oppskalering til 1440p med ps4 som ofte egentlig gir bare 900p... så det vil vel være mest å ha en engen skjerm til ps4 :).

Forresten ser du vil ha tastatur og mus, men hva med lyd da? Selv syns jeg lyd er veldig viktig og har brukt en del penger på dette selv(er stor fornøyd :)). Hvis du først skal bruke så mye penger på pc, så kunne du jo kanskje brukt til på god lyd også ;)?

Så burde jeg kjøpe inn 1 eller 3 vifte® til? 2 stk i bunn forran og 1 i toppen bak? Burde jeg skifte ut standardviftene eller holder de? :)

Ps4 er som oftest 1080p (utenom på unity) ;) Tenker jeg kobler ps4 opp på skjerm nr 2 da :)

Har stero anlegg til 10k og Bose qc15 (de er kanskje ikke helt optimale til gaming? Bruker uansett som oftest ikke headset, er bare iblandt) :)

Endret av Guleman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...